خانه / مشاوره روانشناسی / علت کم رویی و خجالت چیست؟
علت کم رویی و خجالت چیست؟

علت کم رویی و خجالت چیست؟

علت کم رویی و خجالت چیست؟
علت کم رویی و خجالت چیست؟

[contact_info title= “علت کم رویی و خجالت چیست”] 

کم رویی یک پدیده پیچیده روانی اجتماعی است. کم رویی صفت یا ویژگی ارثی یا ژنتیکی نیست، بلکه فرایندی است که در نتیجه روابط نادرست بین فرد و مراحل تکامل اجتماعی در سنین اولیه رشد در خانه و مدرسه پدید می آید.

در این مقاله به طور خلاصه به اصلی ترین زمینه های کم رویی و خجالت در مراحل اولیه رشد، خانواده و ویژگی های شخصیتی والدین و فشارهای اجتماعی اشاره می شود. پس تا انتهای مطلب “علت کم رویی و خجالت چیست؟” با ما همراه باشید.

به چه افرادی خجالتی می گویند؟

واقعیت این است که فرد خجالتی وجود ندارد چون صفتی به نام خجالت نداریم! خیلی از افراد می گویند که: ما وقتی با افراد جدیدی می خواهیم صحبت کنیم، در برابر جمع صحبت کنیم، و یا درخواست کسی را رد کنیم؛ به علت خجالتی بودنمان دچار این نشانه ها می شویم:

  • سرخ شدن صورت
  • قوز کردن
  • عرق کردن
  • عدم ارتباط چشمی
  • صدای ضعیف و آهسته
  • این پا و آن پا کردن
  • خشک شدن آب دهان
  • طپش قلب

البته افراد خجول خیال می کنند که دیگران همه نشانه هایی که ذکر شده را در آن ها می بینند در حالی که حتی همان نشانه هایی هم که از خود بروز می دهند، قابل کنترل است. فرد با نشان دادن رفتارهایی خاص خود را خجالتی نشان می‌دهد و اگر این رفتارها و نشانه ها را که بیشترشان نیز به صورت مستقیم و برخی نیز به صورت غیرمستقیم قابل کنترل هستند را مدیریت کند، هیچکس برچسب خجالتی بودن به آن ها نخواهد زد.

چرخه معیوب خجالت و کمرویی چیست؟

بیشتر ما مهارت سخنرانی کردن در جمع را بلد نیستیم و زمانی که این موقعیت برای ما پیش می‌آید، به این خاطر اینکه قبلاً سخنرانی نکرده ایم، دائما سعی می‌کنیم فرار کنیم. همچنین کمرویی آنقدر اهمیت دارد که اگر سیستم آموزشی کشورمان می‌دانست که چقدر ضرر و زیان به افراد وارد می‌کند، شاید یک سرفصل برای غلبه بر آن اضافه می‌کردند.روزانه میلیاردها میلیارد ضرر می‌کنیم:

  • به خاطر اینکه به دیگران قرض می‌دهیم ولی خجالت می‌کشیم که پول‌مان را پس بگیریم!
  • به خاطر اینکه نمی‌توانیم به خوبی خودمان را نشان دهیم و رشد نمی کنیم!
  • به خاطر اینکه اظهار نظر نمی‌کنیم و دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند!
  • به خاطر اینکه عمل های زیبایی مختلف می‌کنیم و به دنبال تائید دیگران هستیم!
  • به خاطر اینکه قراردادهایی با ضمانت اجرایی نمی‌بندیم و طرف مقابل خود را ملزم به اجرای آن نمی‌داند!
  • به خاطر اینکه در مراسم خواستگاری خجالت می‌کشیم در مورد مهریه صحبت‌مان را قاطعانه کنیم!

آثار اصلی کمرویی

علت کم رویی و خجالت چیست؟
علت کم رویی و خجالت چیست؟

آثار جسمی:

  • ترس باعث گرفتگی در گلو یا در اطراف قلب و یک احساس خالی بودن در شکم می‌شود.
  • یک نوع انقباض در قفسه سینه ایجاد می‌شود که در نتیجه آن سخن گفته شده ضعیف، لرزان و جسته گریخته می‌شود، تارهای صوتی کشیده و سخت می‌شوند، تن صدا تغییر کرده و سخن با لکنت زبان و نامفهوم گفته می‌شود.
  • شخص خجالتی این باور را دارد که دیگران به او نگاه می‌کنند در نتیجه پاهایش سفت و سخت و ممکن است در حین ورود به یک مکان دچار اشتباه شود مثلا به اثاثیه برخورد کند، استکان را روی میز واژگون کند و…
  • احساس ضعف مفرط که ناشی از همان انقباض عضلانی طولانی است.
  • فردخجالتی هوشیاری‌اش کم شده و نیز ادراک حسی او کاهش می‌یابد. به عنوان مثال یک فرد خجالتی که ناگزیر است در مقابل جمع صحبت کند اگر فردی به او نگاه کند در آن لحظه این ترس فقط روی آن فرد متمرکز می‌شود و تنها آن فرد را می‌بیند و توجهش روی این عامل ترس جلب می‌شود.
  • اختلالات عروقی باعث سرخ شدن یا رنگ پریدگی در ناحیه صورت می‌شود که علت آن انقباض یا انبساط رگ‌هاست.
  • ترشح بزاق متوقف شده و لب‌ها شدیدا خشک می‌شوند و تعریق شدیدی در کف دست‌ها و زیر بازوها به وجود می‌آید.

آثار روانی:

یک فرد خجالتی دایما دلهره دارد و از این امر پروا دارد که توسط دیگران دست‌کم گرفته شود. این ترس او را مثل یک پروانه در قفس شیشه‌ای محدود می‌کند. اگر از یک فرد خجالتی ولی با‌هوش سوالی شود غالبا خاموش می‌ماند، مثل این است که او مات و مبهوت شده باشد. در واقع او در آن موقع گنگ و گیج خواهد بود، مغزش درست کار نمی‌کند و می‌خواهد کار کند ولی نمی‌تواند و ترمز‌های محکمی او را در جا نگه می‌دارد بنابراین در پس تعارفات خود را مخفی می‌کند تا مجبور به مبارزه نباشد.

علت کمرویی

از نظر روانشناختی عواملی مانند احساس حقارت، ناچیز و منفور بودن، عزت نفس پایین، ترس و عدم توانایی و مهارت در انطباق با محیط و تنبیه و توهین شدن در دوران کودکی وجود دارند که سبب بروز کمرویی می‌شوند. اغلب پرسیده می‌شود که آیا کمرویی اصولا قابل درمان است یا نه؟ بله مطمئنا، اما زمانی‌که به منشا اصلی آن پی برده شود و از ریشه بهبود یابد.

روش‌های مقابله با کمرویی

در ادامه بیشتر در مورد “علت کم رویی و خجالت چیست؟” صحبت خواهیم کرد:

عقاید و باورهای غلط خود را تصحیح کنید:

تفکیک آنچه حقیقتا هستید از آنچه که تصور می‌کنید شناخت نقش واقعی خویش و دوری جستن از نقش خیالی، در واقع شناخت بهتر از خود و صادق بودن با خود می تواند در مقابله با کمرویی تاثیر گذار باشد.

گذشته را فراموش کنید:

واقع‌بین باشید و از زندگی در گذشته و دنیایی که برای خود ساخته‌اید، دست بردارید.

سعی کنید از انزوا و گوشه‌گیری دوری کنید:

با موقعیت‌های جدید سازگاری پیدا کنید. سعی کنید احساسات و عواطف خود را کنترل کنید از طریق استراحت، ورزش و… .

آرامش را یاد بگیرید:

آهسته سخن گفتن، به نرمی اشاره کردن با سر و دست و با آرامش غذا خوردن را تمرین کنید. سعی کنید با آرامش و خونسردی شرایطی را که قبلا برای شما غیرقابل تحمل بوده، کنترل کنید.

ارتباط چهره به چهره داشته باشید:

در مقابل تمایل به تفکر منفی مقاومت کنید و سیستم تفکر جایگزین داشته باشید یعنی مثبت نگر باشید. به جست‌وجوی دوستان صمیمی که رفتار تحکم‌آمیز نداشته یا به نوعی هیچ‌گاه از کمرویی شما سخن نگویند، بپردازید.

مسوولیت پذیر باشید:

همانطور که نقاط قوت خودتان را می‌پذیرید نقاط ضعف خود را قبول کنید.احساس مسوولیت کنید. به آینده بنگرید و از فرصت‌ها به نحواحسن استفاده کنید. همچنین خوش‌بین باشید و مثبت بیندیشید. مثلا به جای گفتن خسته شدم، بگویید به استراحت بیشتری نیاز دارم. سعی کنید از کار کردن و انجام وظایف خود لذت ببرید.

از مهارت‌های اجتماعی خود استفاده کنید:

مهارت های اجتماعی را آموخته و در صورت نیاز با مشاوران و روان‌شناسان متخصص ارتباط برقرار کنید تا زودتر به نتیجه لازم برسید.

روانشناسان مرکز الو مشاوره آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد اینکه “علت کم رویی و خجالت چیست؟” هستند و می توانید در صورت بروز هر گونه ابهامات در این باره با ما در ارتباط باشید.

عزت نفس و خودبینی و راهکارهای تقویت آن
عوارض بی خوابی شبانه چیست؟
علت بی اشتهایی کودکان و درمان آن
۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس

[contact_info title= “علت کم رویی و خجالت چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

یک نظر

  1. سلام خجولی وکمرویی و بی اعتماد به نفسی و استرس و اضطراب و ترس اگه بصورت ذاتی یا همون ارثی باشه میشه بطور کامل رفعش کرد اون بخش ذاتی رو

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.