خانه / مشاوره خانواده / ۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران
۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران

۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران

۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران

[contact_info title= “۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران”] 

سن قانونی ازدواج در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است. امروزه در ایران محدودیت سنی برای ازدواج وجود ندارد و ازدواج در هر سنی ممکن است. ازدواج کودکان هم در سنت و هم در قانون ایران وجود دارد. منتها ازدواج دختر کمتر از ۱۳ ساله و پسر کمتر از ۱۵ سال منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. ازدواج قبل از بلوغ  توسط ولی کودک انجام می‌شود. تشخیص دادگاه نیز کاملاً از عرف منطقه تأثیر می‌گیرد.

از آنجایی که ازدواج و رسیدن به آرامش ذهنی و جسمی از دغدغه های هر انسانی است و یکی از مهم ترین این شرایط رسیدن دختر و پسر به سن مناسب است تا با آگاهی و شناخت بهتری وارد زندگی زناشویی شوند. در این مقاله تصمیم داریم تا “۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران” بیان کنیم.

وظایف والدین در ازدواج فرزندان

والدینی که به دلیل حساسیت های بیش از حد خود، فرزند تمایز نیافته ای را ترجیح می دهند تا با چشمان بسته انتخاب آن ها را تایید کند و هیچ گونه چرخشی از معیارهای خود را از جانب فرزندان نمی پذیرند و گاه به اصطلاح معروف برای اثبات حقانیت خود حتی چوب لای چرخ فرزند می گذارند نه تنها کمکی به وی نمی کنند بلکه آنقدر ذهن او را از انتخاب خسته می کنند که عدم مسئولیت پذیری در ازدواج را به او می آموزند و گاه با تهدید به کناره گیری و عدم دخالت مطلق در ازدواج وی، قصد مطیع کردن فرزند را دارند که اگر فرزند تمایز نیافته برای دوری از آشفتگی هیجانی تصمیم آن ها را بپذیرد مشکلات از نوع انفعالی و اگر نپذیرد مشکلات تهاجمی تری گریبانش را می گیرد.

به عنوان والدین موظف به حمایت و راهنمایی فرزندمان در امر ازدواجیم اما به جای فرزندمان نباید تصمیم بگیریم زیرا مجبور می شویم به جایش زندگی کنیم که در ید قدرتمان نیست و به نابودی پاره تن خودمان منجر می شود.

۱۵ مورد از رایج ترین مشکلات زوج های کم سن

 ۱-بی تجربگی:

تقریبا اغلب دختران نوجوان به علت این که هنوز به رشد ذهنی، عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… نرسیده اند، بسیاری از مهارت‌های لازم برای رسیدن به یک زندگی موفق و پیروز را کسب نکرده اند.

۲-مداخله اطرافیان:

هنگامی که سن همسر کم باشد، می‌تواند مداخله خانواده طرف بیش‌تر باشد یا به اصطلاح خودشان می خواهند راهنمایی کنند، ولی در برخی از اوقات مداخله محض است.

۳- ترک تحصیل و افت تحصیلی:

در بسیاری از موارد دختران و پسران برای ادامه زندگی و روابط زناشویی خود مجبور به ترک تحصیل می شوند. این افراد ممکن است علاقه زیادی به تحصیل داشته باشند و حتی صاحب استعدادهایی باشند که هنوز شکوفا نشده است. بسیاری از این افراد در آینده خود را با دیگران مقایسه می کنند و حسرت جا ماندن از تحصیل و نداشتن یک شغل مناسب را خواهند خورد.

۴- یاس و ناامیدی پسران:

از مشکلاتی که برای پسرانی که در سن پایین ازدواج می کنند، یاس و ناامیدی است برای این که آن‌ها پس از چند وقتی در جمع دوست‌های و همسالان مجرد خود قرار می‌گیرند فکر می کنند شرایط‌ های زندگی مجردی را با ازدواج از دست داده اند و این حس بر آنان غلبه می کند.

۵-پشیمانی پسران:

یکی دیگر از مشکلاتی که با ازدواج در سن کم برای اشخاص به خصوص مردان به وجود می‌آید پشیمانی از ازدواج و انتخاب همسر و نارضایتی از اوست برای این که این چنین اشخاص در سنین نوجوانی هنوز به ثبات عاطفی لازم نرسیده اند و در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگرفته اند.

آن‌ها پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک خود می گویند من آن هنگام تجربه کافی نداشتم، ولی اکنون به علت تغییر دیدگاه‌ها و رشد فکری سلیقه ام عوض شده و توقعات دیگری از همسرم دارم.

۶-بارداری زود هنگام و مشکلات پس از آن:

در خانواده‌های ایرانی رواج است که بعد ازگذشت ۶ ماه از ازدواج دختر باید باردار شود و اگر نه حرف‌های بی اساسی در مورد وی به راه می‌افتد، زمانی که سن ازدواج کم باشد زوجین تحمل گوش دادن این نوع حرف‌ها را ندارند و تصمیم می‌گیرند به سرعت بچه دار شوند.

ولی به علت این که دختر نوجوان آمادگی جسمانی لازم را برای بارداری ندارد در زمان بارداری با مشکلاتی رو به رو می شود همچنین باید زایمانش در تحت مراقبت‌های لازم انجام گیرد و احتمال مرده زایی یا عقب ماندگی ذهنی فرزندان وی زیاد است.

۷-کاهش اعتماد به نفس:

زمانی که یک پسر مسئولیت یک زندگی را پذیرفته اما شرایط حاکم بر جامعه و یا شرایط جسمی و مالی اش مانع در رسیدن او به اهدافش می شود، حس کمبود اعتماد به نفس در او بیدار شده و مانع از رشد و پیشرفت او خواهد شد. در مورد یک دختر هم چنین وضعیتی قابل تصور است. او نیز ممکن است به راحتی و به درستی از عهده وظایف محوله بر نیاید و احساس کند که نسبت به دیگران از یک ضعف یا مشکل جدی برخوردار است.

۸-تربیت نادرست فرزندان:

دختر یا پسری که خود هنوز به مشاوره و یادگیری نیاز دارند و در اکثر مواقع توانایی تشخیص خوب یا بودن یک موضوع خاص را ندارند، در پرورش و تربیت کودک خود نیز دچار مشکل خواهند شد.

۹-اختلالات عصبی:

اختلالات عصبی مانند افسردگی، استرس و ترس غیر قابل کنترل از جمله مشکلات ناشی از ازدواج در سن پایین هستند. کودک یا نوجوانی که تا دیروز در آغوش مادر به خواب می رفته و یا تصور درستی از روابط زناشویی و آرامش در کنار یک جنس مخالف نداشته، نمی تواند مشکلات خود را از روی خجالت یا ترس با اطرافیان خود مطرح کند.

۱۰-وابستگی مالی:

در جامعه ای که بیکاری معضل بسیاری از جوانان و حتی قشر تحصیل کرده آن است، احتمال پیدا شدن یک کار مناسب و پر درآمد برای یک پسر کم سن و سال خیلی پایین خواهد بود. به خصوص این که نمی توان از او انتظار سابقه کار یا تخصص در امری خاص را داشت. به همین دلیل اگر این زوج از حمایت مالی والدین خود برخوردار نباشند به زودی با مشکلات مالی فراوانی رو به رو خواهند شد.

۱۱-مسئولیت‌ ها:

قبول کردن مسئولیت در سن کم برای زوجین، کار بسیار سختی اسـت و طبق معمول زوج‌ها سعی دارند کـه از زیر بار مسئولیت فرار کنند و این دست خودشان نیست زیرا آن‌ها هنوز آماده پذیرفتن مسئولیت بزرگ نیستند و همین موضوع هم اغلب موجب ایجاد تنش در بین زوجین می شود و جزو مشکلات ازدواج در سن کم می باشد.

۱۲-مشکل با قوانین:

طبق معمول جوانان در سنین پایین پر جنب و جوش هستند و دوست دارند با قوانین خودشان زندگی کنند و از قانون و نصیحت‌های دیگران خوششان نمی آید. ولی وقتی در سن کم ازدواج میکنند پدر و مادر هردو طرف سعی دارند کـه آموزه‌هایی در مورد پس انداز کردن پول، نحوه مدیریت زندگی، همسرداری و …. داشته باشند. این موضوع برای جوان کم سن و سال غیر قابل تحمل اسـت پس با دخالت والدین زوج‌ها مدام با تنش و بحث مواجه خواهند شد؛ گاه با خانواده و گاه با یک دیگر.

۱۳-ضعف در عواطف:

ازدواج در سن پایین به خصوص برای دختری که هنوز از نظر عاطفی خود را وابسته به مادر و بزرگتر های خود می بیند، بسیار سخت است. این موضوع برای پسران هم صحت دارد و آن ها را با مشکلات زیادی مواجه می کند. ممکن است این زوج از طرف مقابل انتظار داشته باشند تا علاوه بر وظایف همسری نقش والدین را هم برای آن ها بازی کند. به عنوان مثال پسر بدون توجه به احساسات دختر از او توقع رفتاری مادرانه داشته باشد و یا دختر با بهانه گیری های متعدد از پسر انتظار رفتاری پدرانه داشته باشد.

۱۴-احساس محدودیت:

همانگونه کـه می دانید بعد از ازدواج و زیر بار تعهد رفتن در سن کم، محدودیت‌هایی برای هردو طرف ایجاد می شود. این محدودیت‌ ها زمانی بیشتر می شود کـه طرفین دوست‌های مشترکی نداشته و وادار باشند جدا از همزمان‌شان رابا دوستان‌ شان بگذرانند.

 

هم چنین مشکل محدودیت زمانی بـه اوج می رسد کـه اگر یکی از زوجین فردی اجتماعی باشد و دیگری مخالف این قضیه بوده و حتی راضی نباشد کـه همسرش با دوستانش ارتباط داشته باشد. اکثر جوانان در سن کم دوست دارند کـه وقت خود را با دوستانشان سپری کنند در حالی‌ کـه ازدواج مانعی این علاقه شده و برای هردو زوج محدودیت ایجاد خواهد کرد کـه رفته رفته باعث خستگی دختر یا پسر و یا هردو خواهد شد.

۱۵-افزایش آمار طلاق:

سالانه تعداد زیادی مشاوره طلاق در کشور انجام می شود که هر کدام دلایل خاص خود را دارند. اگر زوجین درک مناسبی از روحیات یکدیگر نداشته باشند و یا در سنین پایین مجبور به ازدواج با شخصی شده باشند که علاقه ای به او نداشته اند، در آینده به انحرافات ذهنی زیادی دچار می شوند و احتمال خیانت در آن ها بالا خواهد رفت.

مشاوران برتر مرکز الو مشاوره می توانند شما را در زمینه مشاوره خانواده و زناشویی راهنمایی کنند پس در مورد هر مسئله و موضوعی همچون “۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران” که نیاز بود با ما در ارتباط باشید سایر مطالب پیشنهادی:

علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران
علائم و نشانه های بلوغ در دختران
علائم و نشانه های بلوغ در پسران
بلوغ زودرس چیست؟

[contact_info title= “۱۵ مشکل رایج ازدواج در سنین پایین دختران و پسران”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.