خانه / مشاوره روانشناسی / آثار طلاق بر فرزندان چیست؟ مشکلات بچه های طلاق
آثار طلاق بر فرزندان چیست؟ مشکلات بچه های طلاق

آثار طلاق بر فرزندان چیست؟ مشکلات بچه های طلاق

آثار طلاق بر فرزندان چیست؟ مشکلات بچه های طلاق

[contact_info title= “آثار طلاق بر فرزندان چیست؟ مشکلات بچه های طلاق”] 

یکی از بحران های شایع زندگی افراد متاهل طلاق است. در سایه طلاق، فرزندان پناهگاه اصلی خود را از دست داده و ناخواسته دچار آسیب هایی می شوند که گاه تا پایان عمر زندگی آن ها را دست خوش تغییراتی ناخوشایند می کند. هدف از مقاله حاضر بررسی وضعیت فرزندان طلاق، در دوره های سنی مختلف و در ابعاد گوناگون جسمی،شناختی، روحی روانی،تحصیلی و اجتماعی فرهنگی است،

اما رفتار صحیح و سنجیده  والدین با کودک و با یکدیگر بعد از طلاق، ابراز عشق و توجه کافی به فرزند، مشورت با مشاورین متخصص در این زمینه و صبر و بردباری کافی از طرف والدین می تواند کودک را در جهت درست هدایت کرده و به او کمک کند که خود را با وضع موجود انطباق داده و به حیات طبیعی خود باز گردد. برای مطالعه بیشتر در مورد اینکه “آثار طلاق بر فرزندان چیست؟ مشکلات بچه های طلاق” تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

آثار طلاق بر فرزندان

پیامد های اجتماعی:

طلاق می تواند بر تعاملات اجتماعی فرزندان با دنیای بیرون خود تاثیراتی منفی بگذارد. آمار نشان دهنده این نکته است که بیشتر جرم و بزهکاری های کودکان و نوجوانان ریشه درمشکلات خانوادگی، طلاق و از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده دارد. میزان جرائم و خود کشی در اطفال جا مانده از طلاق به طرز چشم گیری افزایش می یابد. این اطفال خیلی بیش تر از هم سالان خود مورد سو استفاده جنسی قرار می گیرند و بی بند و باری و اعتیاد در میان آنان شیوع بیش تری دارد. از دیگر آثار طلاق بر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی کودکان می توان موارد زیر را نام برد:

  • پرخاشگری و ناسازگاری کودکان
  • کاهش میل به ازدواج در دیگر افراد خانواده به ویژه بچه های طلاق
  • احمال و مسامحه والدین در تعلیم و تربیت فرزندان و ایجاد زمینه و بستر مناسب برای آسیب های اجتماعی بی اعتنایی و بی توجهی نسبت به آن ها
  • پیامد های روحی روانی بر فرزندان طلاق
  • احساس سردرگمی و گناه
  • افسردگی
  • وسواس
  • اضطراب
  • پرخاشگری و عصیان
  • حسادت
  • سوظن

پیامد های طلاق بر عملکرد تحصیلی فرزندان:

طلاق باعث می شود که کودک دچار حسرت روانی ناشی از عدم حضور والدین کنار خود شده و سریعا دچار اضطراب شود در واقع کودک علاقه خود به یادگیری را از دست می دهد و موضوعات درسی وسیله ای می شوند تا او بتواند مسائل و مشکلات خود را به فراموشی بسپارد و دیگر به کسب جایزه و رتبه و رقابت فکر نکند و این امر راندمان فعالیت آموزشی و تربیتی او را پایین می آورد. او فقط برای این به مدرسه می آید که بتواند خود را سرگرم کند و از ناراحتی خود کم حرکتی دچار مشکل شده و دچار کند.
ابتلا به مشکلاتی مثل افسردگی، داشتن دغدغه های مختلف موجب می شود که دانش آموزان طلاق تمرکز کافی در کلاس درس را برای فهمیدن دروس و انجام خواسته های معلم نداشته باشند. هم چنین به دلیل مشکلات خانواده و نا آرامی های آن و گاهی اوقات انجام کار های خانه و مراقبت از خواهر و برادر کوچک تر ممکن است نتوانند تکالیف شان را به خوبی انجام دهند.

پیامد طلاق والدین بر ویژگی های شناختی فرزندان:

رابطه خوب، محبت آمیز و صمیمی با فرزندان و تشویق کودکان باعث می شود که در بزرگسالی ضرایب هوش بالایی را به دست آورند. در حالی که فرزندان طلاق به دلیل عدم حضور هردو والد در کنار هم و نداشتن فضایی سرشار از صمیمت، عموما نواقص شناختی از خود نشان می دهد.

پیامد های طلاق والدین بر وضعیت جسمانی فرزندان:

برای کودکان طلاق فشارهای زیادی ممکن است ایجاد شود. این فشار ها شامل اختلال در خواب و برنامه غذا خوردن می شود کودکان چنین خانواده هایی ممکن است ممکن است به رفتار عقب نشینی روی بیاورند. کنترل ادرار و آداب دست شویی رفتن خود را فراموش کنند و خود ارضایی و استمنا در آنان افزایش یابد.
به دلیل خشم و اضطرابی که ممکن است در این کودکان به وجود آید آن ها دچار سر درد و دل درد می شوند. هم چنین به دلیل اوضاع آشفته خانه، تنها بودن یک والد برای تامین مواد غذایی و تهیه غذا ممکن است برنامه غذایی آنان نسبت به قبل بدتر شود و به خوبی از نظر مواد مغذی تامین نشوند و در نتیجه از نظر بدنی ضعیف شوند.

راه های کاهش مشکلات کودکان بعد از طلاق

با فرزند رفتار مسالمت آمیز داشته باشید:

درگیری شدید بین والدین، اضطراب کودکان را افزایش می دهد. خصومت آشکار، نظیر فریاد و تهدید یکدیگر، با مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط است. حتی تنش جزئی نیز باعث اختلال در رفتار کودک می شود.

کودکان را وسط قرار ندهید:

اینکه از کودک بخواهید یکی از والدین را انتخاب کند و یا رابط قرار دادن کودک برای پیام رساندن، کار مناسبی نیست. در این موارد کودک در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب قرار می گیرد.

رابطه سالم با فرزندتان را حفظ کنید:

ارتباط مثبت والدین با فرزندان و کاهش سطح درگیری ها تاثیر مثبتی بر کودکان طلاق دارد. یک رابطه سالم با کودک باعث افزایش عزت نفس و عملکرد تحصیلی بهتر بعد از طلاق می شود.

انضباط را فراموش نکنید:

با توجه به سن فرزندتان قوانین مربوط را تعیین کنید. مطالعات نشان می دهد که پس از طلاق والدین در رابطه با فرزند سخت گیری کمتری دارند. وضع قوانین و انضباط باعث کاهش میزان بزهکاری و بهبود عملکرد تحصیلی می شود.

از نزدیک بر نوجوانان نظارت کنید:

هنگامی که والدین توجه دقیقی به آنچه که نوجوانان انجام می دهند، داشته باشند، کمتر احتمال مشکلات رفتاری پس از طلاق وجود دارد. این بدان معنی است که احتمال استفاده از مواد مخدر و مشکلات تحصیلی کمتر می شود.

فرزندتان را توانمند کنید:

کودکانی که در توانایی خود شک دارند و یا خود را قربانی می دانند، بیشتر احتمال دارد که مشکلات سلامت روان را تجربه کنند. به فرزندتان آموزش دهید که او توانایی های ذهنی زیادی دارد که باید آن ها را پرورش دهد.

مهارت های مقابله ای خاص را آموزش دهید:

کودکانی که مهارت های خاص مانند مهارت های حل مسئله و مهارت های بازسازی شناختی دارند، نسبت به طلاق سازگاری بیشتری دارند. فرزندتان را به نحوی صحیح مدیریت کنید تا افکار، احساسات و رفتارهایش را مدیریت کنید.

به فرزندتان احساس امنیت و اطمینان دهید:

ترس از رها شدن و نگرانی در مورد آینده می تواند باعث اضطراب زیادی شود. دادن امنیت می تواند خطر ابتلا به مشکلات روانی را در کودک کاهش دهد.

در برنامه های آموزش والدین شرکت کنید:

برنامه های زیادی برای کمک به کاهش تاثیر طلاق در کودکان وجود دارد. والدین باید در کلاس های روانشناختی مختلف شرکت کنند تا بهتر بتوانند به کودکانشان کمک کنند.

به دنبال مشاوره حرفه ای برای خودتان باشید:

کاهش سطح استرس شما می تواند کمک زیادی به کودک شما باشد. یک مشاوره طلاق کمک زیادی به کاهش مشکلات شما بعد از طلاق خواهد داشت.

یک مشاوره کودک در کنار خود داشته باشید:

با یک مشاوره کودک صحبت کنید. نگرانی های خود را بازگو کنید و نظر او را در مورد اینکه آیا فرزندتان نیاز به پشتیبانی حرفه ای دارد یا خیر، جویا شوید. درمان حرفه ای به کودک شما کمک می کند که احساسات خود را مدیریت کند و همچنین نحوه رفتار در خانواده را اصلاح می کند.

مشاوران برتر مرکز الو مشاوره می توانند شما را در خصوص مشکلات خانوادگی، طلاق و تربیت کودکانتان راهنمایی نمایند. بنابراین در هر زمان که نیاز داشتید می توانید در مورد اینکه “آثار طلاق بر فرزندان چیست؟ مشکلات بچه های طلاق” چیست با ما در تماس باشید. سایر مطالب پیشنهادی:

تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان پسر
تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر
آموزش و مشاوره تربیت کودکان
طلاق عاطفی چیست؟

[contact_info title= “آثار طلاق بر فرزندان چیست؟ مشکلات بچه های طلاق”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.