خانه / مشاوره روانشناسی / تفاوت و ویژگی های زنان و مردان
تفاوت-و-ویژگی-های-زنان-و-مردان

تفاوت و ویژگی های زنان و مردان

تفاوت-و-ویژگی-های-زنان-و-مردان

[contact_info title= “تفاوت و ویژگی های زنان و مردان”] 

یکی از شگفتی های آفرینش، وجود تفاوت ها بین زنان و مردان است. علاوه بر تفاوت های فردی بین انسان ها به طور کلی، بین زن و مرد نیز به طور اختصاصی تفاوت های بارز چشمگیری از نظر جسمانی و روانی وجود دارد و همین امر توجه متخصصین و صاحب نظران را به خود جلب کرد و نقطه عطفی در باب انجام مطالعات در مورد زنان و مقایسه آن با مردان شده است.

پژوهشگران، پس از بررسی و تحقیقات متعدد به این نتیجه دست یافتند که رفتارهای ذهنی و فکری زنان و مردان در پاره ای از صفت های اصلی به صورت ذاتی، با هم فرق داشته و تحت تاثیر جنسیت آنان می باشد. در صورت علاقه مندی به این موضوع می تواند تا انتهای این مقاله با ما باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد “تفاوت و ویژگی های زنان و مردان” دریافت نمایید.

تفاوت‌های زیستی زن و مرد

تفاوت زیستی مردان و زنان از ماه سوم جنینی آغاز می‌شود. با ترشح هورمون‌های مردانه و شکل‌گیری دستگاه جنسی در این زمان شکل‌گیری دستگاه عصبی و مغز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این تاثیرات باعث تغییراتی در رشد مغز و ذهن کودکان از همان دوره جنینی و بعد از تولد می‌شود. دختران از همان آغاز کودکی علاقه دارند از دیگران مراقبت کنند و این رفتار را در بازی با عروسک‌هایشان نشان می‌دهند در حالی که پسران از آسیب زدن به اسباب‌بازی‌هایشان خیلی هم احساس ناراحتی نمی‌کنند. پس از بلوغ و چالش های دوران نوجوانی تفاوت های فاحش تر می شوند.

برخی از تفاوت های زنان و مردان

 استقلال برای مردان اهمیت بسیاری دارد:

همانطور که می دانید مردها همیشه می‌خواهند که در مورد مسائل مالی، مستقل عمل کنند. مخالفت همسر یا عدم توجه به این نکته، می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی مشترک ایجاد کند زیرا مرد تصور می‌کند که به احساس استقلالش، لطمه خورده است.

مسائل جنسی:

در واقع رابطه زناشویی در زنان با عواطف مثبت و احساسات همراه است در حالی که در مردها، بیشتر به جنبه های فیزیولوژیک اهمیت می دهند. این شاید مهم ترین تفاوت زن و مرد باشد که خیلی وقت ها در زندگی مشترک نادیده گرفته می شود و دلخوری هایی را به وجود می آورد.

زنان می‌خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می‌دهند:

چناتچه زنی احساس کند که از طرف همسرش مورد بی توجهی قرار گرفته، به شدت آزرده خواهد شد و واکنش های عاطفی شدید نشان می‌دهد. زیرا آنچه برای زن ها اهمیت دارد، آن است که حس کنند همسرشان به آنان احترام می‌گذارد و به آن ها توجه دارد و سلامت، شادابی، عقاید و حتی تغییرات او برایش اهمیت دارد.

مدیریت خانه برای مردها بسیار مهم است:

در تمام فرهنگ ها مرد به عنوان قدرت اول خانواده شناخته شده است. مردها می خواهند همیشه ستون اصلی خانواده باشند و در خانواده هایی که زن بدون مشورت همسرش درباره مسائل خانوادگی تصمیم می گیرد، معمولا مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد که سرکوب شدن اعتماد به نفس مرد را می‌توان یکی از این ناراحتی ها مثال زد. البته این که مرد، قدرت اول خانواده باشد به این معنا نیست که مرد، نقش دیکتاتوری داشته باشد بلکه منظور نقش مدیریتی است که باید بر عهده مرد قرار بگیرد.

صحبت کردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم است:

زن ها با دور هم جمع شدن بسیاری از نگرانی ها، استرس ها و ناراحتی های خود را  تخلیه می کنند. در واقع تمایل به ارتباطات اجتماعی و صحبت کردن در زنان بیشتر از مردان است. به همین دلیل چنانچه زن و مرد درک و آگاهی را  نسبت به این خصوصیت نداشته باشند، مطمئنا آنان را دچار سو تفاهمات جدی در زندگی مشترک خواهد کرد.

تفاوت نگرشی زنان و مردان:

مردان کل‌نگر و زن‌ها جزنگر هستند. مردان معمولا از نظر خانم‌ها بی‌دقت و بی‌توجه به نظر می‌رسند. اما این‌طور هم نیست. اگر از آرایشگاه برمی‌گردید همسر شما می‌فهمد که شما زیباتر شده‌اید. اما این که نمی‌تواند تک تک تغییرات مو و ابروهایتان را تشخیص دهد تنها به ساختار مغز و ذهنش مرتبط است.

قدرت کلام:

شکل‌گیری کلام در کودکان دختر و پسر از همان آغاز متفاوت پیش می‌رود. تحقیقات نشان داده است که دختران در آغاز تعداد واژگان بیشتری را در دایره کلامی خود جای می‌دهند. در بزرگسالی زنان روزانه حدود ۲۰ هزار کلمه را به کار می‌برند که تقریبا ۱.۵ برابر مردان است. پس مردان تعداد کمتری کلمات برای بیان احساسات و نظراتشان دارند.

همین مسئله می‌تواند این تصور را برای شما ایجاد کند که مردان کمتر عاطفی و کل‌نگرتر هستند. وقتی از یک مرد می‌پرسید لباسم چطوره؟ او برای پاسخ شما چند کلمه مثل خوبه یا قشنگه را در اختیار دارد. اما شما برای توصیف زیبایی یک لباس شاید از چندین کلمه دیگر مثل فوق‌العادس، خیلی نازه، عالیه و … استفاده کنید و پاسخ خوبه شوهرتان را توهین تلقی کنید. اما مطمئن باشید او قصد توهین ندارد.

 زنان عاطفی تر از مردان هستند:

عاطفی تر بودن زنان یکی دیگر از تفاوت های عمده بین زن و مرد است و این انتظاری است که زن ها، از مردها نیز دارند! مثلا زنی که همواره تاریخ دقیق روز ازدواج ، تاریخ تولد همسر، مکان آشنایی و … را به یاد دارد و چه بسا به مناسبت آن ها، برای همسر خود، هدیه هایی هم تهیه کند، وقتی با شوهری روبه رو می‌شود که نسبت به این مسائل بی اعتنا یا فراموشکار است، پیش از هر چیز فکر می کند که همسرش نسبت به او بی علاقه و بی اهمیت است.

تفاوت‌های اجتماعی زن و مرد

تفاوت‌های اجتماعی نیز یکی از “تفاوت و ویژگی های زنان و مردان” است که از آموزش نقش‌های جنسیتی به کودکان شروع می‌شود و در هر جامعه متفاوت است. برخی از جوامع از پسران انتظار دارند که احساساتشان را بروز ندهند، خشن‌تر عمل کنند و مسئولیت‌پذیرتر باشند و از دختران انتظار دارند با اسباب‌بازی خاصی بازی کنند، آرام بخندند و در کارهای خانه کمک کنند. در کل جوامع از رفتارهای کلیشه پسرانه بیشتر استقبال می‌کند و دخترانی که پسرانه رفتار می‌کنند از پسرانی که دخترانه رفتار می‌کنند بیشتر پذیرفته می‌شوند. بخشی از تبعیض جنسیتی ها ریشه در همین نقش پذیری های جنسی دارند.

نکته پایانی:

مردان به صورت تکاملی برای خود قلمرویی دارند. یادتان باشد که به قلمرو کاری مردان اگر خودشان به شما اجازه ندادند نزدیک نشوید. مردان معمولا علاقه ندارند در مورد مسائل کاری خود با شما صحبت کنند، اگر هم این کار را بکنند از شما انتظار راهکار ندارند. چنانچه بعد از مطالعه این مقاله نیاز به مطرح کردن سوالات خود در مورد “تفاوت و ویژگی های زنان و مردان داشته باشید می توانید همواره با مشاوران با تجربه مرکز روانشناسی الومشاوره در ارتباط باشید و نسبت به رفع ابهامات خود اقدام نمایید.

مشاوره روابط زناشویی
روابط زناشویی موفق
روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد
فوائد رابطه جنسی و راه هاییی برای جذاب تر شدن رابطه زناشویی

[contact_info title= “تفاوت و ویژگی های زنان و مردان”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.