خانه / مشاوره روانشناسی / ۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس
۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس

۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس

۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس
۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس

[contact_info title= “۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس”] 

هر انسانی به طور معمول بارها و بارها در طی مراحل مختلف زندگی، دچار موقعیت های تنش زا خواهد شد. اینکه چه مقدار از عوارض ناشی از استرس متوجه افراد شود، بستگی به چند عامل خاص دارد. استرس در درازمدت تغییرات قابل‌توجهی را به بدن تحمیل می‌کند و حتی استرس‌های کوتاه‌مدت هم می‌توانند موقتا باعث کاهش میزان سلامتی شوند.

با اینکه خلاصی کامل از شر استرس موضوعی چالش‌برانگیز است، اما در این دنیای تند و سریع، کسب مهارت‌های کاهش استرس که می‌توانند در پس زدن تاثیرات مخرب آن روی سلامتی به شما یاری برسانند، بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه این مطلب “۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس” را شرح خواهیم داد.

علائم استرس چگونه است؟

ناپایداری وزن بدن:

بدن به طور طبیعی هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که در تنظیم قند خون و سوخت‌و‌ساز بدن نقش مهمی دارد. هنگامی که استرس دارید این هورمون بیش از حد طبیعی ترشح می‌شود. از این رو، عملکرد بدن در تنظیم قند خون مختل می‌شود و نحوه‌ سوخت‌و‌ساز چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات تغییر می‌کند. در چنین شرایطی، یا فرد دچار کم‌اشتهایی می‌شود و یا پرخوری می‌کند که هر دو از رفتارهای ناسالم در تغذیه هستند و سبب کاهش یا افزایش وزن خواهد شد.

کهیر:

کهیر معمولا به دلیل حساسیت بدن به ترکیباتی آلرژی‌زا به نام هیستامین که در بسیاری از غذاها وجود دارد ایجاد می‌شود. اما اگر سابقه‌ آلرژی ندارید و به طور ناگهانی روی پوست‌تان کهیر ظاهر شد، علت آن می‌تواند استرس باشد. هنگامی که دچار استرس می‌شوید سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و بدن برای مقابله با این مشکل، هیستامین آزاد می‌کند. در صورتی که استرس برطرف نشود، واکنش‌های آلرژیک بدن سبب بروز کهیر خواهد شد.

سردرد های میگرنی:

اگر گاهی به طور ناگهانی دچار سردردهای تنشی شدید می‌شوید، احتمالا استرس زیادی دارید. استرس، موادی شیمیایی را در مغز آزاد می‌کند که بر اعصاب و عروق خونی مغز تاثیر می‌گذارند و سبب سردرد می‌شود. استرس در افراد مبتلا به میگرن می‌تواند سبب شروع یا وخیم‌تر شدن حملات میگرنی شود.

بیماری های گوارشی:

استرس به روش‌های مختلفی روی معده و عملکرد دستگاه گوارش تاثیر منفی می‌گذارد. هنگامی که استرس دارید، معده اسیدهای گوارشی بیشتری را تولید می‌کند که ممکن است سبب سوزش سردل شود. همچنین هنگام استرس، تخلیه‌ مواد از معده به روده به آهستگی صورت می‌گیرد که به تجمع گاز معده و نفخ می‌انجامد.

ریزش مو:

استرس شدید می‌تواند تعداد زیادی از موها را همزمان به مرحله‌ای برساند که مرحله‌ استراحت نامیده می‌شود. پس از این مرحله موها بدون جایگزین شدن شروع به ریزش می‌کنند. استرس همچنین سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند و سبب ریزش مو شود.

کاهش توانایی‌های ذهنی:

ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول هنگام استرس، بر توانایی مغز و حافظه تاثیر می‌گذارد. استرس زیاد، سبب کاهش تمرکز می‌شود و در صورتی که درمان نشود، اضطراب، افسردگی و مشکلات حافظه را به دنبال خواهد داشت.

۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس

۱. دلیل استرس خود را بیابید:

اغلب اوقات، زمان داشتن استرس به‌نظر می‌رسد که همه‌چیز از همه‌طرف روی سر شما آوار شده‌ است. حس می‌کنید مشکلات مثل گلوله به سمت شما شلیک می‌شوند و باید مرتب جاخالی بدهید تا آسیب نبینید. در این مواقع موضع دفاعی می‌گیرید و حتی دفاع‌تان هم خیلی خوب نیست. به‌جای اینکه حس کنید هر روز دست‌وپا می‌زنید، ببینید واقعا چه چیزی به شما استرس می‌دهد. پروژه‌ کاری خاص است یا امتحان؟ با رئیس خود دعوایی داشته‌اید؟ با خانواده بحث‌تان شده است؟ با دقت به زندگی و یافتن مواردی که موجب استرس می‌شوند، کم‌کم می‌توانید ذهن‌تان را نظم دهید و از استرس خلاص شوید.

۲. کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید:

در زندگی، خلاصی از استرس وقتی آسان می‌شود که کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید. حتی اگر شغل شما باعث استرس است، با یافتن سرگرمی‌هایی می‌توانید به زندگی‌تان تنوع بدهید. از چه چیزی خوش‌تان می‌آید؟ اگر مطمئن نیستید، چیزهای مختلف را امتحان کنید. بالاخره می‌توانید چیزی را پیدا کنید که راضی‌کننده‌ است.

۳.تمرکز یا مدیتیشن:

اگر فکر می کنید که مدیتیشن تنها به این معنا است که تفکرات خود را در حالت خاصی قرار دهید و یا اندامتان را در وضعیتی متفاوت از وضعیت همیگشی نگه دارید و برای ساعت‌ها در آن حالت باقی بمایند، باید گفت لازم است تا در مورد نحوه تفکر خود تجدید نظر کنید! این رفتار شامل پیاده روی، قدم زدن، شنا کردن، نقاشی کشیدن، اسب سواری و … است که به شما کمک می کند در لحظه، خونسردی خود را حفظ کرده و آرام شوید. 

۴.موسیقی گوش دهید:

همانطور که عادت به گوش دادن موسیقی در شرایط شاد و خوشایند می تواند احساسات مثبت ما را افزایش دهد در شرایط استرس زا و ناخوشایند هم می تواند بار فشار شرایط را کاهش دهد. تحقیقات به این نکته اشاره می‌کنند که موسیقی از راه‌های متعددی می‌تواند استرس را از بین ببرد، از کاهنده‌های استرس زیست‌شیمیایی گرفته تا کمک به معالجه‌ استرس ناشی از رویه‌های پزشکی.

۵.انجام فعالیت های ورزشی یا پیاده روی:

پیاده روی صبح و عصر می تواند سطح استرس شما را به پایین ترین حد ممکن بیاورد چرا که باعث تسریع جریان خون در بدن می شود و این تسریع جریان خون هورمون‌های شادی تولید می‌کند و به ما احساس بهتری می‌دهد. محققان دریافته‌اند که ورزش مخصوصا پیاده روی اثرات ضد اضطراب و استرس دارد. آن ها دریافته‌اند که فعالیت بدنی حاصل از پیاده روی سطح سروتونین مغز را افزایش می‌دهد و تا مدت‌ها بعد از آنکه انجام حرکات ورزشی را به پایان برسانید سطوح تریپتوفان را بالا خواهد برد.

۶.رژیم غذایی سالم:

فست‌فود‌ها، نوشابه‌های گازدار، تنقلات و غذاهای فریز شده را کنار بگذارید. سعی کنید مواد غذایی ارگانیک و تازه را مورد استفاده قرار دهید. میوه و سبزیجات نیز باید از ملزومات مهم سفره شما باشند. یک تغذیه اصولی آرامش ذهنی و روانی را برای شما به همراه دارد. 

 ۷.از هر عاملی که باعث استرس شما می شود دوری کنید:

بزرگترین عامل استرس در زندگی خودتان را پیدا کنید. آیا آن کار شماست؟ درس و دانشگاه؟ رفت و آمد در ترافیک و شلوغی ؟ و … اگر می دانید عامل استرس شما در زندگی چیست کمی آن را کاهش دهید و یا اگر می توانید آن را حذف کنید. برای مثال محل زندگی خود را نزدیک محل کارتان در نظر بگیرید تا دچار ترافیک نشوید. همچنین تصاویر ذهنی مثبت را در هنگام استرس جایگزین اندیشیدن به عوامل استرس زا کنید این امر را به صورت یک تمرین روزمره در زندگیتان انجام دهید شاید انجام آن در ابتدای امر مشکل باشد اما به مرور خواهید آموخت که با اندیشیدن به خاطرات خوش به درمان استرس خود بپردازید.

 ۸.رابطه جنسی، بوسیدن و در آغوش گرفتن عاشقانه را امتحان کنید”

تحقیقات نشان می‌دهند روابط جنسی حقیقتا می‌تواند با پایین آوردن فشار خون باعث کاهش علائم فیزیکی استرس‌ شود. سعی کنید وضعیت عاشقانه ای را هرچند کوتاه تجربه کنید. یک رابطه واقعی، که عاشقانه، پر احساس و جنسی است می‌تواند استرس را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. حتی می توانید یک دوست عزیزی را برای چند لحظه در آغوش بگیرید و از انرژی مثبت محبت کردن و نوازش بهره مند شوید.

۹.کم کردن مصرف کافئین:

کافئین موجود در قهوه، شکلات، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در میزان زیاد می‌توانند باعث استرس و اضطراب شوند. افراد ظرفیت‌های مختلفی برای مصرف کافئین دارند. اگر متوجه شدید که کافئین شما را عصبی و مضطرب می‌کند، به فکر قطع کردن آن باشید.

۱۰.استفاده از ویتامین ها:

برای درمان استرس و بالا بردن روحیه خود مصرف ویتامین B را آغاز کنید. این ویتامین عملکرد مغز شما را بهبود می بخشند و شما را در درمان استرس یاری می کنند بهتر است در کنار استفاده از مکمل های دارویی از مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B هستند نیز استفاده کنید همچون غلات سبوس دار، نخود، بادام زمینی.

چه خوراکی هایی برای درمان استرس مفید است؟

همان‌طور که گفته شد رژیم غذایی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به درمان استرس کمک کند. حتی اگر دقت کرده باشید در زمان گرسنگی تحریک پذیرتر می‌شوید. پس داشتن نظم در وعده های غذایی تاثیر مستقیم بر استرس دارد. از طرفی برخی خوراکی‌ها خاصیت آرام بخش دارند؛ که به شرح زیر می‌باشند. از نوشیدنی و گیاهان زیر استفاده کنید تا از تشدید علائم جلوگیری کنید.

  •  چای سبز
  •  رازک
  •  چای بابونه
  •  چای نعنا
  •  اسطوخودوس
  •  سنبل کوهی

سخن پایانی:

استرس کنترل‌نشده بر سلامت شما و بر خانواده‌ شما اثر نامطلوب دارد و کیفیت زندگی‌تان را پایین می آورد. وقتی شما به تندرستی بدن، ذهن و روح خود اهمیت بدهید، برای خانواده و کسانی که دوست‌شان دارید به عنوان مظهر عزت نفس شناخته می‌شوید. بدانید که توانایی شما در مدیریت استرس تعیین‌کننده‌ کیفیت زندگی‌تان خواهد بود. برای دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد “۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید تا به راحتی با استفاده از راهکارهای کارآمد از به وجود آمدن استرس و تنش های موجود جاوگیری کرده و یا آن ها را کنترل نمایید.

علت استرس چیست؟
تعریف اضطراب و راهکارهای مقابله با آن
علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
تاثیر موسیقی بر سلامت روان

[contact_info title= “۱۰ راهکار موثر برای درمان استرس”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.