خانه / مشاوره روانشناسی / بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن
بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن

بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن

بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن
بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن

[contact_info title= “بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن”] 

غرور و خود خواهی از مهم ترین ویژگی های یک فرد خودشیفته است. اعتماد به نفس و غرور کافی برای هر شخصی لازم است. اما اگر بیش از حد شود مشکلات زیادی برای او و اطرافیان به بار خواهد آورد. مسلما برخورد با افراد خودشیفته کار آسانی نیست زیرا ذهن آن ها چنان محدود است که به‌ سختی متوجه دنیایی فراتر از دنیای خودشان می‌شود.

دنیای درون‌شان هم ، دنیای کوچکی است که ارتباطی با دنیای بیرون ندارد. عوامل و شرایط گوناگونی باعث شکل‌گیری انواع مختلف شخصیت‌های خودشیفته می‌شود ، اما برای برخورد با افراد خوشیفته چند راهکار اساسی وجود دارد. در این بخش درباره “بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن” اطلاعاتی را تقدیمتان خواهیم نمود.

خودشیفتگی چیست ؟

در علم روان‌شناسی ، خودشیفتگی نارسیسیسم یعنی بیانگر عشق افراطی به خود و تکیه بر خودانگاشت‌های درونی است. در روانپزشکی نیز نارسیسیسم افراطی بر اساس خصیصه‌های روانی و شخصیتی در عشق بیش از اندازه به خود و خودشیفتگی بی‌حد و حصر شناسایی می‌شود و آن را نوعی اختلال روانی می‌دانند. غرور و خود خواهی همواره بخشی از ذات بشر بوده و هست. ولی این صفات در یک فرد خودشیفته به طور افراطی وجود دارد.

این حالت به داشتن اعتماد به نفس محدود نمی شود ، بلکه آن ها به احساسات و عقاید دیگران احترام نمی گذارند و نسبت به نیاز های دیگران بی تفاوت هستند. البته بین خودشیفتگی و داشتن اختلال شخصیتی خودشیفته که یک بیماری روانی تلقی می شود ، تفاوت وجود دارد. اگر تنها برخی از رفتار های زیر برایتان آشنا هستند ، با فردی خودپرست سر و کار دارید. ولی اگر فردی بیشتر این خصوصیات را در خود دارد ، ممکن است دچار یک اختلال باشد. در ادامه بیشتر در مورد “بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن” توضیح خواهیم داد.

ویژگی های افراد خودشیفته

 گوش دادن یک‌‌طرفه:

هنگام گفت‌وگو تنها آنچه خودشان می‌خواهند و آنچه خود می گویند اهمیت دارد و نه چیز دیگر. وقتی تصمیمی می‌گیرند ، آنچه دیگران می‌خواهند ، دغدغه‌هایشان ، احساساتشان و غیره ، نامربوط است. گوش دادن خودشیفته‌وار دغدغه‌ها و نظرات دیگران را رد می‌کنند ، یا نادیده می‌گیرند.

قانون فقط برای دیگران است:

آن ها به اقتضای منافعشان مجاز هستند که برخی فعالیت ها را انجام دهند. وقتی دیگران در صف انتظار می‌کشند نوبت را رعایت نمی کنند ، از پرداخت مالیات با تقلب شانه خالی می کنند و قوانینی که دستشان را در رسیدن به اهدافشان می‌بندد ، نادیده می گیرند. 

انتقاد را تحمل نمی‌کنند:

اینکه بر گوش دادن آن ها تاکید نکنید و دغدغه‌های خودتان را جدی بگیرید ، می­‌تواند آن ها را به شدت عصبانی کند. آن ها دغدغه‌های شما را به عنوان راهی برای انتقاد از خودشان می‌شنوند و انتقاد ، آن هارا می‌رنجاند. لیکن خودشان حق دارند از دیگران انتقاد کنند. بیشتر مواقع هم این کار را انجام می‌دهند.

خود را از همه بهتر می دانند:

آن ها عقیده دارند که بیشتر و بهتر می‌دانند ، آن ها هستند که از همه مهم تر هستند. در گفت‌وگوها ، آن ها هستند که بیشتر صحبت می کنند و تقریبا تمام صحبتشان درباره‌ این است که قبلا چه کاری انجام داده‌اند و به چه چیزی فکر می‌کنند.

نیاز دائمی به تحسین و تمجید دارند:

تعریف‌های گاه و بی گاه از افراد خودشیفته برای آن ها کافی نیست. خودشیفته‌ها نیاز به یی منبع تغذیه ثابت دارند ؛ پس اطرافشان را با افرادی که حاضرند در راستای نیاز وسواس گونه آن‌ها به تصدیق شنیدن خدمت کنند پر می‌کنند.

مدام در حال تحقیر و تهدید دیگران هستند:

خودشیفته ها در برخورد با کسانی که چیزهایی دارند که آن‌ها ندارند ، مخصوصا اگر افرادی با اعتماد به نفس و محبوب باشند ، احساس تهدید می‌کنند. همچنین باکسانی که در برابر آن‌ها سر تعظیم فرود نمی‌آوردند یا از هر جهت برایشان یک چالش به‌ حساب می‌آیند هم همین احساس را دارند.

به شدت حسود هستند:

زمانی که از توانایی ها و استعداد های کسی در مقابل افراد خودشیفته تعریف کنید سریعا به آن ها بر می خورد و حسادت می کنند ، اگر متوجه شوند که دیگران سفری رفته اند باید آن ها  هم به سفر بروند و یا برای مثال اگر متوجه شوند که کسی خانه ای خریده آن ها نیز باید بخرند.

ظاهری محکم ، باطنی شکننده:

افراد خود شیفته خودشان را در ظاهر بسیار محکم و قوی نشان می دهند ولی به محض پیش آمدن اتفاق و حتی مسئله کوچکی بهم می ریزند ، از این رو بسیار حساس و شکننده هستند.

معمولا پر انرژی هستند:

دارای انرژی بالایی هستند ، بسیار فعال و پرکار هستند وقت زیادی برای خواب و استراحت ندارند و این تفکر را دارند که خودشان به تنهایی از پس تمامی مشکلات بر می آیند.

 علل خودشیفتگی

دلیل مشخصی برای به وجود آمدن خود شیفتگی وجود ندارد اما نظریات مختلفی ارائه شده است. برخی گمان می کنند عوامل مختلفی از شیوه تربیتی گرفته تا نحوه برخورد فرد با اضطرابش در این امر دخیل هستند. والدینی که از فرزندان خود تندیسی می سازند و به ستایش وی مشغول می شوند ، بذر خودشیفتگی را در وجود او می کارند. میان مراقبت و حمایت افراطی ، تفاوت وجود دارد.

البته خلاف آن هم صحت دارد. کودکانی که مورد بی توجهی یا آزار و اذیت واقع شده باشند ، به طور غریزی خود محوری را برای بقا انتخاب می کنند. آن ها فکر می کنند که تنها خودشان باید از خودشان مراقبت کنند و نه هیچ کس دیگر.

درمان خودشیفتگی

روان درمانی:

درمان اختلال شخصیت خودشیفته دشوار است ؛ چون اگر قرار است پیشرفتی در کار حاصل شود ، بیمار باید از خودشیفتگی خود دست بردارد. برخی متخصصان بالینی گروه درمانی را برای بیماران خود توصیه می‌کنند تا آن‌ها بتوانند چگونگی مشارکت با دیگران را یادگرفته و تحت شرایط ایده‌آل ، واکنشی توام با همدلی نسبت به دیگران نشان دهند. وقتی برای کمک به این افراد از روان درمانی استفاده می‌شود ، معمولا روی خود بزرگ بینی ، حساسیت بیش از حد به ارزیابی شدن از سوی دیگران ، و عدم همدلی از دیگران تمرکز می‌شود.

در شناخت درمانی تلاش می‌شود تا باورهای غلط یا خیالبافی‌های این افراد با تمرکز روی تجربه‌های لذت بخش روزمره و واقعی جایگزین شوند. برای کمک به این افراد در جهت مواجه شدن با انتقاد دیگران و قبول آن ، از استراتژی‌های مقابله‌ای ، همانند ریلکسیشن نیز استفاده می‌شود. یکی دیگر از اهداف روان درمانی این است که به این افراد کمک شود روی احساسات دیگران تمرکز کنند. چون این افراد در مقابل دوره‌های افسردگی شدید بسیار آسیب‌پذیر هستند.

دارودرمانی:

داروی خاصی برای این اختلال وجود ندارد لیکن معمولا برای بیمارانی که یکی از علایم بالینی شان ، تغییرات سریع خلق است ، لیتیوم را به کار برده‌اند. از آن جایی که بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته نمی‌توانند طرد را تحمل کنند و مستعد افسردگی هستند ، داروهای ضد افسردگی به ویژه داروهای سروتونرژیک نیز می تواند می‌تواند مفید واقع شود.

با توجه به تمامی نکانتی که ذکر شد می بایست این نکته را نیز بدانید که افراد خودشیفته معمولا خود را دوست ندارند زیرا درک می‌کنند که هرگز آن گونه که ادعا می‌کنند نیستند ، ولی از خود یک من برتر می‌سازند و آن را مثل بادکنک باد کرده و در واقع تلاش می‌کنند به خودِ دوست داشتنی کاذب دست پیدا کنند. بنابراین می توانید برای دریافت مشاوره در مورد “بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن با کارشناسان مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید. همچنین سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه بفرمایید:

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
وسواس فکری و عملی چیست؟
تعریف اضطراب و راهکارهای مقابله با آن
آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم

[contact_info title= “بررسی اختلال شخصیت خودشیفتگی و راه درمان آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.