خانه / مشاوره روانشناسی / علائم و نشانه های بلوغ در دختران
علائم و نشانه های بلوغ در دختران

علائم و نشانه های بلوغ در دختران

علائم و نشانه های بلوغ در دختران
علائم و نشانه های بلوغ در دختران

[contact_info title= “علائم و نشانه های بلوغ در دختران”] 

۱۲تا ۹ سالگی برای بسیاری از نوجوانان به معنی مرحله‌ای جدید از زندگی است که با تغییرات ویژه‌ای در بدن آشکار می‌شود. در این دوره باید آمادگی‌های لازم در مورد بلوغ جنسی و تغییرات ناشی از آن به‌ویژه در دختران ایجاد شود. این مرحله که با آغاز نوجوانی و بلوغ همراه است، می‌تواند نگرانی‌های ویژه‌ای را در فرد ایجاد کند که از مسائل مربوط به بلوغ و تغییرات ناشی از آن سرچشمه می‌گیرد.

دختران ده‌ساله‌ای که تغییرات بدنی ناشی از این دوره را تجربه می‌کنند نسبت به‌ خود حساس‌تر شده و از بلندی یا کوتاهی قد خود نسبت به همسالان نگرانند. به‌علاوه بزرگ شدن و جوانه‌زدن سینه‌ها نیز ممکن است برای آن ها نگرانی‌هایی به‌وجود آورده و فکر کنند نسبت به سایر دوستانشان ظاهر زنانه‌تری پیدا کرده‌اند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بیشتری را در مورد “علائم و نشانه های بلوغ در دختران” برای شما عزیزان شرح دهیم.

روند بلوغ دختران

وقتی روند بلوغ در دختران جوان شروع می‌شود، نخستین تغییراتی که رخ می‌دهد معمولا مشهود نیستند. مثلا برخی از نخستین تغییراتی که در بدن رخ می‌دهد، تغییرات هورمونی‌اند که با فعالیت هیپوتالاموس صورت می‌گیرد. در همین حین، تغییرات دیگری در تخمدان‌ها براثر ترشح هورمون جنسی رخ می‌دهد. از علائم دیگر بلوغ، دمدمی‌مزاج شدن، افزایش بوی بدن و ترشحات واژن است.

رشد پستان به هنگام بلوغ:

رشد پستان معمولا یکی از نخستین نشانه‌های مشخص بلوغ است و اغلب رشد ناگهانی دارد. پستان‌ها معمولا پس از رشد موهای زائد در ناحیه شرمگاهی، رشد می‌کنند. لازم است بدانید که پستان‌های دخترتان نباید قبل از ۸سالگی رشد کند. اگر چنین شد، حتما او را نزد متخصص اطفال ببرید.

نخستین قاعدگی:

تقریبا از دو یا دو و نیم سال پس از رشد پستان‌ها، نخستین چرخه قاعدگی شروع می‌شود. در واقع، متوسط سن نخستین قاعدگی، ۱۲ سال است. اکثر پژوهشگران کم بودن سن در نخستین قاعدگی را نشانه تغذیه مناسب می‌دانند. همچنین به یاد داشته باشید که دخترانی که وزن و چربی کمی دارند، احتمال دارد دیرتر با نخستین قاعدگی مواجه شوند.

بیشتر دخترها هم موقع شروع قاعدگی چرخه‌های منظمی ندارند و معمولا ۱۴ ماه طول می‌کشد تا این قاعدگی نامنظم تنظیم شود. اگر قاعدگی دخترتان بیشتر مواقع بیش از هر ۲۸ روز، تکرار می‌شود یا خون‌ریزی‌اش بیش از ۷ روز طول می‌کشد، باید با پزشک او مشورت کنید. اگر هم خون‌ریزی خیلی شدیدی داشت یا درد قاعدگی او بسیار زیاد بود، بایستی این مورد را هم با پزشکش مطرح کنید.

رشد قدی:

در طی دوران بلوغ، رشد قدی ادامه می یابد. در برخی، رشد به سرعت اتفاق می افتد که به نام جهش ناگهانی رشد خوانده می شود. این جهش رشد، بین سنین ۹ تا ۱۱ ساله دیده شده است. افرادی که دارای این فوران رشد هستند، هر سال حدود ۱۰ سانتی متر افزایش قد خواهند داشت. اما مثل بقیه موارد بلوغ، رشد ممکن است سریع و یا کند باشد.

تغییر شکل بدن:

دختران در مقایسه با پسران، دارای چربی بدن بیشتری هستند و ممکن است در این دوران چربی بدن نسبت به قبل افزایش یابد و دختران نسبت به گذشته دچار افزایش وزن شوند. در ابتدا، ممکن است متوجه چربی شکم شوید. اما بعد از مدتی، کمر کوچکتر و باسن و ران ها بزرگتر خواهند شد.

انواع بلوغ دختران

آغاز بلوغ زودرس:

بلوغ زودرس می تواند در نتیجه اختلالات سیستم عصبی مرکزی رخ دهد که هورمون آزاد شونده گنادوتروپین را مختل می کند. ظهور بلوغ قبل از سن ۸ سالگی به طور کلی بلوغ زودرس در دختران تعریف می شود. این بیماری شامل تغییرات فیزیکی زود هنگام بلوغ و نیز رشد سریع و رشد استخوان است و این می تواند نهایتا منجر به یک فرد بزرگ سال کوتاه قد شود، چون رشد استخوان ها متوقف شدند.

بلوغ دیر رس:

هنگامی که علایم اولیه رشد جنسی ثانویه در سن ۱۳ سالگی در دختران وجود ندارد، گفته می شود بلوغ به تعویق افتاده است. بلوغ می تواند با تعدادی از عوامل مختلف از جمله تغذیه ناکافی، بیماری های مزمن، سطوح شدید استرس و مشکلات تعامل بین مغز و سیستم تناسلی به تاخیر بیافتد.

سن طبیعی بلوغ در دختران

تکامل بلوغ در دختران حدود ۵ تا ۴ سال طول می‌کشد. اولین نشانه بلوغ، رشد ناگهانی است و به‌ دنبال آن رشد موهای ناحیه تناسلی، به حداکثر رسیدن رشد قدی و در نهایت عادت ماهانه است. اولین خونریزی ماهانه معمولا ۲ تا ۵ سال پس از آغاز روند بلوغ و بعد از سپری شدن جهش رشدی رخ می‌دهد. تقریبا بین سن ۹ تا ۱۴ سالگی بلوغ دختران شکل می گیرد. برای دختران رسیدن به این سن و دوران بلوغ یکی از دوران های پر استرس محسوب می شود، از این رو والدین برای کاهش استرس و تنش های ناشی از این دوران، باید فرزند خود را برای رسیدن به آرامش روحی و روانی کمک کنند.

تغییرات عاطفی در دوران بلوغ دختران 

تغییرات بیولوژیکی در سن بلوغ باعث تغییراتی در رفتار، شناخت و هیجان های دخترتان می شود که از “علائم و نشانه های بلوغ در دختران” است که باعث می شود با ورود او به سن بلوغ، شباهت هایش با شما بیشتر شده و احساس می کند فردی بالغ است؛ در نتیجه به دنبال استقلال از شما می گردد و خواهان آزادی بیشتری است. برای مثال می خواهد تا اجازه دهید ساعات بیشتری در شب بیرون از خانه بماند، خودش به تنهایی در مورد مسائل زندگی اش که در گذشته تحت کنترل شما بودند تصمیم بگیرد، در واقع تمایل به خود مختاری افزایش پیدا می کند. برخی از تاثیرات بلوغ عاطفی دختران عبارتند از:

تغییر در طرز فکر:

هر چه دختر شما بزرگتر می شود، درک او از دنیا و محیطش نیز رشد پیدا می کند. برای مثال تمایل دارد تجارب جدیدی داشته باشد.

خود را بهتر توصیف می کند:

او راحت تر می تواند احساس ناراحتی و خوشحالی خود را تشخیص داده و با دیگران ارتباط برقرار کند.

بسیار احساسی می شوند:

به دلیل تغییرات هورمونی همه چیز آزاردهنده تر و تاثیرگذارتر به چشمش می آید.

بسیار گریه می کند:

به خاطر حساس شدن نسبت به تمام موضوعات، احتمال سپری کردن روزهای سخت به همراه گریه بیشتر می شود.

احساس زنانگی بیشتر می شود:

میل به رفتارهای دخترانه نسبت به قبل بیشتر می شود. مثلا بیشتر علاقه به استفاده از لوازم آرایش پیدا می کنند.

عدم اطمینان از خود:

به دلیل تغییرات روحی و جسمی در دوران بلوغ، احتمال مقایسه خودش با دیگران بیشتر شده و نارضایتی نسبت به خود پیدا می کنند.

تاثیر قاعدگی بر روان دختران

به دلیل افزایش آگاهی که دختران در مورد قاعدگی از طریق خانواده، مدرسه و دوستان کسب می کنند، واکنش دختران نسبت به گذشته چندان منفی نیست. معمولا دخترانی که دارای مادرانی حمایت کننده هستند با آگاهی بیشتری با این مسئله مواجهه می شوند، پس با آن به عنوان اتفاقی مثبت یاد می کنند. نگرش منفی دختر نسبت به اولین قاعدگی ممکن است باعث ناراحتی و اضطراب زیادی در او شود و معمولا دخترانی که پیش از اولین قاعدگی تصور منفی از آن داشتند، به هنگام قاعدگی شرایط سخت تری را تجربه می کنند. به خصوص در مورد دخترانی که رابطه صمیمی با مادر خود ندارند که بتوانند درباره این موضوع با او صحبت کنند.

کاربران گرامی می توانند برای عنوان کردن سوالات خود در زمینه “علائم و نشانه های بلوغ در دخترانبا کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشند.

بلوغ زودرس چیست؟
تفاوت و ویژگی های زنان و مردان
دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسان
رابطه جنسی در اوایل دوستی دختر و پسر

[contact_info title= “علائم و نشانه های بلوغ در دختران”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.