خانه / مشاوره کودکان / تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر
تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر

تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر

تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر
تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر

[contact_info title= “تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر”] 

طلاق والدین ، پدیده ای آسیب زننده برای کودکان است و جز در موارد خاص معمولا توصیه نمی شود. زوج هایی که طلاق می گیرند ، نگران فرزندان خود هستند. از طرفی مسائلی که به دنبال طلاق پیش می آید مانند حضانت و مراقبت از کودک ، تنطیم کردن زمان برای بازدید پدر یا مادر از دیگر مسائلی ست که ذهن والدین را درگیر می کند.

تاثیری که طلاق بر فرزندان دارد با توجه به متغیر های سن و جنسیت متفاوت است و مسلما دختران از روحیه حساس تری در این بین برخوردار هستند. نقش والدین در کمرنگ کردن تاثیرات منفی هیجان ها و افزایش سازگاری فرزندان بسیار اهمیت دارد. در ادامه این مقاله به بررسی “تاثیرات جبرن ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر” می پردازیم.

آیا دختران از طلاق والدین آسیب بیش تری می بینند؟

بله می بایست گفت که نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد که دختربچه ها بیشتر از پسر ها از جدایی والدین رنج می برند. زندگی کردن بدون پدر خطر بروز افسردگی را در بین دختر بچه ها افزایش می دهد. در واقع جدایی از پدر ، سلامت دخترها را تهدیدکرده و این بچه ها در آینده برای برقراری ارتباط با والدین و به خصوص پدر و همچنین در روابط عاشقانه خود دچار مشکل می شوند. محققان بر این عقیده هستند که نحوه بزرگ شدن و همچنین واقعیت تلخ جدا شدن باعث بروز اختلالات عاطفی و کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی بچه ها می شود.

اگر طلاق در سنین تولد و کودکی دخترها اتفاق بیافتد ، حضور یا عدم حضور مرد دیگر ، به طور واضحی روی سلامت جسمی آن ها تاثیر خواهد گذاشت. واقعیت این است که دختربچه ها به ویژه در سنین بین شش تا ده سال ، حساس تر و آسیب پذیرتر هستند. طلاق والدین و به تبع آن کمبود محبت ، بحران هویت و مشکلات بلوغ ، نداشتن معیار مناسب برای دوست یابی ، کمبودهای روانی ، دوستی با پسران و استفاده از مواد مخدر ، از جمله مواردی است که نابودی زندگی دختران طلاق را رقم می‌زند.

تاثیرات طلاق بر دختران

حس ناامنی و ترس از آینده:

طلاق عموما احساس امنیت فرزندان را کم کرده و آن ها را نسبت به آینده نگران و مضطرب می کند. به عنوان مثال ، این سوال ها اصولا در ذهن فرزندان طلاق به خصوص دختران شکل می گیرد که آیا بعد از این اتفاق ، ما فقیر و بی پول می شویم؟ آیا به علت عوض شدن شرایط زندگی ، در حد نیاز غذا خواهیم داشت؟ آیا با عوض شدن محل زندگی باید به یک مدرسه جدید برویم؟ آیا باز هم در این شرایط می توانم دوستانم را ببینم و با آن ها معاشرت داشته باشم؟

ترس و اضطراب از ترک شدن و تنهایی:

پس از طلاق والدین ، فرزند متوجه می شود که یکی از والدینش دیگر در خانه نیست و از این می ترسد که دیگری نیز برود و او تنها بماند. ترس از تنها شدن ، در فرزند شکل می گیرد و مدام قوی و قوی تر می شود. گاهی این احساس ترس و اضطراب تا بزرگ شدن فرزند ، همراه او می ماند و در آینده وقتی که او شخص بزرگی در جامعه است ، برایش مشکل ساز خواهد شد.

بلاتکلیف شدن:

مخرب ترین و بدترین تاثیر طلاق بر روی فرزندان زمانی اتفاق می افتد که والدین در حضور فرزندانشان به تحقیر یکدیگر می پردازند. دراین مواقع فرزندان احساس می کنند که باید طرف یکی از والدین را بگیرند و این کار برای آن ها بسیار سخت و دشوار است. فرزندان تصور می کنند که اگر از هیچکدام از والدین پشتیبانی و طرفداری نکنند از طرف هردو رانده و طرد می شوند. در واقع فرزندان در شرایط بسیار سختی قرار می گیرند که درآن دوست داشتن پدر و مادر در کنار هم کار بسیار اشتباهی است.

اندوه و ناراحتی:

دخترانی که فرزندان طلاق هستند به شدت احساس اندوه و درماندگی می کنند و معتقدند که دیگر عضوی از یک خانواده نیستند. در واقع احساس فرزندان طلاق شبیه احساس کودکانی است که والدین خود را بر اثر بیماری یا تصادف از دست داده اند. با این تفاوت که فرزندان طلاق به اندازه آن کودکان مورد حمایت قرار نمی گیرند و این مساله ممکن است باعث شود که به شدت دچار افسردگی شوند.

خشم و عصبانیت:

خشم یا عصبانیت ، احساسی رایج درمیان فرزندان طلاق است که در اثر عدم درک یا پذیرش جدا شدن والدینشان روی می دهد. البته فرزندان گاهی خشم خود را نشان نمی دهند. خشم فرزندان زمانی رواج پیدا می کند که دلایل طلاق والدین روشن و واضح نباشد.

تحریک پذیری:

دختران کم سن ممکن است از تغییرات خلقی رنج ببرند و حتی زمانی که با افراد آشنا ارتباط برقرار می‌کنند ، تحریک پذیر باشند. بعضی از کودکان به حالت انزوا می‎روند ، و با کسی صحبت نمی‌کنند و خود را از همه دور می‌کنند. این کودکان ترجیح می‌دهد زمان خود را به تنهایی سپری کند.

کاهش اعتماد به نفس:

کاهش اعتماد به نفس در دخترانی که شاهد طلاق والدین بوده و با دیدن مشاجرات آن ها امیدی به بازگشت به زندگی اولیه خود را ندارد ، دور از انتظار نیست. متاسفانه نتایج غیر قابل جبرانی نیز به همراه خواهد داشت. چون درمان آن به زمان زیادی نیاز دارد و حضور و همکاری پدر و مادر برای رفع آن ضروری خواهد بود.

مشکلات رفتاری و اجتماعی:

هنگامی که والدین طلاق می‌گیرند ، کودک بیشتر در معرض انجام رفتارهای خشونت آمیز و غیر اجتماعی قرار می‌گیرد. او ممکن است در یک چشم به هم زدن ، کنترل خود را از دست بدهد و هیچ تردیدی با منازعه با دیگران نداشته باشد. در بلند مدت ، و خصوصا در طی سال‌های نوجوانی ، ممکن است منجر به ایجاد ذهنیت جنایی شود. مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر کودکان طلاق دارای صفات مشخصی از خشم و نافرمانی با شدت‌های متغیر هستند.

طلاق والدین و بلوغ زودرس دختران

یکی دیگر از آثار منفی طلاق ، تغییر در مراحل رشد جسمی در دختران نوجوان است. یکی از یافته های جالب در این زمینه حاکی از این است که دختران نوجوان در خانواده هایی که والدین طلاق گرفته اند ، قاعدگی و بلوغ جسمی را زودتر از دیگر دختران در گروه سنی خود تجربه می کنند. بسیاری از این دختران ، برای بلوغ آمادگی ندارند پس لازم است که شما به عنوان مادر ، با دختر خود در مورد تغییرات جسمی که در زمان بلوغ ایجاد می شود صحبت کنید تا برای رویارویی با این چالش آمادگی داشته باشد.

طلاق والدین و افت تحصیلی دختران

زمانی که پدر و مادر طلاق می گیرند ، شاهد افت زیادی در حوزه تحصیلی و یا حرفه ای دختران هستیم. حدود ۱۰ درصد دخترانی که فرزند طلاق هستند گفتند که دیگر تمایل و انگیزه ای برای داشتن عملکردی عالی در مدرسه ندارند. البته جای نگرانی نیست چون اکثر دختران طلاق می توانند در نهایت عملکرد خوبی در مدرسه داشته باشند و به پیشرفت شغلی بالایی برسند به خصوص در شرایطی که حداقل یکی از والدین پشتوانه آن ها باشد و آن ها را مورد حمایت قرار دهند.

چطور می توان اثرات منفی طلاق بر دختران را کاهش داد؟

طبق تحقیقات انجام شده ، دخترانی که بعد از طلاق رابطه عاطفی قوی خود با مادرشان را حفظ می کنند راحت تر می توانند از طوفان آشفتگی طلاق رهایی یابند و خود را با شرایط پیش آمده سازگار کنند. در واقع رابطه دختر مادری مسکنی است برای التیام ناراحتی های دختران. البته برقرای ارتباط خوب با پدر نیز می تواند روند التیام را تسریع کند پس نباید رابطه کودک را با والد دیگر به دلیل انتقام جویی خودتان با والد دیگرش خدشه دار کنید. در صورت تداوم یافتن هیجان های منفی در دخترتان ، توصیه می شود از خدمات روان درمانی برای او بهره بگیرید.

طبق مواردی که در این مطلب ذکر شد والدینی که دارای فرزند دختر هستند و به دلایلی قصد جدایی و طلاق از یکدیگر را دارند بهتر است با رعایت نکات لازم با یک روانشناس نیز در ارتباط باشند تا بتوانند فرزندشان را از خطرات احتمالی آثار طلاق دور نگه دارند. مرکز روانشناسی الو مشاوره آمادگی پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه “تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر” را خواهند داشت.

تاثیر طلاق در بروز اختلالات روانی نوجوانان
آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟
مشاوره ازدواج و طلاق

[contact_info title= “تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان دختر”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.