خانه / مشاوره کودکان / انواع کودک آزاری و علل آن
انواع کودک آزاری و علل آن

انواع کودک آزاری و علل آن

انواع کودک آزاری و علل آن

انواع کودک آزاری و علل آن

 

[contact_info title= ” انواع کودک آزاری و علل آن “] 

کودک آزاری یکی از معضلات شایع و پیچیده روانی اجتماعی جامعـه امـروزی اسـت. ایــن پدیــده و تجربیــات نــاگوار دوران کــودکی دارای آثــار و پیامــدهای دراز مــدت و ناخوشایندی بر تحول و سازگاری شخصیت در دوران بزرگ سالی است . کودک آزاری طیف گسترده ای داشـته و در هـر جامعـه ای، دارای شـدت و ضـعف است. درمجموع، کودک آزاری به روشهای مختلـف ازجملـه کـار، اسـتثمارکردن، ایـذایی کودکان توسط والدین یا ناپـدری و نامـادری یـا نـابرادری و نـاخواهری، نظـام آموزشـی ناکارآمد و … ظهور می یابند.

بدرفتاری با کودکان از دیدگاه های مختلف قانونی، پزشکی، اجتماعی و… تعریف شـده است و شامل هرگونه بدرفتاری جسمی و جنسی و روانی با کـودک یـا غفلـت فـرد بـالغ بالای ۱۸ سال از کودک زیر ۱۸ سال است. معیار قضاوت بدرفتاری معمـولاً قـضاوت اجتماعی یا به عبارت دیگر، همه اعمال خشونت آمیز یا غیرخشونت آمیز یا غفلت است کـه کودک را در معرض خطر قرار می دهد.در ادامه به موضوع انواع کودک آزاری و علل آن خواهیم پرداخت.

انواع کودک آزاری

انواع کودک آزاری و علل آن

امروزه کـودک آزاری بـه عنـوان یکـی از اولویـت هـا و مـسائل اجتماعی، بهداشتی و درمانی در کشور های مختلف جهان مطرح اسـت. کـودک آزاری از هر نوع آن جسمی، جنسی، بی توجهی و غفلت، عاطفی در جوامـع مختلـف مـذموم است و در بسیاری از کشورها جرم تلقی میشود و برای مرتکب آن عواقـب قـانونی درنظر گرفته شده است.

جسمی

کودک آزاری جسمی عبارت است از هر نوع آسیب فیزیکی به کودک که موجب کبود شدن بدن، زخم شدن ، شکستگی ، درد و انواع جراحات و… در اعضای بدن او  گردد. همچنین شامل هرگونه لطمه یا آزار بدنی به کودک مانند سوزاندن ، پرتاپ کردن ، هل دادن ، خفه کردن و … میباشد.

جنسی

در سوء استفاده جنسی از کودک ، یک نوجوان یا فرد بزرگسال از کودک برای تحریک و ارضای جنسی خود استفاده می‌کند که پیامدهای مخربی برای کودک به همراه دارد. این فرایند کاملا به زور و اجبار خواهد بود. شاید جالب باشد که بدانید بیشترین آزار جنسی از سوی اطرافیان کودک صورت می گیرد یعنی افرادی ک به راحتی به کودک دسترسی دارند.

آزار های جسی طیف گسترده ای از رفتارها را شامل می شود که شامل لمس و نوازش کردن اندام جنسی، تماس جنسی دهانی، مقعدی و تناسلی، نمایش فیلم های مستهجن، عورت نمایی که در قالب تجاوز، تعرض جنسی، زنا با محارم، لواط، روسپیگری استثمار و خودفروشی کودکان انجام میشود. متاسفانه چیزی که جای تاسف بسیار دارد درخفا ماندن این نوع کودک آزاری است که حتی در صورت بیان آن از طرف کودکان به والدین ، والدین به دلیل ترس از آبروی خود آن را به مراجع قانونی گزارش نمی کنند و با اینکار هر روز به تعداد این افراد افزوده خواهد شد.و همین امر راه های پیشگیری از کودک آزاری را مسدود می کند.

روانی

این نوع کودک آزاری که گاهی سوء استفاده روانشناختی نیز نامیده می شود، در تمام انواع کودک آزاری وجود دارد. به عبارتی دیگر علاوه بر آزار جسمی، جنسی و غفلت از کودک رفتارهای دیگری باعث آزار عاطفی کودک می شود.نمونه هایی از کودک آزاری عاطفی شامل تهدید ، تنبیه ، ایجاد وحشت و ترس در کودک و تمسخر کودک است -که باعث میشود بهداشت روان و عملکرد روانشناختی فرد در بزرگسالی تحت تاثیر قرار گیرد.

غفلت

این نوع کودک آزاری ، به معنای عدم رسیدگی به کودک و عدم رفع نیازهای کودک است نیازهایی مانند تغذیه، پوشش، مسکن، بهداشت، آموزش و همچنین بی توجهی به نیازهای روانی عاطفی کودک را شامل می‌شود.این نوع کودک آزاری معمولا غیرعمدی رخ می دهد و بسیار نیز شایع است.

نشانه های رفتاری کودکان آزار دیده

انواع کودک آزاری و علل آن

  • کاهش عملکردتحصیلی
  • از خواب پریدن های مکرر در طول شب و دیدن کابوس های شبانه با محتوای آزار
  • ترس از لمس
  • پرخاشگری بی دلیل نسبت به اطرافیان
  • مشاهده خون همراه با ادرار کودک
  • مشاهده ورم و خون مردگی و کبودی در اطراف ناحیه تناسلی و یا به طور کل در اعضای بدن
  • ناتوانی در نشستن روی صندلی و یا اشکال در نشستن
  • مشاهده نشانه هایی از افسردگی
  • خیلی کم خندیدن

علت های کودک آزاری

انواع کودک آزاری و علل آن

اعتیاد والدین

در خانواده هایی که پدر یا مادر یـا در بـدترین حالـت ممکـن، هـر دو معتـاد هـستند،کودکان در شرایط گوناگون در معرض آزار قرار میگیرند. والدین معتاد قادر نیـستند یـک الگوی رفتاری صحیح را با فرزندان خود دنبال کنند گاهی قبل از استفاده از مـواد مخـدر،یعنی زمانی که به شدت تحت فشار قرار میگیرند، در برابر کوچکترین عمل فرزندانشـان واکنشی خشن از خود نشان میدهند؛ اما ممکن است پس از مـصرف مـواد مخـدر، یعنـی زمانی که به آرامش رسیدند، به شکل افراطی به کودکانشان محبت کننـد. فرزنـدان چنـین والدینی هیچگاه مفهوم درست عمل صحیح و غلط را درک نمیکنند اغلب، کودک آزاری را باید نشانه ای از یک اختلال در کل خانواده تلقی کرد و فقـط، بـا درک عواملی که در رویداد چنین امری دخیل هستند، میتوان اقـدام مناسب بـرای رفـع آن انجام داد. اعتیاد والدین اثـری طـولانی بـر سـلامتی و ایمنـی کودکان دارد . یکی از ریسک فاکتورهای کودک آزاری را وابستگی به مواد و تغییرات خلقی ناشی از آن ذکر کرده اند.مـصرف الکـل و سـایر مـواد از ریسک فاکتورهای کودک آزاری جسمی است.

بیماری های روانی والدین

بسیاری از مطالعات نشان میدهد که احتمـال کـودک آزاری در والدین با سابقه افسردگی، اضطراب، مشکلات سـلامت روانـی و عمـومی بـیشتـر اسـت. تحقیقات نشان میدهد بین کودک آزاری و مشکلات سلامت روان در والدین، رابطه وجود دارد . به این صورت که پـدرهایی بـا سـابقه مـشکلات روانـی همچـون افـسردگی و اضطراب، کودک آزاری بیشتری مرتکب میشـوند. ایـن پـدرها بـرای حـل مـشکلات درون خانواده غالباً از زور و قدرت بدنی استفاده می کنند. همچنین میان ویژگی های مادر و کودک آزاری رابطه وجود دارد. مادرهای کودک آزار، اغلب دارای مشکلات سلامت روان، به ویژه افسردگی و اضطراب بوده و مهارتهای والدینی ضعیفی دارند.

سایر علل

  • مسئولیت ناپذیری پدر
  • وجود مشکلات فردی والدین نظیر کنترل نکردن خشم
  • آشنا نبودن با توانایی های کودکـان
  • عقایـد و نگـرش آنهـا در مورد کودکان و تربیت آنها از یکسو
  • فشارهای اقتـصادی، اجتمـاعی و سیاسـی
  • تک والد بودن خانواده
  • ویژگی های کودکان مانند بدخلق بودن و نافرمانی از والدین 
  • ضعف و ناتوانی کودک مانند فلج و عقب ماندگی و …

پیامدهای کودک آزاری 

انواع کودک آزاری و علل آن

پیامدهای ناگوار کودک آزاری تنهـا متوجه کودک و خانواده وی نیست و همه جامعه را در برمی گیـرد، زیـرا کودکـان آزاردیـده امروز، اشخاص آزارگر فردا خواهند بود و این تسلسل همچنان ادامه خواهد داشت.

  • احتمال آزارگر بودن در آینده و انجام خشونت نسبت به سایر افراد
  • کمتر در تعاملات اجتماعی با سـایر کودکان شرکت میکنند و سازگاری اجتماعی و تحصیلی این کودکان ضـعیف بـوده و بـه طـور مداوم، از تعاملات دوری میکنند. 
    کودکـانی کـه ازلحـاظ جـسمی و روانـی موردِ غفلت واقع شده اند، نسبت به همسن و سالان خود، در سازگاری شخصی و هیجانی، رشد شخصیت و تعدیل و تنظیم هیجانـات خـود مـشکلات چـشمگیری دارنـد.
  • آزارهـای دوران کـودکی، بـا رفتارهـای ناسازگارانه و ضدِاجتماعی و سازش ناپذیری باهمسالان در نوجوانی رابطه دارد. سرزنش خود و احساس گناه به خاطر حادثه رخداده و مشکل در تنظـیم هیجانـات از دیگـر مـشکلات کودکـان آزاردیده است.
  • کودکانی که مورد آزار قرار میگیرند، عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارنـد و خود را کمتر ازدیگران میدانند.
  • کودک آزاری به هر شکل که صورت گیرد، پیامدها و عواقب نـاگواری دارد؛ امـا خطـر مشکلات عاطفی و سازشـی زیـادتر اسـت.پیامدهای کودک آزاری را میتوان در دو جلوه جسمانی و روانی بررسی کرد: شکستگی هـا،کبودی بدن، معلولیت جسمانی و درنهایت، فوت کودک جلوه های جـسمانی کـودک آزاری است و اختلالات روانی مانند افسردگی ، اضطراب فراگیر ، اختلال استرس پـس از سـانحه ، پرخاشگری و… تظاهرات روانی کودک آزاری مـیباشـد. رفتارهای ضـدِاجتماعی و پرخاشـگری، بـه همـراه تـرس و اضـطراب، پیامدهای دیگر کودک آزاری اسـت. سوءِمـصرف مـواد و الکـل و افـسردگی نیـز از دیگـرمشکلات رفتاری کودکان آزاردیده محسوب میشود.
  • احتمال گرایش به اعتیاد در دوران نوجوانی و بزرگسالی

[contact_info title= ” انواع کودک آزاری و علل آن “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.