خانه / مشاوره روانشناسی / علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران

علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران

علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران

[contact_info title= “علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران”] 

امروزه بسیاری از پدرها و مادرها نگران بلوغ زودرس فرزندان خود هستند و می خواهند بدانند با این پدیده چگونه باید برخورد علمی و درست داشته باشند. این نوشتار می کوشد در زمینه “علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران” اطلاعات کاملی به شما بدهد.

ظاهر شدن علائم بلوغ از نظر فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از ۸ سالگی و در پسران قبل از ۹ سالگی، بلوغ زودرس نامیده می شود. ابتدا این کودکان بلندتر از همسن های خود هستند، ولی به دلیل بلوغ زودرس استخوان ها، در نهایت قد کوتاه تری خواهند داشت. بلوغ در دختران با بزرگ شدن سینه ها و عادت ماهانه ظاهر می شود و در پسران با افزایش شهوت که به شکل اختلالات رفتاری تظاهر می کند.

انواع بلوغ زودرس

مرکزی:

بلوغ زودرس مرکزی شایع‌تر از محیطی است. غده‌ هیپوفیز هورمونی به نام گونادوتروپین تولید می‌کند. این هورمون‌ باعث تحریک بیضه‌ها و تخمدان‌ها می‌شود تا هورمون‌های دیگر یعنی تستوسترون یا استروژن تولید شود. این ها هورمون‌های جنسی هستند که باعث تغییرات جنسی در دوران بلوغ می‌شوند. هورمون‌های استروژن و تستوسترون باعث بروز علائم بلوغ می‌شوند، اما مغز و غده‌ هیپوفیز درگیر نمی‌شوند.

محیطی:

بلوغ زودرس محیطی معمولا در اثر اختلالاتی در تخمدان‌ها، بیضه‌ها، غدد آدرنال یا غده‌ تیروئید بسیار کم‌کار ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه ها بلوغ زودرس

در دختران علائم ابتدا با بزرگ شدن سینه ها ظاهر می شود و بعد از آن موهای نواحی از بدن که غدد جنسی در آن ها وجود دارد، دیده می شوند، مانند دستگاه تناسلی و زیر بغل یا حتی گاهی اطراف سینه ها. عادت ماهانه نیز در مرحله نهایی است. اطراف نوک سینه ها تیره و ضخیم می شود و نوک سینه ها جلو می آید. جوش نیز در صورت این کودکان افزایش می یابد. در پسران اولین علامت بزرگ شدن بیضه و سپس بلوغ دیگر اجزای اندام تناسلی است.

قد این کودکان ابتدا بلندتر از همسن های خودشان است. صدای این کودکان ضخیم می شود و موهای صورت به شکل زودرس ظاهر می شوند. بررسی های آزمایشگاهی و عکسبرداری اندازه گیری میزان هورمون های بلوغ می تواند کمک کننده باشد. تصویربرداری سر به صورت رادیوگرافی یاMRI از نواحی مختلف مغز نیز در تشخیص کمک کننده است.

دخترها بیشتر در معرض بلوغ زودرس هستند یا پسرها؟

معمولا بلوغ زودرس در دختران شایع تر از پسرهاست. در مواردی بیماری های مهم دستگاه عصبی مرکزی می تواند این حالت را ایجاد کند. گاهی تولید هورمون های جنسی زنانه نیز باعث بلوغ زودرس می شود.

عوامل موثر بر بلوغ زودرس

تاثیر ژنتیک:

جهش های ژنتیکی یکی از عواملی است که می تواند باعث بروز بلوغ زودرس در فرزندان شود، اغلب زمانی که کودکان دچار بلوغ زودرس مرکزی می شوند خواهر، برادر و یا خود والدین آن ها هم دچار بلوغ زودرس بوده اند. 

کم تحرکی کودکان:

در گذشته بازی های کودکان اغلب با تحرک همراه بود و به نوعی ورزش محسوب می شد. اما امروزه آن بازی ها جای خود را به بازی های کامپیوتری، جستجو در اینترنت، فضای مجازی و مواردی از این قبیل داده اند که فاقد تحرک و ورزش مورد نیاز برای رشد کودکان می باشد. اغلب کودکی را می بینیم که در گوشه ای نشسته و غرق در دنیای مجازی شده است و اگر کسی با او کاری داشته باشد باید چندین بار او را صدا زند تا از این دنیای جذاب بیرون آمده و پاسخی بدهد.

همانطور که می دانید کاهش تحرک به خصوص در دختران منجر به افزایش وزن بدن و چربی می شود. با افزایش چربی در بدن، سلول های چربی پروتئینی را آزاد می کنند که به مغز علامت می دهد ذخیره انرژی لازم برای بلوغ در بدن وجود دارد از این رو این امر موجب بلوغ زودرس در کودکان می شود.

استفاده از اینترنت و دسترسی به انواع اطلاعات:

دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت به سادگی، در هر زمانی از شبانه روز و بدون هیچ محدودیت و جداسازی سنی امکان پذیر است. کودک با مراجعه به اینترنت به راحتی می تواند به مطالبی که در جامعه قبح محسوب می شود دسترسی پیدا کند. همچنین با پیدایش شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، واتس آپ، وایبر و…. در مدتی کوتاه دسترسی راحت به جنس مخالف، تصاویر و اطلاعاتی از قبیل پورنو و ….. میسر شده است.

ممکن است بسیاری از عکس ها و فیلم هایی که در دنیای مجازی رد و بدل می شود و به دست کودک می رسد دارای محتوای پورنو یا محتوای خشونت آمیز باشد. از نظر علمی ثابت شده یکی از عوامل تحریک و ترشح غدد و هورمون های جنسی، نگاه است. با اینکه کودک هنوز به بلوغ نرسیده است اما با نگاه کردن به اینگونه تصاویر و فیلم ها تصویر سازی هایی در ذهن او ایجاد می شود. و هر بار به یادآوری این تصاویر موجب فعالیت بیشتر و سریع تر غدد جنسی می شود. تحریک و ترشح سریع تر غدد جنسی، رسش زودهنگام غدد جنسی را به دنبال دارد و موجب بلوغ زودرس می شود.

 تعارض بین والدین و فرزندان:

علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران
علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران

تحقیقات نشان داده اند که تهدید شدن سلامت هیجانی به بلوغ شتاب می بخشد و زمانی که کودکان در معرض تعارضات خانوادگی قرار می گیرند زود تر به بلوغ می رسند. بلوغ جسمانی در غیاب بلوغ شناختی هنگامی که کودک زودتر از زمان طبیعی به بلوغ می رسد، گرچه از لحاظ جسمانی تغییرات مربوط به بلوغ را مشاهده می کنیم اما او هنوز از لحاظ ذهنی و شناختی به بلوغ نرسیده و این ممکن است خطرات بسیاری را برای کودک در پی داشته باشد. درست است که جسم کودک به جسم یک فرد بزرگسال نزدیک شده ولی او از لحاظ ذهنی و شتاختی هنوز قدرت تشخیص یک فردی که به بلوغ عقلی رسیده را دارا نیست و به راحتی فریب می خورد.

یکی از ویژگی های فضای مجازی ناشناس بودن است. از پیامدهای ناشناس بودن یا هویت پنهان این است که فرد می تواند خود را به هر شکل دلخواه معرفی کند و هویتی جدید را برای خود تعریف کند. سوء استفاده کنندگان جنسی به راحتی می توانند از طریق فضای مجازی با کودکان که هنوز از لحاظ شناختی به بلوغ نرسیده اند ارتباط برقرار کرده و حتی قرار ملاقات بیرونی بگذارند!

رژیم غذایی نامناسب:

خانواده ها برای سلامت فرزندان خود باید رژیم غذایی متنوعی را در خانه اجرا کنند و از استفاده بیش از حد گوشت دست بردارند. طبق تحقیقات محققان مصرف زیاد گوشت قرمز در دختران باعث بروز بلوغ زودرس می شود. محققان بر این باورند، کودکانی که در ۳ سالگی بیش از ۸ نوبت در هفته و در ۷ سالگی بیش از ۱۲ نوبت در هفته گوشت مصرف می کنند زودتر از همسالان خود به بلوغ می رسند. 

ابتلا به اضافه وزن و چاقی:

چاقی عوارض ناخوشایند بسیار زیادی دارد که اگر از کودکی شروع شده باشد، می تواند فرد را از همان سال های اول زندگی با مشکلات متعددی همچون بلوغ زودرس درگیر کند. پس از همان بدو تولد در تغذیه فرزندتان بسیار دقت کنید و درباره تغذیه سالم نوزاد و کودک خود که بالاخره دوران بلوغ را تجربه خواهد کرد اطلاعاتی کسب نمایید. عادت به مصرف خوراکی هایی که تراکم کالری بالا اما ارزش تغذیه ای پایینی دارند، می تواند باعث ابتلای بچه ها به اضافه وزن و چاقی شود و همین افزایش وزن، زمینه بروز بلوغ زودرس را در آن ها فراهم می کند.

ظروف پلاستیکی: 

بیسفنول A، نوعی ترکیب شیمیایی است که می توان آن را در ظرف های پلاستیکی پیدا کرد. استفاده مداوم از این ظرف های پلاستیکی برای نگهداری یا مصرف غذاهای داغ، گرم و چرب در بچه ها، باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی هورمون های بدن آن ها و احتمال ابتلایشان به بلوغ زودرس می شود. بهتر است والدین از ظرف های شیشه ای برای سرو غذای فرزندان خود استفاده کنند و غذای مهد و مدرسه آن ها را در ظرف های پلاستیکی نریزند.

آیا درمان بلوغ زودرس فرزندان لازم است؟

هنگامی که بلوغ در سنین پایین شروع شود، رشد قدی کودکان بیشتر می شود و به نسبت کودکان همسن خود، قد بلندتری خواهند داشت، ولی پس از ۲ یا ۳ سال رشد قدی متوقف می شود و آن ها در نهایت بزرگسالان کوتاه قدی خواهند شد. از نظر شکل فیزیکی و ظاهری بدن نیز ممکن است مشکلاتی دیده شود. به علاوه، از نظر روانی نیز این کودکان دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

رشد سینه ها یا ایجاد قاعدگی در دختران کم سن یا رویش موهای صورت و کلفتی صدا در پسران کم سن در مقایسه با سایر همسالان خود، باعث بروز اضطراب شدید در این کودکان و والدین آن ها می شود. به خصوص در دختران مبتلا، احتمال سوءاستفاده های جنسی نیز وجود دارد.

شما برای دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد چگونگی درمان بلوغ جنسی فرزندتان می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاره تماس گرفته از راهنمایی های لازم در مورد “علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران” برخوردار گردید. سایر مطالب مرتبط:

نشانه های بلوغ در دختران
نشانه های بلوغ در پسران
برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟
تجاوز جنسی پیست؟

[contact_info title= “علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.