خانه / مشاوره روانشناسی / بچه بازی و علائم آن
بچه بازی و علائم آن

بچه بازی و علائم آن

بچه بازی و علائم آن
بچه بازی و علائم آن

[contact_info title= “بچه بازی و علائم آن”] 

یکی از ناراحت کننده‌ترین اختلالات و نابهنجاری‌های جنسی اختلال پدوفیلیا یا بچه بازی است که به موجب آن یک فرد بزرگسال به کودکانی که از لحاظ جنسی نابالغند ، تمایلات جنسی غیر قابل کنترل دارد. این موضوع ممکن است گاهی به شکل وحشتناکی درآید مثل زمانی که کودکان انواع شکنجه‌های هولناک مانند ربوده شدن و سو استفاده جنسی را برای مدت چند ماه یا حتی چند سال متحمل می‌شوند یا اینکه ممکن است پس از سو استفاده به قتل برسند.

گرچه این موارد افراطی نادر هستند ولی متاسفانه میزان شیوع آزار جنسی کودکان بالاست. در واقع بچه بازی یک اختلال روانی است که فرد مبتلا با تخیل یا عمل واقعی مکرر و شدید در فعالیت جنسی با کودکان درگیر می‌شود. با ما همراه باشید زیرا در این مقاله قصد داریم شما را با “بچه بازی و علائم آن” بیشتر آشنا کنیم.

بچه بازی یک اختلال روانی است که فرد مبتلا با تخیل یا عمل واقعی مکرر و شدید در فعالیت جنسی با کودکان درگیر می‌شود.

پدوفیلیا یا بچه بازی چیست؟

میل جنسی به کودکان یا بچه ‌بازی Pedophilia)) یک اختلال روانی است که مشخصه آن تخیل یا عمل واقعی درگیر شدن در فعالیت جنسی با کودکان است. افراد پدوفیل فعالیت جنسی با کودکان را یا ترجیح می‌دهند و یا منحصرا از فعالیت جنسی با کودکان از همان جنس یا کودکان از جنس دیگر به لذت و هیجان جنسی دست پیدا می‌کنند.

 به عبارت دیگر افراد مبتلا به پدوفیلیا به مدت حداقل ۶ ماه ، خیال‌پردازی‌های برانگیزنده جنسی ، یا رفتارهای مکرر و شدیدی دارند که فعالیت جنسی با کودک یا کودکان زیر سن بلوغ ( عموما ۱۳ ساله یا کوچکتر) را شامل می‌شود. عمل کردن فرد مطابق این امیال موجب ناراحتی یا اختلال شدید می‌شود. فرد مبتلا حداقل ۱۶ ساله است و دست کم ۵ سال بزرگتر از کودک قربانی می‌باشد. پدوفیل می‌تواند پیر یا جوان ، مرد یا زن باشد اگر چه اکثریت آن‌ها مرد هستند و تقریبا ۷۵% آن ها دخترها را به عنوان قربانی خود انتخاب می‌کنند.

علائم بچه بازی 

در مورد “بچه بازی و علائم آن” باید گفت که از اولین رفتار های یک فرد مبتلا به این اختلال ، اختلال ابراز محبت و رفتارهای گول زننده در مقابل کودک به منظور به دست آوردن و سلطه بر کودک می باشد. چنانچه فرد در به دست آوردن کودک دچار مشکل شود یا کودک مقاومت نشان دهد معمولا منجر به خشونت فرد بچه باز شده و حتی منجر به قتل کودک توسط او می شود.

بیماران پدوفیلی رفتارهای متفاوتی را برای لذت بردن انجام می دهند. آن ها یا در حضور کودک به لخت شدن و نوازش خود و خود ارضایی مشغول می شوند یا کودک را لخت کرده و با آلت جنسی او بازی می کنند و کودک را مجبور به برقراری ارتباط جنسی به هر شکلی می نمایند. در نهایت همه بچه باز ها کودک قربانی را تهدید به آسیب رسانی یا کشته شدن و مرگ خود او یا یکی از اعضای خانواده اش می کنند و اینگونه کودک را وادار به سکوت می کنند.

۹۵ درصد افراد بچه باز همجنس باز نیستند و ۵۰ درصد آن ها به هنگام ارتکاب جرم بچه بازی الکل زیادی مصرف کرده و معمولا به عورت نمایی ، تماشاگری یا تجاوز به عنف دست زده اند. در کل زنا با محارم با بچه بازی یا پدوفیلی رابطه بسیار نزدیکی دارد . همچنین افراد بچه باز خیلی از پورنوگرافی که کودکان نابالغ را نشان می دهند استفاده می کنند.

علت بچه بازی چه می تواند باشد؟

 رویکرد روانکاوی:

رویکرد روانکاوی می گوید که انتخاب بچه در افراد پدوفیل به عنوان محبوب ، ناشی از خودشیفتگی و همانند سازی به موضوع جنسی نابالغ به منظور جبران محرومیت در سنین کودکی است. همچنین افراد بچه باز برای جبران احساس درماندگی و ناتوانی در خلال این بحران  ، نیاز به تسلط و کنترل بر قربانی خود دارند.  به عبارت ساده تر همه افرادی که مرتکب بچه بازی می شوند ، از اشخاص بالغ می ترسند. به همین دلیل به بچه ها نزدیک می شوند ، زیرا از این طریق احساس قدرت جنسی به آنان دست داده و می توانند خود را ارضا کنند. آن ها به طور ناخودآگاه همیشه احساس و منش کودکانه داشته و از این جهت خود را با آنان همانند می سازند.

رویکرد رفتارگرایی:

 رفتار گرایان پیدایش انحرافات جنسی را به تجارب اولیه ای نسبت می دهند که کودک را نسبت به انجام اعمال انحرافی ترغیب یا شرطی می سازند. سو رفتار جنسی با کودک ، او را به ادامه آن در بزرگسالی یا برعکس اقدام به سو رفتار با دیگران وا می دارد. شروع اعمال انحرافی ممکن است ناشی از سرمشق گیری از رفتار افرادی که به چنین اعمالی دست زده اند یا تقلید رفتارهای جنسی که در وسایل ارتباط جمعی ظاهر می شوند باشد.

نظریه پردازان رفتار گرا روی تجربیات اولیه زندگی افراد مبتلا به این اختلال خیلی تاکید می کنند.  قربانیان سو استفاده جنسی وقتی که به بزرگسالی می رسند ، به سمت دست زدن به اعمال سو استفاده جنسی مشابهی سوق داده خواهند شد.

مدل جامع:

مدل جامع ، مدعیست که پدیده های زیر که در طول دوره کودکی و نوجوانی روی می دهد به عنوان عوامل ایجادکننده و گسترش دهنده مشکل بچه بازی تاثیر گذار است: ۱- ارتباط با تجربیات جنسی نامناسب ۲- رشد ناکافی الگوهای برانگیختگی مبتنی بر رضایت دو طرفه با افراد بالغ ۳- رشد ناکافی مهارت های اجتماعی مناسب. برخی شواهد که از نقش ارتباطات یا تجربیات جنسی نامناسب در بروز بچه بازی حمایت می کنند مطالعاتی است که نشان داده است افراد بچه باز خود در دوران کودکی قربانی آزارهای جنسی دیگران بوده اند. درمورد دو عامل دیگر نیز حمایت های تجربی وجود دارد.  با این همه ، وجود ابعاد مذکور ، بروز احتمال بچه بازی را تضمین نمی کند ؛ بسیاری از افرادی که در دوران کودکی قربانی آزار جنسی دیگران شده اند برانگیختگی جنسی نابهنجار از خود نشان نمی دهند.

یکی از مهم ترین این عوامل خیال پردازی های جنسی و رفتارهایی است که به واسطه لذت همراه با استمنا دائم تقویت می شوند.در واقع تقریبا تمام الگوهای معاصری که به تبیین اختلالات جنسی پرداخته اند بر اهمیت خیال پردازی های نابهنجاری که فرد به هنگام استمنا درذهن خود به آن ها جان می بخشد ، تاکید کرده اند.

رویکرد زیستی:

بیماری های مغزی نیز ممکن است سبب آزاد سازی تکانه های انحرافی گردد.  گزارش هایی در دست است که به همراهی پدوفیلیا با اختلال عصب شناسی تاکید کرده اند. این گزارش ها آسیب مغزی ، به ویژه آسیب های قسمت گیجگاهی ، را با پدوفیلیا مرتبط دانسته اند در گزارش دیگری به مواردی از بچه خواهی ، عورت نمایی ، یادگار پرستی ، مبدل پوشی جنسی و آزارخواهی جنسی  در افراد مبتلا به سندرم توده و اختلال بیش فعالی و کم توجهی اشاره شده است ، که عوامل ژنیتیکی را در ایجاد این رفتارهای جنسی موثر دانسته اند.

درمان اختلال بچه بازی

باید گفت که بله در اکثر موارد چنانچه فرد دارای اختلال و یا اطرافیان وی برای درمان ، پیگیری های لازم را داشته باشند می توانند با استفاده از یکی از روش های زیر نسبت به کنترل و درمان خود اقدام نمایند . البته لازم به ذکر است که موثرترین درمان ، برای این دسته از بیماران ترکیب دارو درمانی و روان درمانی توسط متخصصان روان پزشک و روان‌شناس است که طی آن افراد مبتلا به این اختلال بتوانند امیال خود را نسبت به کودکان کنترل کنند.

درمان رفتاری شناختی

در درمان شناختی رفتاری هدف کاهش نگرش ، باورها و رفتارهایی است که ممکن است احتمال وقوع جنایات جنسی علیه کودکان را افزایش دهد. محتوای آن به طور گسترده ای بین درمانگرها متفاوت است ، اما یک برنامه معمول ممکن است شامل آموزش در کنترل خود ، صلاحیت اجتماعی و همدلی و استفاده از تجربیات شناختی برای تغییر دیدگاه های مربوط به رابطه جنسی با کودکان باشد. شایع ترین شکل این درمان پیشگیری از عود است ، که در آن بیمار به شناسایی و پاسخ به شرایط بالقوه خطرناک بر اساس اصول مورد استفاده برای درمان اعتیاد آموزش داده می شود.

کاهش میل جنسی

مداخلات فارماکولوژیک به طور کلی برای کاهش میل جنسی استفاده می شود که می تواند مدیریت احساسات این بیماران را کاهش دهد ، اما گرایش جنسی را تغییر نمی دهد. در این نوع درمان ، آنتی آندروژن ها و مدورکسی پروژسترون استات و بازدارنده های جذب مجدد سروتونین و آنتاگونیست گونادوتروپین ها مانند لوورپین استفاده می شوند.

 به عنوان نکته آخر می توان بهترین راه برای پیشگیری از هر نوع آسیب به کودکان را آموزش‌ به آنان دانست. راه دیگر حمایت و کنترل خارجی و به عهده نهادهای حکومتی جامعه است ، یعنی از نوع برخورد قضایی با جرایم مشخص ، مانند زندانی کردن ، هم‌چنین مداخله‌های اجتماعی مسئولانه نهادهای مرتبط مانند اروژانس اجتماعی ۱۲۳ سازمان بهزیستی از دیگر راه کارهای حمایتی و کنترلی خارجی است.

در صورت تمایل برای دریافت مشاوره های روانشناسی و درمان اختلالات جنسی و برررسی موضوع بچه بازی و علائم آن” می توانید همواره با روانشناسان مجرب مرکز الو مشاوره در تماس بوده و از راهنمایی های لازم برخوردار شوید. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

انواع اختلالات جنسی و درمان
اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش
اعتیاد به رابطه جنسی
خود ارضایی در کودکان

[contact_info title= “بچه بازی و علائم آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

۲ نظر

  1. باسلام من چندوقتیه باکسی اشنا شدم متاهله و به قول خودش چندسالیه باهمسرش رابطه ایی نداشته…ولی متاسفانه جدیدااا
    مدام تمایل به رابطه با یه پسر ۱۳ ساله رو داره که یفید و توپر باشه و ازمن میخواد براش جور کنم…نمیدوپم شایدم قبلا اینکارو کرده که خانمش نسبت بهش سرد شده…و حتی دوس داذه تو این رابطه منهم خضور داشته باشم..میشه راهنماییم کنید…باتشکر

    • گروه الومشاوره

      درود به شما دوست عزیز
      راجب تمایل این فرد نیاز داره ک یکسری از الگوهایی ک از دورهای کودکی داشتن برسی شود
      برای مثال اولین بار ک تجربه ای همچین رابطه ای رو داشتن کی بوده؟
      به همین علت حتما از یک روانشناس خوب در این زمینه کمک بگیرید
      و به هیچ عنوان این رابطه ای ک شما هم وارد شوید رو قبول نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.