خانه / مشاوره روانشناسی / زودانزالی در مردان
زودانزالی در مردان

زودانزالی در مردان

 

زودانزالی در مردان
زودانزالی در مردان

[contact_info title= “زودانزالی در مردان”] 

انـزال زودرس یکی از متداول ترین نـارسایی های جنسی در مردان می باشد و ممکن است برای هر مردی در بعضی مراحل زندگی رخ دهد. انـزال زودرس به انـزالی غیر قابل کنترل گفته می شود که قـبـل از نـزدیـکـی و انـجـام رابطه ی جنسی و یا مدت زمان بسـیـار کـمـی پـس از آن بـا میزان تحریک کم و خلاف میل فـرد انـجـام گیـرد. زود انزالی آسیبی است که در روابط میان همسران بروز می کند. ایـن مسئـلـه مـی تـواند بـاعث نارضایتی جـنسـی در هـر دو طــرف شـده و اضـطـراب نـاشـی از ایـن مشـکـل را بیشـتـر کنـد.

هنگامی که زمان به ارگاسم رسیدن شما و همسرتان متفاوت باشد ، رابطه جنسی در بلند مدت برای هیچ کدام رضایت بخش نبوده و باعث ایجاد مشکلات در سایر بخش‌های زندگی نیز می‌شود.  زود انزالی در آقایان باعث احساس ناامیدی ، ناتوانی و شرم و خجالت می‌شود. بنابراین درمان زود انزالی مردان باعث تقویت رابطه زوجین خواهد شد. در صورت مطالعه این مطلب میتوانید  اطلاعاتی را در مورد “زودانزالی در مردان” ، دلایل و راه کارهای درمان آن کسب نمایید.

زود انزالی در آقایان باعث احساس ناامیدی ، ناتوانی و شرم و خجالت می‌شود.

انزال زودرس چیست؟

مشکل زود انزالی به این معنی است که مرد پس از انزال ، نعوظ خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به رابطه جنسی ادامه دهد. این در حالی است که زن معمولا زمان بیشتری برای رسیدن به ارگاسم نیاز دارد و این امر منجر به نارضایتی در او می‌شود و نارضایتی زن طبعا بد قلقی ، سرزنش و کج‌خلقی او را به همراه خواهد داشت که منجر به اضطراب و افسردگی مرد شده و این امر باعث می‌شود عملکرد مرد در رابطه جنسی باز هم بیشتر تضعیف شود و در نتیجه کل رابطه تیره خواهد شد.

حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مردان در دوره‌هایی از زندگی خود به زود انزالی مبتلا می‌شوند. اختلال زودانزالی را به دو دسته دائمی و موقتی تقسیم‌بندی می‌کنند. در نوع اول ، فرد از اولین ارتباطی که در خاطر دارد به زود انزالی دچار بوده است ، ولی در نوع دوم و کوتاه‌مدت فرد در زمان‌هایی رابطه جنسی بدون زود انزالی را تجربه کرده است. نوع اول به‌ طور معمول دلایل فیزیکی دارد و نوع دوم معمولا دلایل روانی دارد.

معرفی عوامل فیزیولوژیکی و روانی

عوامل فیزیولوژیکی:

  • احتمال زود انزالی زمانی که سروتونین مغز کمتر از میزان باشد و یا میزان ترشح دوپامین در مغز بیشتر از حد احتمال بیشتر می‌شود.
  • هورمون‌های اکسی‌توسین و وازوپرسین
  • کمبود هورمون تستسترون 
  • مشکل پروستات 
  • دیابت
  • مشکلات تیروئید
  • مصرف بیش از حد الکل و مواد

عوامل روانی:

  • اضطراب و افسردگی
  • نگرانی از زود انزالی و یا خوب عمل نکردن در رابطه جنسی
  • احساس گناه
  • مشکلات رابطه و خشم از همسر
  • کمبود عزت نفس
  • مشکل ناشی از نعوظ
  • تجربیات بد قبلی از رابطه جنسی از جمله تعجیل و نگرانی در رابطه به‌ جهت کشف نشدن رابطه جنسی مخفیانه
  • تجربه سو استفاده جنسی
  • تصویر بد از بدن خود در ذهن داشتن
  • تعلیمات سخت‌گیرانه جنسی در کودکی و نوجوانی
  • عوامل استرس زا مانند از دست دادن شغل ، داغ دیدگی

درمان زود انزالی در مردان

تکنیک کگل: 

به‌ واسطه این تکنیک ، شما ماهیچه‌های لگن خود را تقویت می‌کنید. تقویت ماهیچه‌های لگن باعث می‌شود تا شما کنترل بیشتری بر روی انزال خود داشته باشید. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد ، مردانی که تنها پس از ۳۱ ثانیه به انزال می‌رسیدند ، پس از ۱۲ هفته انجام تکنیک کگل توانستند به‌ مدت ۱۴۶ ثانیه انزال خود را به‌ تاخیر بیندازند.

برای آنکه ماهیچه لگن را در بدن خود پیدا کنید ، در هنگام ادارار سعی کنید با انقباض عضلات لگن ، خروج ادرار را متوقف کرده و سپس دوباره رها کنید. حال که عضله لگن را پیدا کردید ، آن را منقبض کرده و سپس رها کنید. این کار را روزی ۳ بار و هر بار ۱۰ مرتبه انجام دهید. اندک اندک تعداد دفعات را به بیست مرتبه و مدت زمان انقباض را به ۱۰ ثانیه افزایش دهید. این تمرین را در هر موقعیتی می‌توانید انجام دهید. این تمرین را حداقل به‌مدت ۶ هفته انجام دهید.

تکنیک مسترز جانسون: 

در این روش ، شما و همسر در کنار یکدیگر خوابیده و سپس نقاط غیرحساس بدن یکدیگر را در حالیکه لباس به تن دارید لمس می‌کنید. سپس این بار برهنه شده و نقاط غیرحساس را لمس می‌کنید. پس از انجام این مرحله ، این بار نقاط حساس مرد را لمس کرده و تا پیش از رسیدن به ارگاسم ادامه می‌دهید. این کار چندبار و به‌ نوبت انجام می‌شود تا هربار ، مدت زمان تحریک افزایش یابد.

پس از چند روز ، تمرین نزدیکی انجام می‌شود. در این مرحله مرد در زیر و زن در بالا قرار می‌گیرد. فرد تا نزدیکی ارگاسم پیش می‌رود و سپس به همسر علامت می‌دهد تا تحریک را متوقف کند. پس از گذشت زمان و ریلکس شدن و کاهش نعوظ ، مجددا تحریک شروع می‌شود. این کار چند روز تکرار می‌شود. بعد از چند هفته تمرین ، فرد در کنترل کردن خود شرطی می‌شود و توان کنترل خود را پیدا می‌کند.

توقف و شروع: 

فرد در حین رابطه جنسی اجازه می‌دهد تا آلت تناسلی‌اش تا پیش از رسیدن به ارگاسم تحریک شود. در آن لحظه برای ۳۰ ثانیه متوقف می‌شود تا نعوظ کم شود. پس از مدتی مجددا رابطه را شروع می‌کند و این کار را مجددا برای سه یا چهار مرتبه پیش از انزال تکرار می‌کند.

تکنیک فشار:

این روش نیز مانند تکنیک توقف و شروع عمل می‌کند. اما در این روش پیش از رسیدن به ارگاسم ، شما و یا همسرتان سر آلت تناسلی‌تان را تا زمانی که نعوظ از بین برود محکم فشار می‌دهید. این روش را برای سه یا چهار مرتبه پیش از رسیدن به انزال تکرار می‌کنید. پس از تکرار چندباره‌ هرکدام از این دو تمرین ذکر شده ، شما یاد می‌گیرید که چگونه انزال خود را کنترل کنید و این امر به‌ صورت عادت درآمده و دیگر نیازی به فشار بیرونی ندارید.

تکنیک حواس‌پرتی:

در این روش فرد سعی می‌کند در زمان رابطه جنسی به چیز دیگری بیاندیشد و حواس خود را به هر نحوی پرت کند و بر روی ارگاسم تمرکز نکند.

استفاده از کاندوم:

 استفاده از کاندوم میزان تحریک‌پذیری را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود فرد دیرتر به ارگاسم برسد. در صورتی که یک لایه کاندوم جواب نداد ، می‌توان از دو عدد کاندوم استفاده کرد.

درمان موضعی:

استفاده از کرم‌های بی‌حس کننده مانند لیدوکایین و بنزوکایین ۱۵ دقیقه پیش از رابطه جنسی به افزایش زمان رابطه کمک می‌کند. این مواد می‌تواند به کاهش لذت جنسی نیز منجر شود.

خودارضایی:

گروهی از افراد ، خودارضایی پیش از رابطه جنسی را برای کنترل بیشتر بر انزال خود موثر می‌دانند. در صورتی که یک بار انزال در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته داشته باشید ، انزال شما در بار دوم مدت بیشتری به‌ طول می‌انجامد.

درمان مشکلاتی که دلیل زود انزالی هستند: 

درمان مشکلات روانی مانند افسردگی ، اضطراب و یا استرس‌ها و نیز اختلال نعوظ به درمان زودانزالی مردان کمک می‌کند.

بهبود رابطه عاطفی بین زوجین:

 گاهی اوقات درمان زود انزالی مردان از طریق بهبود رابطه صورت می‌گیرد. خشم و دلگیری از همسر می‌تواند دلیل زودانزالی باشد.

پرهیز از تماشای پورنوگرافی:

دلیل درصد بالایی از زودانزالی‌ها در مردان تماشای پورنوگرافی می‌باشد. بنابراین پرهیز از پورنوگرافی به درمان زودانزالی مردان کمک می‌کند.

تغییر در نگرش مردان:

اکثر مردان خود را موظف می‌دانند که در هر بار رابطه جنسی به بهترین نحو عمل کنند ، در حالیکه در واقعیت این امر ممکن نمی‌باشد. در صورتی که فرد فکر کند عملکرد خوبی در رابطه جنسی نداشته است ، اضطراب عملکرد در او افزایش می‌یابد و او دائما نگران عملکرد خویش در رابطه جنسی می‌شود. این نگرانی ، خود علت زودانزالی در دفعات بعد می‌شود. باید آگاه بود که زنان بیش از آنکه از عدم رضایت خود در رابطه جنسی ناراحت باشند ، از واکنش‌ها و ناراحتی همسر مبتلا به زودانزالی ناراحت می‌شوند.

عدم رضایت جنسی برای زنان در درجه اول اهمیت قرار ندارد. زنان تنها در ۲۵ درصد اوقات به ارگاسم می‌رسند و گروهی از زنان هیچ زمانی از رابطه جنسی واژن به ارگاسم نمی‌رسند ، بلکه تنها با تحریک کلیتوریس به ارگاسم می‌رسند. بنابراین مرد می‌تواند با صبر و حوصله و تحریک کلیتوریس زن ، به ارگاسم او کمک کند و نباید انتظار داشته باشد زن لزوما از طریق دخول به ارگاسم برسد.

درمان دارویی: 

برای درمان زود انزالی مردان از درمان دارویی نیز می‌توان بهره برد. داروهای ضدافسردگی و مهارکننده بازجذب سروتونین در درمان زود انزالی مردان نیز موثر هستند. داروهایی مانند سرترالین ، فلوکستین ، پاروکستین و دیگر داروهای اس اس ار ای در درمان زودانزالی به‌کار می‌روند. واضح است که به‌جهت اثرات جانبی این داروها ، دارودرمانی تن ها در مراحل آخر و در درمان موارد شدید و پس از تجویز پزشک قابل استفاده است.

چنانچه با مطالعه کامل این مقاله نیاز به راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتری در مورد “زودانزالی در مردان” داشته باشید می توانید با مرکز روانشناسی الو مشاوره در تماس باشید. همچنین سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

مشاوره جنسی و زناشویی
روابط زناشویی موفق
انواع اختلالات جنسی و درمان
خیال پردازی جنسی چیست؟

[contact_info title= “زودانزالی در مردان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.