خانه / مشاوره روانشناسی / عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!
عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!

عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!

عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!
عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!

[contact_info title= “عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!”] 

همه ما شنیده‌ایم و می‌دانیم که خواب برای بدن لازم است؛ اما ممکن است با عوارض بی خوابی و مضرات کم خوابی کمتر آشنا باشیم و ندانیم که آثار خطرناک کمبود خواب می‌تواند همه‌ جنبه‌های زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

بی خوابی شبانه و فراهم نبودن شرایط مناسب برای استراحت مغز عوارض جدی و خطرناکی برای این عضو مهم خواهد داشت. خطراتی که بی خوابی برای مغز دارد در مرحله اول پیری مغز خواهد بود. با اینکه هر یک از ما ممکن است هر از چند گاهی دچار بی خوابی شویم، اما استمرار این وضعیت می‌تواند عوارض ناخوشایندی را برای سلامت ما به همراه داشته باشد. به همین علت، این مطلب را برای اینکه “عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!” اختصاص داده‌ایم.

مهم ترین عوارض بی خوابی بر روی افراد

می‌تواند منجر به تصادف شود:

یکی از علل مرگ‌ و میر جاده‌ای بی‌خوابی راننده است. کم‌خوابی یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای است. خستگی ناشی از کمبود خواب سبب می‌شود تا واکنش کندی نسبت به اتفاقات در طول رانندگی داشته باشید. خواب‌ و بیدار بودن حین رانندگی علت بیش از ۱۰۰ هزار تصادف در جاده است. بر اساس آمار کشور آمریکا حدود ۷ هزار مرگ ناشی از تصادف در این کشور به‌خاطر خواب رفتن راننده حین رانندگی است.

پایین آمدن قدرت درک:

در اثر کمبود خواب نمی‌توانید تمرکز کنید. در واقع خواب کافی برای فکر، درک، تمرکز و توجه کردن بسیار ضروری است. خستگی در فرد منجر به کم شدن واکنش‌پذیری حواس می‌شود. در نتیجه فرد نمی‌تواند از همه توان فکری و ذهنی خود بهره بگیرد و در کار و انجام وظایف خود با مشکل مواجه خواهد شد.

به علاوه، در زمان خواب REM هم فرد در حال گردآوری خاطرات و اطلاعاتی است که در طول روز با آن ها مواجه بوده است. در نتیجه، کم خوابی سبب می‌شود تا شما هر آنچه در آن روز آموخته‌اید را به باد فراموشی بسپارید.

به وجود آمدن بیماری ها:

بر اساس جدیدترین تحقیقات علمی، ۹۰ درصد از افرادی که دچار کمبود خواب هستند یکی از بیماری‌های و مشکلات دیابت، تپش نامنظم قلب، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، ایست قلبی، سکته را نیز خواهد داشت. همچنین طی تحقیقات انجام شده افرادی که در دو هفته گذشته کمتر از هفت ساعت در شبانه روز استراحت داشته اند حدود سه برابر بیشتر از افرادی که بیشتر از هشت ساعت در شبانه روز خوابیده اند، در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار داشتند.

خطری جدی برای سلامت روح به شمار می‌رود:

عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!

بی‌خوابی افسردگی می‌آورد. کمبود خواب می‌تواند نشانه افسردگی باشد. یکی از مطالعات علمی اخیر ثابت کرده اشخاصی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند در معرض ابتلا به اضطراب و افسردگی قرار دارند.

همچنین مشخص شده کسانی که کم‌خوابی دارند ۵ مرتبه بیشتر از مردم عادی در معرض افسردگی هستند. افسردگی و کم خوابی به دنبال هم هستند. یعنی اگر کم خواب باشید، افسرده می‌شود یا برعکس، اگر افسرده باشید، دچار بی‌خوابی خواهید شد.

 پیری زودرس:

کمبود خواب دشمن درجه یک پوست است. وقتی یک شب درست نمی‌خوابید پوست کدر و افتاده می‌شود و زیر چشم‌ها گود می‌افتد و لک‌ها بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کنند. حالا تصور کنید اگر این کم‌خوابی‌ها ادامه داشته باشند چه بلایی سر پوستتان خواهد آمد. وقتی بدن به اندازه کافی استراحت و خواب نداشته باشد، بیش از حد لازم هورمون کورتیزول ترشح می‌کند. کورتیزول کلاژن پوست که عامل اصلی سفت نگه داشتن پوست است را از بین می‌برد.

همچنین، کمبود خواب سبب به هم خوردن تعادل تولید هورمون رشد انسانی هم می‌شود. هنگامی که فرد جوان است، این هورمون برای رشد بدن دائما تولید می‌شود اما با رسیدن به پیری، همین هورمون مسئولیت حفظ استحکام استخوان‌ها، سفت نگه داشتن پوست و عملکرد بهتر ماهیچه‌ها را به عهده می‌گیرد. این هورمون هنگامی که فرد خواب است ترشح می‌شود. پس وقتی بی‌خواب یا کم‌خواب شوید هورمون رشد انسانی هم تولید نمی‌شود و در نتیجه زودتر از موعد پیر و فرسوده به نظر خواهید رسید.

از دست دادن حافظه:

اگر به اندازه کافی نخوابید حافظه خود را از دست خواهید داد. زمانی که ما خواب هستیم، مغز موج‌های کوچکی می‎سازد که مسئول ساخت حافظه هستند. این موج‌ها توانایی وصل کردن خاطرات به هم را دارند و اطلاعات جدید را از حافظه کوتاه‌مدت در هیپوکمپوس به حافظه بلندمدت در نئوکورتکس منتقل می‌کنند. هنگامی که ما خواب کافی نداریم، مغز خاطرات را به طور موقتی ذخیره می‌کند و دیگر توانایی منتقل کردن آن ها به حافظه بلندمدت را ندارد و در نتیجه فراموشی به دنبال می‌آورد.

 افزایش وزن:

کم‌خوابی سبب افزایش اشتها می‌شود. در واقع یکی از عوارض جانبی کم‌خوابی افزایش میزان گرسنگی و اشتهاست. شماری از تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند کسانی که کمتر از ۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند دو برابر بیشتر از بقیه وزن خود را از دست می‌دهند. این مساله ارتباط مستقیم به پپتیدهایی دارد که مسئول کنترل اشتها هستند.

هورمونی موسوم به قرلین مسئول تحریک گرسنگی و لپتین است. لپتین نوعی پروتئین است که چربی بدن انسان را تنظیم می‌کند و به مغز این پیام را می‌رساند که دیگر گرسنه نباشد. وقتی ما استراحت کافی نداشته باشیم، قرلین و لپتین کافی در بدن تولید نمی‌شود و در نتیجه پیام سیری به مغز مخابره نمی‌شود. به دنبال این اتفاق تصور می‌کنیم که هنوز گرسنه هستیم و در نتیجه بیشتر از حد لازم غذا می‌خوریم.

عصبانیت و بد خلقی:

یکی از عوارض بی خوابی که در میان اغلب افراد کم خواب دیده می شود، عصبانیت شدید و بد اخلاقی است. این مسئله از دید اطرافیان این افراد کاملا مشهود بوده و اغلب از بد خلقی آن ها شاکی هستند. تحقیقات ثابت کرده است که افراد کم خواب واکنش تندتر و شدیدتری نسبت به مسائل دارند.

تکرر ادرار:

سیستم تولید ادرار در بدن به گونه ای است که در هنگام خواب فرایند آرام تری را خواهد داشت به همین علت در طول شب، افراد نیاز کمتری به استفاده از دستشویی دارند. اما در صورتی که فرد خواب کمی در طول شب داشته باشد، فرآیند آرام تولید ادرار مختل شده و فرد نیاز بیشتری به استفاده از سرویس بهداشتی دارد. به این وضعیت تولید بیش از حد ادرار شبانه گفته می شود.

توهم و خیال:

زمانی که به طور متوسط حدود ۸ ساعت خواب راحت داشته باشید، مغز استراحت کرده و برخی محرک ‌های خارجی هم چون نور، بو و صدا را فیلتر کرده و به این صورت از فعالیت بیش از حد حواس جلوگیری می کند. اما در اثر بی خوابی مغز نمی‌تواند این عوامل را فیلتر نماید و باعث می شود که فرد دچار توهم و خیال گردد.

مشکلات گوارشی:

در شرایطی که بی خوابی های شبانه ادامه دار باشند این احتمال وجود دارد که سندروم التهاب روده در این افراد شدت پیدا کند، به طوری که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که دچار کم خوابی هستند معمولا با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به بیماری کرون، در صورت کاهش مدت زمان خواب، حدود دو برابر بیشتر از سایر افراد ممکن است بیماری آن ها شدت یابد.

احتمال ابتلا به سرطان:

کم خوابی و سرطان رابطه ای مستقیم دارند.از آنجایی که بی خوابی می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و بدن را مقابل برخی بیماری ها قرار دهد، این امکان وجود دارد که با ادامه بی خوابی، احتمال ابتلا به انواع سرطان نیز افزایش پیدا کند. خطر ابتلا به سرطان های سینه و روده بزرگ در افرادی که دچار برخی مشکلات خواب هستند، بیشتر از سایر افراد می باشد.

امیدواریم که با مطالعه کامل این مقاله توانسته باشید “عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!” لیکن در صورت ایجاد ابهام می توانید با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید و سوالات خود را با ما درمیان بگذارید. سایر مطالب روانشناسی:

برای اختلالات روانی په روش درمانی مناسب است؟
تفاوت استرس و اضطراب چیست؟
تاثیر طلاق در بروز اختلالات روانی نوجوانان
رازهای شاد زیستن

[contact_info title= “عوارض مهم و جدی بی خوابی شبانه که باید بدانید!”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.