خانه / مشاوره روانشناسی / خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان
خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان

خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان

خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان
خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان

[contact_info title= “خودشناسی چیست|۱۰ تکنیک سادهو عملی برای شناخت بهتر خودمان] 

خودشناسی اصطلاحی است در روانشناسی که برای توصیف اطلاعات و دانش فردی در مورد خود فرد است. خودشناسی مرتبط با خوداندیشی ، فکر کردن در مورد خود و انتقاد و قضاوت از تفکر خود محسوب می‌شود. برای شناخت صحیح انسان باید نیازها و ویژگی های او را بشناسیم و برای یافتن علل رنج های او باید از خوراک و نیاز ها و ویژگی های جسمی و روحی و روانی او را دانسته و تمام لایه های وجود او را بررسی نماییم تا او را به سوی سلامتی ، زندگی بهتر و شناخت های برتر سوق دهیم.

انسان شناسی معنی و مفهومی جامع تر و فراتر را از روانشناسی دارد. در این مقاله قصد داریم با اهمیت ترین مسائل و موضوعات مربوط به انسان را مطرح کردتا این راه برای علاقه مندان هموارتر و کوتاه تر گردد. بنابراین می توانید با مطالعه کامل این مطلب اطلاعات بیشتری را در مورد “خودشناسی چیست|۱۰ تکنیک سادهو عملی برای شناخت بهتر خودمان کسب نمایید.

خودشناسی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از خودشناسی داشته باشیم می توان گفت مهارتی است که کمک می‌کند خود را بشناسیم و رفتارهایمان را بر اساس شناختی که از خود کسب کرده‌ایم سازماندهی کنیم. این مهارت در زندگی به ما کمک می‌کند تا تمام استعداد ها و نقاط ضعف خود را شناخته و بر اساس آن فعالیت‌های زندگی خود را برنامه ریزی کنیم و با انگیزه بیشتری به سمت اهداف خود حرکت کنیم. در واقع کاملا طبیعی است که به خود پرداخته و درصدد شناختن کمالات خویش و رسیدن به آن ها باشید.

غفلت از این حقیقت و سرگرم شدن به چیزهایی که در کمال و سعادت آدمی موثر نیست ، امر غیر طبیعی و انحراف‌آمیز است که باید علتش را جستجو کرد و راه سلامت و نجات از آن را شناخت. تا آنجایی که بدون شناخت حقیقت انسان و ارزش واقعی ، دیگر بحث ها بیهوده و بی پایه خواهد بود.

۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان

 افزایش واژگان عاطفی:

اولین مسئله‌ای که می‌توانید در آن مهارت خوبی پیدا کنید این است که دایره واژگان عاطفی خود را گسترش دهید. احساسات انسان‌ها فقط به خوشحالی یا ناراحتی خلاصه نمی‌شود و رفتارها و واکنش‌های بسیار و گوناگونی وجود دارد که پیچیده‌تر از این دو حالت هستند. بیان کردن احساسات از طریق زبانی تاثیر مثبت بر ذهن دارد. هنگامی که قادر به بیان احساسات خود نباشید به راحتی دچار استرس می‌شوید. به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم که هر روز یک واژه جدید یاد بگیرید و تاثیر مثبت بر حال خود و اطرافیانتان بگذارید.

تمرین نه گفتن به خود:

مهارت دیگری که داشتن آن بسیار خوب است تمرین نه گفتن است. برای اینکه دستاوردهای بزرگ و پایداری داشته باشید نیاز است که از خوشی‌های زودگذر بگذرید برای این کار باید تمرین کنید و به خود نه بگویید. هنگامی که یک سری تفریحات یا کارهای کوچک مانند دیدن تلویزیون ، فضای اجتماعی و … وقت شما را می‌گیرد و به فعالیت‌های اصلی خود کمتر می‌پردازید باید به خود نه بگویید و ببینید بعد از یک مدت چقدر در روند زندگی‌تان تاثیر گذاشته است.

کنترل احساسات و هیجان:

موقعیت‌ها را بسنجید و خودآگاه به آن‌ها پاسخ دهید. ممکن است شرایطی برای شما به وجود آید که سریع از کوره در بروید و عصبانی شوید و واکنش‌های نامناسبی از خود نشان دهید. اگر در این شرایط قرار گرفتید یک نفس عمیق بکشید و آرامش خود را کنترل کنید و بعد از آرام شدن و سنجیدن موقعیت تصمیم بگیرید که چه بگویید یا چه کاری انجام دهید.

مشخص کردن اهداف:

شخصی که می‌خواهید باشید از آرزوها و اهداف شما تبعیت می‌کند. اینکه برای خود اهداف و آرزوهایی تعیین کنید می‌تواند سبب خودشناسی مثبت و ارتقای اعتماد به نفس‌تان شود. سعی کنید تمام آرزوهای دور و نزدیک خود را روی کاغذ بیاورید و برای دستیابی به آن ها برنامه ریزی کنید. البته این برنامه ریزی را بر اساس شناختی که تاکنون از خود کسب کرده‌اید انجام دهید تا تمرینی برای افزایش خودشناسی‌تان باشد.

یادگیری در زمینه خودشناسی:

زمانی که یادگیری مثبت را اساس کار خودشناسی قرار می‌دهید ، ناخودآگاه ویژگی‌های مثبتی که ناشی از یادگیری شماست به شخصیت‌تان افزوده خواهند شد. این ویژگی‌ها هم در شکل گیری شخصیت و هم در افزایش مهارت شناخت‌تان نسبت به خود تاثیرات فراوانی خواهند داشت.

الگو برداری از رفتارهای مثبت و فوق العاده‌ای که ذهن‌مان تشخیص می‌دهد یک طرف قضیه و نکته برداری از اینکه چرا مغزمان آن رفتار به خصوص را به عنوان عملی خوب و جالب تلقی کرده است ، طرف دیگر قضیه است.

از دیگران بپرسیم!

چنانچه دوست دارید تصویری واقعی از شخصیت خود داشته باشید ، از افراد نزدیک خود بپرسید. از آن ها درباره شخصیت خود بپرسید و بخواهید که نکات بارز مثبت و منفی شخصیت شما را شرح دهند. همچنین می‌توانید از آن ها درخواست کنید که برای مدت زمانی مشخص رفتارهای شما را زیر نظر گرفته و نکات بارز شخصیت‌تان را یادداشت کنند و بعد از مدتی ، آن ها را به شما تحویل دهند. این موضوع به سادگی شما را رسیدن به خودشناسی کمک خواهد کرد.

به رفتارهای خود در طول روز توجه کنیم!

سعی کنید در طول روز رفتارهای خودآگاه و ناخودآگاه خود را زیر نظر گرفته و در صورت امکان نکات برداشتی خود را یادداشت کنید. مواردی که بیشترین تکرار را در طول روز دارند مشخص کنید و درباره ارتباط آن با شخصیت‌تان اطلاعات کسب نمایید. همچنین اگر موارد تکراری از نقاط ضعف شخصیتی هستند ، در جهت برطرف آن ها و اصلاح‌شان گام بردارید.

شاد و سپاسگذار باشیم:

سرزندگی و تفکر ما شادی آفرین است. فقط نگرش ماست که اهمیت دارد و دنیا را متحول می کند. بنابراین هر آنچه در مورد خودمان فکر کنیم ، همان هم رخ می دهد. شاکر بودن ، ضامن شادی ماست. هر لحظه کهمی توانیم در جایی خلوت با چشمانی بسته بنشینیم ، نفسی عمیق بکشیم و از بابت اکسیژنی که تنفس می کنیم و آن خدایی که این اکسیژن مجانی را در اختیارمان قرار داده ، شکر کنیم.

ببخشیم!

حتما هر کسی در مقطعی از زندگی ، از دست کسی رنجیده و یا نسبت به او بی اعتماد شده و قلبش شکسته است. هر چند که درد و رنج ناشی از آن امری عادی است ولی نباید این مورد ، بیش از حد طولانی شود. رنجش سبب از دست رفتن زیبایی های زندگی می شود. بخشش یعنی آزاد کردن زندانی و باید بدانید که این زندانی خودمان بوده ایم.

مسوول باشیم:

ما حق انتخاب و اشتباه داریم اما می توانیم مواردی را انتخاب کنیم که درصد خطاهای َآن ناچیز باشد. اگر فرمان زندگی مان را در دست نگیریم ، فرد دیگری این کار را به جای ما انجام می دهد که در این صورت ما به جای اینکه ارباب خودمان  باشیم ، برده و اسیر دست دیگران خواهیم شد. ما تنها کسی هستیم که سکان زندگیمان را در دست داریم که البته کار آسانی نیست. ما هم همچون دیگران موانعی سر راه خود داریم . باید مسئولیت پذیر بوده و به موانع غلبه کنیم.

خودشناسی و  مدیتیشن

مدیتیشن در اصل روشی است که سراسر زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌ دهد و موجب می‌ شود تا زندگانی فرد از موهبت بی‌همتای آن سرشار و مملو گردد. استفاده مداوم از مدیتیشن ، پویایی خاصی در فرد ایجاد می‌ کند و به وی این امکان را می‌ دهد تا از تمامی نیروهای درونی و بیرونی خود استفاده نماید و به یک فرد خلاق و سازنده ، با ظرفیت های پایان ناپذیر و دارای انرژی جسمی و روانی خاص تبدیل گردد که باعث می ‌شود تا سلامتی و تندرستی در وجودش لبریز شود.
آشنایی با مدیتیشن و به کارگیری روش های آن برای هر شخصی می‌ تواند نقطه عطف و سکوی پرتابی باشد ، به سوی کمال و وصل به ذات احدیت و سرچشمه نامحدود هستی. چرا که به فرد کمک می ‌کند تا به فردی سرشار از امید و پابندگی تبدیل شود و در اوج سلامت جسمی و روحی قرار گرفته و پیروزی و کامیابی را در آغوش گیرد.

سخن آخر

حتی اگر شما با این نشانه‌های مهم و حیاتی آشنا باشید ، به سختی می‌توانید با خودتان صادق باشید ، زیرا باورها و اعتقادات شما و جامعه ، مدام در حال تغییر است و ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوید. اینکه سعی کنیم خودمان باشیم و خودمان را بهتر بشناسیم ، حس بهتری به زندگی‌مان خواهد داد. عمل کردن به مواردی که در این مقاله معرفی شد،  مسیر زندگی شما را با تغییرات اساسی مواجه خواهد کرد ، احساس آزادی و قدرت بیشتری می‌کنید و دقیق‌تر می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید.لیکن چنانچه با مطالعه این مطلب در مورد”خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان” باز هم نیاز به کسب راهنمایی های بیشتری شده باشید می توانید با مشاوران و تیم تخصصی برتر الو مشاوره در تماس باشید.

سایر مطالب مرتبط:

مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟
چگونه آرامش داشته باشیم؟
آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم؟
۱۰ راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان

[contact_info title= “خودشناسی چیست|۱۰ تکنیک سادهو عملی برای شناخت بهتر خودمان] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.