خانه / مشاوره خانواده / بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟
بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟

بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟

 

بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟

[contact_info title= “بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟”] 

احتمالا سوالاتی در مورد اختلاف سن در ازدواج ذهن شما را هم درگیر کرده باشد و بخواهید اطلاعاتی در مورد بهترین میزان این اختلاف سن به دست آورید. فرهنگ سنتی ایران می گوید بزرگتر بودن مرد در ازدواج یک ارزش است و حتی در محافل و مناطق روستایی هم، شعرهایی در این خصوص سروده اند، بنابراین این گونه به نظر می رسد که اگر این ازدواج ها محکم نباشد، در مدت کوتاهی با شکست مواجه می شود.

آنان معتقدند رشد علمی و فرهنگی زنان و به دست گرفتن بازار کار و کسب و دیگر موفقیت های اجتماعی در رشد آنان  و تمایل مردهای جوان برای ازدواج با آنان نقش داشته است، اما از سوی دیگر، افزایش سن ازدواج و بعد اقتصادی، از مهمترین عوامل چنین پیوندهای زناشویی است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به شما بگوییم “بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟”.

آیا همیشه باید سن مرد بیشتراز زن باشد؟

شاید این جمله را بسیار شنیده‌ باشید “سن رشد عقلی مهم است، نه سن شناسنامه‌ای” سن نشاط، احساسی است که فرد درباره سن خود دارد، مثلاً مردی در ۴۰ سالگی حسی مشابه حس پسری بیست و چند ساله دارد و شرط درست بودن این احساس این است که دیگران هم دقیقا همین نظر را داشته باشند؛ در زمینه سن عاطفی عقلانی هم زمانی می‌توانیم فردی را بالغ بدانیم که وابستگی بیمارگونه و شدید به خانواده نداشته و حل مسأله را بلد باشد مثلا هنگامی که مشکل اقتصادی به وجود آمد دنبال راه درآمد دیگری باشد و بتواند در هر زمینه‌ای در برخورد با مسائل مختلف به جای بحث و دعوا و روش‌های کودکانه، روش مذاکره را در پیش بگیرد.

علی‌رغم اینکه نمی‌توان سن تقویمی را در زمینه ازدواج ملاک قرار دارد ولی بهتر است پسران در سنین بین ۲۰ تا ۳۰ زندگی‌شان، برای ازدواج حدود ۳ تا ۷ سال بزرگتر از طرف مقابل‌شان باشند اما در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی اصلا اهمیتی ندارد که مرد از زن بزرگتر باشد حتی می‌تواند برعکس هم باشد و مرد از زن کوچکتر باشد. جالب است بدانید که بر اساس آمارهای قوه قضائیه تعداد طلاق در این نوع ازدواج که زن بزرگتر از مرد بوده، اتفاقاً پایین‌تر است.

مشکلات بزرگتر بودن زن در ازدواج

از نظر روان شناسی زن ها زودتر از مردها نسبت به مسائل زندگی عاقل تر می شوند و درکشان از مسائل درون خانواده و زندگی عمیق تر است، بنابراین مسئولیت پذیرند و یا بیشتر در این زمینه ها فکر می کنند. حال اگر زنی چند سالی بزرگتر باشد، به طور ناخودآگاه انتظار دارد که مرد هم همانند او فکر کند و مسائل را بسنجد، برای همین زمانی که انتظارش برآورده نمی شود، این تصور تداعی می شود که مرد نسبت به خانه و خانواده بی مسئولیت است و در نهایت تنش فضای خانواده را پر می کند. از سوی دیگر، مردی که با زن بزرگتر از خودش ازدواج می کند، ممکن است پس از چند سال زندگی، با فرسوده شدن جسم زن، احساس ضرر کند.

در مواردی که زن اختلاف سنی زیادی با شوهرش دارد، ممکن است باروری اش به دلایل مختلف به تاخیر افتد و برای همیشه امکان مادر شدن را از دست بدهد. در شرایطی که شوهرش امکان پدر شدن خود را از دست بدهد و این موضوع خود عامل تنش های همیشگی این دسته از همسران خواهد شد. نکته دیگر عدم تقاضا در روابط عاطفی و هیجانی و روابط جنسی است چرا که اصولا مردان در میانسالی از انرژی بالایی به ویژه در مسائل جنسی برخوردارند و زنان در سنین بالاتر پاسخگوی تمام نیاز مردان نخواهند بود و این تعارضات زناشویی و سرخوردگی در روابط اتفاق می افتد که نتایج آن می تواند باعث شکست در ازدواج، طلاق، ازدواج مجدد شود.

اختلاف سن در ازدواج چقدر مهم است؟

به ‌طور کلی می‌توان گفت اختلاف سنی در ازدواج خیلی مهم نیست. یک رابطه بر میزان درک و فهم زوج نسبت به هم و نه سن ازدواج متکی است. دو نفر می‌توانند برحسب میزان عشق، احترام و اهمیتی که نسبت به هم دارند یک ازدواج موفق را تجربه کنند. زمانی فردی که قصد ازدواج با او را دارید فقط چند سال از شما بزرگتر یا کوچکتر است، شاید این امری عادی به نظر برسد. اما هنگامی که این اختلاف سنی در ازدواج بسیار زیاد است، دیگر مناسب نیست.

بهترین تفاوت سنی در ازدواج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج ۳ تا ۵ سال در نظر گرفته شده است اما قبل از فاصله سنی رشد شخصیت و بلوغ فکری در ازدواج موفق اثر گذار است. علت اینکه این فاصله سنی را بهترین فاصله سنی در ازدواج بیان می کنند این است که در این بازه سنی دختر و پسر دوره رشد مشابهی داشتند. دوره رشد مشابه باعث می شود میزان هیجان و نوع تفریحات، شرایط تربیتی در جامعه در آن ها یکی باشد.

وقتی در یک دوره مشابه رشد کرده باشند بهتر با هم تعامل دارند و احساس رضایت در آن ها بیشتر وجود دارد. از نظر مشاوره ازدواج فاصله  سنی در ازدواج اگر ده سال یا بیشتر باشد زوج بزرگتر امر و نهی می کند و مدام زوج دیگر را کنترل می کند و در این شرایط میزان توافق در زوج خیلی کم است.

سخن پایانی:

در پایان به یاد داشته باشید ازدواج زن با فرد سن پایین تر به معنای بدبخت شدن نیست چرا که در مواردی خانواده‌های خوشبخت نیز در میانشان دیده می شود و در مجموع تاکید می شود سن آقا از خانم بیشتر باشد اما اگر نهایتا سایر شاخصه‌ها خوب باشد همسان بودن سن در مواردی اشکال ندارد و در موارد کمتر معمولی که سن خانم بالاتر باشد توصیه می‌شود حتماً از این نوع ازدواج پرهیز شود. لیکن چنانچه در مورد اینکه “بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟” سوالی داشته باشید می توانید با کارشناسان مشاوران الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم در این زمینه بهره مند شوید. سایر مطالب پیشنهادی:

با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟
ازدواج موقت خوب است یا نه؟
چگونه یک ازدواج موفق داشته باشیم؟
سوالات متداول خواستگاری

[contact_info title= “بهترین فاصله و اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.