خانه / مشاوره کودکان / خودارضایی در کودکان
خودارضایی در کودکان

خودارضایی در کودکان

خودارضایی در کودکان
خودارضایی در کودکان

[contact_info title= “خودارضایی در کودکان”] 

خود ارضایی یا استمنا یکی از مشکلاتی است که مادران در مورد کودکانشان نگرانی های زیادی دارند و از آنجایی که در مورد این موضوع با دیگران نیز صحبت نمی کنند ، فشارهای روانی حاصل از آن برایشان زیاد و غیرقابل تحمل خواهد شد. بنابراین مقوله خودارضایی در کودکان شاید حساس ترین معقوله در بین والدین باشد که بخواهند در مورد آن اطلاعاتی کسب نمایند.

استمنا به معنای خود ارضایی برای کسب لذت و خودآرامی است. کودکان ممکن است به خود دست یا اشیای دیگری بمالند. در مورد خود ارضایی ، در تمام جوامع بشری ، ملل و اقوام با فرهنگ های مختلف ، بحث بسیاری صورت گرفته است و گستردگی این موضوع ، نشان می هد که این مسئله بسیار گسترده است. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد “خودارضایی در کودکان” ، عوامل و عوارض خودارضایی ، سن شروع خودارضایی و نحوه برخورد والدین با خودارضایی کودکان کسب نمایید.

استمنا به معنای خود ارضایی برای کسب لذت و خودآرامی است. کودکان ممکن است به خود دست یا اشیای دیگری بمالند.

خودارضایی چیست؟

 خودارضایی چیزی بیش از یک بررسی ساده اندام های تناسلی است که معمولا در ۲سالگی هنگام استحمام مشاهده می شود. در حین خودارضایی یک کودک معمولا دارای چهره ای خیره ، گرگرفته و شیفته به نظر می رسد. کودک ممکن است چندین بار در هر روز یا فقط یکبار در هفته تحریک شود. ولی آن به طور معمول تر هنگام خواب آلودگی ، خستگی ، تماشای تلویزیون یا استرس رخ می دهد. آن ها معمولا نواحی تناسلی خود را مورد مالش قرار می دهند یا به وسیله یک شی آن را لمس می کنند.

زمان شروع خود ارضایی کودکان

 از دو سالگی به بعد کودکان نسبت به نواحی جنسی شان حساس می شوند. ممکن است بازی کردن با نواحی تناسلی نیز در این سن آغاز شود. هنگامی که توجه کودک به نواحی جنسی اش جلب می شود ، آن را لمس می کند و متوجه می شود با لمس این نواحی ، لذت بیشتری نسبت به سایر قسمت های بدن خود احساس می کند.

 دیر یا زود کودک متوجه نگرانی والدینش از این عمل می شود. ولی برای کسب لذت علیرغم ممنوعیت هایی که والدین قائل می شوند ، به خود ارضایی ادامه می دهد. در سن ۶ سالگی کودکان به خوب و بد بسیار اهمیت می دهند. و از آنجایی که می خواهند دختر یا پسر خوبی باشند ، رفتارشان کاهش می یابد یا یاد می گیرند این عمل را به شکل خصوصی انجام دهند. 

عوامل خودارضایی در کودکان

مواجه شدن با صحنه های جنسی

کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین هستند یا صحنه های مستهجن و زشت جنسی از طریق دیدن فیلم یا تصاویر می شوند و همچنین کودکانی که مورد سو استفاده جنسی توسط کودکان دیگر یا بزرگسالان قرار می گیرند ، بیشتر از سایرین آمادگی انجام خودارضایی را خواهند داشت.

مالش دادن بدن

حرکاتی همچون خوابیدن روی شکم و مالیدن خود بر روی زمین یا اشیای سخت مانند عروسک ، تشک و بالشت در کودکان امری عادی و معمولی است. هر چند این حرکات بیشتر اتفاقی و جهت سرگرمی و بازی انجام می شود اما در صورت عدم ممانعت والدین و اصطحکاک و مالش افراطی ناحیه تناسلی ، کودکان ممکن است به تحریک جنسی برسند و تشویق به تکرار این کار شوند و نهایتا منجر به خودارضایی آنان شود.

عفونت های ادراری

کودکان به خصوص دختران ، به دلیل کوتاهی مجرای ادراری ، مستعد عفونت های ادراری هستند. عفونت باعث التهاب و احساس سوزش و خارش ناحیه تناسلی می شود و ممکن است کودکان با خاراندن این ناحیه به احساس لذت برسند. 

وجود انگل های روده ای

برخی از کودکان انگل روده ای مثل کرمک دارند. هنگام شب کرمک از داخل روده به خارج از مقعد حرکت می کند و سبب التهاب و خارش ناحیه مقعد و اطراف دستگاه تناسلی کودکان می شود. کودکان با خارش این ناحیه ، باعث تحریک ناحیه تناسلی شده و احساس لذت می کنند که خود می تواند مقدمه ای جهت شروع خود ارضایی باشد.

نوازش های بی مورد 

بعضی از مادران و بزرگترها برای خنده و شوخی با  کودکان ، آن ها را قلقلک می دهند. نوازش زیاده از حد ناحیه شکم ، ناحیه تناسلی و کشاله ران ها می تواند موجب تحریک ناحیه تناسلی و احساس لذت در کودک شود و زمینه را برای شروع خودارضایی کودک فراهم کند.

دستکاری آلت تناسلی

برخی از کودکان به صورت ناخودآگاه دست در شلوار خود می کنند و دایم با آلت تناسلی خود بازی می کنند. در صورت عدم پیشگیری والدین از این کار ، استمرار و دستکاری مکرر آلت تناسلی توسط کودکان ، می تواند باعث تحریک آن ها و خودارضایی شود.

شست و شوی افراطی ناحیه تناسلی

بعضی از والدین ، خصوصا آن هایی که وسواس دارند ، ممکن است جهت شست و شوی کودکان در سرویس بهداشتی یا حمام ، بیش از حد وسواس به خرج دهند. تماس و لمس بیش از حد دست با آلت تناسلی کودکان ممکن است باعث تحریک جنسی آنان شود.

کودکان مضطرب و عصبی

کودکانی که به هر دلیل دچار اضطراب جدایی ، اضطراب امتحان ، ترس از مدرسه ، ترس از جمع و انواع فوبیا و ترس های بیمارگونه می شوند ، برای رهایی از این اضطراب و ترس ها و رفع تسکین اضطراب خود ، ممکن است به خودارضایی روی آورند. همچنین کودکانی که با هر مسئله ای عصبی و ناگهان دچار انفجار هیجانی می شوند ، برای رهایی از بار فشار هیجانات ، ممکن است که دچار خودارضایی اضطراری  بشوند.

کودکان منزوی و تنها

کودکانی که ارتباط خوبی با دیگران و اجتماع ندارند و یا نتوانند با کودکان هم سن و سال خود رابطه دوستی برقرار نمایند و از بازی با دوستان و اسباب بازی های خود به لذت و شادی نرسند ، احساس ناکامی و طرد شدگی می کنند و فکر می کنند کسی آن ها را دوست ندارد.
برای اینکه این کودکان ، رنج ناشی از تنهایی را کاهش دهند به دنبال راهی جهت کسب لذت بر می آیند که یکی از آسان ترین راه ها ، کسب لذت از طریق خود ارضایی می باشد.

عوارض خودارضایی درکودکان

 عفونت های ادراری

خود ارضایی ممکن است به دفعات و در شرایط غیر بهداشتی انجام داده شود ، بنابراین ممکن است باعث عفونت ادراری به خصوص در دختران ، شود.

 آسیب به آلت تناسلی

دستکاری زیاد آلت تناسلی و گاهی استفاده از اشیا و وسایل ، جهت ایجاد تحریک ، ممکن است به آلت تناسلی آسیب برساند.

انزوای اجتماعی

کودکی که از طریق خود ارضایی به لذت می رسد ، دیگر تلاشی جهت ارتباط با اجتماع از خود بروز نمی دهد. وقتی فرد به راحتی و بدون این که تلاشی بکند ، خودش را ارضا می کند ، دیگر روابط با دیگران برایش لذت بخش نخواهد بود و از اجتماع گریز می شود.

اعتماد به نفس پایین

وقتی فرد احساس می کند مثل بقیه افراد نمی تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و از این ارتباط دوستانه لذت ببرد و تنها از طریق خود ارضایی به لذت می رسد ، احساس پوچی و بی کفایتی می کند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و به دیگران که زندگی طبیعی و پرنشاطی دارند ، حسادت می ورزد.

ترسو و خجالتی بودن

اکثر افرادی که خود ارضایی می کنند افرادی کم رو و خجالتی اند. آن ها چون می ترسند مورد تایید جمع قرار نگیرند و از طرف دوستان شان طرد شوند ، از شرکت در اجتماعات ، بازی های گروهی و فعالیت های جمعی پرهیز و اجتناب می کنند و روز به روز منزوی تر و تنهاتر می شوند.

کاهش تمرکز و افت تحصیلی

 فردی که مکررا خود ارضایی می کند ، دچار اشتغال فکری شدید راجع به این مسئله می شود و دائما با خود سر جنگ دارد که این کار را بکند یا نکند ، به همین خاطر دچار مشغله فکری و ذهنی شدید می شود و زمان و انرژی زیادی صرف این کار و فکر کردن راجع به آن می کند ، بنابراین از تمرکز و توجه به دروس باز می ماند و دچار حواس پرتی و افت تحصیلی می شود.

وسواس

وسواس یعنی تکرار یک کار به صورت غیر ارادی ، مثل شست و شوی دست در افراد وسواسی. برخی از کودکان ، دچار افکار وسواسی جهت انجام دادن خود ارضایی می شوند و تا خود ارضایی نکنند این فکر دست از سرشان بر نمی دارد ، ولی وقتی خود ارضایی کردند به مدت خیلی کوتاه به آرامش می رسند ، و دوباره این افکار وسواسی بر می گردد و مجبورند به دفعات این کار را انجام دهند و دچار خود ارضایی وسواس گونه می شوند.

اضطراب

کودکانی که خود ارضایی می کنند ، سعی می کنند به دور از چشم دیگران و در تنهایی این کار را انجام دهند و در حین انجام دادن خود ارضایی مدام حالت نگرانی و اضطراب دارند ، که مبادا کسی از کار آن ها سر در بیاورد.

احساس گناه و افسردگی

کودکان پس از انجام دادن خود ارضایی ، احساس گناه و غمگینی می کنند و از کاری که انجام داده اند پشیمان و از خود متنفر می شوند. از این که نمی توانند در مقابل انجام دادن خود ارضایی از خود مقاومت نشان دهند ، خود را ملامت و سرزنش می کنند که خود باعث افسردگی خواهد شد.

بهترین عکس العمل در مقابل خود ارضایی کودکان چیست؟

  • با آرامش با کودکتان برخورد کنید.
  •  با زبان خودشان در مورد نواحی جنسی برایشان توضیح دهید.
  • علت بد بودن خود ارضایی را شرح دهید.
  • عشق و محبت خود را به کودکتان افزایش دهید. 
  •  اضطراب های محیطی شروع کننده هستند ، سعی کنید علت را از بین ببرید.
  •  به آن ها یاد دهید که اگر دست کثیف  خود را به نواحی جنسیشان بزنند ، احتمال ابتلا به بیماری در آن ها زیاد می شود.
  • حواس کودک خود را منحرف کنید.
  • باید از افزودن احساس گناه در کودک خودداری شود.
  • بهتر است به کودک یادآور شوید که این عمل از نظر اجتماعی ، رفتار ناپسندی است ، همان طور که انگشت کردن در بینی در انظار عمل پسندیده ای به شمار نمی رود.
  • از کنترل شدید و ایجاد ترس در او نسبت به احساس جنسی بپرهیزید.
  • با اندام پوشیده آن ها را به حمام ببرید و مسائل بهداشتی مخصوص به هر جنس را به آنان یاد دهید.

سوالات متداول والدین در مورد خودارضایی در کودکان

خودارضایی در چه سنی نرمال محسوب می شود؟

می توان خود ارضایی بارز کودکان را در سنین ۵ – ۲ سالگی نرمال دانست ، اما با افزایش سن باید این رفتار کاهش پیدا کند.

تربیت جنسی  کودکان چه نقشی در خودارضایی دارد؟ 

مسلما تربیت جنسی و نحوه برخورد صحیح والدین با عمل خودارضایی کودک بسیار در کنترل و جلوگیری از این عمل تاثیر گذار خواهد بود.

خودارضایی کودکان ممکن است که در آینده باعث ایجاد اختلالات جنسی در آن ها شود؟

بله چنانچه خودارضایی کنترل نشده و ادامه پیدا کند ممکن است باعث ایجاد اختلالات جنسی نظیر زود انزالی و اختلال نعوظ گردد.

چنانچه با مطالعه این مقاله نیاز به کسب راهنمایی های بیشتری در مورد “خودارضایی در کودکان” خود داشتید ، همواره می توانید با مشاوران مجرب مرکز روانشناسی الو مشاوره در تماس باشید. در صورت تمایل سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

روش های خودارضایی
خودارضایی و عوارض و پیامدهای آن
اعتیاد به رابطه جنسی
عوارض ؛ فوائد خودارضایی در زنان و دختران

[contact_info title= “خودارضایی در کودکان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.