خانه / مشاوره روانشناسی / تجاوز جنسی چیست؟
تجاوز جنسی چیست؟

تجاوز جنسی چیست؟

تجاوز جنسی چیست؟
تجاوز جنسی چیست؟

[contact_info title= “تجاوز جنسی چیست؟”] 

تجاوز جنسی یعنی انجام عمل جنسی با فرد ، بدون رضایت او. در واقع تجاوز جنسی تنها یک حمله فیزیکی و جنسی نیست ، بلکه آسیب عمیق روحی و روانی نیز به همراه خواهد داشت. این خشونت ، گاهی اوقات قتل را نیز به همراه دارد. به شخصی که عمل تجاوز را مرتکب می‌شود متجاوز می‌گویند.

نزدیکی یک فرد بالغ با کودکان ، حتی اگر با رضایت او باشد نیر تجاوز محسوب می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه “تجاوز جنسی چیست؟” می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

تعریف تجاوز جنسی و انواع آن

تعاریف گوناگونی برای تجاوز جنسی ارائه شده‌ است. در بسیاری متون قضایی ، آمیزش جنسی بدون رضایت فرد قربانی است. سازمان ملل ، آن را تحت عنوان مقاربت جنسی بدون رضایت ، تعریف می‌کند. بسیاری از متون قضایی و کشورها ، تجاوز را هم چنان آن دسته از اعمالی می‌دانند که شامل نفوذ آلت مردانه به واژن و سایر رفتارهای جنسی مرتبط ، همراه با اعمال خشونت جنسی باشد. به عنوان مثال در برزیل ، قانون تجاوز جنسی را ، سکس واژینال بدون رضایت فرد تعریف می‌کند.

تجاوز افراد غریبه:

در این نوع تجاوز فرد توسط یک فرد غریبه مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می گیرد.

تجاوز افراد آشنا و تجاوز به محارم:

این نوع تجاوز زمانی رخ می دهد که رابطه صمیمانه ای بین دو نفر برقرار می شود و مرد طرف مقابل را وادار به برقراری رابطه جنسی می کند. با نا آگاهی نسبت به مسائل جنسی ، برانگیخته شدن احساس گناه و شرم ، محدود سازی فضای خانواده و فضاهای آموزشی و اجتماعی در ارائه معلومات لازم در این خصوص به بحرانی شدن پیامدهای این روابط کمک شایانی کرده است.

تجاوز در روابط زناشویی:

اخیرا تجاوز در رابطه زناشویی به لحاظ قانونی و سیاسی به رسمیت شناخته شده است ، وزمانی که شوهری بدون رضایت همسرش با او رابطه جنسی برقرار می کند ، به عنوان نوعی از  تجاوز تلقی می شود. البته این طرز تفکر مردسالارانه هنوز در بسیاری از کشورها وجود دارد. حتی در کشور پیشرفته ای همچون آمریکا ، تجاوز در رابطه زناشویی تا زمانی که همراه با آزار جسمی نباشد ، جدی تلقی نمی شود.

زنانی که توسط همسران خود مورد تجاوز یا سو استفاده جنسی قرار می گیرند نسبت به سایر قربانیان ، احتمال کمتری دارد که این مسئله را به پلیس اطلاع دهند. با این حال زنانی که توسط شوهرانشان مورد تجاوز قرار می گیرند همچون قربانیانی که توسط سایرین آسیب می بینند ، از عوارض جسمی و روحی عذاب می کشند.

تجاوز دسته جمعی:

در این نوع تجاوز چندین نفر با هماهنگی یکدیگر و معمولا با قصد قبلی اقدام به تجاوز و آزار جنسی قربانی یا قربانیان می کنند که معمولا به مرگ فرد قربانی به دلیل ازدیاد جراحات حاصل ، منجر می گردد.

تجاوز در زندان:

این نوع تجاوز در واقع نوعی شکنجه جسمی و روحی قلمداد می گردد که معمولا توسط مامورین و زندانبانان انجام می گیرد.

آثار تجاوز جنسی

 

قربانیان تجاوز معمولا به خاطر آزار و اذیت حاصل از تجاوز به شدت دچار آسیب می شوند. پس از تجاوز ، عادی است که قربانی اختلال استرس حاد را تجربه کند مانند عواطف شدید و گاهی غیرقابل پیش‌بینی و ممکن است در مواجهه با خاطرات آن حادثه مشکل داشته باشند. در ماه‌های پس از تجاوز ، این مشکلات می‌تواند شدید و ناراحت‌کننده باشند. نشانه های دیگر شامل این موارد می‌شود:

  • احساس سستی و بی‌ علاقگی
  • زوال شخصیت یا گسستگی ، مانند در بهت یا خواب بودن ، یا این احساس که دنیا عجیب یا غیرواقعی است.
  • دشواری در به خاطر آوردن بخش‌ های مهم تجاوز
  • بازبینی مدام تجاوز در افکار ، خاطرات ، یا کابوس‌ها
  • پرهیز از فعالیت ها ، مکان‌ها ، افکار یا احساساتی که تجاوز را یادآوری می‌کنند.
  • مشکل در خوابیدن ، تمرکز و…
  • دوری از زندگی اجتماعی یا محل تجاوز

ریشه ها و عوامل تجاوز جنسی چیست؟

بررسی ها نشان می دهد که تجاوز جنسی در واقع نوعی انحراف جنسی است و شخص متجاوز به این دلیل که نمی‌تواند با ایجاد رابطه انسانی و مشروع نیازهای خود را برطرف کند به زور و بر خلاف میل طرف مقابل به وی تعرض می‌کند. بنابراین این پدیده هم عامل روانی و فزیولوژیکی دارد و هم زمینه های فرهنگی و اجتماعی. به عبارت دیگر ، جرایم جنسی عمدتا ارتباط تنگاتنگی با شرایط سنی ، فرهنگی و اقتصادی مجرمان دارد و این نوع جرایم در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. امروزه تجاوز جنسی و خشونت های جنسی تبدیل به یک مشکل عمده در جامعــه جهانی شده است. به طوری که شیوع این مسئله در جهان از ۱۳ تـا ۳۹ درصـد در زنـان و ۳ درصد در مردان است.

 اختلالات شخصیتی:

بر اساس رویکرد مطالعاتی اختلالات شخصیتی ، تجاوزات جنسی توسط افرادی انجام می‌شود که از لحاظ شخصیتی و روانی متعادل نیستند ، یا خود قربانیان خشونت جنسی در دوران کودکی بوده‌اند.

محرومیت از روابط جنسی طبیعی:

 ازدواج در واقع مشروع ساختن روابط آزاد و خارج از قید و بند جنسی است و زمینه وقوع تجاوز جنسی را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد. بنابراین می توان گفت که کسانی که به هر دلیلی نمی توانند ازدواج کنند ، همواره در معرض اینکه مرتکب این عمل شود ، قرار دارند و تنها عامل اخلاقی و فشارهای اجتماعی است که تا حدودی می تواند آن ها را کنترل کند.

وسوسه های جنسی:

متاسفانه کسانی که به دلایل فراوان از جمله زندگی گروهی اعضای خانواده در زیر یک سقف هستند. همواره این خطر را برای کودکان خانواده به وجود می آورد که در معرض دیدن عمل زناشویی قرار بگیرند.
در نهایت ، زمانی که این افراد به سن بلوغ می رسند ، فشارهای شدید جنسی را احساس می کنند و در صورتی که به صورت طبیعی ارضا نشوند ، اقدام به تجاوزهای جنسی می کنند.

آمار تجاوز جنسی در جهان

یک گزارش ایالات متحده که توسط منابع دولتی تالیف شده‌ است نشان می دهد که بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ پرونده تجاوز یا اقدام به تجاوز سالانه توسط پلیس ثبت شده‌ است. در هر دو دقیقه یک زن در آمریکا مورد آزار جنسی قرار می‌گیرد ، در هند در هر بیست و دو دقیقه به یک زن تجاوز جنسی می‌شود و در هر یک دقیقه یک نفر در کنگو مورد تجاوز قرار می‌گیرد. بر خلاف باور همگانی ، تجاوز در خارج از خانه‌ها بسیار نادر است. بر اساس نتایج یک تحقیق بیش از دو سوم همه موارد مربوط به تجاوز در منزل شخصی رخ می‌دهد.

بر اساس نتایج این تحقیق ۳۱ درصد تجاوزها در خانه‌های متجاوزان ، ۲۷ درصد در خانه‌های قربانیان ، و ۱۰ درصد در خانه‌های مشترک قربانیان و متجاوزان اتفاق می‌افتند. علاوه بر خانه‌ها ، ۷ درصد تجاوزها در مهمانی ، ۷ درصد در وسایل نقلیه ، ۴ درصد بیرون از خانه و ۲ درصد در بارها ، روی می‌دهند. ۴۴ درصد موارد تجاوز جنسی زیر ۱۸ سال و در نهایت ۸۰ درصد کسانی که مورد هدف تجاوز جنسی قرار می‌گیرند تا زیر ۳۰ سال سن دارند.

چنانچه در مورد این موضوع که “تجاوز جنسی چیست؟” نیاز به مشاوره و کسب راهنمایی های لازم داشته باشید می توانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و در جهت رفع ابهامات لازم اقدام نمایید. همچنین می توانید در صورت تمایل سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

انواع اختلالات جنسی و درمان
بچه بازی و علائم آن
خودارضایی در کودکان
انواع روابط جنسی

[contact_info title= “تجاوز جنسی چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.