خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مهندسی عمران
معرفی رشته مهندسی عمران

معرفی رشته مهندسی عمران

معرفی رشته مهندسی عمران
معرفی رشته مهندسی عمران

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی عمران”] 

یکی از پرطرفدارترین رشته هایی که از طریق کنکور ریاضی و فیزیک می توان به آن راه یافت رشته مهندسی عمران است که داوطلبان گروه ریاضی و فنی می توانند با موفقیت در کنکور سراسری و انتخاب این رشته در صورت قبولی در کنکور این رشته را در دانشگاه ادامه دهد. خیلی از مردم این رشته را با نام راه و ساختمان می شناسند و به خاطر اهمیت مسکن در ذهن افراد این رشته تقریبا شناخته شده است.

در کشور ما هم کارهایی که با سازه های ساختمانی غیر ساختمانی مرتبط باشند و در دو رشته مهندسی عمران خواهند بود. از جمله فعالیت هایی که مهندس عمران را انجام می دهد می توان به مواردی از جمله ساختمان سازی ، سدسازی ، کارهای جاده و مجاری انتقال آب یا فاضلاب نام برد. گرایش راه و ساختمان و گرایش آب و نقشه برداری از گرایش‌های مهم این رشته هستند. به طور کلی می‌توان گفت که هر چیزی که به نوسازی مربوط باشد در زمینه فعالیت مهندس عمران است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “معرفی رشته مهندسی عمران” می توانید این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

معرفی رشته مهندسی عمران

مهندسی عمران رشته‌ای است که هدف آن تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان‌سازی ، راه‌سازی ، پل‌سازی ، بلند مرتبه‌سازی ، سازه‌ها و بناهای آبی ، جمع‌آوری و دفع فاضلاب ، محیط زیست و غیره مسئولیت طراحی ، محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است.

یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد ، مانند: سد ، فرودگاه ، جاده ، برج ، تونل ، دکل‌های مخابراتی ، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه ، سیل و آتش و نیروگاه‌های برق و مصالح سبک ، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز و در نهایت حفظ محیط زیست ، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی ، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن ، یک اصل در مهندسی عمران است.

توانایی های لازم برای ورود به رشته مهندسی عمران

یک مهندس عمران باید بسیار اجتماعی و دارای توان ایجاد ارتباط با جمله سایرین باشد چون رشته مهندسی عمران یک رشته گروهی است. یعنی متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه کارگران ، تکنسین‌ ها و مهندسان رشته‌ های دیگر سر و کار دارد و باید با همه این افراد ارتباط خوبی برقرار کند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت کارش باشد.

با توجه به کمیت و کیفیت درسی که در این رشته ارائه می‌گردد ، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد. همچنین توان جسمی ، قدرت تجزیه و تحلیل ، قدرت تجسم و دقت کافی در بسیاری از مسایل را داشته باشد.

رشته مهندسی عمران دارای دو بعد اجرایی و نظری و آزمایشگاهی است. در این میان عده‌ای از مهندسین جذب کارهای اجرایی می‌شوند که در این صورت باید آمادگی کار در کارگاه های داخل و خارج شهر را داشته باشند یعنی برای برنامه‌ریزی و سروکار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌ای نیز جذب بعد نظری و آزمایشگاهی مهندسی می‌شوند که این عده نیز باید آمادگی کارهای محاسباتی ، دفتری و آزمایشگاهی را داشته باشند.

وظایف یک مهندس عمران چیست؟

محاسبه و اجرای سازه‌های مختلف مانند ساختمان ها اعم از مسکونی ، اداری و صنعتی با سیستم‌های سازه‌ای مختلف مانند آجری ، بتنی و فولادی و نیز طرح و اجرای سدها ، پل ها ، حفر تونل ها ، راه ها و سازه‌های آبی و زیر زمینی به طوری که در شرایط معمولی پایدار و در مواقع بحرانی مانند زلزله آسیب‌پذیری آن به حدی باشد که در ارائه خدمات از پیش تعیین شده دچار نقصان نگردد. به عبارت ساده تر مهندس عمران در هنگام طراحی هر سازه سعی در ایجاد تعادل میان سه عامل ایمنی ، زیبایی و مقرون به‌صرفه بودن را دارد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران

چنانچه علاقه مند به تحصیل در رشته مهندسی عمران هستید در رابطه با تحصیل در مقاطع بالاتر در این رشته لازم است به اطلاعتان برسانیم که امکان تحصیل در رشته مهندسی عمران تا مقطع دکتری برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد و در حال حاضر شاهد تدریس این رشته در دانشگاه های تراز اول هستیم. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش هایی از جمله سازه ، سازه‌های هیدرولیکی ، سازه‌های دریایی ، مهندسی مدیریت ساخت ، مهندسی برنامه‌ریزی حمل و نقل ، مهندسی زلزله ، راه و ترابری ، مکانیک خاک و پی ، مهندسی آب ، مهندسی نقشه‌برداری فتوگرافی و مهندسی محیط زیست ادامه تحصیل دهند.

در رابطه با تحصیل در رشته مهندسی عمران در مقطع دکتری نیز لازم است بدانید که دانشجویان می بایست با افزایش اطلاعات خود ، در یک زمینه تخصصی تر میزان قدرت و توان خود را برای انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه مرزهای دانش و رفع مشکلات علمی و اجرایی از طریق پژوهش افزایش دهند تا بتوانند در این مقطع موفق شوند.

معرفی زمینه های کاری رشته مهندسی عمران

 طراحی و مشاوره:

این زمینه کاری ، شامل طرح یا مشورت در طراحی یک پروژه است. همان طور که به نظر می رسد ، این نوع زمینه‌کاری به تجربه زیاد و مفید و همچنین به تخصص کافی نیاز دارد و معمولا این وظیفه بر عهده متخصصین مجرب است. کسی که چنین وظیفه‌ای به عهده می گیرد ، عمدتا با فعالیت های دفتری و کار با نقشه‌های مختلف سر و کار خواهد داشت.

 پیمانکاری و اجرا:

این وظیفه به سختی وظیفه مشاوره نیست و آن تخصص لازم را ندارد یک مجری ، طرح و نقشه در نظر گرفته شده برای کنترل پروژه دریافت می کند و فقط وظیفه‌اش این خواهد بود که طرح را به خوبی اجرا کند. البته اکثر مشکلات سازنده‌ای در همین بخش است ، چرا که ممکن است نقشه‌های بسیار خوبی طراحی شود و سازه‌ها از نظر طراحی بدون عیب و نقص باشند ، اما کار در اجرا به درستی انجام نگیرد. به همین جهت سازه‌های ساخته شده معمولا بی عیب و نقص است.

 نظارت:

مهندس ناظر وظیفه دارد از طرف کارفرما ، نظارت بر حسن انجام کارها را بر عهده بگیرد و همچنین وظیفه هماهنگی بین کار‌ها و افراد مختلف را به انجام برساند.

وضعیت نیاز کشور به رشته مهندسی عمران

زمانی که کسی صحبت از سازندگی می‌کند اولین چیزی که به ذهن هر کس می‌رسد پل ، سد ، کارخانه و کارگاه است که ساخت بنای همه این ها بر عهده مهندسین عمران است. به همین دلیل فرصت‌های شغلی این رشته در همه جای دنیا بسیار زیاد است. در کشور ما نیز که فعالیت‌های عمرانی ۳۰ تا ۴۰ درصد کل بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد ، بازار کار یک مهندس عمران از مهندسین رشته‌های دیگر بیشتر است. به ویژه این که کشور ما بعد از انقلاب در زمینه مهندسی عمران رشد زیادی داشته است. با توجه به روند رو به رشد ساخت و ساز بناهای شهری در ایران و احتیاج به مسکن و ساختمان به نظر می‌رسد بازار کار این رشته همچنان پویا و پرتحرک باشد.

چنانچه بعد از مطالعه کامل این مقاله سوالاتی در مورد “معرفی رشته مهندسی عمران” برایتان پیش آمد می توانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم بهره مند گردید. در صورت تماسل سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی رشته مهندسی صنایع
معرفی رشته مددکاری اجتماعی
معرفی رشته مدیریت کسب و کار

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی عمران”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.