خانه / مشاوره روانشناسی / وسواس وراهکارهای مقابله
وسواس وراهکارهای مقابله
وسواس وراهکارهای مقابله-الومشاوره

وسواس وراهکارهای مقابله

وسواس وراهکارهای مقابله
وسواس وراهکارهای مقابله-الومشاوره

[contact_info title= “وسواس وراهکارهای مقابله”] 

وسواس وراهکارهای مقابله

وسواس کلمه ای که شاید خیلی از ما در اطرافمان آن را مکررا شنیده ایم نه بخاطر شیوع واقعی ان در جامعه ی ما بلکه به دلیل اینکه جزئی از فرهنگ عامه ی ما شده است گستردگی مفهوم وسواس خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما تصورش را می کنیم. وسواس فقط به معنی شستن مکرر لباس ها یا مدام تمیز کردن خانه نیست تعریف تخصصی از وسواس عبارت است ازافکار و تصاویروتکانه هایی  مزاحم که که باعث اضطراب و آزار افراد مبتلا می شودوبا ماهیت شخصیتی آنان ناهمگون است.

این افکار مزاحم وغیرقابل پذیرش فقط به افراد مبتلا به وسواس اختصاص ندارد بلکه پدیده ی مذکور یک پدیده ی عام در تفکر است واین فرایندتفکر در همه ی افراد سالم نیز می تواند به وقوع بپیوندد.یکی از ویژگی های این اختلال این است که فرد را در یک چرخه وسواس و اجبار می‌اندازد وسواس به این معنی است که این افکار مزاحم مدام در ذهن تکرار می شوند و ویژگی دیگر این است که اجباربرای انجام آن احساس می شود.فرد مبتلا به وسواس به دلیل ویژگی های موجود در این اختلال کارایی لازم را در انجام کارهاندارد.برای آگاهی بیشتر از مفاهیم مربوط به وسواس وراهکارهای مقابله مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

ابتلا به بیماری وسواسی- جبری به چه معنی است

برای آشنایی بیشتر با موضوع وسواس شروع مطلب با یک موردبالینی شاید خالی از لطف نباشد یکی از مراجعانی که به کیلینیک ، همراه با مادرش مراجع کرده بود ، آقایی باسن حدودا ۴۰ساله بود که ازطریق فرایندهایی که برای تشیص گذاری سپری کردیم  مشکل این مراجع اختلال وسواس تشخیص داده شد. در حین مصاحبه با مراجع، مراجع شروع به توضیح مشکلش کرد. مراجع حدودا یک ماه به حمام نرفته بود فقط به این خاطر که رفتن به حمام حدودپنج ساعت زمان می برد وبه عملی سخت و مشکل تبدیل شده بود مراجع از شستن مداوم دست و صورتش که هربار۲۰دقیقه طول می کشید ناراضی بود و باید در هربار تمام دست صورت و پاهایش راباترتیب خاصی میشست واو از این قضیه شکایت می کرد او درروابط زناشویی با همسرش با مشکل مواجهه شده بود زیرا همسر مراجع ، از امتناع از حمام کردن مراجع به شدت ناراضی بود و شکایت می کرد و این بیماری تمام جنبه های زندگی او را تحت تاثیر قرار داده بود. به طور کلی این یک مثال برای آشنایی با وبژگی های این اختلال فهم دقیق آن است در ادامه به ویژگی هایی که خاص این افراد است می پردازیم.

ویژگی های بالینی وسواس

کمال گرایی(اینکه افراد  وسواسی اعتقاد به کامل بودن انجام کارهادارند وهمین امر باعث ی شود که نتوانند تکالیف ووضایفی که به آن هامحول می شود را کامل کنند)

تردید(شک وتردید درباره ی انجام دادن چیزی)

مشکل در تصمیم گیری

حساسیت بیش از حد به وقت و زمان

اطمینان طلبی (پرسیدن نظر تعداد زیادی از اطرافیان در مورد یک تصمیم هر چند کوچک، مثلا رنگ یک لباس)

سرزنش بیش از حد خود و دیگران

احساس گناه بیش از حد

مسئولیت پذیری بیش از حد(خودرامسئول اتفاقاتی که در آن هیچ نقشی نداشته اند می دانند)

انواع وسواس

سواس فکری: منظور از وسواس فکری، افکار، تصویر‌های ذهنی، یا میل‌های ناگهانی به انجام کاری یا گفتن چیزی است که فرد را ناراحت می کند و  دایماً هم در ذهن تکرار می شوند.این افکارشامل:

۱-افکار راجب آلودگی

۲-افکار مربوط به ابتلا به ویروس وبیماری

۳-ترس از ز ازدست دادن کنترل و آسیب رساندن به افراد

۴-ترس از فراموش کردن کارها

وسواس عملی: منظور از وسواس عملی، رفتارهایی است که فرد احساس می کند مجبور است آن‌ها را تکرار کند تا اضطرابش کاهش پیدا کند یا جلوی یک اتفاق بد را بگیرد.این اعمال شامل:

۱-شستشوی مکرر دستها

۲-چک کردن مدائم برای اطمینال از قفل بودن در و بسته بودن شیرگاز

۳-وسواس ترتیب(اعمال تکراری مثلا ۱۰بار شستشوی دست راست و ۱۰بارشستشوی دست چپ)

۴-احتکار و جمع کردن وسایل غیر ضروری که هیچ نیازی به آن هانیست

۵-اعتقاد خاص به قرینه بودن وسایل

۶-شمردن

علت های وسواس

۱-علت های زیستی و ژنتیکی:براین اساس تحقیقات نشان داده است که این اختلال در بین دوقلوها وخواهروبرادرهای تنی فراوان وجوددارد. همچنین تحقیقات نشان داده است که این این افراد در قسمت هایی از مغز دچار نابهنجاری هستند.

۲-تربیت والدین در دوران کودکی:والدین بیش از حد سخت گیر از فرزندان خود انتظار دارند که کارها را به نحواحسن انجام دهند ومدام فرزند خودرا بابت نقص های جزئی سرزنش می کنند.

۳-عوامل اجتماعی:دو ویژگی بارز والدین این فرزندان لجاجت وایرادگیری است.

درمان وسواس

درمان هراختلال به علت اختلال وشدت آن بستگی دارد که درمان اختلال وسواس نیز مستثنی از این قضیه نیست اگر شدت اختلال کم باشد با روان درمانی به تنهایی می توان آن را درمان کرد اما در موارد شدید باید دارودرمانی و روان درمانی باهم ترکیب شوند دارودرمانی برای تخفیف و کاهش علائم و روان درمانی برای حفظ بهبودی ای که حاصل می شود.درموارد خیلی شدیدتر که بیمار به این درمان ها جواب نمی دهد از شوک درمانی و جراحی که دارای عوارض نیز هستند استفاده می شود.

روان درمانی:در این نوع درمان از تکنیک هایی استفاده می شود که شناخت آسیب دیده ی فرد را مورد توجه قرار می دهد.

دارودرمانی:ضدافسردگی ها وضداضطراب ها بسیارموثر هستند.

[banner]

[contact_info title= “وسواس وراهکارهای مقابله”] 

                                                         شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید…

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.