خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟

مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟

[contact_info title= “مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟”] 

قرص ترامادول چیست؟ آیا تاکنون نام آن را شنیده‌اید؟ ترامادول یکی از قرص هایی است که متاسفانه بین جوانان و نوجوانان بسیار شایع شده است و جوانان به خاطر حس شادی آور این قرص آن را مصرف می کنند. از انجایی که تهیه کردن این قرص به نسخه نیاز دارد اما متاسفانه این روزها ترامادول به راحتی در دسترس قرار گرفته است.

در دنیای مسکن‌ها ، ترامادول اثراتی همانند مورفین در بدن ایجاد می‌کند. ترامادول هم مانند مورفین به گیرنده‌هایی از مغز متصل می‌شود. این گیرنده‌ها در انتقال احساس درد از نقاط گوناگون بدن به مغز نقش دارند. مانند سایر مواد مخدری که برای تسکین درد مصرف می‌شوند ، ترامادول هم اعتیادآور است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با موارد مصرف ترامادول ، عوارض ترامادول ، اعتیادآور بودن ترامادول ، شیوه‌های ترک ترامادول و عوارض ترک آن آشنا کنیم پس با ما باشید تا اطلاعات کافی در مورد اینکه “مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟” کسب نمایید.

ترامادول چیست؟

ترامادول قرصی مسکن و شبیه مورفین است. این دارو خاصیت ضد درد بالایی دارد و برای بیماران با دردهای خیلی شدید تجویز می‌شود. ترامادول به دو صورت قرص و آمپول تزریقی توسط فرد مصرف می‌شود. این دارو اگر به صورت تزریقی استفاده شود تاثیرات سریع‌تر و قویتری بر روی بدن فرد می‌گذارد. ترامادول نوعی ماده مخدر صنعتی به حساب می‌اید و در نهایت سو مصرف آن تاثیراتی مشابه با سایر مواد مخدر مانند: تریاک ، هرویین و شیشه را دارد. با این فرق که ترامادول بخش گیرنده‌های سروتونین در مغز را نیز فعال کرده و در نتیجه علاوه بر حس  آرامش و کاهش درد ، فرد در اوایل دوره مصرف احساس خوشی و شادمانی کاذب را نیز تجربه خواهد کرد.

عوارض مصرف ترامادول چیست؟

  • عوارض سیستم عصبی مرکزی: سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، تحریک دستگاه عصبی مرکزی، اضطراب، کاهش هوشیاری، اختلال تعادل، سرخوشی، عصبی شدن، اختلال خواب، تشنج، ضعف.
  • عوارض قلبی عروقی: اتساع عروق
  • عوارض پوستی: خارش، تعریق بیش از حد، ضایعات جلدی
  • عوارض چشمی: اختلالات بینایی
  • عوارض گوارشی: تهوع، یبوست، استفراغ، سو هاضمه، خشکی دهان، اسهال، درد شکم ، بی‌اشتهایی، نفخ
  • عوارض ادراری و تناسلی: احتباس ادراری، تکرر ادرار، دفع پروتئین در ادرار، علائم یائسگی
  • عوارض خونی: کاهش سطح هموگلوبین
  • عوارض کبدی: افزایش سطح آنزیم‌های کبدی
  • عوارض تنفسی: دپرسیون تنفسی

علل زمینه ساز مصرف ترامادول

بسیاری از افراد باورهای غلطی در مورد مخدرها از جمله ترامادول دارند. برای مثال آن ها معتقدند که مصرف مخدرها عملکرد جنسی را بهبود می بخشد و در نتیجه منجر بهافزایش میل جنسی یا بهبود مشکلاتی نظیر زود انزالی می شود. این باورها یکی از دلایل اصلی است که باعث گرایش افراد به مصرف مواد مخدر و ترامادول می شود. این درحالی است که تاثیرات خوشایند مخدرها تنها به زمان کوتاهی محدود است و پس از آن مشکلات شما بیش تر از قبل خواهد شد. چرا که نه تنها اثرات خوشایند مخدر از بین می رود بلکه عوارض اعتیاد نیز به مشکلات شما اضافه می شود.

همچنین افرادی که زندگی شادی ندارند ، مشکلات خانوادگی داشته یا دائما حالاتی از افسردگی را تجربه می‌کنند ، به دلیل اثرات شادی‌آور ترامادول ممکن است به این ماده گرایش پیدا کنند و برای فرار از مشکلات خود از آن استفاده کنند. در نتیجه افرادی که سابقه مشکلات روحی و روانی دارند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به اعتیاد به ترامادول قرار دارند.

علائم اعتیاد به ترامادول

از مواد مخدر ترامادول به عنوان اعتیاد خاموش نیز یاد می‌شود. در روزهای آغازین مصرف ، فرد حالاتی از اعتیاد به ترامادول را از خود نشان نمی دهد. ولی به مرور زمان که مصرف فرد ادامه پیدا می کند ، علائم اعتیاد به ترامادول یکی یکی نمایان می شوند. این علائم  بسیار قدرتمند بوده و از همه جانب زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و فرد به سادگی نمی‌تواند از وابستگی به وجود آمده رهایی یابد.

فرد مصرف کننده ترامادول دچار اختلالاتی مانند سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، تحریک‌پذیری دستگاه عصبی، اضطراب، کاهش هوشیاری، اختلال تعادل، عصبی شدن، اختلال خواب، تشنج و ضعف مداوم می‌شود.

نشانه های اوردوز ترامادول:

استفاده بیش از حد از ترامادول می‌تواند کشنده باشد. علائمی مثل خواب آلودگی شدید، تنفس کم‌عمق، کندی ضربان قلب، ضعف، سرد شدن پوست و رطوبت آن، سبک شدن سر و حالت غش، کما و تشنج نشان دهنده این هستند که اوردوز با ترامادول در حال اتفاق افتادن است.

تداخلات دارویی با ترامال:

اگر افراد معتاد به الکل یا سایر مواد مخدر ترامادول مصرف کنند، ممکن است خود را در معرض خطر تشنج قرار دهند. اصولا ترامادول با بسیاری از شرایط زیستی بدن و بسیاری از داروها تداخل ایجاد می‌کند. این وضعیت ممکن است برای سلامت فرد خطرناک باشد. دوران بارداری و شیردهی هم از موارد خطرناک مصرف ترامادول محسوب می‌شوند.

اقدامات احتیاطی در زمان مصرف ترامادول

  • قبل از شروع مصرف ترامادول هر گونه حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر را به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از مصرف ترامادول حتما سوابق پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید، به ویژه اگر مبتلا به هر یک از موارد: اختلالات مغزی، مشکلات تنفسی، بیماری کبد، اختلالات خلقی و روحی،  سابقه شخصی یا خانوادگی مصرف ماده مخدر،
    مشکلات معده و روده، مشکلات سیستم ادراری، بیماری کیسه صفرا، بیماری پانکراس، چاقی
  • ترامادول ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود، بنابراین در زمان مصرف این دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید و کار‌هایی که مستلزم هوشیاری بالاست انجام ندهید.
  • قبل از انجام جراحی، در مورد تمام دارو‌هایی که مصرف می‌کنید به جراح یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • برخی کودکان ممکن است به عوارض جدی ترامادول حساس‌تر باشند ، از جمله عوارضی مانند خواب آلودگی شدید، گیجی یا تنفس آهسته ، سطحی یا تنفس با صدا.
  • افراد سالمند ممکن است به برخی عوارض ترامادول حساسیت بیشتری نشان دهند ، به ویژه عوارضی مانند سردردگمی ، سر گیجه ، خواب آلودگی و تنفس آهسته و سطحی.

سوالات متداول در مورد مصرف ترامادول

دچار تنگی نفس شدیدی شده ام به نوعی که چند بار احساس خفگی به من دست داد ؟ آیا علت این حالت مصرف ترامادول است ؟

بله این حالت ناشی از مصرف قرص مخدر ترامادول و یا بایمادول است . البته ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد لذا فرد لازم است آزمایش های مخصوص را بدهد که پیشنهاد می کنم به پزشک تنفسی مراجعه کنید . تجربه های درمانی و بالینی نشان می دهد که این حالت با قطع مصرف ترامادول و یا بایمادول ، حداکثر پس از یک هفته دیگر  رخ نمی دهد.

برای ترک اعتیاد ترامادول چقدر زمان لازم است؟

اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور هرچقدر هم طولانی و زیاد باشد باز هم قابل درمان است. برای ترک اعتیاد زمان مشخصی وجود ندارد. نوع مواد مصرفی ، مدت زمان مصرف ، ویژگی‌های شخصیتی ، حمایت دیگران ، برنامه درمان مناسب متناسب هر بیمار از جمله عوامل مهم در ترک مواد اعتیاد آور است. مهم ترین نکته در درمان اعتیاد بیمار این است که پس از ترخیص از کلینیک ترک اعتیاد ، داروهای تجویزی پزشک را مصرف و تا زمانی که نیاز است به درمان ادامه دهد.

آیا ترامادول را می توان با جایگزین کردن داروی دیگری ترک کرد ؟

خیر این کار را توصیه نمی کنیم. چون احتمال وابستگی به داروی جدید نیز وجود دارد. همچنین جسمی که با چند ماده مخدر آشنا می شود به مراتب لطمات و ویرانی های بیشتری می بیند. البته در بعضی از کلینیک های رسمی که زیر نظر بهزیستی هستند این کار انجام می شود که در صورت همکاری فرد ، موفق آمیز خواهد بود. یعنی اگر یک پزشک و یا مرکز ترک اعتیاد رسمی مبادرت به نوشتن نسخه برای این امر کرده این کار موثر است. اما مصرف سر خود هرگونه دارو به جای ترامادول جدا خطرناک است.

همانطور که پیش تر به آن اشاره نموده ایم متاسفانه به علت در دسترس بودن ، قیمت پایین ، ارائه بدون نسخه در برخی داروخانه‌ها و نبود اطلاع کافی درباره عوارض ترامادول ، هم‌اکنون با شیوع گسترده‌ای از مصرف این دارو در کشور روبه‌رو هستیم. چنانچه در مورد این که “مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟” نیاز به دریافت مشاوره ترک اعتیاد داشته باشید می توانید با مشاوران با مجرب مرکز الو مشاوره در تماس باشید و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. همچین در صورت لزوم سایر مطالب روانشناسی ما را نیز در مورد اعتیاد مطالعه نمایید:

علائم اعتباد به مواد مخدر
عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن
بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد
ماری جوانا و تاثیر آن بر مغز

[contact_info title= “مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

[contact_info title= “کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد”]  از آنجایی …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.