خانه / مشاوره کودکان / مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان
مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان

مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان

 

مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان
مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان

[contact_info title= “مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان”] 

شاید شما هم از آن دسته والدین باشید که با سرگرم شدن کودکانتان در تنهایی خویش خوشحال هستید و می گویید بهتر است که بچه ها را هر طور شده درخانه نگه داشت تا با دوستان مختلف رفت و آمد نداشته باشند. البته باید متذکر شد که بازی‌های رایانه ای دیگر تنها سرگرمی نیستند و به حوزه علوم یادگیری و تربیت نیز وارد گشته‌اند. جایگاه بازی‌های رایانه ای در زندگی کودکان و نوجوانان به‌طور چشمگیری پررنگ شده‌ است. کودکان به‌طور غیررسمی از طریق این بازی‌ها سواد دیجیتالی کسب کرده‌اند. در واقع بازی‌های رایانه ای بازیکن را در شش عنصر ساختاری قوانین و مقررات ، رقابت ، چالش ، مقابله با هدف و اهداف درگیر می‌کنند. 

انواع بازی‌های رایانه ای شامل: بازی‌های اکشن ، ماجراجویی ، رقابتی ، شبیه‌سازی ، مدل سازی ، مدیریتی ، استراتژی ، تعاملی ، فردی ، منطقی و ریاضی هستند. بسیاری از کارشناسان تربیتی نیز معتقدند که بازی های رایانه ای می تواند اثرات مثبتی مانند تکامل شخصیت و رفتار ، پرورش استعدادها ، ایجاد خالقیت ، پرورش تمرکز و دقت ، افزایش بهره هوشی ، گسترش جهان بینی ، تقویت ذوق هنری ، آموزش مفاهیم پیچیده ، انتقال فرهنگ و غیره را نیز به همراه داشته باشند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان” این مقاله را تا انتها مطالعه نموده و در صورزت لزوم نیز با کارشناسان ما در تماس باشید.

کودکان به‌طور غیر رسمی از طریق این بازی‌ها سواد دیجیتالی کسب کرده‌اند.

اثرات مثبت بازی های رایانه ای

افزایش توانایی‌های حرکتی کودکان پیش‌دبستانی

با اینکه قرار دادن یک کودک کم سن و سال در برابر تلویزیون برای انجام بازی رایانه‌ای کار درستی تلقی نمی‌شود ، اما این همه ماجرا نیست. زیرا پژوهش دانشمندانان در این زمینه نشان می دهد انجام بازی‌های تعاملی رایانه‌ای به تقویت مهارت‌های حرکتی کنترل اشیا در کودکان منجر خواهد شد.

کمک به کودکان و نوجوانان دارای بیماری‌های مزمن

انجام منظم بازی‌های رایانه‌ای توسط بچه‌های دارای بیماری و اختلالاتی نظیر اوتیسم ، افسردگی و پارکینسون سبب افزایش استقامت و روحیه مقاومت آن‌ها در برابر مشکلات ناشی از بیماری می‌شود. دانشمندان بر این باورند که این گونه بازی‌ ها بر روی ساز و کارهای عصبی خاصی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد هیجانات مثبت می‌شود. به این ترتیب کودک یا نوجوان درگیر بیماری مزمن بهتر می‌تواند با پیامدهای ناشی از بیماری خود مبارزه کند.

کاهش استرس و افسردگی

انجام بازی های رایانه ای می‌تواند به کودکانی که از مشکلاتی نظیر استرس یا افسردگی رنج می‌برند کمک کند تا بتوانند تا حدی بر این مشکلات غلبه کنند. برخی افراد با تیپ شخصیتی A (که معمولا بسیار فعال هستند) با انجام این بازی ها می توانند فرصتی برای آرامش بیابند و به این ترتیب از میزان استرس آن‌ها کاسته خواهد شد.

 در بعضی موارد تقویت توان بینایی!

پدر و مادرها معمولا به فرزندان خود می‌گویند نشستن در برابر تلویزیون منجر به کاهش قدرت بینایی می‌شود. اما دانشمندان دانشگاه مک مستر کانادا  به نتیجه‌ای شگفت‌انگیز دست یافتند. افرادی که دچار بیماری آب‌مروارید هستند می‌توانند با انجام بازی‌هایی که در آن کاربر باید به هدف‌هایی مشخص شلیک ‌کند ، قدرت بینایی خود را تقویت کنند. این دست از بازی‌ها سرعت بسیار بالایی دارد و نیازمند تمرکز زیاد هستند و به این ترتیب فرد باید خود را برای دیدن سریع موارد مختلف و تصمیم گیری آنی عادت دهد. این بازی‌ها همچنین موجب تولید هورمون‌های دوپامین و نیز آدرنالین شده که به صورت بالقوه می‌تواند به افزایش توانایی انعطاف‌پذیری مغز کمک کند.

کاهش شدت برخی از درد ها

بازی‌های رایانه‌ای نه‌ تنها می‌توانند موجب کاهش اثرات منفی مشکلات ذهنی شوند ، بلکه حتی می‌توانند دردهای جسمی را هم کاهش دهند. دانشمندان دانشگاه واشینگتن نوعی بازی طراحی کرده اند که به بیمارانی که از درد شدیدی رنج می‌دهند امکان می‌دهد از درد خود بکاهند. این بازی که دنیای برفی نام دارد نوعی بازی واقعیت مجازی است که در آن به فرد خود را در یک سرزمین پوشیده از برف می‌بیند و می‌تواند گلوله‌های برفی را به سمت پنگوئن ها و آدم برفی هایی که می بیند پرتاب کند. به ‌این ‌ترتیب حواس بیمار از درد به بازی معطوف می‌شود. بررسی‌ها نشان داد بیمارانی که از این بازی استفاده کرده اند نیازمند داروی مسکن کمتری بوده اند.

تقویت توانایی تصمیم‌گیری

بیشتر بازی‌های رایانه‌ای نیازمند تصمیم‌گیری و واکنش سریع کاربر هستند. دانشمندان عصب شناس به این نتیجه رسیدند که انجام بازی‌های رایانه‌ای سبب تمرین مغز برای تصمیم‌گیری سریع می‌شود. بازی‌هایی نظیر شبیه‌سازی موقعیت‌هایی که باید در آن به سرعت تصمیم گرفت کاربر را عادت می‌دهد تا به سرعت اطلاعات محیطی را بررسی و بلافاصله به آن ها واکنش نشان دهد.

 هماهنگی بین چشم و دست

هماهنگی بین چشم ها و اعضای بدن یکی از مهارت هایی است که همزمان با دیدن صفحه نمایش و فرمان مغز به دست ها و انگشتان صورت می گیرد. هنر هماهنگی چشم ها و دست ها یکی از مهارت هایی است که بیشترین اثر آن را در ورزش های شرقی مانند جودو و … می‏ بینیم.

مهارت های اقتصادی

بعضی بازی ها به گونه ‏ای طراحی شده ‏اند که فرد را مجبور می کند لحظه به لحظه نسبت به جمع آوری پول و یا همان ذخیره مالی جهت مصرف کردن در مراحل دیگر تواناتر شده و یاد بگیرد که چطور با یک سکه اضافه‏ تر می‏ توان یک شهر را خرید و همچنین این نوع بازی ها چگونگی صرفه‏ جویی و اهمیت آن را هم به فرد آموزش می‏ دهند و از “مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان” محسوب خواهد شد.

فعالیت های گروهی و حس مدیریت

در بازی های استراتژیک می‏ آموزیم که چگونه با همراهان خود همکاری کرده و یا اینکه یک جامعه یا یک شهر را اداره کنیم. در این نوع بازی ها می ‏آموزیم که وقتی یک نقش به ما داده می ‏شود ، چطور آن را به بهترین نحو انجام دهیم . همچنین در بازی هایی که رهبری و مدیریت وظیفه ماست ، یاد می‏ گیریم که چگونه به زیردستان خود راه های موفقیت را بیاموزیم و وظایف آن ها را تنظیم کنیم.

چگونه می توان مهارت های کسب شده از بازی های ویدئویی را در زندگی واقعی پیاده کرد؟

یکی دیگر از “مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان” و یکی از ساده‌ترین راه‌ها که فرد می‌تواند بفهمد مهارت‌های کسب شده از طریق بازی های کامپیوتری تا چه اندازه در زندگی واقعی قابل اعمال هستند تمرین مهارت ها و راهبردها در موقعیت‌های زندگی واقعی مشابه است. به عنوان مثال ، اگر کسی دوست دارد بیسبال یا تنیس را با استفاده از مهارت‌های کسب شده در بازی‌های ویدئویی بازی کند ، که بر مهارت‌های توجهی تاکید دارد ، باید به مسیر و سرعت توپ توجه بیشتری بکند و سپس راکت یا چوب بیسبال را به نحوی بچرخاند که به فاصله‌ مشخصی از خودش برسد.

راه دیگر برای پیاده کردن مهارت های بازی های کامپیوتری در زندگی واقعی از طریق انجام آزمایش های واکنشی است. ثبت نتایج انجام بازی های اکشن که تاکتیک های مشابهی می‌طلبد و انجام مجدد آزمایش واکنشی آنلاین برای اینکه بفهمیم فرد تا چه اندازه مهارت های شناختی اش را از طریق انجام بازی‌های ویدئویی افزایش داده است.

آموزش شیوه امن انجام بازی آنلاین برای والدین

اطمینان حاصل کنید کودکان از خطرات موجود هنگام حضور در فضای مجازی آگاه هستند و به ارسال اطلاعات خصوصی طی انجام بازی ها اقدام نمی کنند. اجازه استفاده از وب کم و گفت و گوهای ویدئویی هنگام انجام بازی های آنلاین را ندهید زیرا افراد سودجو نسبت به این که با فردی کم و سن و سال تعامل دارند ، مطمئن می شوند. با استفاده از تنظیمات کنترل والدین می توانید این قابلیت ها را غیر فعال کنید. این اطمینان و اعتماد را در کودکان ایجاد کنید که در صورت مواجهه با محتوا و درخواست های نامناسب ، تهدیدآمیز و یا غیر اخلاقی بدون هیچ گونه نگرانی و ترسی می توانند آن ها را به شما اطلاع دهند.

کودکان باید از این موضوع آگاه باشند در مواجهه با افرادی که رفتاری نامناسب داشته و ارتباط با این افراد را متوقف و یا مسدود کنند. با استفاده از گذرواژه هایی قوی از حساب کاربری آنلاین فرزندتان محافظت کنید. هکرها و افراد سودجو اغلب از طریق دریافت گذرواژه به حساب کاربری کودکان دست می یابند. از این رو ، باید عدم به اشراک گذاری گذرواژه در هر شرایطی را به فرزندتان آموزش دهید.

کاربران گرامی در صورتی که سوالات بیشتری در مورد “مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان” دارید می توانید همواره با کارشناسان مرکزمشاوره کودکان الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. همچنین در صورت تمایل سایر مطالب تحصیلی ما را نیز می توانید مطالعه نمایید:

روش تربیت کودکان پرخاشگر
مشاوره فرزندپروری صحیح
تاثیر طلاق در بروز اختلالات روانی نوجوانان
درمان دروغگویی در کودکان

[contact_info title= “مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

یک نظر

  1. ممنون از این مطلب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.