خانه / مشاوره خانواده / طلاق عاطفی چیست؟
طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی چیست؟
طلاق عاطفی چیست؟
[contact_info title= “طلاق عاطفی چیست؟”]

یکی از مهم ترین آسیب های جامعه معاصر ، از هم گسستن و به سردی گراییدن روابط مثبت و شیرین خانوادگی است ؛ روابطی که با گذشت زمان منجر به متفاوت شدن خواسته ها ، نگرش ها و نیازهای زن و مرد و به تبع آن ، دور شدن آن ها از هم شده است. در گذشته روند تصاعدی میزان طلاق به طور کاملا چشمگیری موجب شد که از دیگر آسیب های خانوادگی غافل شویم.

یکی از این آسیب های جدی ، طلاق عاطفی است که مهم ترین عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی ترین بخش جامعه یعنی خانواده است. سالانه ۱۷۰ هزار طلاق در کشور ثبت می­ شود و دو تا سه برابر آن طلاق عاطفی رخ می ­دهد. بر این اساس ، مقاله حاضر برای ارائه توضیحات بیشتری را در مورد اینکه “طلاق عاطفی چیست؟” و چگونه می توان نسبت به درمان و بهبود آن اقدام نمود ، ارائه خواهیم داد.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی حالتی است که زوجین در کنار هم زندگی می ­کنند ولی ارتباط کلامی و عاطفی بین آن ها کم رنگ شده و یا اصلا وجود ندارد. زن و مرد پس از یک دوره طولانی ، دعوا و جر و بحث ، از این وضعیت گذشته و وارد مرحله بی تفاوتی می­ شوند. بی­ تفاوتی آخرین مرحله روابط احساسی بین زن و مرد است.

زوجین باهم زندگی می­ کنند ولی فقط جسم خاکی آنان باهم است و هیچ تعلق روحی و روانی نسبت به هم ندارند و در زمان طلاق عاطفی است که بیشتر انحرافات اخلاقی و آسیب­ های اجتماعی ، روحی و روانی پیش می ­آید. در شرایط طلاق عاطفی به دلیل ؛ فشار اخلاقی و سنت ها ،‌ نداشتن پشتوانه مالی ، نگرانی از آینده فرزندان است که طلاق رسمی صورت نمی‌گیرد.

دلایل بروز طلاق عاطفی

 

طلاق خاموش یا همان طلاق عاطفی واژه ای است که امروزه زوجین بسیاری را درگیر خود کرده است در طلاق عاطفی زوج ها زیر یک سقف زندگی می کنند اما پیوندهای عاطفی شان متزلزل و ناپایدار است و دیگر برایشان اهمیتی ندارد که در درون دیگری چه می گذرد و همسرشان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. نشانه های طلاق عاطفی که باید بدانیدک

  • کاهش چشمگیر وقت گذاشتن برای یکدیگر.
  • کاهش وابستگی های همسران در رابطه با یکدیگر
  • افزایش سرگرمی های برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده
  • فاش شدن رازها و اشتباهات همسران در بیرون از خانواده
  • عدم استفاده از راهبردها حل مسئله
  • کاهش میزان نوازش کلامی ، جسمی و روابط جنسی که منجر به از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی خواهد شد.
  • عدم اعتماد همسران به یکدیگر در حل مشکلات و یاس و نامیدی در حل مسائل.
  • وقت گذاشتن بیش از اندازه برای فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشویی
  • به رخ کشیدن اشتباهات ، فاجعه آمیز کردن مسائل کوچک و سرزنش کردن همدیگر
  • پرداختن به مسائل گذشته به جای اندیشیدن به مشکلات پیش رو.
  • کاهش شور و هیجان در زندگی.
  • پرداختن به سریال ها و برنامه های تلویزیون به جای صرف وقت برای همدیگر.
  • عدم پذیرش مشکل یا ماندن در وضعیت سکوت.

راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق عاطفی

مهم ترین نکته ای که توجه به آن می تواند مانع از بروز بسیاری از جدایی های عاطفی شود این است که همسران در شناخت و بر طرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر ، ناموفق هستند. برای پیشگیری از بروز طلاق عاطفی می بایست دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر بردارید ، اولویت‌های خودتان را تغییر دهید ، در دعوا دنبال مقصر نگردید و هر کدام در حل مسئله خود را سهیم بدانید.

انعطاف پذیر و واقع گر باشید و در نهایت اعتقادتان بر این باشد که از طبیعت درس بگیرید ، در مقابل همسرتان سریع واکنش نشان ندهید و به جای آنکه احساستان را تعطیل کنید ، بهتر است که به دنبال فعال سازی حواستان باشید. شاید مردی به راستی به همسرش علاقه داشته باشد و فکر کند که نیازهای همسرش را برآورده کرده است ، اما مشکل اینجاست که او تصور می کند نیازهای همسرش مانند نیازهای خودش است و لذا در این مسیر ناکام می ماند. این مطلب درباره زنان نیز صدق می کند.

تأثیرات طلاق عاطفی در فرزندان

پژوهش‌ها نشان می دهند کودکانی که در خانواده بدون احساس زندگی می کنند شاید به مشکلاتی دچار شوند از قبیل بزهکاری ، اعتیاد ، افت تحصیلی و ترک تحصیل ، کاهش میل ازدواج ، عدم ثبات هیجانی و عاطفی ، بدبینی ، اختلالات رفتاری ، افسردگی و سایر اختلالات روانی ، مشکلات جسمانی حاد ، احتمال خیانت به همسر در آینده و… .

معمولا والدین برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به فرزندان برای طلاق اقدامی نمی کنند ، درحالی که در شرایط طلاق عاطفی طبق پژوهش‌ها فرزندان دچار مشکلات بیشتری می شوند تا نسبت به خانواده‌ای که زن و شوهر به صورت قانونی از یکدیگر جدا شده‌اند.

جلوگیری از طلاق عاطفی

به نظر می رسد پیشگیری بهتر از درمان است. پس قبل از ازدواج حتما با مشاور متخصص مشورت کرده و مراحل مشاوره پیش از ازدواج را انجام دهید. در طول زندگی زناشویی مهارت‌های اساسی را بیاموزید ؛ مهارت‌های اجتماعی مثل کنترل خشم ، کنترل استرس ، مدیریت‌های زمان ، برنامه‌ریزی ، هدفمندی ، ارتباط موثر و… . نیازهای همسرتان را شناسایی و برطرف کنید.

رابطه جنسی مناسب را بیاموزید ، حتی در صورت وجود فرزند باز هم زمان‌های دو‌نفره داشته باشید. کتاب‌های آموزشی مناسب بخوانید. حتما با مشاوران دوره‌ دیده مشورت کنید تا مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک را به شما آموزش دهند. امید است با افزایش سطح آگاهی افراد قبل از ازدواج از وقوع طلاق‌های رسمی و خاموش جلوگیری کنیم.

علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟
تاثیر طلاق در بروز اختلالات روانی نوجوانان
آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
مشاوره ازدواج و طلاق

[contact_info title= “طلاق عاطفی چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

۶ نظر

  1. خانمی ۲۵ ساله هستم چند ماهی هست با آقایی آشنا شدم که چند روز پیش به من پیشنهاد سکس چت را دادند من خیلی جدی نگرفتم ، چون با این کار مخالفم ، از طرفی نگرانم که رابطه مان به این دلیل از هم بپاشد ، لطفا راهنمایی کنید که چه کار باید کنم؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      اگر قصد شما ازدواج است می بایست دقت بیشتری در رابطه خود داشته باشید. معمولا پسرانی که درخواست های نامتعارف از طرف مقابل خود دارند ، قطعا مقصد دیگری رو در رابطه دنبال می کنند و افراد قابل اعتمادی برای ازدواج نیستند. شما هم می بایست از این موضوع مطمئن شوید و از قصد قلبی آقا با خبر شوید.

  2. سلام من آقای نوزده ساله هستم یه دختر هست که قصد ازدواج با اونو دارم نامزدمه و عاشق همیم ولی از هم دوریم شهرامون فاصله داره ما از الان همو زنو شوهر میدونیم و حرفامون رو همه به هم میزنیم یکی دوبار رابطه جنسی مجازی داشتیم به نظر شما این کار درسته یا اشتباه این زیان آوره ممکنه آسیب بزنه به رابطه بعد ازدواجمونویا نه؟لطفا راهنمایی کنین

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      صحبت ها و تحریک های جنسی در چت روم ها و فضای مجازی ، معایب و مزایایی دارد. از جمله معایب این عمل: اعتیادآور بودن ، علاقمندی به تنوع ، دیدن فیلم های محرک ، ناتوانی در کنترل احساسات جنسی ، علاقمندی نامتعارف جنسی ، زود انزالی ، بدبینی به شریک جنسی ، خودارضایی ، پایین آمدن اعتماد به نفس و … می باشد. البته ناگفته نماند رابطه جنسی مجازی در مقایسه با برخی روابط جنسی در دنیای واقعی ، دارای فوایدی نیز می باشد. از جمله فواید قابل ذکر: استحکام روابط جنسی بین همسرانی که بنا بر هر نوع دلیلی از همدیگر دور می باشند ، نداشتن رابطه ی جنسی با افراد ناشناس ، تنوع در روابط جنسی همسران ، مبتلا نشدن به هر نوع بیماری مقاربتی و … می باشد.

  3. سلام میخوستم بدونم واقعا چه آسیب‌هایی بچه‌های طلاق را تهدید می‌کند؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      ارتباط عاطفی والد- کودک در مراحل اولیه زندگی اثر اجتناب‌ناپذیری دارد، به نحوی که بسیاری از اختلالات دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی دارند؛ لذا هرگونه اتفاق منفی از قبیل غفلت مکرر از کودک، طرد واقعی، خشونت فیزیکی و… می‌تواند آثار غیر‌قابل جبرانی ایجاد نماید. بزرگ‌ترین ترس کودکان از این است وقتی که به محبت پدر و مادر نیاز دارند، والدین آن ها را ترک کنند و تنها بگذارند. طلاق همه اعضای خانواده را دچار اضطراب می‌کند ولی برای فرزندان ناگوارتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.