خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی کامپیوتر”] 

مهندسی کامپیوتر رشته ای است که به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد و اهمیت زیادی دارد. هدف این رشته تربیت افرادی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگهداری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند.

طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش و ویرایش تمام مفهوم هایی هستند که با بیشترین دقت و در کوتاه ترین زمان در برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. در صورت علاقه مندی به این رشته می توانید این مقاله را که به صورت تخصصی در مورد “معرفی رشته مهندسی کامپیوتر” آماده شده است را مطالعه نمایید.

معرفی گرایش های رشته کامپیوتر

گرایش سخت افزار:

هر کامپیوتر دارای دو جز متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جز فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می‌پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می‌تواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی، پورت های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی بپردازد، مباحث درسی در رشته سخت افزار به مطالب درسی در رشته مهندسی برق و الکترونیک نزدیک می باشد.

گرایش نرم افزار:

نرم افزار جز غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی، نرم افزارهای کاربردی، برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.

گرایش فناوری اطلاعات:

بخش مهندسی فناوری اطلاعات یکی از جدیدترین و به‌روزترین رشته ها می باشد. این بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوری اطلاعات در همه ابعاد زندگی بشر و احساس نیاز مبرم کشور به فارغ التحصیلان آن، با هدف آموزش و تعلیم دانشجویان و انجام تحقیقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پویای فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شده است. یکز از اهدافی که از ابتدا حین طراحی اولیه برنامه درسی، و پس از آن در به روز رسانی های سالانه این رشته همواره مد نظر بوده است این است که فارغ التحصیلان آن قابلیت‌هایی را به دست آورند که بتوانند نیاز بازار کار داخلی را در پروژه‌هایی نظیر برنامه‌های جامع فناوری اطلاعات در بنگاه‌ها و سازمان‌ها، پروژه‌های حوزه خدمات الکترونیکی، پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت دانش و مراکز داده و… برطرف نمایند.

توانایی های مورد نیاز رشته مهندسی کامپیوتر

  • بررسی و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و به کارگیری آن ها
  • بررسی کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخش های صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آن ها، امکان سنجی و تعیین ابزار و نیروی انسانی لازم برای رفع کمبودها
  • تجزیه و تحلیل سیستم های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و ارائه راه حل مناسب برای اجرای آن ها
  • طراحی مجموعه های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و تولید طرح های اجرایی برای آن ها
  • اجرای طرح های کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آن ها
  • پشتیبانی و نگه داری سیستم های نرم افزاری شامل شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستم ها
  • عیب یابی کامپیوترها و سیستم های کامپیوتری و رفع عیب ها
  • شناسایی فنون جدید طراحی و ساخت رایانه و ارزیابی و به کارگیری آن ها

وضعیت نیاز کشور به رشته مهندسی کامپیوتر

لازم است علاوه بر “معرفی رشته مهندسی کامپیوتر” وضعیت نیاز کشور را نیز عنوان نماییم. در واقع پیش بینی می شود تا ۱۰ سال دیگر در کشورهای پیشرفته مردم همان قدر که بر نیروی برق وابسته هستند به شبکه اینترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضیحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از رایانه در زندگی روزانه اشتغال و موقعیت کاری برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است تا در قالب شرکت های تولیدکننده نرم افزار، شرکت های تولیدکننده قطعات، مراکز صنعتی تولیدی، شرکت ها و موسسات خدماتی، مراکز آموزشی و … مشغول به کار شده و فعالیت کنند. با توجه به پیشرفت کند ایران نسبت به جامعه جهانی رایانه در سال های اخیر نیاز به مهندسین خلاق و کوشا در این زمینه کاملا احساس می شود.

روند رو به رشد استفاده از رایانه در محافل عمومی و خصوصی، استفاده گسترده از شبکه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، فراهم آمدن شرایط آموزش و تجارت الکترونیک همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اکنون چشم انداز روشنی نسبت به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی که فعالان در این زمینه از آینده معلوم و مطمئنی برخوردار خواهند بود. تنها نگرانی به قسمت نرم افزار مربوط می شود که باید مهندسان خلاق ایرانی اقدام به تهیه نرم افزارهای گوناگون و کارآمد کرده تا تنها مصرف کننده صرف نباشیم.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر چگونه است؟

دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند و با توجه به نیاز بازار و سفارش‌هایی که از مراکز متنوع و متفاوت کشور دریافت می‌کنند توانایی انجام این کارها را برای امرار معاش و عرضه توانمندی‌های خود برای بهبود و بهره‌وری بالای امور کشور دارا هستند، برنامه‌نویسی برای سایت‌ها با توجه به محتوای درخواستی و مکانیزم عمل تست‌های مختلف یک برنامه، ساخت مدارهایی که قادر به ارتباط با رایانه باشند.

همچنین ساخت ابزارهای جانبی برای رایانه، ساخت مدارهای ساده منطقی، ساخت سخت‌افزارهایی که برای پردازش الگوریتم‌هایی که با رایانه‌های معمول قابل پیاده‌سازی نیستند، برنامه‌نویسی سیستمی طراحی مدارهای مجتمع طراحی سیستم‌های خبره و سیستم‌های اطلاعاتی، فراهم کردن ساخت نرم‌افزارها برای استفاده در رایانه.

داوطلبان علاقه مند به رشته مهندسی کامپیوتر می توانند از طریق شرکت در کنکور سراسری وارد دانشگاه های دولتی و سطح بالا شده و یا در صورت تمایل از طریق ثبت نام در دانشگاه هایی که بدون کنکور دانشجو جذب می کنند، وارد این رشته شوند. همچنین چنانچه سوالی در مورد “معرفی رشته مهندسی کامپیوتر داشته باشید می توانید با مشاوران مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید.

معرفی رشته مهندسی نفت
معرفی رشته مهدسی عمران
معرفی رشته مهندسی برق
معرفی رشته مهندسی مکانیک

[entekhab]

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی کامپیوتر”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.