خانه / مشاوره خانواده / تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد
تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد

تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد

تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد
تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد

[contact_info title= “تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد”] 

خانواده نخستین مهم ترین نهاد اجتماعی است، ازدواج زن و مرد، منشا تشکیل خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی است. مهم ترین عامل فروپاشی این نهاد ارزشمند، متارکه یا طلاق می‌باشد. هرچند طلاق از ابتدای زندگی اجتماعی بشر وجود داشته است ولی در هر عصری درصد نسبی طلاق در حد معقولی بود وجود آن ضرری جبران ناپذیری به بنیاد اجتماع وارد نمی‌ساخته است اما امروزه جامعه انسانی شاهد افزایش روز افزون نرخ طلاق در جامعه می‌باشد؛ به طوری که بیم نابودی بنیاد خانواده و انحرافات اجتماعی ناهنجاری‌های روانی، انواع بیماری‌های روان پریشی در افراد مطلقه و فرزندان طلاق می‌باشد.

انجام مشاوره طلاق پیش از اقدام به آن بسیار ضروری است. چرا که تا حد زیادی مشکلات ناشی از آن را برای زن و مرد کم تر خواهد کرد. این مقاله درصدد آن است تا اطلاعات بیشتری را در مورد “تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد” برای شما عزیزان ارائه دهد.

خطراتی که زندگی مشترک را تهدید می کند

دخالت دیگران:

اکثر پژوهش های انجام شده در ایران درباره طلاق  ، این حقیقت را منعکس کرده اند که دخالت دیگران مانند اقوام و آشنایان ، والدین زن یا شوهر موجب شعله ورشدن اختلافات زن و شوهر می گردد و در نهایت به طلاق و جدایی منجر می شود. زن یا شوهر به ویژه در اوایل زندگی مشترک توسط دیگران تحریک می شوند. گاهی اوقات مادرشوهر یا پدرشوهر و مادرزن یا پدرزن علیرغم علاقه ، در زندگی مشترک فرزندانشان مزاحمت ها و آسیب هایی را به وجود می آورند.

مسائل اقتصادی و مالی:

زندگی زناشویی بر پایه اشتراک بنا شده است. از این رو به کار بردن عبارت هایی از قبیل مال من، جهیزیه من و نظایر آن پایه اشتراک را متزلزل و به تفرقه و جدایی تبدیل می کند. پیوند هایی که بر پایه انگیزه های مادی و ثروث زن یا شوهر پی ریزی شده، پس از مدتی از هم گسسته می شود و بنیاد خانواده را متلاشی می کند.
انسان ها نیازهای مادی دارند که باید در حد متعادل ارضا شود، اما مسائل مادی نباید همه امور را تحت الشعاع قرار دهد. زندگی زناشویی فراز و نشیب هایی دارد و زن و شوهر باید با رعایت صرفه جویی، قناعت و عدم تجمل گرایی مسائل اقتصادی  زندگی مشترک خود را تنظیم و اداره کنند.

روابط جنسی و زناشویی:

طبق آمارهـــــــای منتشرشده ۳۰ تا ۴۰ درصد زوج‌ها اختلالات جنسی را در زندگی خود تجربه می‌کنند و در بسیاری از موارد متاسفانه زنان و مردان همدیگر را با معیارهای خودشان می‌ســــنجند و شناخت درستی از نیازهای هم ندارند و تکالیف‌شان را در مقابل یکدیگر نمی‌دانند.

مرد سعی می‌کند زن خود را در رفتار و نیاز مانند یک مرد تصور کند یا مورد قضاوت قرار دهد و زن نیز سعی دارد شوهرش را براساس معیارهای زنانه مورد توجه یا ارزیابی قرار دهد. شاید بتوان گفت یکی از علل مهم اختلافات زناشویی و سردی‌ها و بی‌‌میلی‌های جنسی در زندگی زوجین و حتی خیانت‌ها نسبت به همسر ناشی از همین موضوع است.

اعتیاد:

اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر باعث می‌شود فرد نقش و جایگاه خود را در خانواده از دست بدهد.  وقتی وابستگی و دل‌بستگی از یک چیزی به چیزی دیگر منتقل می‌شود مسلما میزان علاقه نسبت به مورد اول، کمرنگ شده و از بین می‌رود. کسی هم که به اعتیاد وابسته و مواد مخدر برایش نیاز تلقی می‌شود، حاضر است برای رفع نیاز خود، دست به فروش اثاث منزل، زیورآلات همسر حتی کودک خود بزند؛ یعنی احساس نیاز به مواد مخدر، بیش از خانواده برایش اهمیت پیدا می‌کند.

کسانی که مصرف‌کننده هر نوع مخدری هستند بعد از مدتی، دچار خمودگی، کسلی و سستی می‌شوند. این موارد موجب اخراج آنان از محیط کار و سرانجام بیکاری شده و در فعالیت‌های اقتصادی و موقعیت اجتماعی‌اش نیز خلل ایجاد می‌شود.

بی اعتمادی:

اگر از همان آغاز آشنایی اعتماد بین طرفین وجود نداشته باشد، ازدواج صورت نخواهد گرفت، ولی اگر با چنین شرایطی ازدواج هم صورت گیرد، معمولا پایه درست و مستحکمی نخواهد داشت. به همین دلیل جلب، ایجاد و نگهداری اعتماد یکی از وظایف اولیه طرفینی است که می‌خواهند با هم پیمان ازدواج ببندند و زندگی مشترکی را آغاز کنند. در غیر این صورت چنین ازدواجی تبعاتی دارد که هر لحظه زندگی مشترک را دستخوش حوادث قرار می‌دهد.

پیامد‌های طلاق برای آقایان

متاسفانه در حال حاضر در جامعه ما باور عمومی بر این است که مردان در اثر جدایی آسیب زیادی را متحمل نمی شوند. بعضی‌ها تصور می کنند که مردان دچار ترس از جدایی نمی شوند. اما اصلا اینطور نیست. بر اساس تحقیقات انجام شده، مردان دچار:

  • کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس
  • مشکلات اجتماعی و مشکلات روحی و احساسی
  • مردانی که طلاق را تجربه کرده‌اند، دیگر مثل زندگی قبل خود، به سادگی به کسی اعتماد نمی کنند. اما جالب است بدانید که نسبت به بانوان، پس از جدایی سریع تر ازدواج مجدد می کنند.
  • مردان شاید در ظاهر بی احساس و خشک به نظر برسند، اما پس از طلاق به دلیل وجود خلا احساسی و عدم توانایی بیان احساسشان، دچار افسردگی مزمن می‌شوند.
  • ترس قضاوت شدن است که آن ها را از این مساله باز می‌دارد. از این رو آقایان پس از جدایی حداقل تا مدتی انزوا را ترجیح می دهند و با کسی وارد بحث نمی‌شوند.
  • آن ها ترجیح می‌دهند با خودشان خلوت کنند و از جمع‌های دوستانه یا خانوادگی دوری کنند.
  • آن ها را تبدیل به یک انزوا طلب جامعه گریز می‌کند.
  • گاهی اوقات این مشکل به زندگی شغلی فرد نیز آسیب وارد می‌کند.
  • در بعضی از مردان دیده می‌شود که پس از جدایی دیگر اهمیتی به سلامت خویش نمی دهند و این مساله باعث بروز مشکلاتی در آن ها می‌شود. این مساله به خاطر بروز حس تنهایی و افسردگی در افراد نمایان می‌شود.
  • یکی دیگر از مسائلی که در ایران بسیار دیده می‌شود، مهریه است.

پیامد‌های طلاق برای بانوان

از دیدگاه روانشناسی، بانوان احساسی‌تر هستند و این مساله باعث می شود که طلاق، پیامد‌های بدتری برای آن ها به همراه داشته باشد. همانطور که ذکر کردیم، عواقب جدایی در جوامع مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. حتی در یک کشور نیز، ممکن است در هر خانواده‌ای عقاید منحصر به فرد همان خانواده وجود داشته باشد. متاسفانه طلاق در ایران برای بانوان اصلا صورت خوشی ندارد و آن ها را دچار مشکلات عدیده ای می کند.

  • درگیر شدن با یک بی ثباتی احساسی
  • ترس از تنهایی
  • خشم
  • افسردگی شدید
  • حسادت و کینه توزی
  • بعضی از خانم‌ها در زندگی خود استقلال مالی دارند، اما کسانی که اینطور نیستند، در زندگی پس از طلاق دچار مشکل می شوند. این مشکل ممکن است پایدار نباشد، اما حداقل تا مدتی کوتاه پس از جدایی ممکن است دچار مشکلات مالی متعددی شوند.
  • یکی از مسائلی که باعث ترس بسیاری از بانوان می شود، مساله حضانت است. به دلیل اینکه اکثر آقایان از منظر قانون صلاحیت مالی بیشتری نسبت به بانوان دارند، امکان این وجود دارد که فرزند حاصل این ازدواج تحت حضانت مرد قرار بگیرد.
  • حس مقبولیت در بین زنان جز حس‌هایی است که روحیه آن ها را تغذیه می‌کند. بعضی از زنان بعد از جدایی حس می کنند که دیگر مقبولیت سابق را ندارند. اینکه دیگر همسرشان او را قبول ندارد و نمی‌خواهد در کنار او زندگی کند، باعث تخریب روحیه و شخصیت آن ها می شود.
  • استرس و اضطراب 
  • احساس ناامنی در جامعه به خصوص برای زنانی که قصد پیدا کردن شغل یا اجاره منزل مستقل را دارند. بسیاری از این زنان با پیشنهادات بی شرمانه و نامناسبی رو به رو می شوند و شرایط دردناکی را پشت سر می گذارند.

سخن پایانی:

شما می توانید برای دریافت راهنمایی های لازم و مشاوره قبل و بعد از طلاق و یا مشکلات زناشویی و همچنین “تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد” با کارشناسان مرکز روانشناسی الو مشاوره در تماس باشید.

علت اصلی طلاق دربین زوج های ایرانی چیست؟
تاثیر طلاق در بروز اختلالات روانی نوجوانان
آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
مشاوره ازدواج و طلاق

[contact_info title= “تاثیرات جبران ناپذیر طلاق بر زن و مرد”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.