خانه / مشاوره روانشناسی / اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش
اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش
اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش-الومشاوره

اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش

اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش
اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش-الومشاوره
[contact_info title= “اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش”] 

اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش

مطمنا با اصطلاح ترانس بیگانه نیستیداصطلاح ترانس سکسوالیسم یا تراجنسی پس از تغییر جنسیت فردی بنام جورج جانگنسن به کریستین جانگنسن در سال ۲۳۹۱ متداول شد. هویت جنسی بخشی از هویت انسان است که شامل تصویری است که هر فرد به عنوان زن یا مرد از خودش دارد.همین هویت جنسی باعث می شود که فرد به شیوه ی خاصی احساس کند،بیندیشد ورفتار کند. منظور ازاختلال ملال جنسیتی اختلالی است که در آن فرد از جنسیت خود ناراضی و آشفته است و تمایل شدید به تغییرجنسیت خود دارد. افرادی به اختلال هویت جنسی مبتلاهستند که درشناخت هویت جنسی خود دچار اختلال شده اند.افراد  مبتلا در ذهن وروان خویش،خودراازجنسی دیگر می بینند و اعتقاد راسخ براین دارند که به اشتباه در قالب زن یا مرد متولد شده اند و عاشق و شیفته ی هویت پنهان خود هستند.در این مقاله که توسط کارشناسان  مرکزتخصصی الو مشاوره براساس تماس های فراوان مراجعان در این زمینه و احساس نیاز به افزاایش آگاهی نگاشته شده است قصدداریم که انواع اختلال ملال جنسی و درمان آن را بیان کنیم.

انواع اختلال ملال جنسیتی(نارضایتی جنسیتی)

  • اختلال ملال جنسی درکودکان
  • اختلال ملال جنسی در نوجوانان و بزرگسالان
  • ملال جنسیتی مشخص دیگر

اختلال هویت جنسی شامل گروهی ناهمگون از اختالالتی است که علامت مشترک آنهاترجیح قوی و دائمی برای به دست آوردن نقش و وضعیت جنسی مقابل است. این  اختلالات ممکن است به صورت کلامی در تاکید شخص برای تعلق به جنس مخالف و یادر قالب غیر کلامی و رفتار جنس مخالف تظاهر نماید. جزء خلقی اختلال هویت جنسی (افسرده حالی جنسی نامیده می شود که ممکن است در اثر عدم هماهنگیجنس بیولوژیکی فرد از یک سو و آرزوی بودن در جنس مخالف از سوی دیگر به وجود آمده باشد.

در این اختلال وضعیت ظاهری جسمی و جنسی، ارگان های داخلی جنسی و سیستم هورمونی وکروموزومی کاملا درسلامت به سر می برد، ولی فرد از نظر ذهنی و روحی منکر درستی نوع جنسیت خود می باشداین اعتقاد به حدی شدید است که از نظرروحی اذیت می شود وتصمیم به تغییر جنسیت می گیرد.افرادمبتلابه ملال جنسیتی خود را با روح و روان جنس مقابل تصور میکنند این افراد گاهی ممکن است که با ویژگی های کاملا مردانه یا کاملا زنانه ظاهرشوند.

دونکته ی مهم این است که این بیماران با بیماران دوجنسیتی متفاوت هستند وتفاوت آن هااین است که بیماران دو جنسی دارای اختلال ظاهری دراندام تناسلی و اندام های داخلی و سیستم هورمونی جنسی می باشند و معمولا نمای ظاهری از اندام هر دو جنس را دارند.نکته ی دیگر این که اینم بیماران از لحاظ جسمی کاملاسالم اماازلحاظ روحی مشکلات فراوانی دارند.

شیوع شناسی این اختلال

بیشتر برآوردهای شیوع این اختلال متکی بر تعداد افرادی است که داوطلب جراحی برای تغییر جنسیت هستند.تعدادافرادی که مبتلا به این اختلال هستند در مردان بیشتر است. اما آماروارقام مبتلایان به این اختلال درایران به طور دقیق مشخص نیست به دلیل اینکه این اختلال هنوز در ایران یک تابواست و به همین دلیل تعداد زیادی از این افراد به پزشک مراجعه نمیکنند، تعدادی ازآنها مهاجرت میکنند و تعدادی هم در رنج و ناراحتیشان باقی میمانند.

علت های ابتلا به اختلال ملال جنسیتی

طبق رویکرد زیستی :اگر مادر در ذوران بارداری دچار استرس و فشار شود همین استرس ها باعث اختلال در هورمون ها وسیستم اعصاب جنین می شود وزمینه رابرای ابتلا به این اختلال فراهم می کند.

طبق رویکرد اجتماعی: در کل کسب هویت زنانه یا مردانه در انسان بیشتر تابع عوامل پس از تولد است تا قبل از تولد. چون احساس متعلق بودن به جنس مرد یا زن بیشتر نتیجه تعاملات میانکودک و ارزش ها و نگرش های والدین است. براساس این رویکرد عوامل خانوادگی و اجتماعی عوامل خانوادگی و اجتماعی در قالب ایفای نقش، الگوسازی و نقش های وابسته به جنسیت موجب پیدایش اختلال ملال جنسی می شوند.

رویکرد روانشناختی: نظریه های روان شناسی اعتقاد دارند که فرزند پروری، سرزنش مادر، مداخله بیش از حد مادر ، فاصله داربودن پدر وتشویق کودک برای انجام رفتارهای جنس مخالف از جمله عواملی هستند که در پیدایش اختلال ملال جنسی در پسران تاثیر گذار هستند. طبق تحقیقات صفت بارز مادران پسران مبتلا به اختلال ملال این است که نیاز دارند به مراقبت از کودک دختر بپردازد.این افراد از لحاظ قابلیت های شخصیتی،تعامل های اجتماعی دوسبک های یادگیری دچارمشکل هستند.

درمان اختلال ملال جنسیتی

هورمون درمانی

توانبخشی

روان درمانی: رکن اصلی روان درمانی با افراد مبتلابه ملال جنسیتی ایجاد یک رابطه درمانی مطلوب با هدف حمایتی است که موجب اعتماد، کاهش برچسب اجتماعی، پذیرش همه جانبه و تخلیه هیجانی می شود.این افراد نیازمند افزایش آگاهی درباره ی هویت جنسیتی هستند

 

[banner]

 

[contact_info title= “اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید…

 

 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.