خانه / مشاوره روانشناسی / احساس چیست | انواع احساس در روانشناسی
احساس چیست | انواع احساس در روانشناسی

احساس چیست | انواع احساس در روانشناسی

احساس چیست | انواع احساس در روانشناسی

[contact_info title= “احساس چیست | انواع احساس در روانشناسی”] 

شناخت احساسات به شما کمک می کند تا به یک نوع خودشناسی برسید؛ چرا که احساسات حالات درونی و همراه همیشگی شماست. مواجهه با موقعیت ها و افراد مختلف احساسات متفاوتی را در شما ایجاد می کند. گاهی از دیدن یک دوست خوشحال می شوید و گاهی از دیدن یک سگ می ترسید. احساسات، هرکدام تاثیری بر مغز شما می گذارند و ساختار شیمیایی مغز را بر اساس نیاز بدن در آن موقعیت شکل می دهند.

احساسات، تغییرات روانی را به وجود می آورند. این تغییرات در مغز ایجاد می شوند و خود را به صورت واکنش های ارادی دستگاه عصبی نشان می دهند. برای مثال، تپش قلب، یکی از نمونه های بارز تحریکات جسمی است که با احساسات قوی در ارتباط است. احساسات می توانند تحریکات فیزیولوژیکی بدن را افزایش یا کاهش دهند و روی فکر و رفتار تاثیرات منفی یا مثبت داشته باشند. در ادامه خواهیم گفت که “احساس چیست | انواع احساس در روانشناسی” را برایتان نام خواهیم برد.

نقش و اهمیت احساس

هر احساسی برای بقا، رشد و تصمیم گیری بسیار مهم می باشد. همه احساسات، حتی احساسات منفی به شما برای پیشرفت و حرکت کمک می کنند. مثلا فرض کنید یک روز هیچ احساس اضطراب و خجالت و غروری نداشته باشید؛ به همه چیز بی اهمیت هستید و همه چیز را از دست خواهید داد.

اغلب روانشناسان مجموعه ای از احساسات را هیجانات و احساسات اساسی انسان ها می دانند که باقی احساسات بر اساس آن ها می باشند. این احساسات اصلی شامل خشم، نفرت، ترس، شادی، غم و تعجب می باشند. احساساتی مثل غرور، شرم، عشق و اضطراب نیز طبق دیدگاه های جدید در زیر دسته احساسات اصلی قرار دارند.

انواع احساس در روانشناسی

۱-احساس خشم:

احساس خشم زمانی به سراغ شما می آید که احساس کنید شرایط و یا چیزی آن گونه که باید نیست. تجربه جسمی خشم در پشت کمر بین تیغه های شانه رو به بالا، در پشت گردن و در اطراف دو طرف فک احساس می شود. احساس گرما، تنش، درد و فشار نیز از دیگر حس هایی است که در زمان خشم تجربه می کنید.

۲-احساس نفرت:

احساس نفرت واکنش نسبت به محرک های زننده است. چیزهایی که ممکن است شما را بیمار کنند و شما برای محافظت از روح و جسم خود از آن ها بیزار می شوید. اتفاقاتی مثل سو استفاده جنسی نیز می تواند شامل این تجربه ها باشد. نفرت در درجه اول در معده، سینه و سر خود را نشان می دهد.

۳-احساس ترس:

احساس ترس در پاسخ به تهدیداتی است که به شما کمک می کند تا از آن اجتناب کرده و خود را نجات دهید، در مواجهه بعدی نیز از آن محرک ها ترسیده و احتیاط خواهید کرد. ترس یکی از پیشرفته ترین و تکامل یافته ترین احساسات آدمی است. ترس اغلب در نیمه بالای بدن و یا پاها حس می شود. تپش قلب، تنفس سریع و بالارفتن متابولیسم، ویژگی های ترس است و باعث می شود بتوانید در موقعیت های خطرناک با انرژی بیشتری از خود محافظت کنید.

۴-احساس شادی:

خوشحالی در پاسخ به چیزهایی است که اغلب پیام هایی از بقا، شکوفایی و موفقیت دارد. رابطه جنسی، داشتن فرزند، موفقیت در اهداف، مورد تقدیر واقع شدن و… برخی از موقعیت های شادی آفرین می باشد. احساس گرما، احساس رضایت، امنیت و بودن در یک زندگی خوب ویژگی های حس خوشحالی است.

۵-احساس غم:

احساس غم در پاسخ به ضرر و زیانی است که برای شما اهمیت دارد. یک احساس دردناک برای جلوگیری از خسارات در آینده یا قدردانی از چیزهای از دست رفته می باشد. احساس غم معمولا در سینه شروع شده و از طریق گلو به سمت بالا حرکت می کند. چیزی که بغض می نامید و حس میکنید در حال خفه کردن شماست، سپس به اشک ختم شده و کمی تخلیه می شوید. پس در زمان غم به خودتان اجازه دهید که گریه کنید. گریه کامل به شما در بازیابی انرژی و تسکین غم کمک مهمی خواهد کرد.

۶-حساس بهت و تعجب:

احساس بهت و تعجب زمانی اتفاق می افتد که با رویدادی غیر منتظره رو به رو می شوید. بهت و تعجب، در مقایسه با دیگر احساسات، حسی متفاوت می باشد که نسبت به مثبت و منفی بودن آن رویداد خنثی هستید. تعجب، شگفتی یا سورپرایز، کمک می کند تا به اتفاقات غیر منتظره توجه کنید. بهت و تعجب در درجه اول در سر و سینه احساس می شود و ممکن است نوعی احساس خالی بودن و یکه خوردن به را دست دهد.

اختلالاتی که احساسات می توانند ایجاد کنند

همانطور که مشکلی در اعضای بدن مثل چشم یا کلیه ها را احساس می کنید، احساسات شما نیز می تواند باعث اختلال شوند. برخی از اختلالاتی که احساسات شما را مختل می کنند عبارتند از:

  • افسردگی که شامل احساسات طولانی غم و بی علاقگی است.
  • اختلالات اضطرابی که شامل نگرانی های طولانی مدت و بیش از حد در مورد وقایع روزمره است.
  • طیف اسکیزوفرنی که با فقدان احساسات یا خلق تحریک پذیر و افسرده همراه است.
  • شیدایی که در اختلال دو قطبی اتفاق می افتد، شامل دوره طولانی مدت خلق و خوی غیر طبیعی و بیش از حد بالا می باشد.

انواع احساسات دیگر

۶ احساس پایه ای فقط بخشی از انواع مختلف احساساتی است که مردم قادر به تجربه هستند. این احساسات در تمام فرهنگ های سراسر جهان احساسات اصلی به حساب می آیند. با این حال، نظریه های دیگر و تحقیقات جدید همچنان به بررسی بسیاری از انواع مختلف احساسات و نحوه طبقه بندی آن ها می پردازند. برخلاف ۶ احساس اصلی برخی از این احساسات از طریق چهره قابل تشخیص نیستند به عبارت دیگر حالت چهره خاصی برای رمزنگاری ندارند. به عنوان مثال:

  • سرگرمی
  • قناعت
  • هیجان
  • تعصب
  • خجالت
  • آسودگی
  • افتخار
  • گناه
  • رضایت
  • شرم

بهتر است بدانید که احساسات شما صرفا مختص به خودتان است پس خودتان باشید و هرگز احساستان را با دیگران مقایسه نکنید. برای دریافت مشاوره در مورد اینکه “احساس چیست | انواع احساس در روانشناسی” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید. سایر مطالب پیشنهادی:

روانشناسی شخصیت و انواع تیپ های شخصیتی
شخصیت افراد درونگرا و برونگرا
بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راهکار درمان آن
رازهای شاد زیستن

[contact_info title= “احساس چیست | انواع احساس در روانشناسی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.