خانه / مشاوره روانشناسی / روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید
روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید

روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید

روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید
روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید

[contact_info title= “روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید”] 

می‌‌خواهیم از اختلالی سخن بگوییم که متاسفانه در کشور ما نیز شایع است. و در بسیاری موارد برای فرد مبتلا آشکار و شناخته شده نیست و حتی به دلیل فرهنگ جامعه ما بسیاری از اطرافیان ، ویژگی‌‌ های افراد مبتلا به آن را با غیرت مردانه ، تعصب ، حسادت زنانه و گاه با حمایت و مراقبت و دلسوزی یا حتی دینداری اشتباه می‌‌گیرند و در نتیجه نسبت بدان سکوت می‌‌کنند. و به جای درمان فرد بیمار یا دارای اختلال ، خود را با استاندارد های بیمار سازگار می‌‌کنند!

این اختلال ، همان اختلال شخصیت بدگمان یا پارانویا است و نوع حاد و بیمار گونه تر آن ، به دلیل شدت و مخرب بودن نشانه ‌‌ها زودتر شناسایی می‌‌شود. و اغلب ، کار بیمار به بستری شدن در بیمارستان می‌‌انجامد تا روال درمان انجام شود. در ادامه این مقاله توضیحاتی را در مورد ویژگی افراد بدبین ارائه خواهیم داد تا با هم ” روش های موثر درمان بدبینی و شک را بهتر بشناسیم”.

انسان‌های بدبین چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • بیش از اندازه محتاط و مشکوک بوده و دائما در حال کشف کردن خیانت ، تجاوز و بدعهدی دشمنان دوست‌نما هستند.
  • معمولا نسبت به همه افراد ، بی‌‌ اعتماد و شکاک هستند. و مسئولیت احساس بی‌‌اعتمادی خود را به عهده نمی‌گیرند و آن را به دیگران نسبت می‌‌دهند.
  • اغلب تحریک پذیر ، پرخاشگر و خشمگین‌‌اند و حالت متخاصم دارند. افراد متعصب و جزم اندیش ، افرادی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون گردآوری می‌‌کنند ، کسانی که به همسر خود بدون وجود دلایل و مدارک کافی سوء ظن مرضی دارند و اشخاص بدعنقی که اهل دعوا و مرافعه‌‌ هستند.
  • این افراد مشغولیت دائم ذهنی و شکی اثبات نشده در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافیان دارند. و از اعتماد کردن به دیگران اکراه داشته و حتی اگر کسی یک بار به آنها توهین کرده یا بی‌‌احترامی کرده باشد ، هرگز او را نمی بخشند.
  • چنانچه با کوچک ترین نکته ای احساس کند به شخصیت یا اعتبارش لطمه وارد شده است ، شتابان واکنشی خشمگینانه نشان می‌‌دهد یا به ستیز می‌‌پردازد. معمولا تنش عضلانی ، ناتوانی از آسوده بودن ، نیاز به کاوش محیط برای یافتن سرنخ‌‌ها و… از ویژگی‌‌های این بیماران است.
  • این افراد در زندگی زناشویی و جنسی خود نیز اغلب به نوعی حسادت بیمارگونه و مرضی دچار می‌‌شوند. و بالاخره روزی این شک و بدگمانی بدون دلیل و مدرک خود را نسبت به وفاداری همسر یا شریک جنسی‌شان بیان می‌‌کنند. و از آن به بعد زندگی را برای همسر و خانواده خود تلخ و زهرآگین می‌‌کنند.

چگونه با بیماران پارانویید رفتار کنیم؟ 

برای اینکه روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید ، چنانچه در نزدیکان خود با یک بیمار پارانویید سر و کار دارید ، این توصیه ها را جدی بگیرید:

  • سعی نکنید رفتار آن ها را تغییر دهید ، این کار تقریبا غیر ممکن است.
  • سعی کنید ارتباطتان با بیمار را نزدیک تر کنید تا از شما راضی باشد. ولی هرگز سوءظن هایش را درست تلقی نکرده و در این بحث ها اصلا شرکت نکنید.
  • هنگامی که بیمار سوظن نسبت به همسرش پیداکرده ، مواظب باشید تا از همسر او جانبداری نکنید ، این کار باعث به وجود آمدن پیش فرض های جدید در او شده و ممکن است فکر کند شما با همسرش ارتباط دارید و به شما هم بدگمان شود.
  • هرچه اختلال پارانویید شدیدتر باشد ، احتمال دست زدن به خشونت در این گونه بیماران بیشتر می شود. در این مواقع حتما از پزشک کمک بخواهید.
  • از آن ها انتظار روابط عاطفی نداشته باشید. برقراری این رابطه تقریبا غیرممکن است.
  • صبور بوده و محرک بدبینی افراد بدبین نباشید.
  • اگر فرد بدبین در گذشته تجربه ی تلخی داشته ، سعی در یادآوری آن نداشته باشید. در صورتی که شخص احساس کند شما قصد تغییر دادن او را دارید ، در برابر شما مقاومت کرده و دیگر برایتان ارزشی قائل نخواهد بود.
  • دنبال کردن فیلم هایی با موضوعاتی نظیر خیانت ، دورویی ، کینه و …  برای افراد مبتلا به بدبینی بسیار مخرب بوده و تاثیر بدی بر روی زندگی آنها خواهد داشت. لذا سعی کنید مانع از دیدن چنین فیلم هایی از جانب او شوید.

اختلال شخصیت پارانوئید چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فرد علائم این بیماری را داشته باشد ، پزشک ارزیابی را با انجام یک سابقه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی شروع خواهد کرد. اگرچه هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص اختلالات شخصیت وجود ندارد. اما پزشک از تست های تشخیصی مختلف برای اثبات بیماری جسمی به عنوان علت نشانه ها استفاده می کند. اگر پزشک هیچ دلیل فیزیکی برای این نشانه ها پیدا نکند ، ممکن است فرد را به روان پزشک یا روان شناس و متخصصان مراقبت های بهداشتی ارجاع دهد. که به طور ویژه برای تشخیص و درمان بیماری های روانی آموزش دیده اند. روانپزشکان و روان شناسان از مصاحبه طراحی شده مخصوص و ابزار های ارزیابی برای ارزیابی فرد برای اختلال شخصیت استفاده می کنند.

روش های موثر درمان بدبینی و شک

  • مراجعه  به یک روانپزشک و مشاور.
  • قراردادن همسر در جریان کارهای روزمره.
  • انجام و اجرا امور منزل اعم از خرید و غیره با همسر.
  • موضوع را از دریچه نگاه او ببینید بعد قضاوت کنید.
  • پرهیز از انجام کارهایی که خط قرمز همسرتان است.

چگونه بدبینی خود را درمان کنیم؟

  • برای معالجه و درمان ریشه ای سوظن و بدبینی و اینکه روش های موثر درمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید ، می بایست ورودی های ذهن خود را کنترل کنید. چشم و گوش و دهان راه های مهم ورودی های ذهن ما می باشند ، لذا مراقب دیدنی ها و شنیدنی ها و خوردنی ها باشید و سلامت آن ها را تضمین کنید. فراموش نکنید ، نگاه و عمل مثبت محصول نظر و اندیشه مثبت می باشند.
  • عوارض و آسیب های تلخ و گزنده نگاه منفی و بدبینی را برای خود تداعی کنید. و گاهی بنویسید این اقدام ، هر چند ساده و به ظاهر کوچک ، اثر بسیار مهمی را در کنترل بدبینی خواهد داشت.
  • فاصله گرفتن از افراد بدبین از پیش شرط های مهم مهار و درمان بدبینی است. چرا که انسان بر روش معاشران خود زندگی می کند بهتر است هم نشینان ما از نظر عقلی و ایمانی و علمی برتر از ما باشند تا بر دانش و نشاط فکری ما بیفزایند.
  • مطالعه کتب دینی ، عرفانی ، اخلاقی و روانشناسی کاربردی ، تأثیر فوق العاده ای در ذهن و زندگی زیبای علمی و اخلاقی داشته و همچون چراغی راه را برای ما روشن خواهد کرد.
  • مسائل ، حوادث و برداشت های گذشته خود را مرور کنید تا به این واقعیت برسید که چه میزان از برداشت ها و تحلیل‌های ذهنی منفی شما با واقعیت منطبق بوده است. آنچه مسلم است بر اساس اصل عبرت گرفتن از گذشته خود ، میزان بدبینی و سو ظن شما به شدت کاهش خواهد یافت.

تست روانشناسی میزان بدگمانی :

با گرفتن این تست از خود و همسرتان می‌توانید پی به میزان بدگمانیتان ببرید:

  1. فکر‌های بدی می‌کنم که نمی‌شود درباره آن صحبت کرد. (بلی ، خیر)
  2. بعضی اوقات آن چنان به گریه یا خنده می‌افتم که نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم. (بلی ، خیر)
  3. به نظرم هیچ کس مرا درک نمی کند.(بلی ، خیر)
  4. اگر دیگران پشت سرم بدگویی نکرده بودند ، من بیشتر موفق بودم. (بلی ، خیر)
  5. بیشتر اوقات خوشحالم. (بلی ، خیر)
  6. بعضی اشخاص آنقدر تحکم می‌کنند ، که حتی وقتی می‌دانم که حق با آن هاست. دلم می‌خواهد بر خلاف آنچه می‌خواهند رفتار کنم. (بلی ، خیر)
  7. معتقدم بر ضد من توطئه‌ چینی می‌شود. (بلی ، خیر)
  8. اغلب افراد حاضرند حتی با شیوه‌ های غیر عادلانه به منافع و مزایایی برسند. (بلی ، خیر)
  9. احساس می‌کنم که غالبا بی دلیل مجازات شده‌ام. (بلی ، خیر)
  10. خیلی کم متوجه شده ام که گوشم زنگ بزند یا وز وز کند. (بلی ، خیر)
  11. یکی ، دو بار در زندگی احساس کرده‌ام ، که کسی سعی دارد با هیپنوتیزم و تلقین مرا وادار به انجام کارهایی بکند.(بلی ، خیر)
  12. حتی وقتی هم که با دوستان هستم ، غالبا احساس تنهایی می‌کنم.(بلی ، خیر)
  13. فکر می‌کنم تقریبا هر کس برای اینکه به دردسر نیفتد ، دروغ خواهد گفت. (بلی ، خیر)
  14. من حساس‌تر از دیگران هستم. (بلی ، خیر)

تحلیل تست:

  • اگر از ۱۴ سؤال فوق به یک تا ۴ سؤال جواب موافق با آنچه در پاسخنامه آمده است ، داده باشید ، جای نگرانی نیست.
  • اگر به ۴ تا ۸ سؤال جواب همسان با پاسخنامه داده باشید باید بیشتر به افکار خود دقت کنید و جلوی بدبینی‌های بی‌منطق خود را بگیرید.
  • اگر به ۸ تا ۱۴ سؤال جواب همسان داده باشید ، بهتر است با یک روانشناس افکار خود را در میان بگذارید. تا در صورت لزوم از بیشتر شدن آنها جلوگیری کرده یا هر چه زودتر درمان را شروع کند.

چنانچه مایل هستید می توانید سایر مطالب ما را در حیطه روانشناسی مطالعه نموده و در صورت بروز ابهام با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس بگیرید.

برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟
رابطه جنسی در اوایل دوستی دختر و پسر
روابط زناشویی موفق
علائم افسردگی و راهکارهای مقابله با آن

 

[contact_info title= “روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.