خانه / دانشگاه / معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

[contact_info title= “معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی”] 

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی دولتی وابسته به وزارت علوم ایران واقع در شهر بابل، استان مازندران می‌باشد. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تنها دانشگاه دولتی صنعتی استان مازندران و شمال ایران است. این دانشگاه دارای شش دانشکده، ۲۰۰ عضو هیئت علمی و حدود ۶ هزار دانشجو می‌باشد که یک چهارم دانشجویان آن در مقطع تحصیلات تکمیلی و بقیه دانشجویان در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل می‌باشند.

این مجموعه از سال ۱۳۸۷ به عنوان یک دانشگاه صنعتی در شمال کشور شناخته می‌شود. هم‌اکنون این دانشگاه دارای پنج  دانشکده به نام‌های دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی شیمی و دانشکده علوم پایه می‌باشد که حدود چهار هزار نفر دانشجو می‌باشد که در ادامه این مقاله بیشتر در مورد “معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل” برای شما عزیزان صحبت خواهیم نمود.

تایخچه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

در سال ۱۳۴۸ توسط سید حسین فلاح نوشیروانی با اهدا شانزده هکتار زمین و یازده هزار متر مربع فضای آموزشی تأسیس شد و این مجموعه تحت نام دانشکده فنی نوشیروانی دانشگاه مازندران در سال ۱۳۵۲ اقدام به جذب دانشجو کرد. در سال ۱۳۷۱ دانشکده فنی و مهندسی نوشیروانی دانشگاه مازندران به عنوان تنها دانشکده فنی و مهندسی در استان مازندران در دوره‌های کارشناسی مهندسی عمران، برق، شیمی و مکانیک و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش دانشجو نمود؛ و در سال ۱۳۸۴ به مجتمع آموزش عالی نوشیروانی تبدیل شد. این مجموعه از سال ۱۳۸۷ به عنوان یک دانشگاه صنعتی در شمال کشور شناخته می‌شود.

رتبه علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رده‌بندی سال ۲۰۱۹ تایمز که از معتبرترین پایگاه‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است. در رده‌بندی سال ۲۰۱۸ تایمز نیز این دانشگاه رتبه اول دانشگاه‌های ایران و رتبه ۳۰۱–۳۵۰ دانشگاه‌های جهان را کسب کرد. در سال ۲۰۱۸ نیز پایگاه رتبه‌بندی تایمز فهرست برترین دانشگاه‌های جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال را منتشر نمود. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل موفق به کسب برترین دانشگاه جوان کشور و همچنین کسب رتبه ۵۵ میان دانشگاه‌های جوان دنی گردیده‌ است.

در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۷ در رشته مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رده ۱۵۰–۱۰۱ جهان و سوم ایران و بالاتر از دانشگاه‌هایی همچون تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت و… قرار گرفت. همچنین در رشته مهندسی شیمی نیز این دانشگاه در رده ۳۰۰–۲۰۱ جهان و پنجم ایران و بالاتر از دانشگاه‌های علم و صنعت، دانشگاه صنعی اصفهان و … قرار گرفت. و در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۸ شانگهای ۱۳ دانشگاه از ایران در این رتبه‌بندی حضور یافتند که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان هفتمین دانشگاه ایران انتخاب شد.

رتبه بندی در رشته شیمی:

این دانشگاه در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ یو اس نیوز رتبه ۶ ایران را کسب کرد و همچنین در شاخه مهندسی، رتبه ۱۷۴جهان و در رشته مهندسی شیمی نیز رتبه ۱۹۵ را به دست آورد. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رتبه‌بندی RUR در سال ۲۰۱۸ در رتبه ۶ ایران و ۵۰۶ جهان و بالاتر از دانشگاه‌های علم و صنعت و شهید بهشتی قرار گرفت. همچنین بر اساس رتبه‌بندی NTU در سال ۲۰۱۸، این دانشگاه در رشته‌های فنی و مهندسی در رتبه ۲۸۸ جهان قرار گرفت.

معرفی دانشکده های دانشگاه صنعتی نوشیروانی

معرفی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر:

سابقه فعالیت آموزشی در زمینه تربیت نیروهای متخصص در رشته برق به سال ۱۳۵۴ باز می گردد که در قالب گروه برق با دو گرایش کارشناسی برق الکترونیک و کارشناسی برق گرایش  قدرت شکل گرفت. تبدیل گروه مزبور به دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در سال ۱۳۸۵ صورت گرفت. فضاهای آموزشی و تحقیقاتی دانشکده، مشتمل بر سه ساختمان می باشد.

در حال حاضر دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دارای ۴۷ عضو هیئت علمی است که از این تعداد ۴ نفر استاد، ۸ نفر دانشیار، ۳۱ نفر استادیار و ۳ نفر مربی و ۱ بورسیه دکتری می‌باشند.

معرفی دانشکده مهندسی شیمی:

دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه اگر چه دارای قدمت کمتری نسبت به سایر دانشکده های موجود در دانشگاه صنعتی بابل می باشد ولی بررسی تاریخچه آن حاکی از توانمندی بالای آن دارد. این دانشکده در سال ۱۳۷۳، فعالیت خود را با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در گرایش فرآیندهای نفت و گاز شروع نمود و هم اکنون دارای مهندسی شیمی بدون گرایش مقطع کارشناسی می باشد.
در دوره کارشناسی ارشد نیز از سال ۱۳۸۰ پذیرش دانشجو را در رشته مهندسی شیمی آغاز نموده است و هم اکنون در چهار گرایش طراحی فرایند، فرایندهای جداسازی، ترمو سینتیک و بیوتکنولوژی دانشجو می پذیرد. همچنین این دانشکده در ابتدا دوره دکترای خود را در سال ۱۳۸۴ با دکترای مهندسی شیمی بیوتکنولوژی با اولویت های تحقیقاتی نانوبیوتکنولوژی آغاز نمود و در حال حاضر علاوه بر گرایش بیوتکنولوژی در مقطع دکتری، در دکترای مهندسی شیمی جامعنیز دانشجو می پذیرد. کادر هیئت علمی این دانشکده متشکل از ۲۱ عضو ثابت است که شامل ۵ استاد، ۳ دانشیار، ۱۲ استادیار و ۱ مربی می باشد.

معرفی دانشکده مهندسی عمران:

معرفی دانشکده مهندسی مکانیک:

همزمان با تاسیس دانشکده فنی نوشیروانی بابل در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی، گروه مهندسی مکانیک نیز به عنوان یکی از گروه­ های­ اصلی دانشکده فنی راه ­اندازی شد. در سال ۱۳۸۴ همزمان با استقلال دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، گروه مهندسی مکانیک نیز به دانشکده مهندسی مکانیی ارتقا یافت. در حال حاضر اعضاء هیأت علمی این دانشکده مشتمل بر ۳۲ عضو ثابت ۷ استاد، ۱۲ دانشیار، ۱۲ استاد­یار و ۱ مربی میی باشد.

معرفی دانشکده علوم پایه:

دانشکده علوم پایه دارای سه گروه ریاضی، شیمی و فیزیک است. این دانشکده در رشته ریاضیات و کاربردها و فیزیک مهندسی در مقطع کارشناسی دانشجو می‌‌پذیرد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد  رشته ریاضی در گرایش‌های آنالیز،  جبر،  هندسه و آنالیز عددی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک در گرایش‌های اپتیک و لیزر، پلاسما و ذرات بنیادی و در مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی در گرایش‌های آلی و تجزیه اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید.
لازم به ذکر است که گروه ریاضی در گرایش آنالیز در مقطع دکترا نیز دانشجو می‌پذیرد.  در حال حاضر  ۲۷ عضو هیات علمی ۹ دانشیار،۱۸  استادیار در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند.  این دانشکده دارای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی متعددی در رشته های نروفیزیک، بیوفتونیک، شیمی آلی و شیمی تجزیه است.
برایوارد شدن به ایندانشگاه می توانید از طریق شرکت در کنکور سراسری تقدام نموده ودر صورت تمایل برای مشاوه انتخاب رشته کنکور سراسریبا مشاوران مرکز الو مشاوره در مورد “معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی” در ارتباط باشید. سایر مطالب تحصیلی مرتبط:

[entekhab]

[contact_info title= “معرفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

ثبت نام دانشگاه امام صادق ۱۴۰۲

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه امام صادق با دیگر دانشگاه های دولتی متفاوت بوده و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.