خانه / مشاوره روانشناسی / ۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت
۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت

۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت

۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت
۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت

[contact_info title= “۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت“] 

در بحث حسادت همه‌ چیز از خواستن شروع می‌شود. خواستن غریزی‌ترین واکنش بشر نسبت به نداشته هایش است. ممکن است اغلب ما کم و بیش آن را تجربه کرده باشیم. گاهی اوقات این احساس آنقدر شدت می‌گیرد که می‌تواند به شما و اطرافیان‌تان صدمه بزند ؛ بنابراین اگر فرد حسودی هستید بهتر است عزم‌تان را جزم کنید و این عادت را کم کم کنار بگذارید.

در این مطلب یک برنامه پیش روی شماست تا با دنبال کردن آن بتوانید آتش حسادت‌تان را فروکش کنید و بدون حسادت به دیگران از زندگی بیشتر لذت ببرید. بنابراین پیشنهاد می کنیم با به کارگیری “۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت” این خصیصه اخلاقی بد را که موجب یاس ، سرخوردگی و افسردگی می گردد ، کنار بگذارید.

حسادت چیست و چرا افراد حسود می شوند؟

حسادت یک احساس مطلق نیست بلکه مخلوطی است از خشونت و شکست. این حس زمانی به وجود می‌آید که شخص احساس کند آنچه که دارد کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد. حسادت در هر جامعه معنای خاص خودش را دارد چرا که در هر جامعه چیز به خصوصی ارزشمند به حساب می‌آید. جامعه سرمایه دار از این حس مردم در جهت منفعت بیشتر استفاده می‌کند. در جامعه امروز حتی تبلیغات رسانه‌ای سعی می‌کنند با توجه به این ضعف بشر آنان را به سوی استفاده از یک کالای خاص یا انجام عملی تشویق کنند.

شخصیت حسود نیز معمولا در اثر شناخت فردی غلط به وجود می‌آید. اغلب این افراد در محیطی بزرگ شده‌اند که انجام خواسته‌های دیگران و علاقه آن ها مهم‌تر از علایق فردی خودشان بوده است. آن ها اغلب موقعیتی نداشتند تا علایق خود را بشناسند و به دنبال آن بروند. این افراد معمولا دروغ می‌گویند و به دنبال خوش آمد دیگران هستند. در واقع عوامل محیطی از دوران کودکی و در مراحل رشد باعث آن می‌شوند. در ادامه مطلب “۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت” را برایتان عنوان خواهیم کرد.

راهکارهای موثر در درمان حسادت

اعتماد به نفس داشته باشید:

بهترین راه برای اینکه حسادت را از خودتان دور کنید ، این است که اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید. حسادت در نتیجه عدم اطمینان افراد به خودشان ایجاد می‌شود نه رفتار و اعمال دیگران.

ریشه حسادتان را بشناسید!

به جای اینکه به خاطر احساستان نسبت به دیگران ، خودتان را سرزنش کنید ، ریشه‌ها و دلایل حسادت‌تان را شناسایی کنید. همانطور که گفتیم روان‌شناسان می‌گویند ، حسادت در نتیجه اعمال و رفتار دیگران ایجاد نمی‌شود بلکه عدم اطمینان و اعتماد به‌نفس درونی افراد باعث به وجود آمدن چنین احساسی در افراد می‌شود. سعی نکنید رفتار خودتان را توجیه کنید. شاید گاهی وقت‌ها بتوانید برای حسادت‌تان دلیل قانع کننده‌ای پیدا کنید اما در اغلب موارد این‌طور نیست.

از مقایسه خود با دیگران پرهیز کنید:

با خود صادق باشید. آیا کسی در دنیا وجود دارد که در زندگی فارغ‌ از هرگونه مشکلی باشد؟ شاید برخی از افراد زندگی راحت‌تری داشته باشند مثل ثروتمندان ، اما زندگی آن ها هم کامل و بدون نقص نیست. برای تمرین هم که شده با کسانی‌که تصور می‌کنید همه چیز دارند دوست شوید. خواهید دید که آن ها نیز مشکلات زیادی در زندگی‌شان دارند. اما زندگی خود را با نگرانی از این‌که کسی از راه خواهد رسید و خوشبختی و شادی آن ها را خواهد گرفت سپری نکرده‌‌اند.

 مثبت باشید:

حسادت رفتاری مبتنی بر ترس است. شما زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد اتفاقات بدی می‌کنید که هنوز رخ نداده‌اند یا حتی هرگز اتفاق نخواهند افتاد. در این حالت شما احتمال روی دادن اتفاقات بد را افزایش می‌دهید. سعی کنید روی جنبه مثبت هر چیز تمرکز کنید. به‌خاطر آنچه دارید سپاسگزار باشید و به خاطر داشته باشید که اگر کسی کاری را برای صدمه‌زدن به شما انجام می‌دهد ، کاری از شما برنمی‌آید.

در بیشتر موارد افراد حسود ، خودشان هم کاملا به حسادت خود واقفند و اولین سوالی که برایشان مطرح می‌شود این است که چگونه جلوی حسادت خود را بگیرند. جواب این است که اعتماد و اطمینان عناصری است که می‌‌تواند جلوی حسادت را بگیرد.

نگاه واقع بینانه نسبت به موقعیت دیگران:

یکی از اشتباهات رایج افراد حسود این است که تصور می کنند دیگران به آسانی و بدون هیچ زحمت و دغدغه ای به موقعیت فعلی رسیده اند. در واقع مردم در ازای چیزهایی که به دست می آورند، ممکن است چیزهایی را ازدست بدهند. بنابراین هر فرد براساس اولویت ها و اهداف خود بهایی برای رسیدن به این هدف ها می پردازد.

برای مثال ، وقتی می بینید فردی به تحصیلات عالی، شغل مناسب یا امکانات مالی گسترده دست یافته است، مطمئن باشید با سخت کوشی به این امکانات دست یافته است، اکنون او در جایی قرار دارد که شما در حسرت آن هستید، اما معلوم نیست که خود او از موقعیتش کاملا راضی باشد.

بپذیرید که کمال مطلق در زندگی وجود ندارد:

همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم که قابل تامل است. هر یک از ما امکانات وموقعیت های خانوادگی، مالی، شغلی و تحصیلی ویژه ای داریم که ممکن است در مقایسه با دیگری در وضعیتی بالاتر یا پایین تر قرار بگیرد. بنابراین باید به آنچه خود داریم و آنچه دیگران دارند نگرش کلی داشته باشیم و حاصل جمع را ببینیم نه فقط یکی از موارد را ، آنگاه متوجه خواهیم شد که در دنیا کمال مطلق وجود ندارد.

به نیازهای واقعی خودتان متعهد شوید نه نیازهای دیگران:

حسادت، افراد را به انجام کارهایی وادار می کند که نیاز درونی خودشان نیست. هر انسانی منحصر به فرد است و نیازها و آرزوهای خود را دارد ، اما بیشتر ما وقتی به دیگران حسادت می ورزیم از نیازهای منحصر به فرد خود غافل می شویم.

بنابراین وقتی نسبت به موضوعی احساس حسادت می کنید ابتدا از خود بپرسید ” آیا واقعا می خواهم در این موقعیت باشم؟” موقعیت را با همه جزئیات خوب و بدش مجسم کنید و پس از ارزیابی ، چنانچه واقعا بدان علاقه مند بودید و هدفی دست یافتنی و ممکن به نظر می رسد آن را به صورت یک هدف شخصی در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن گام بردارید در غیر اینصورت انرژی خود را صرف کار دیگری کنید.

برای آنچه در زندگی دارید اهمیت و ارزش قائل شوید:

وقتی در زندگی با افرادی مواجه می شوید که شرایط و امکانات بهتری دارند ، بلافاصله به کسانی بیندیشید که موقعیت پایین تری از شما دارند. به این ترتیب به یاد خواهید آورد که اگر چه به برخی از خواست های خود نرسیدید ، هنوز از بیشتر مردم جهان خوشبخت ترید.

در واقع ما بسیاری از چیزهایی که به طور طبیعی داریم یا به دست آورده ایم، نادیده می گیریم و فراموش می کنیم، چیزهایی نظیر سلامتی، ایمان، خانواده خوب و سالم، تحصیلات مناسب، دوستان خوب، شغل مناسب، همکار خوب و…

ایجاد رابطه عاطفى مثبت‏ بین خود و فرد مورد حسادت:

به این صورت که وقتى حسود رفتار خود را اصلاح کند، طرف مقابل این مساله را درک خواهد کرد و دلش نسبت‏ به او نرم مىی گردد و زمینه روانى مناسبى براى محبت و دوستى فراهم می شود. واکنش طبیعى فرد مورد حسادت در این هنگام، نیکى و احسان خواهد بود. بدین صورت، فرد حسود نیز به سمت احسان و نیکى تمایل پیدا مى‏ کند و زمینه توافق قلبى و برطرف شدن حسادت و از بین رفتن آثار روانى نامطلوب آن فراهم مى‏ گردد.

شناخت توانایى ها و استعدادهاى مثبت خود:

طبق آنچه در علوم اخلاق و روانشناسى آمده است، یکى از اصول مهم بهداشت روانى و جلوگیرى از حسادت، شناسایى استعدادها، قابلیت ها و نیازمندى هاى خودمان است. حسود باید به جاى اینکه نعمت هاى دیگران را آرزو کند و به آن ها حسادت ورزد، ویژگى هاى مثبت خود را بشناسد و بداند که هر کسى با تلاش و کوشش خود، برخى از این نعمت ها را به دست آورده و او هم مى تواند با تلاش و پشتکار چیزهایى را که مى خواهد به دست آورد و به جاى حسادت و کینه توزى، توانایى هایش را بهبود بخشد.

سخن آخر:

با توجه به مواردی که ذکر شد سعی کنید که نگرش خود را تغییر داده و اثرات منفی این حس را به خود یادآوری کند و بدانید نبود این حس ما را به آسایش در زندگی نزدیک می‌کند. زشتی این ضعف و رفتارهای ناشی از آن را مرتبا به یاد آورید و به خودتان تلقین کنید که هرگز نسبت به هیچ‌کس حسادت نخواهید کرد. ولیکن اگر نتیجه‌ای حاصل نشد می توانید از مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در مورد “۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت” 

راهنمایی بگیرید.

روش های موثر درمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید
علت استرس چیست؟
مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟
چگونه آرامش داشته باشیم

[contact_info title= “۱۰ راهکار فوق العاده برای درمان حسادت“] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.