خانه / مشاوره روانشناسی / بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان
بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان

بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان

بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان
بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان

[contact_info title= “بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان”] 

آدم‌ها معمولا لکنت زبان را به عنوان نوعی شایع از اختلال گفتاری می‌شناسند. لکنت زبان با برخی ویژگی‌ها از جمله تکرار آواها یا کلمات در هنگام صحبت کردن و هم‌چنین، بروز وقفه‌هایی در صحبت شناخته می‌شود. آدم‌های مبتلا به لکنت زبان دقیقا می‌دانند چه چیزهایی را می‌خواهند بگویند، با این حال در بیان دقیق نقطه نظرات شخصی‌شان دچار مشکل می‌شوند.

به علاوه، ارائه‌ جریان گفتاری معمول برای آن ها دشوار و گاهی اوقات، یک چالش است. در واقع لکنت زبان غالبا کیفیت زندگی و روابط بین فردی شخص مبتلا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا شخص دارای لکنت زبان ممکن است در برقراری ارتباط با آدم‌هایی که از مشکل گفتاری وی باخبر هستند، دچار هراس و تردید شود. در این نوشتار با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد “بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان” در اختیارتان قرار دهیم.

علائم لکنت زبان

  • مشکل در بیان یک کلمه، عبارت یا جمله
  • کشیدن یک کلمه یا صدا در بیان یک کلمه
  • تکرار یک صدا، هجا یا کلمه
  • وقفه کوتاه هنگام بیان هجا یا لغات
  • احساس فشار و گرفتگی در صورت یا بالا تنه برای بیان یک لغت
  • عدم توانایی در ارتباط برقرار کردن
  • سریع پلک زدن
  • لرزش لب‌ها یا فک
  • تیک‌های صورت
  • حرکت سریع سر
  • مشت کردن دست‌ها

دلایل ابتلا به لکنت زبان چیست؟

علل زیستی:

یکی از علت های لکنت زبان دلایل ژنتیک است. در حدود ۶۰% کسانی که دچار لکنت زبان شده اند، در خویشاوندان نزدیکشان افراد دچار لکنت زبان داشته اند. لکنت زبان در کودکان می تواند به علت مشکل در فرآیندهای مغزی و نقص در کارکرد محل های درگیر در تکلم در مغز به وجود آید.

علل روانی:

لکنت زبان می تواند به علت اضطراب ها و استرس های محیطی ایجاد شود. خیلی از کودکانی که در معرض ترس های ناگهانی و شدید قرار گرفته اند، در سنین خردسالی دچار اضطراب می شوند. معمولا اختلال استرس پس از سانحه نیز می تواند علت اصلی لکنت باشد. مشکلات عاطفی مثل محرومیت ها و جدایی های ناگهانی از والدین در سنین کم می تواند در بروز لکنت یا تاخیرهای کلامی موثر باشد. داشتن اضطراب جدایی بر تشدید این اختلال می افزاید.

نکاتی سریع برای کاهش لکنت زبان

از “بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان” می توان روش های زیر را عنوان نمود:

آرام صحبت کردن را تمرین کنید:

صحبت کردن آرام و آگاهانه می‌تواند استرس و علائم لکنت را کاهش دهد. در صورتی که هر روز آرام صحبت کردن را تمرین کنید، تا حد زیادی بهبود خواهید یافت. به عنوان مثال، زمانی که تنها هستید می‌توانید، خواندن با صدای بلند و با سرعت آهسته را تمرین کنید. سپس، هنگامی که این مهارت را به دست آوردید، می‌توانید هنگام صحبت با دیگران نیز از همین سرعت استفاده کنید.

از آوردن واژه‌هایی که لکنت را تحریک می‌کنند، پرهیز کنید:

افرادی که لکنت دارند نباید احساس کنند که واژه‌ها و عبارات خاصی را نباید بگویند. با این حال، برخی از افراد ممکن است بخواهند از بیان کردن کلمات مشخصی که باعث تحریک لکنت در آن‌ها می‌شود، پرهیز کنند. در این صورت، می‌توان فهرستی از این کلمات تهیه کرده و بعد کلمات دیگری را جایگزین آن‌ها کرد.

درمان شناختی رفتاری:

روش درمانی شناختی رفتاری می تواند به شما کمک کند تا روش ها و الگو های مخرب شناختی و تفکر خود را از بین برده و آن ها را با الگوهای سالم جایگزین کنید. همچنین به شما در حل اختلالات اضطرابی، افزایش اعتماد به نفس و ترمیم خودباوری که با لکنت زبان رابطه دارند نیز کمک می کند. از آن جا که ریشه علائم اضطراب در کودکی است، حضور روانشناس ضروری می باشد.

گفتاردرمانی:

عمر گفتار درمانی کم نیست در گذشته نیز افرادی تحت عنوان درمانگر گفتار در کشورهای مختلف به افراد دارای لکنت زبان کمک می کردند. در فیلم سخنرانی پادشاه، شما می بینید که جرج ششم، برای درمان لکنت زبان خود دست به انواع و اقسام روش های مطرح زد و تاثیر ندید. در نهایت پادشاه انگلیس با پیروی از دستورالعمل های گفتار درمانگر خود بر ترس از سخنرانی و لکنت خود، غلبه می کند و برای مردم کشور سخنرانی پیروزی بخشی را انجام می دهد.

دارو درمانی:

در صورتی که مشکلات روانی و اضطراب ها در حدی باشند که در روند درمان اختلال ایجاد کنند، از درمان های دارویی نیز استفاده خواهد شد. داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی و یا آرام بخش ها از جمله داروهایی هستند که به همراه روان دردمانی استفاده می شوند. به یاد داشته باشید که این داروها تنها برای تسریع درمان بوده و خودشان به تنهایی قادر به از بین بردن لکنت زبان و حتی اضطراب به طور کامل نیستند.

درمان کاهش اجتناب:

بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند، خود را از بسیاری از محیط هایی که دوست دارند محروم می کنند. روان درمانگر به آن ها کمک می کند تا خود و مشکلشان را به رسمیت شناخته و به جای اجتناب، حرف بزنند.

صحبت با افرادی که تجربه لکنت زبان داشته اند:

اگر مبتلایان با اشخاصی که قبلا به لکنت زبان گرفتار بوده و درمان شده اند، در ارتباط باشند، علاوه بر افزایش امید به بهبود در آن ها، علل اصلی بروز لکنت زبانشان که ممکن است پنهان بوده باشد، آشکار خواهد شد.

دستگاه‌های الکترونیکی:

دستگاه‌های الکترونیکی برای کمک به مدیریت گفتار و بهبود تسلط فرد مبتلا به لکنت، در دسترس هستند. برخی از این دستگاه‌ها با کمک به کند کردن روند گفتار، تاثیر خود را می‌گذارند. برخی دیگر گفتار را به گونه‌ای تقلید می‌کنند که به نظر می‌رسد شخص در حال گفتگوی هماهنگ با شخص دیگری است.

پیش از به زبان آوردن کلمه‌ها، آن ها را در ذهن‌تان تجسم کنید:

تجسم تصویر کلمه‌ای که قصد بیان‌اش را دارید، به عنوان یکی از “بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان” به شمار می‌رود. به‌دست آوردن مهارت در این کار کمی دشوار است، ولی به‌تدریج می‌توانید به این مهارت دست یابید. فقط کافی است با ایجاد تصویر ذهنی و کاملی از آن‌چه قصد بیان‌اش را دارید، کلمات را در ذهن‌تان تجسم کنید.

با صدای بلند مطالعه کنید:

یکی دیگر از بهترین نکات برای درمان دائمی لکنت زبان در کودکان یا بزرگسالان مطالعه‌ کتاب با صدای بلند است. شاید این کار در ابتدا تا حدودی بی‌ربط به نظر برسد، زیرا صحبت کردن و کتاب خواندن دو مهارت متفاوت به شمار می‌روند. با وجود این، در خصوص درمان لکنت زبان، این دو مهارت کاملا با یکدیگر در ارتباط هستند.

اشتباهات کوچک‌تان را نادیده بگیرید:

اشتباهات بخش اجتناب ناپذیری از زندگی هستند. حتی افراد مشهوری نظیر خوانندگان یا سیاست مداران مرتکب اشتباه می‌شوند، بنابراین، همیشه کمال‌گرا نباشید. اگر در طول صحبت‌تان دچار تپق یا لکنت اندکی هستید، نیازی نیست فورا صحبت‌های‌تان را اصلاح کنید. فقط لازم است به صحبت کردن ادامه دهید. شنوندگان همیشه به اشتباهات ناچیز دقت نمی‌کنند. مهم‌ترین نکته در طول صحبت کردن، انتقال پیام است. به خاطر بسپارید، اشتباهات‌تان هرگز شخصیت‌تان را تعریف نمی‌کنند. و اگر به صورت روزانه تمرین و تلاش کنید، می‌توانید بر مشکلات گفتاریتان نظیر لکنت زبان غلبه کنید.

چنانچه شما هنوز درباره “بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان، ابهام و سوالی داشته باشید می توانید با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در میان گذاشته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید.

۱۰راهکار موثر در درمان لکنت زبان کودکان
علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
تعریف اضطراب و راهکارهای مقابله با آن
مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟

[contact_info title= “بهترین و سریع ترین روش های درمان لکنت زبان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.