خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مهندسی برق
معرفی رشته مهندسی برق

معرفی رشته مهندسی برق

معرفی رشته مهندسی برق
معرفی رشته مهندسی برق

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی برق”] 

انرژی اگر بنیادی ترین رکن اقتصاد نباشد ، یکی از ارکان اصلی آن به شمار می آید و در این میان برق به عنوان عالی ترین نوع انرژی جایگاه ویژه ای دارد. تا جایی که در دنیای امروز میزان تولید و مصرف این انرژی در شاخه تولید ، شاخص رشد اقتصادی جوامع و در شاخه خانگی و عمومی یکی از معیارهای سنجش رفاه محسوب می شود.

بنابراین برای “معرفی رشته مهندسی برق” باید بگوییم که این رشته از زیر مجموعه های مهندسی است که به مطالعه الکتریسیته ، الکترونیک و الکترومغناطیس می پردازد و با توجه به گسترده شدن استفاده از انرژی الکتریکی روز به روز شاهد گرایش داوطلبان به تحصیل در رشته مهندسی برق هستیم. برای آشنایی بیشتر می توانید این مقاله را انتها مطالعه نمایید.

معرفی گرایش های رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی دارای ۴ گرایش الکترونیک ، مخابرات ، کنترل و قدرت است:

گرایش الکترونیک:

گرایش الکترونیک به دو بخش عمده تقسیم می شود. بخش اول میکروالکترونیک است که شامل علم مواد ، فیزیک الکترونیک ، طراحی و ساخت قطعات از ساده ترین آن ها تا پیچیده ترین آن ها است و بخش دوم نیز مدار و سیستم نامیده می شود و هدف آن طراحی و ساخت سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان میکروالکترونیک است.

گرایش الکترونیک یکی از گرایش های جالب مهندسی برق است که محور اصلی آن آشنایی با قطعات نیمه هادی ، توصیف فیزیکی این قطعات ، عملکرد آن ها و در نهایت استفاده از این قطعات ، برای طراحی و ساخت مدارها و دستگاه هایی است که کاربردهای فنی و روزمره زیادی دارند.

گرایش مخابرات:

هدف از مخابرات ارسال و انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر است که این اطلاعات می تواند صوت ، تصویر یا داده های کامپیوتری باشد. مخابرات از دو گرایش میدان و سیستم تشکیل می شود. که در گرایش میدان ، دانشجویان با مفاهیم میدان های مغناطیسی ، امواج ، ماکروویو ، آنتن و … آشنا می شوند تا بتوانند مناسب ترین وسیله را برای انتقال موجی از نقطه ای به نقطه دیگر پیدا کنند.

همچنین یکی از فعالیت های عمده مهندسی مخابرات گرایش سیستم ، طراحی فلیترهای مختلفی است که می توانند امواج مزاحم شامل صوت یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص و آن ها را حذف کرده و تنها امواج اصلی را از آنتن دریافت کنند.

گفتنی است که امروزه با توسعه مخابرات بی سیم ، ارتباط نزدیکتری بین دو گرایش میدان و سیستم ایجاد شده است. برای نمونه در گوشی تلفن همراه ما هم تجهیزات مربوط به مدارهای مخابراتی و هم تجهیزات مربوط به فرستنده و هم آنتن گیرنده را داریم. از همین رو یک مهندس مخابرات امروزه باید از هر دو گرایش به خوبی اطلاع داشته باشد تا بتواند یک دستگاه بی سیم را طراحی کند.

گرایش کنترل:

 هدف از این علم ، کنترل خروجی های یک سیستم بر مبنای ورودی های آن و با توجه به شرایط ویژه و نکات مورد نظر طراحی آن سیستم می باشد. علم کنترل فقط در مهندسی برق مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه در شاخه های دیگری از علوم مهندسی و حتی علوم انسانی کاربرد دارد.

به عنوان نمونه کنترل فرآیند تصفیه نفت در یک پالایشگاه ، کنترل عملکرد یک نیروگاه برق ، سیستم کنترل ناوبری یک کشتی و یا کنترل تحولات و تغییرات جمعیتی نمونه های متنوعی از کاربرد علم کنترل می باشد. خودکار کردن یا اتوماتیک کردن خط تولید ، یکی دیگر از فعالیت های مهندسی کنترل است. یعنی مهندس کنترل می تواند به گونه ای خط تولید را هماهنگ و کنترل کند که محصول تولید شده طبق برنامه تعیین شده و با بهترین کیفیت به دست آید.

گرایش قدرت:

هدف اصلی مهندسین این گرایش ، تولید برق در نیروگاه ها ، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و کارخانجات است. بنابراین یک مهندس قدرت باید به روش های مختلف تولید برق ، خطوط انتقال نیرو و سیستم های توزیع آشنا باشد.

گرایش قدرت به آموزش و پژوهش در زمینه طراحی و ساخت سیستم های مورد استفاده در تولید ، توزیع ، مصرف و حفاظت از برق می پردازد. به عبارت دیگر دانشجویان این رشته در شاخه تولید با انواع نیروگاه های آبی ، گازی ، سیکل ترکیبی و … آشنا می شوند. و در بخش انتقال و توزیع ، روش های مختلف انتقال برق اعم از کابل های هوایی و زیرزمینی را مطالعه می کنند و در شاخه حفاظت نیز انواع وسایل و تجهیزات حفاظتی که در مراحل مختلف تولید ، توزیع ، انتقال و مصرف انرژی ، انسان ها و تاسیسات را در برابر حوادث مختلف محافظت می کنند ، مورد بررسی قرار می دهند.

وظایف مهندسین برق چیست؟

از عوامل موفقیت در رشته مهندسی برق توانایی انجام کارهای عملی می باشد ، بنابراین مهارت در این زمینه تعیین کننده ادامه مسیر شما خواهد بود. ساخت و تولید ماشین آلات صنعتی و کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی ، پژوهش های علمی آکوستیک ، اپتیک ، فیزیک و فناوری نانو ، مخابرات و ارتباطات موبایل ، رادیو ، تلویزیون و ارتباطات ماهواره ای ، حمل و نقل  سیستم های الکترونیکی خودرو ،  سیستم های رد یابی و مسافت سنج ، هوا و فضا و رادار ، سیستم های هوانوردی و ارتباطی و … از جمله وظایف مهندسان برق در صنایع مختلف می باشد.

معرفی لیست دروس کارشناسی رشته مهندسی برق

لیست دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق

دروس عمومی

تربیت بدنی ۱ و ۲ – زبان خارجی مقدماتی – متمم زبان – اخلاق اسلامی ۱ – معارف اسلامی ۱ و ۲ – قرائت متون اسلامی – تاریخ اسلام – انقلاب اسلامی و ریشه های آن – ادبیات فارسی

دروس پایه

ریاضی عمومی ۱ و ۲ – معادلات دیفرانسیل  – برنامه سازی کامپیوتر – محاسبات عددی – آمار و احتمال مهندسی- فیزیک ۱ و ۲ – آز فیزیک ۱ و ۲ – کارگاه عمومی

دروس اصلی

ریاضی مهندسی – مقدمه ای بر مهندسی برق – کارگاه برق – زبان تخصصی برق – مدارهای الکتریکی ۱ و ۲ – اندازه گیری الکتریکی – آز مدار و اندازه گیری –  الکترونیک ۱ و ۲ -آز الکترونیک ۱ و ۲ – الکترومغناطیس – اخبار و سیستم ها – ماشین های الکتریکی ۱ و ۲ – آز ماشین های الکتریکی ۱ – مخابرات ۱ –
بررسی سیستم های قدرت ۱ – کنترل سیستم های خطی – مدارهای منطقی – آز مدارهای منطقی – نقشه کشی صنعتی ۱ – ساختار و زبان ماشین – کارآموزی

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی برق که مدرک خود را در یکی از چهار گرایش الکترونیک ، مخابرات ، قدرت و کنترل می گیرد ، می تواند در یکی از گرایش ها یا رشته ای که مهندسی برق زیر مجموعه ای برای آن تعریف کرده است، ادامه تحصیل دهند. این رشته به صورت: مهندسی برق الکترونیک ، برق قدرت ، برق مخابرات ، برق کنترل ، مهندسی پزشکی ، مهندسی هسته ای ، مهندسی کامپیوتر است.

برای تحصیل در مقطع دکترای تخصصی ، می توان ، در هر یک از زیر شاخه های تخصصی تر گرایش های یاد شده میزان مورد نیاز واحدها را اخذ کرد و رساله دکتری را در همان موضوع خاص ارائه داد.  امکان ادامه تحصیل در کلیه گرایش های یاد شده در مقطع های کارشناسی ارشد و تا حد زیادی در دوره دکتری ، در داخل کشور وجود دارد. رشته برق به دلیل کاربردی بودن آن در بسیاری از علوم مهندسی دیگر ، برای فارغ التحصیلان امکان تحصیل در بسیاری گرایش ها و دانش ها را فراهم می کند.

بازار کار رشته مهندسی برق

مهندسی برق ، مهم ترین رشته مهندسی است که در دیگر رشته ها نیز کاربرد دارد و حتی فراتر از حوزه مهندسی با علوم پزشکی و علوم زیستی نیز پیوند خورده است. بنابراین زمینه های زیادی برای شغل در مهندسی برق و راه اندازی کسب و کار مستقل وجود دارد به همین دلیل یک مهندس برق توانمند و ماهر می تواند با شناخت نیاز های کشور در حوزه صنعت برق و مخابرات در جهت رفع آن ها اقدام کند.

میزان استخدام مهندس برق در کشور آمار و اطلاعات دقیقی ندارد اما با توجه به اهمیت زیاد و رو به رشد بودن این صنعت در کشور پیش بینی می شود روند استخدام مهندسین برق رو به افزایش بوده و به نسبت سایر رشته ها بازار کار خوبی داشته باشد به شرطی که افراد جویای کار افرادی توانمند و متخصص باشند.

 

در صورتی که بعد از مطالعه کامل این مقاله در مورد “معرفی رشته مهندسی برق” دچار ابهاماتی هستید می توانید با مرکز تحصیلی الو مشاوره در تماس باشید. همچنین سایر مطالب تحصیلی ما را نیز می توانید مطالعه نمایید:

معرفی رشته مهندسی صنایع
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی رشته مدیریت
معرفی رشته جهانگردی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی برق”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.