خانه / مشاوره روانشناسی / آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟

آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟

آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
[contact_info title= “آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟”] 

آمارهای به ثبت رسیده، نشان دهنده میزان چشمگیر و رو به افزایش طلاق رسمی ، تقریباً در همه استانهای کشور، حتی استانهای سنتی، متعصب و مذهبی اسـت و متأسـفانه ایـن مسـئله نشان میدهد که طلاق به صورت امری عادی در بین همه قومیت ها نفوذ کرده است اما در این میان « طـلاق عـاطفی »  پدیده ای پنهان و ثبت نشده در زندگی بسیاری از زوجهاست که اگر چه زن و شوهر به طـور رسـمی ازهم جدا نمی شوند، اما بدون هیچ احساس و عاطفه ای نسبت به هم و فقط به صورت هم خانـه به زندگی خـود ادامـه مـی دهنـد.در ایـن حالـت پـس ازمدتی زوجین از نظر عاطفی وارد موقعیت بـی تفـاوتی مـی شـوند کـه آخـرین مرحلـه روابـط احساسی بین زن و مرد است. رسیدن به مرحله طلاق عاطفی یا طلاق هیجانی آسیب های جدی و جبران ناپذیری را برای خانواده به همـراه دارد و متاٌسـفانه در همـین زمـان اسـت کـه بیشتر انحرافات اخلاقی و آسیبهای اجتماعی و روانی پیش می آید.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی اولین مرحله در فرایند طلاق است و بیانگر رابطه زناشویی رو به زوالی است که احساس بیگانگی جایگزین آن می شود.زن و شوهر اگر چه ممکن است با هم بودن را مانند یک گروه اجتماعی ادامه دهند، اما جاذبه و اعتماد آن ها نسبت به یکدیگر از بین رفته است. طلاق عاطفی به عنوان انتخابی نفرت انگیز بین تسلیم و نفرت از خود و تسلط و نفرت از خود تجربه می شود، که در آن هر یک از زن و شوهر، به دلیل احساس غمگینی و نا امیدی، دیگری را آزار می دهند.

طلاق عاطفی متضمن فقدان اعتماد، احترام و محبت به یکدیگر است؛ همسران به جای حمایت از همدیگر در جهت آزار وناکامی و تنزل عزت نفس یکدیگر عمل می نمایند، و هر یک به دنبال یافتن دلیلی برای اثبات عیب و کوتاهی و طرد دیگری هستند.طلاق عاطفی، فاصله عاطفی مشخص و آشکار میان همسرانی است که هر دو ناپخته هستند، هر چند یکی از آن ها ممکن است این ناپختگی را تأیید کند و دیگری با ابزار اعمال مسئولانه مفرط، چنین چیزی را انکار می کنند.

علل طلاق عاطفی در میان زوجین

رسیدن به مرحله طلاق عاطفی (به رغم اینکه بسیاری از ایـن زوجـین زنـدگی خـود را بـاعشق و علاقه شروع میکنند) میتواند علل مختلفی داشته باشد از جمله:

  1. کار و اشـتغال بـیش از حد
  2. مشـکلات اقتصـادی و مـالی
  3. اخـتلاف در زمینـه مسـائل زناشـویی و جنسـی
  4. داشـتن زمینه های متفاوت فرهنگی و تربیتی
  5. داشتن سرگرمی های متفاوت و عدم توافق بـر سـر نحـوه گذراندن اوقات فراغت
  6. برخی ویژگی های شخصیتی مانند خودخواهی هـا، زیـاده خـواهی هـا،غرور و لجبازی ها، تنوع طلبی ها، اعتماد به نفـس و عـزّت نفـس پـایین
  7. نارضایتی از تصویر بدنی

آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله قطعا درمان دارد و بسته به علت بوجود آمدن طلاق عاطفی می بایست درمان مناسب را به کار ببریم.

معمولا زوج درمانگرها و خانواده درمانگرها با استفاده از روش های تشخیصی ، مانند مصاحبه و آزمون ها به علت پی می برند و متناسب با آن درمان مناسب را پیدا می کنند.یکی از درمان های رایجی که زوج درمانگرها از آن استفاده می کنند واقعیت درمانی است :واقعیت درمانی تعارض زناشویی را ناشی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آن ،خودمحوری ،اختلاف در خواسته ها ،طرحواره های رفتاری و رفتارهای غیر مسولانه نسبت به ازدواج و. ارتباط زناشویی می داند.تعارض در خانواده نشانگر آن است که دنیای کیفی اعضای آن با یکدیگر ناهماهنگ است و حداقل یکی از اعضای خانواده در تلاش است که اعضای دیگر آن با او هماهنگ شوند.طبق این نوع درمان اگر ارتباط زناشویی ناموفق داریم باید دقت کنیم و ببینیم که چه کاری می توانیم انجام دهیم که ارتباط مارا بهبود ببخشد نه اینکه بخواهیم رفتار دیگر اعضا را تغییر دهیم.

زیرا اعتقاد این روش این است که زمانی که دست از کنترل گری بر می داریم رفتار همسرمان نیز تغییر خواهد کرد.نحوه استفاده از این روش برای درمان طلاق عاطفی به این صورت است که ما باید رفع نیازهای اساسی همسر را در اولویت قرار دهیم و در ارضای آن ها بکوشیم ودراینجا لازم است که عادت های جدیدی را یاد بگیریم که شامل :

  • گوش سپردن : گوش دادن به فردی که پر از گله و شکایت است بدون هیچ نصیحت و پندواندرزی در خیلی از مواقع موجب آرام شدن طرف مقابل خواهد شد. حتی نیازی به ارائه راهکار به طرف مقابل نیست بلکه فقط همدردی و همدلی باطرف مقابل می تواند به او احساس راحتی و سبکی بدهد.
  • حمایت :حمایت از اهداف و آرزوهای همسر ، اصلی اساسی در زندگی است و باعث اعتماد به نفس در شریک زندگی می شود و همین امر موجب افزایش محبت و به دنبال ان افزایش رضایت از زندگی می شود.
  • احترام :بی‌شک احترام مرد نسبت به زن و احترام زن نسبت به مرد در زندگی لازم و ضروری است و صفای زندگی به احترام متقابل است. 
  •  تشویق :تشویق باعث تقویت رفتارهای مثبت می شود و یکی از تکنیک های تغییر رفتار در علم روانشناسی است به این صورت که پس از انجام یک عمل مثبت از طرف همسر با محرک های بیرونی تقویت شوند.
  • اعتماد :اعتماد پایه و اساس زندگی است برای درک این موضوع زوجینی را در نظر بگیرید که به یکدیگر شک دارند و مدام یکدیگر را چک می کنند در این شرایط هیچ آرامشی وجود ندارد و به مرور فضای دل زدگی ،خشونت ،پرخاشگری و عصبانیت بر زندگی حاکم می شود که از آفت های زندگی محسوب می شوند.
  • پذیرش
  • گفتگوی همیشگی بر سر اختلافات .

و سعی کنیم که آن ها را جایگزین عادت های مخرب کنیم که شامل:

  • عیب جویی
  • سرزنش 
  • شکوه و گلایه
  • غرغر کردن و نق زدن
  • تهدید،تنبیه و دادن باج برای به کنترل در آوردن دیگری 

بهترین روش برای حل اختلافات زناشویی از جمله طلاق عاطفی این است که دوطرف با زبانی مهربانانه بگویند که به نظر هریک ، مشکلاتشان چگونه قابل حل است که به این گفت و گو گفت و گوی بدون باخت می گویند به صورتی که هردو برنده هستند با انجام چنین رفتارهایی باعث می شود یک زندگی شاد و طولانی مدتی داشته باشیم.و طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشاوره مبتنی بر این نوع درمان باعث رضایت زندگی زناشویی زوجین شده است.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که چطو ممکن است دونفری که ارتباط آن ها از لحاظ کلامی و احساسی به حداقل رسیده است بتوانند این عادت ها را به کار ببرند ؟در اینجا لازم است بگوییم که درصورتی که دونفر تمایلی به بهبود رابطه کنونی خود داشته باشند همین اعلام علاقه مندی باعث می شود که انگیزه ی لازم را برای تغییر پیدا کنند اما درصورت عدم تمایل می بایست به زوج درمانگر یا خانواده درمانگر مراجعه کنند که زوج درمانگر با یک برنامه منظم بتواند آن ها راهنمایی کند.

[contact_info title= “آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.