خانه / مشاوره روانشناسی / ۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه
۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه

۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه

۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه
۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه

[contact_info title= “۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه”] 

اختلال در خواب شبانه می‌تواند حسابی برای ما دردسر ساز شود و آرامش مان را در طول روز از بین ببرد. بسیاری از تصادفات مرگ باری که در سطح جاده‌ها اتفاق می‌افتد، به دلیل خواب ناکافی است. هر فرد با توجه به نیاز بدنش باید خواب کافی در شب داشته باشد که در این خصوص بسیاری از پزشکان خواب کافی را هشت ساعت می‌دانند.

متاسفانه حدود ۳۰ درصد مردم از بی‌خوابی یا رسیدن به خوابی با کیفیت رنج می‌برند. اینجاست که داروها و دمنوش های خواب آور گیاهی معمولا انتخاب پرطرفداری به‌حساب می‌آیند. قرن‌هاست که انواع این نوشیدنی‌ها در سرتاسر دنیا به‌عنوان داروی خواب طبیعی استفاده شده‌اند. این مقاله “۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه” را معرفی می‌کند که می‌توانند شما را به دیدن خواب پادشاه هفتم ببرند!

درمان بی خوابی با گیاهان دارویی

در ادامه این مطلب قصد داریم تا “۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه” برایتان به طور کامل شرح دهیم:

۱-بابونه:

چای بابونه به‌عنوان دارویی طبیعی برای کاهش التهاب، کاهش اضطراب و درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. در حقیقت چای بابونه را آرام‌بخشی یا خواب‌آور می‌دانند. عوارض آرام‌بخش بابونه، به یک آنتی اکسیدان به‌نام آپی‌ژنین برمی‌گردد که در چای بابونه فراوان است. آپی‌ژنین برخی گیرنده‌های خاص مغز را تحریک می‌کند که باعث کاهش اضطراب و به‌خواب رفتن می‌شوند.

مطالعه‌ دیگری روی زنانی که زایمان کرده‌اند و خواب خوبی ندارند، نشان داد، آن هایی که به‌مدت دو هفته چای بابونه می‌نوشند، نسبت‌ به کسانی که چای بابونه ننوشیده‌اند، خواب بهتری دارند. علاوه‌ براین‌ها، مطالعه‌ای روی افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن نشان داد کسانی که به‌مدت ۲۸ روز، روزانه دو بار عصاره‌ بابونه مصرف می‌کنند، ۱۵ دقیقه زودتر از آن هایی به خواب می‌روند که این عصاره را مصرف نکرده‌اند. 

۲-سنبل‌الطیب:

سنبل‌الطیب گیاهی است که  برای درمان بی‌خوابی، اضطراب و سردرد استفاده می‌شود. سنبل‌الطیب به‌صورت مکمل خوراکی در دسترس است. نظریه‌ای وجود دارد که این گیاه سطح انتقال‌دهنده‌ عصبی به‌نام گاما آمینوبوتیریک اسید را افزایش می‌دهد. گاهی‌اوقات مقدار GABA آن‌قدر فراوان است که می‌تواند باعث افزایش خواب‌‌‌آلودگی بشود.

 ۳-اسطوخدوس:

اسطوخدوس گیاهی است که اغلب به‌دلیل رایحه‌ معطر و آرام‌بخش خود مورد توجه بوده است. این گیاه بومی منطقه‌ مدیترانه است که بسیاری از مردم برای آرامش و کمک به خواب راحت، چای اسطوخدوس می‌نوشند. در مطالعه‌ای روی ۶۷ زن مبتلا به بی‌خوابی، مشخص شد که مصرف دوبار در هفته، هربار ۲۰ دقیقه استنشاق اسطوخدوس، بعد از ۱۲ هفته باعث کاهش شدت ضربان قلب، تغییرات ضربان قلب و بهبود خواب می‌شود.

 ۴-بادرنجبویه:

بادرنجبویه از خانواده‌ نعناع است و در سرتاسر دنیا رشد می‌کند.از این گیاه معطر با رایحه‌ مرکبات،‌ برای کاهش استرس و بهبود خواب استفاده شده است. بادرنجبویه خاصیت آرام‌ بخشی دارد و چنانچه به‌طور مزمن و مکرر مشکلات مربوط به خواب دارید، نوشیدن چای بادرنجبویه قبل از خواب را به شما توصیه می کنیم.

۵-گل ساعتی:

چای گل ساعتی از برگ، گل و ساقه‌های خشک‌شده‌ گیاه ساعتی تهیه می‌شود. در گذشته، از گل ساعتی برای کاهش اضطراب و بهبود خواب استفاده می‌شد. آزمایشی روی ۴۰ سالمند سالم نشان داد افرادی که به‌مدت یک هفته هر روز چای گل ساعتی نوشیدند، نسبت‌ به شرکت‌کنندگانی که چای گل ساعتی مصرف نکردند، به‌مراتب کیفیت خواب بهتری داشتند.

۶-زعفران:

یکی دیگر از گیاهانی که خواص آرام بخشی دارد زعفران می باشد که موجب درمان مشکل بی خوابی فرد می شود و باعث می شود، فرد با آرامش و بدون استرس بتواند بخوابد. برای مشاهده تاثیر این گیاه بر بی خوابی ۳ یا ۴ رشته زعفران را بردارید سپس آن را در یک لیوان شیر گرم شده بیندازید و هر روز قبل از خواب این نوشیدنی گرم را میل کنید.

۷-ماگنولیا:

چای ماگنولیا اکثرا از پوست گیاه و همین‌طور تعدادی جوانه و ساقه‌های خشک‌شده تهیه می‌شود. در گذشته، ماگنولیا در طب چینی برای ناراحتی‌های گوارشی، گرفتگی بینی و تسکین استرس استفاده‌ می‌شد.

۸-گل گاوزبان:

گل گاوزبان آرام بخش است و می‌تواند به درمان بی خوابی کمک کند. در نظر داشته باشید که افرادی که فشار خون آن‌ها بالاست نباید از گل گاوزبان استفاده کنند، چون مصرف این گیاه فشار خون را بالا می‌برد. بهتر است که گل گاوزبان با لیمو عمانی مصرف شود، زیرا گل گاوزبان گرم و مرطوب است و باید با استفاده از لیمو عمانی از خاصیت گرم بودن آن کم کرد.

۹-تخم کدو حلوایی:

یکی دیگر از داروهایی که برای درمان بی خوابی می توان از آن کمک گرفت، تخم کدو حلوایی است. تخم کدو حلوایی برای افرادی که صفراوی مزاج هستند و بی خوابی های شبانه دارند، مفید است. برای استفاده از تخم کدو حلوایی باید آن را کوبید و درون توری ریخت، سپس توری را در آب در حال جوش گذاشت و بعد از چند دقیقه آن را بیرون آورد. بعد از آن باید توری را فشرد تا شیره تخم کدو حلوایی بیرون بیاید. شیره تخم کدوحلوایی را باید داخل شیر و عسل ریخت و نوشید.

۱۰-بهار نارنج:

بهار نارنج را می توان به شکل دم نوش، شربت یا عرق استفاده کرد. بهار نارنج گیاهی است که می تواند برای افرادی که به مشکل بی خوابی و افسردگی به صورت هم زمان مبتلا هستند، مناسب باشد. برای درست کردم دم نوش بهار نارنج، کافی است ۱۵ گرم از آن را داخل قوری ریخته و ۱۰ تا ۳۰ دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن نوشید.

۱۱-عرق بیدمشک:

زمانی که علت بی‌خوابی غلبه حرارت بر مغز باشد، باید موادی استفاده شود که مزاج متضاد با آن داشته باشد یعنی سردکننده باشد. در ساده‌ترین حالت، ریختن آب تقریبا خنک روی سر می‌تواند کمک کننده باشد. خوردن آب دوغ، دوغ یا نوشیدنی‌هایی مانند عرق بیدمشک، آب انار، آب آلو هم می‌تواند کمک کند.

۱۲-دمنوش به لیمو:

دمنوش به لیمو به کاهش فشار عصبی، استرس و اضطراب کمک می کند و نوشیدن یک فنجان از به لیمو قبل خواب، می تواند راه خوبی برای سد کردن افکار مزاحم باشد. در واقع همان طور که از اسمش پیداست، این دمنوش عطر و طعم مرکباتی دارد. این دمنوش اغلب با ترکیب نعناع تهیه می شود که آن را به یک نوشیدنی نشاط آور تبدیل می کند که مجاری تنفسی را پاک سازی می کند و در نتیجه به خواب بهتر کمک شایانی می کند.

۱۳- رازیانه:

دمنوش این گیاه با استفاده از دانه های آن باعث می شود تا پرخوری آخر شب کاهش پیدا کند همچنین این گیاه معده را آرام می کند به همین دلیل نوشیدن آن باعث جلوگیری از پرخوری آخر شب می شود و فرد می تواند احساس سبکی کرده و با آرامش بخوابد.

۱۴-شیرین بیان:

این ماده دارای خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطرابی است و می‌تواند کیفیت خواب را بالا ببرد. لیکن قبل از اینکه از شیرین بیان سیاه استفاده کنید، باید بدانید که شیرین بیان اگر به میزان زیاد مصرف شود می‌تواند موجب افت پتاسیم بدن شود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از مصرف هر نوع مکملی همیشه با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است هر نوع مکمل گیاهی با سایر داروهای مصرفی تداخل ایجاد کند.

۱۵-قاشقک:

گیاه قاشقک در طب سنتی چینی به عنوان دارو و دمنوش گیاهی خواب آور استفاده می‌شود. این گیاه، ضد آلرژی، ضد فشار خون و ضد التهاب نیز هست. به طور کلی، ترکیب فعال آن، به نام باکالین، بر روی انتقال دهنده‌های عصبی تاثیر گذاشته و موجب خواب می‌شود.

۱۶-چای سبز:

چای سبز بدون کافئین که به کاهش استرس و بهبود وضعیت خواب کمک می کند. بایستی بدانید که چای سبز معمولی برعکس عمل کرده و باعث ایجاد سرزندگی و بی خوابی می شود. اگر به طور روزانه چای سبز می خورید بهتر است چایتان را قبل از ساعت ۴ تا ۵ عصر بنوشید.

۱۷-گل بنفشه:

برای درمان بی خوابی می توان از گل بنفشه نیز استفاده کرد. برای این منظور باید جوشانده این گل را درست کرد و آن را به صورت و شقیقه مالید. علاوه بر جوشانده این گیاه می توان از روغن گل بنفشه که در عطاری ها موجود است هم استفاده کرد و روغن را روی سر و صورت مالید و به آرامی ماساژ داد.

 ۱۸-شیر:

نباید از تاثیر لبنیات در بهبود اختلال خواب غافل شد. به همین دلیل توصیه می شود برای این که بتوانید آسوده بخوابید حتما قبل از خواب یک لیوان شیر میل کنید.

 ۱۹-کرفس:

کرفس یکی دیگر از درمان های گیاهی و خانگی برای اختلال بی خوابی شبانه می باشد، زیرا حاوی فتالید می باشد که ترشح هورمون های ناشی از استرس را کاهش می دهد. بهتر است آن را با ساقه هایش خورد کنید و سپس با عسل مخلوط نمایید. البته باید توجه داشته باشید که عسل و کرفس را به یک اندازه و با نسبت مساوی هر شب قبل از خواب استفاده کنید.

در حقیقت برای یافتن بهترین روش و راه حل درمان مشکلات خواب بهتر است که با توجه به ویژگی های جسمی و روانی و همچنین مشورت با افرادی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند ، بهترین درمان را انتخاب نمایید. به همین منظور کارشناسان مرکز الو مشاوره می توانند شما را در مورد “۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه” راهنمایی نماسند پس میتوانید با ما در ارتباط باشید. و همچنین در صورت لزوم سایر مطالب مرتبط را مطالعه نمایید:

عوارض بی خوابی شبانه چیست؟
معرفی قرص های خواب آور قوی
قرص های خواب و اتواع آن
تاثیر موسیقی بر سلامت روان

[contact_info title= “۱۹ ماده خوراکی برای درمان گیاهی بی خوابی شبانه”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.