خانه / مشاوره روانشناسی / تفاوت استرس و اضطراب چیست؟
تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟
تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

[contact_info title= “تفاوت استرس و اضطراب چیست؟”] 

فرق استرس و اضطراب را نمی توان به راحتی مشخص کرد. مرز باریکی بین این دو وجود دارد. مسلما اتفاق بد برای همه می‌افتد ، ولی وقتی به احساس‌تان نسبت به این اتفاق می‌پردازیم ، این سوال مطرح می‌شود که آیا این احساس استرس است یا احساس اضطراب؟ و آیا واقعا تفاوتی میان این دو وجود دارد یا خیر؟

با این‌که هیجان پشت این واکنش در هر دو حالت یکسان است ، این دو واقعا متفاوت هستند. قصد داریم تا در این نوشتار در مورد اینکه “تفاوت استرس و اضطراب چیست؟” توضیحات جامع تری را در اختیارتان قراردهیم و در صورتی برزو ابهاماتی در این زمینه نیز می توانید با مشاوران برتر ما در تماس باشید.

استرس چیست؟

استرس یکی از مهم‌ترین علل بروز اختلالات جسمی و روانی است ؛ بررسی‌های گوناگون نشان دهنده این است که ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌ها با استرس ارتباط دارند. فهرست بیماری‌های ناشی از استرس: سرطان ، بیماری قلبی ، آسم و میگرن را در برمی‌گیرد. علل فیزیکی محیطی و اجتماعی استرس را اصطلاحا عوامل استرس زا گویند. برخی استرس را پاسخ غیراختصاصی بدن به هر موقعیتی می‌دانند که نیاز به سازگاری داشته باشد.

خواه موقعیت خوشایند باشد و خواه ناخوشایند ؛ البته یافته‌های جدید نشان می‌دهد که بین استرس ناشی از موقعیت مطلوب و نامطلوب تفاوت‌های فیزیولوژیک وجود دارد. استرس با سلامتی و عملکرد ارتباط دارد. مقادیر کم آن موجب بهبود سلامتی و عملکرد می‌شود و مقادیر زیاد آن سلامتی را به خطر انداخته و عملکرد را دچار اختلال می‌کند.

اضطراب چیست؟

اضطراب یا دلشوره یک احساس بد و ناخواسته طبیعی است. با این‌حال ، اگر فردی بیش‌ از اندازه احساس اضطراب و هراس داشته باشد ، ممکن است به یک اختلال حاد سلامت روان دچار شده باشد. اختلالات اضطرابی ، یک دسته از مشکلات بهداشت روان می‌باشند که باعث عصبانیت بیش‌ از حد ، ترس ، بی قراری ، دلهره ، دل آشوبی و نگرانی می گردد.
اختلال اضطراب موجب تغییر رفتار و احساسات فرد و حتی ایجاد بیماری جسمی می شود.

اضطراب خفیف ممکن است مبهم و ناراحت کننده باشد ، در حالی که اضطراب شدید می تواند به‌ طور جدی زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهد. این شایع‌ترین گروه بیماری های روانی در کشور است و همچنین در میان افرادی که عزت نفس پایین و اعتماد به نفس پایینی دارند شیوع بیشتری دارد.

تفاوت استرس و اضطراب

در تعریفی مختصر در مورد تفاوت استرس و اضطراب ، می‌توان گفت: استرس پاسخی است به یک تهدید در یک موقعیت و اضطراب واکنشی به استرس است. توافق کاملی در مورد تفاوت استرس و اضطراب وجود ندارد ، اما در حالی که هم استرس و هم اضطراب می‌توانند پاسخ‌های مشابهی در بدن انسان ایجاد کنند ، باز هم مفهوم کاملا یکسانی ندارند. استرس مفهومی گسترده‌تر از اضطراب است.

استرس می‌تواند روانی یا جسمی و خوب یا بد باشد. برای مثال ورزش نوعی استرس خوب جسمی است که در عین حال که برای بدن چالش ایجاد می‌کند ، می‌تواند منجر به تغییرات مثبت شود. همین طور ، برخی از افراد از استرس کوتاه مدتی که هنگام اجرا یا سخنرانی یا برخی شرایط پرفشار دیگر تجربه می‌کنند ، لذت می‌برند. از طرف دیگر اضطراب همیشه روانشناختی و همیشه ناخوشایند است.

استرس زمینه‌ساز اضطراب است

استرس پیش از اضطراب پدید می‌آید و همان‌گونه که گفتم دلیل آن روشن است. فرد نسبت به دلیل استرس آگاهی دارد. ممکن است فرد تلاش کند که با بهره‌گیری از مکانیزم‌های دفاعی روانی ، اثرات عوامل استرس‌زا را کم و استرس را مدیریت کند. در چنین حالتی استرس تا اندازه‌ای کاسته و فراموش می‌شود ولی ممکن است در دراز مدت زمینه‌ساز اضطراب شود. هنگامی که اختلال اضطراب در فرد شکل بگیرد او آگاهی درستی از این ندارد که اضطرابش در نتیجه‌ عوامل استرس پدید آمده است. پس استرس می‌تواند زمینه‌ساز اضطراب شود.

استرس در صورتی که کم باشد خوب است اما اضطراب بد است

استرس می‌تواند مثبت باشد در حالی که اضطراب ویژگی مثبتی ندارد. دانشجویی را فرض کنید که باید برای آزمون دانشگاهش آماده شود. او به خاطر این‌که نگران است نمره‌ خوبی نگیرد دچار استرس می‌شود. این احساس استرس باعث می‌شود فرد درس خواندن و آماده شدن برای آزمونش را جدی‌تر بگیرد. در نتیجه نمره‌ خوبی به دست خواهد آورد. البته همان‌گونه که پیش‌تر هم گفته شد استرس به میزان کم خوب است اما اگر استرس برای دراز مدت و شدید باشد فرد دچار اختلال استرس شده است و باید برای روان‌درمانی پیش روان‌شناس برود.

استرس موقعیتی است ، اما اضطراب فردی و شخصی

از آنجایی که استرس غالبا از فشار بیرونی نشات می گیرد، معمولا وابسته به موقعیت و بنابراین ، خارج از کنترل ما به نظر می رسد. بنابراین ، استرس به ندرت احساس مسئولیت یا شرمندگی به وجود می آورد. در عوض ، حتی در برخی از فرهنگ ها گاهی به عنوان افتخار یا نشانه ای از جایگاه بلند فرد نیز مورد تحسین قرار می گیرد. از طرف دیگر ، اضطراب به غرور و افتخار یا تلاش برای انجام آنچه که در توان داریم ربطی ندارد. در عوض ، اضطراب معمولا به عنوان یک نقطه ضعف ، یک ناتوانی روانی ، و در نتیجه چیزی در نظر گرفته می شود که باید به خاطر آن احساس شرمساری کرد.

علائم بروز استرس و اضطراب

استرس و اضطراب باعث بروز علائم متنوعی در سراسر بدن ، کارکردها و سیستم روانی می شود. بسیاری از این نشانه ها در زمان بروز استرس مزمن بیشتر احساس می شوند ، که در واقع فرد در معرض علائم اضطراب قرار گرفته است. از آنجا که تفکیک علائم اضطراب و استرس به سختی قابل تفکیک است.

  • سردرد و سرگیجه مداوم
  • لرزش لب ها و دست ها
  • گرفتگی عضلات
  • صدای وز وز و زنگ
  • تعریق بیش از حد
  • خشکی دهان
  • خارش و جوش در سطح پوست
  • افزایش سرعت و تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • تکرر ادرار
  • کاهش میل جنسی
  • احساس افسردگی و تغییر مداوم خلق
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • بی خوابی و کابوس
  • دشواری در تمرکز
  • فراموشکاری و گیجی
  • ناتوانی در تصمیم گیری
  • رفتارهای عصبی مثل تکان دادن پاها
  • تکلم سریع و آشفته با لکنت زبان
  • احساس خستگی و ضعف

سوالات متداول درمورد درمان استرس 

بهترین روش برای درمان استرس و اضطراب چیست؟

اختلالات اضطرابی انواع مختلفی دارد. روانشناس با انجام ارزیابی کامل در مورد علل و علائم مشکل شما بهترین روش را انتخاب خواهد کرد. امروزه روش درمانی بسیار رایجی که در درمان اضطراب به کار می رود درمان شناختی رفتاری است. در این روش تمرکز روی شناسایی افکار آسیب رسان شما و مواجه شدن تدریجی با عوامل ایجاد کننده استرس و اضطراب خواهد بود.

آیا درمان های دارویی در کنترل استرس و اضطراب تاثیر دارند؟

درمان های دارویی معمولا زمانی توصیه می شوند که عملکرد زندگی شما تا حد زیادی مختل شده باشد و آمادگی شرکت در جلسات روان درمانی را نداشته باشید. در غیر این صورت روش های روانشناختی برای کنترل استرس در اولویت قرار دارند و شما را با عوارضی نظیر عوارض جانبی داروها نیز مواجه نخواهند کرد.

چه زمانی دچار شدن به استرس اختلال محسوب می شود؟

عوامل ایجاد کننده استرس و اضطراب در زندگی همه افراد وجود دارد و همه تا حدی این مشکل را در زندگی خود تجربه می کنند. اینکه چه زمانی استرس به اختلال منجر می شود بستگی به شدت آن و اینکه تا چه حد عملکرد شما را در زندگی مختل کرده است دارد. برای ارزیابی این مسائل باید به روانشناس مراجعه کنید.

چنانچه بعد از مطالعه کامل این مقاله نیاز به دریافت مشاوره و ارائه راهکارهای عملی در خصوص اینکه “تفاوت استرس و اضطراب چیست؟” داشته باشید می توانید با مشاوران مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

استرس چیست؟
تعریف اضطراب و راهکارهای مقابله با آن
برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟
۱۰ راهکار کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان

[contact_info title= “تفاوت استرس و اضطراب چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.