خانه / مشاوره کودکان / آموزش و مشاوره تربیت کودک
آموزش و مشاوره تربیت کودک

آموزش و مشاوره تربیت کودک

آموزش و مشاوره تربیت کودک
آموزش و مشاوره تربیت کودک

[contact_info title= “آموزش و مشاوره تربیت کودک”] 

تربیت فرزند یکی از دشوارترین و در عین حال لذت بخش‌ترین کارهای دنیاست. کاری که شاید کمترین آمادگی برای انجام آن را داشته باشید. در این مقاله ما به نکات اساسی که والدین که در “آموزش و مشاوره تربیت کودک” خود باید مورد توجه قرار دهند می پردازیم. این نکات به شما کمک می‌کند در مقام پدر یا مادر، احساس رضایت بیشتری نسبت به رفتار فرزندان خود داشته باشید.

چنانچه قصد تربیت کودک با مهارت دارید، به کودکان خود عشق، خوشبختی و دل‌گرمی هدیه دهید تا اعتماد به ‌نفس بالایی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند. یکی از راه‌های تربیت کودکان این است که یک سیستم پشتیبانی قابل اطمینان در خانه ایجاد کنید تا او خرسند از موفقیت‌ها و آرزوهایش رشد کند. هدف والدین این است که به کودک خود کمک کنند تا احساس لیاقت، شایستگی و اعتماد به‌نفس داشته باشد و در او حس شور، اشتیاق، عزم و اراده ایجاد شود. با ما باشید تا “آموزش و مشاوره تربیت کودک” را یرای شما بیشتر شرح دهیم.

نحوه برخورد با کودکان

نحوه برخورد والدین با کودکان ارتباط مستقیمی با تربیت آنان دارد. برخورد های تربیتی والدین شامل میزان عشق و محبت و محدودیت هایی برای فرزندانشان است به طوری که مجبت والدین به فرزندان موجب ایجاد احساس آرامش کودکان و برقراری ارتباط بهتر کودک با والد می شود، هم چنین والدین با محدودیت هایی که برای فرزندان خود قایل می شوند می توانند عکس العمل غیر متعادل و تندی در مقابل رفتار کودک خود نشان ندهند و در مقابل او سلطه جویانه ظاهر شوند.

واکنش تند والدین در مقابل کودکان سبب می شود والدین کودکان خود را تنبیه بدنی کنند و هیچ پیشبرد تربیتی برای کودکان ندارد اما واکنش متعادل باعث می شود تا والدین به نتیجه دلخواه خود در تربیت کودک برسند. والدین باید با بهره گیری از الگوهای متفاوت تربیتی ، یک شیوه متعادل تربیتی را به کار گیرند و عشق خود را نثار کودکان کرده و با تعیین محدودیت ها، آن ها را در مسیر درست قرار دهند. والدینی که از شیوه تربیتی محبت زیاد در مقابل کودکان استفاده می کنند، باید صحبت بیشتری با فرزندان خود داشته باشند و وقت بیشتری را صرف آن ها کنند.

برای کودک مقررات و محدودیت‌هایی گذاشته و به آن‌ها پایبند باشید

حفظ نظم و پیروی از مقرارات در هر جا و هر خانواده ای لازم است. هدف از آموزش نظم به کودکان این است که فرزندان رفتار قابل قبولی داشته و بر رفتار خود مسلط شوند. کودکان ممکن است بخواهند از محدودیت‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید عبور کنند، اما برای این‌که در آینده به افراد مسئولیت‌پذیری تبدیل شوند، به این محدودیت‌ها و مقررات نیاز دارند.

اعمال مقررات به کودکان کمک می‌کند، انتظاراتی که والدین از آن‌ها دارند را بهتر دریابند و کنترل بر رفتار خود را تقویت کنند. شاید به‌عنوان والدین بخواهید عواقب و پیامدهای بد رفتاری کودکان را برای تربیت فرزند خود تعریف کنید. مثلا عواقب بدرفتاری کودک را با محرومیت او از فعالیت دل خواهش اعمال کنید. اشتباه خیلی از پدر و مادرها در تربیت فرزندان این است که پیامدهای رفتاری کودک را قاطعانه اعمال نمی‌کنند.

عشق بی‌قید و شرط خود را ابراز کنید

شما در مقام پدر و مادر، وظیفه‌ دارید کودک خود را اصلاح و هدایت کنید. اما شیوه بیان خواسته‌ها و انتظارات والدین از فرزندان تاثیر مهمی در میزان فهم و درک کودک در عمل به این خواسته‌ها دارد.

وقتی لازم است با کودک خود برخورد کنید از روش تربیتی انتقاد، مقصریابی یا سرزنش کودک اجتناب کنید. این کار باعث کاهش عزت ‌نفس در کودک می شود و به احساس رنجش کودک منجر شود. در عوض، حتی وقتی به‌تندی با کودکان خود برخورد می‌کنید، به آن‌ها روحیه دهید. به کودکان بیاموزید اگرچه در تربیت و اصلاح رفتار آن‌ها جدی و مقتدر هستید اما همیشه آن‌ها را دوست دارید و عشق شما به آن‌ها بی‌قید و شرط است.

نیازها و محدودیت‌های خود را در جایگاه پدر و مادر بشناسید

لازم است به‌عنوان پدر و مادر بپذیرید، شما هم کامل و بی‌نقص نیستید. شما هم در مقام رئیس خانواده احتمالا دارای نقاط قوت و ضعفی هستید. توانایی‌های خود را بشناسید؛ نقاط ضعف‌ خود را اصلاح کنید. تلاش کنید انتظارات معقولی از کودک خود داشته‌باشید. مجبور نیستید پاسخی برای همه پرسش‌ها در خانه داشته‌باشید. بر خود سخت نگیرید و خود را سرزنش نکنید.

تلاش کنید تربیت فرزندان را به‌عنوان وظیفه‌ای قابل‌کنترل و مدیریت بدانید. به‌جای آن‌که در یک‌زمان، به همه‌ امور بپردازید، سعی کنید توجه خود را معطوف موضوعاتی کنید که در زندگی از اولویت بیشتری برخوردارند. گاهی به احساس خستگی خود توجه کنید. توجه به نیازها و علایق شخصی خود، شما را خودخواه نمی‌کند بلکه نشانه آن است که به سلامت روانی و جسمی خود اهمیت می‌دهید و این یک الگوی رفتاری ارزشمند و مهم در ذهن کودکان باقی خواهد ماند.

اعطای مسئولیت را فراموش نکنید

والدینی که در برآوردن تمامی نیازهای فرزندان خود پیش قدم می شوند و نمی گذارند کودک با استقلال دست به عملی بزند تحمل دشواری های آینده را برای کودک سخت تر می سازند و می توان گفت، این والدین زندگی آینده کودک را تخریب می کنند. با این حال، مسئولیت هایی که برایش در نظر می گیرید باید مناسب با سن او باشد و در قبال انجام صحیح آن نیز به او پاداش دهید که کودک دریابد شما به عملکرد او توجه دارید و البته هدف از دادن مسئولیت به او تنبیه او نیست بلکه شایستگی او را نشان می دهد.

برای تربیت فرزند خود وقت بگذارید

باید بدانید در دنیا چیزی مهم تر از حضور در کنار والدین و  مورد توجه و محبت آن ها قرار گرفتن نیست. هر روز صبح، ده دقیقه زودتر بیدار شوید و با کودک‌ خود صبحانه بخورید، یا بعد از شام ظرف‌های نشسته را رها کنید و با کودک‌ خود مدتی قدم بزنید. کودکانی که توسط والدین خود مورد بی توجهی قرار بگیرند، اغلب، رفتارهای نامناسبی از خود نشان می‌دهند تا از طریق بدرفتاری توجه والدین خود را جلب کنند.

بسیاری از متخصصان در حوزه روانشناسی و مشاوره کودک اختصاص زمان معینی برای توجه به کودک را برای رشد و تربیت فرزندان بسیار موثر می‌دانند.به نظر می‌رسد نوجوانان در مقایسه با بچه‌های کوچک‌تر، کمتر به توجه پدر و مادر خود نیاز دارند. چون موقعیت‌های کمتری برای با هم بودن والدین و نوجوان وجود دارد. وقتی نوجوان میل دارد با پدر و مادر خود حرف بزند یا در فعالیت خانوادگی شرکت‌ کند، والدین باید نهایت تلاش‌ خود را برای توجه به فرزندان به کار گیرند.

کودک را لوس بار نیاورید

والدین کودک خود را دوست دارند و به او عشق می ورزند از این رو این علاقه را در عمل نیز نشان می دهند. این عشق ورزی نیاز هر کودک است و برای پرورش مناسب او ضرورت دارد. اما همین ابراز علاقه چنانچه افراطی باشد در پرورش کودک آسیب زا خواهد بود. این که کودک هرگز ناکامی را تجربه نکند باعث نمی شود که در آینده فرد سالم تری باشد بلکه زمانی او در بزرگسالی رشد یافته خواهد شد که بتواند در مقابل مشکلات راه حل های مناسب را انتخاب کند.

با کودکان‌تان بازی کنید و کتاب بخوانید

بگذارید فرزندانتان انتخاب‌کننده‌ نوع بازی باشند و درباره‌ قوانین وسواس به خرج ندهید، شما هم با جریان پیش بروید و لذت ببرید، این معنای بازی است. این کار را از وقتی که هنوز نوزاد است آغاز کنید، بچه‌های کوچک عاشق گوش دادن به صدای والدین خود هستند. وقتی او را در آغوش‌ گرفته‌اید، خواندن کتاب برای وی، تجربه‌ پیونددهنده‌ای را شکل می‌دهد و او را برای یک‌ عمر کتاب خواندن تربیت می‌کند.

نکاتی برای تربیت کودک

اگر از شیوه های تربیتی متفاوت برای کودکان استفاده می کنید ، رعایت این نکات برای “آموزش و مشاوره تربیت کودک” بسیار مهم است:

احترام به شخصیت کودک:

احترام به شخصیت کودک سبب می شودآن ها این احترام را ببینند و در مقابل به شما احترام بگذارند پس بهتر است همان گونه که دوست دارید با شما رفتار شود با کودکتان رفتار کنید.

در استفاده از روش های تربیتی صبور باشید:

اگر از یک شیوه نتیجه نگرفتید مایوس نشوید و آن را ادامه دهید وهرگز قواعدتان را زیر پا نگذارید.

شیوه تربیتی متناسب با کودک خود را بیابید:

قبل از تنبیه منظور خود را به کودکان بفهمانید زیرا گاهی اوقات والدین منظور خود را به درستی بیان نمی کنند و یا ازکودکشان توقع فراوان دارند.

به دنبال ریشه بعضی رفتارها در کودکانتان باشید:

علت رفتار نا شایست کودکتان را بشناسید زیرا برخی کودکان اگر از واقعه یا حادثه ای متاثر شوند، در واکنش به آن دست به رفتارهای نادرست و غیرقابل توجیه می زنند.

تقویت عزت نفس در کودکان:

به فرزندان خود احترام گذاشته و هنگام ابراز عقیده به سخنان آن ها توجه کنید. در برخورد با فرزندان هرگز از لقب های ناپسند و نسبت های ناروا استفاده نکنید. همچنین از تحمیل عقاید خویش به فرزندان خودداری کنید.

والدین گرامی می توانند برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد “آموزش و مشاوره تربیت کودک” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در ارتباط باشند.

روش تربیت کودکان پرخاشگر
اسکیزوفرنی در کودکان
عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن
خودارضایی در کودکان

[contact_info title= “آموزش و مشاوره تربیت کودک”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.