خانه / مشاوره روانشناسی / رازهای شاد زیستن
رازهای شاد زیستن

رازهای شاد زیستن

رازهای شاد زیستن
رازهای شاد زیستن

[contact_info title= “رازهای شاد زیستن”] 

انسان متمدن امروزی علی رغم دست یافتن به علم و تکنولوژی گمشده بزرگی به نام خوشحالی دارد. بیش از چند دهه است که در کشورهای غربی ضرورت استفاده تفکر و اندیشه جهت یافتن این گمشده و شناخت بیشتر انسان مورد بحث قرار گرفته است. نتایج مطالعات تجربی حاکی از این حقیقت است که شادی عاملی مهم در موفقیت فردی و همچنین درآمد مالی افراد است.

لیکن ضرورت طرح چنین مباحثی بیش از بیش احساس می شود مخصوصا در جامعه ما که مردم از رفاه کمتری برخوردار هستند و با مشکلات متعددی همچون بیکاری، اعتیاد، طلاق و … روبه رو هستند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد “رازهای شاد زیستن” در اختیارتات قرار دهیم.

شادی چیست؟ چه چیزی انسان را خوشحال می‌کند؟

شاید بیان تعریفی از شادی و خوشحالی، کمی احمقانه به نظر برسد. زیرا همه ما می‌دانیم چه مواقعی احساس خوشحالی می‌کنیم و چه مواقعی احساس غمگینی. در پاسخ به این سئوال که چه چیزی انسان را خوشحال می‌کند، ممکن است بی‌درنگ افکاری در مورد موسیقی، مجلس عروسی، غذاهای خوشمزه، یا شخصی مورد علاقه، در ذهن ما جاری شود. در نقطه مقابل، مسائلی از قبیل انجام دادن کارهای خانه یا دخالت‌های بی‌مورد مادرزن یا مادرشوهر ممکن است باعث ناراحتی ما شود.

در هر حال باید به این نکته توجه کرد که آنچه باعث شادی و خوشحالی فردی می‌شود، ممکن است دیگران را غمگین و ناراحت سازد. به‌عنوان مثال، ممکن است برای خانواده‌ای خریدن یک اتومبیل شخصی حتی از نوع مدل پایین آن بسیار خوشحال‌کننده باشد، اما برای خانواده‌ای که دارای اتومبیلی آخرین سیستم است، داشتن یک اتومبیل مدل پایین احتمالا منبع نومیدی و ناراحتی خواهد بود. بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که تملک اشیا خود‌به‌خود نمی‌تواند معیاری برای خوشحال بودن ما به حساب آید. زیرا اشیا اموری ذهنی هستند که بستگی کاملی به نگرش افرادی دارند که صاحب آن ها هستند. 

چگونه می توانیم شاد باشیم؟

در ادامه این مقاله “رازهای شاد زیستن” برای شما ارائه خواهیم داد:

گذشته را فراموش کنید:

مطمئن باشید اگر کوله باری از خاطرات گذشته را حمل کنید هیچوقت خوشحال نخواهید بود. کار اشتباهی انجام دادید؟ تجربه وحشتناکی داشتید؟ هر چه که هست، باید فراموش کنید. حالا دیگر هیچ کاری نمی‌شود برای امور گذشته کرد به قول معروف گذشته ها گذشته الان باید برای زمان حال خود انرژی بگذارید و به آن تمرکز کنید.

مسوولیت پذیر باشید:

برای خوشحال بودن باید آزدی داشته باشید و بیشترین آزادی لازم، آزدی در انتخاب است. مهم نیست در چه شرایط بدی هستید این مهم است که برای هر کاری انتخابی آزادانه داشته باشید. مردم می‌توانند شما را آزار بدهند، اما این انتخاب با شماست که چگونه در قبال رفتار آنها عکس العمل نشان دهید. آزادی انتخاب نیازمند جرات است تا بتوان مسوولیت زندگی را بر عهده گرفت. وقتی که کاری خوب پیش نمی‌رود نباید دیگران را مقصر بدانید. مسئولیت پذیر باشید چرا که شما قدرت انتخاب دارید.

روابط بیشتری داشته باشید:

دوستی با دیگران جایی‌ است که می‌توانیم خوشحالی واقعی را دریابیم. دلیلش ساده است: فقط در طول یک دوستی هم می‌ توانیم دوست داشته باشیم و هم دوستمان داشته باشند. تثبیت روابط با دیگران را یکی از مهم ترین مسائل زندگی تان بدانید تا یک قدم به شادی حقیقی نزدیک شوید.

محبت تان را چند برابر کنید تا شادی تان چند برابر شود:

علاقه، شما را به خوشحالی هدایت می کند. بنابراین نه تنها باید محبت تان را چند برابر کنید، بلکه باید خوتان را در معرض محبت دیگران نیز قرار دهید. با اینکار راه های جدید برای رسیدن به خوشحالی ایجاد می کنید. کلید گسترش محبت، کنجکاوی است. اگر فردی کنجکاو باشید، موج بی انتهای اتفاق های جالب منتظرتان خواهد بود.

شخصیت خود را بسازید:

ساختن شخصیتی درست از خود لازمه شاد بودن است. هنگامی که شما با خود و دیگران روراست هستید، در صلح خواهید بود. راه خود سازی با قول دادن و روی قول تان ماندن شروع می شود. مثلا: شما به خودتان قول می دهید که سیگار نکشید. وقتی روی قول تان می مانید، شخصیت تان را می سازید. یا اینکه به بقیه قول می دهید که سر وقت کارتان را انجام دهید؛ وقتی روی حرفتان می مانید، شخصیت تان را می سازید.

خودتان باشید!

در صورتی می توانید خوشحالی را حس کنید که خودتان باشید. با انتظارات مردم از شما زندگی نکنید. شاید آنها از شما انتظار داشته باشند که شغلی خاص و روش زندگی خاصی داشته باشید اما وادار به اینکار نشوید. آنچه که هستید را بیابید و خودتان باشید.

با هدف زندگی کنید:

برای داشتن یک زندگی رضایت بخش، باید هدف زندگی تان را بیابید و با صداقت تمام آن را دنبال کنید. ببینید چه چیزهایی برای شما مهم است و جرات پیگیری از آن ها را برای خود فراهم سازید.

سپاسگزار باشید:

شادی هرگز به سمت افرادی که حاضر به تشکر کردن از آنچه دارند، نیستند؛ نمی آید. خوشحال بودن آسان است اگر سپاسگزار باشیم. متاسفانه، دیدن چیزهایی که نداریم برای همه آسان تر از چیزهایی است که داریم. بعضی وقتها همه ما احتیاج به ضرری داریم که یادمان بیفتد برای آنچه که داریم سپاس گوییم. به آنچه که دارید بنگرید، به زودی متوجه می‌شوید که چیزهای زیادی برای خوشبختی دارید.

خوش بین باشید:

نه مکان و نه شرایط تاثیری بر شادی ندارد اما ذهن به تنهایی هم می تواند خوشبختی بیاورد و هم بدبختی. انسان‌های خوشحال می‌دانند که ذهن شان را چطور کنترل کنند. آن ها هیچوقت اجازه نمی دهند تا افکار منفی وارد ذهن شان شوند. افراد شاد به وضعیت بد با افکار مثبت می نگرند. آن ها همیشه در این باورند که حتی در بدترین شرایط می‌توان نکته مثبتی از همان وضعیت بد دریافت کرد.

در کارتان خلاقیت به خرج دهید:

خوشحالی در لذت موفقیت و هیجان تلاش خلاقانه است. زمانی که از خلاقیت تان استفاده می کنید ناخودآگاه شاد می شوید چرا که می دانید کاری که به اتمام رسانده اید همه و همه برگرفته از ذهن خلاقانه تان بوده است.

از استعدادهایتان استفاده کنید:

باید استعدادهای خود را پیدا کنید و از این استعدادها تمام و کمال استفاده کنید. قطعا لذت کاری را که با ذوق و شوق خودتان انجام می دهید همیشه بیشتر از کارهای حاضری است.

ورزش کنید:

هر نوع ورزشی حتی پیاده روی روزانه به شادابی و بالارفتن سطح انرژی شما کمک می‌کند. اگر می‌خواهید فرد شادابی باشید ورزش را از برنامه روزانه خود هرگز حذف نکنید. به عنوان مثال، پیاده روی موجب دفع سموم بدن، خشم و غم می‌شود. اگر خشمگین هستید، از همین امروز پیاده روی را آغاز کنید.

صفت های مثبت خود را افزایش دهید:

از غیبت، تهمت، قضاوت نسنجیده در مورد افراد یا حوادث، حسادت، کینه، دروغ، جر و بحث کردن با دیگران و خلاصه رنجاندن دیگران به شدت پرهیز کنید. زیرا با انجام دادن این گونه اعمال تراکمی از نیروهای منفی را به دور خودتان جمع می کنید، کسی که از این همه نیروهای منفی عذاب می کشد، خودتان هستید. زمانی که به دیگران خوبی و کمک می کنید، تجمعی از نیروهای مثبت به دور خودتان فراهم می آورید و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی شما می شوند.

به عنوان نکته پایانی بایستی بگوییم که سعی کنید از آنچه هستید راضی باشد تا بتوانید از زندگی خود در هر صورت راضی و خوشحال باشید. البته برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد “رازهای شاد زیستن می توانید با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره نیز در ارتباط باشید. سایر مطالب پیشنهادی نویسندگان الو مشاوره:

مهارت های زندگی؛ انواع و اهمیت آت
مهارت های فرزند پروری زندگی
۱۶ راهکار عملی برای تقویت اعتماد به نفس
مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟

[contact_info title= “رازهای شاد زیستن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.