خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مهندسی معماری
معرفی رشته مهندسی معماری

معرفی رشته مهندسی معماری

معرفی رشته مهندسی معماری

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی معماری”] 

چنانچه بخواهیم بدون مقدمه به معرفی رشته مهندسی معماری بپردازیم باید بگوییم این رشته برای آن دسته از افرادی که علاقه شدیدی به ساخت و ساز و همچنین هنر دارند بهترین گزینه خواهد بود. معماری را می توان سبک طراحی و شیوه ساخت و ساز ساختمان‌ ها و دیگر سازه‌ های فیزیکی دانست که هنر و فن طراحی و ساختن بناها ، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است.

رشته معماری شامل دو جنبه هنری و فنی است که دروسی مثل طراحی ، زیبایی شناسی و نحوه زیبا کردن حجم‌ها ، نماها و پلان‌ ها به هنر مرتبط است و دروسی مثل سازه‌ های بتنی و فلزی ، مقاومت مصالح ، ایستایی ، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی اختصاص به جنبه‌ فنی این رشته خواهد داشت. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی در مورد “معرفی رشته مهندسی معماری” ، بازار کار ، لیست دروس و توانایی های مورد نیاز رشته مهندسی معماری این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

معماری چیست و مهندس معمار چه وظایفی دارد؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره نموده ایم معماری ، هنر و فن طراحی و ساختن بناها ، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است. در واقع معماری بیش از اینکه تکنیک و فن باشد ، هنر و ذوق است. در واقع می توان گفت ظاهر و نمای شهرها را مهندسان معمار می سازند. مادر هنرها یا همان معماری ، قدمتی بسیار طولانی در تاریخ دارد و در ایران نیز به سال ها پیش از اسلام باز می گردد.

مهندس معمار ، نقشه  ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. همچنین کار مهندس معمار طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری مجموعه ای از ساختمان ها و فضاهای اطراف آن ها نیز می باشد.  او این کارها را با تکیه بر علم مهندسی ، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ ، آداب و رسوم ، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد ، انجام می دهد.

توانایی های مورد نیاز رشته مهندسی معماری

مهندس معمار باید روش مند و منطقی باشد. همچنین باید برنامه های طراحی و نقشه کشی کامپیوتری را بداند و بتواند در شرایط کاری پرفشار کار کند. مهندس معمار باید فردی دقیق، منظم و خلاق باشد و با تکیه بر قدرت تجسم، ذوق هنری و علم مهندسی خود به طراحی نقشه ساختمان های مختلف بپردازد.

چگونگی ورود به رشته مهندسی معماری

برای ورود به رشته مهندسی معماری و طراحی دکوراسیون ، از دو طریق می توان عمل کرد: یکی اینکه دانش آموزان علاقه مند می توانند پس از قبولی در سال اول متوسطه ، وارد شاخه کاردانش شده و در رشته طراحی معماری داخلی تحصیل کنند. و یا از طریق دانشگاه و رشته مهندسی معماری است که علاقه مندان با شرکت در کنکور سراسری  ، می توانند در دانشگاه هایی که از این رشته پشتیبانی می کنند در این رشته تحصیل کنند. البته آموزشگاه ها و موسسات آزاد بسیاری وجود دارد که به صورت آزاد نیز به تدریس این رشته می پردازند.

تفاوت رشته مهندسی معماری و مهندسی عمران

برای مقایسه بهتر این دو رشته شما یک انسان را در نظر بگیرید. این انسان نیازمند به اسکلت ، گوشت ، مو ، ناخن و …. می باشد. بخشی که مربوط به اسکلت انسان است به طور مستقیم می توان به مهندس عمران نسبت داد و بخش ظاهری آن نظیر پوست و مو را به مهندس معمار.
در ساختمان سازی تصمیم گیری در زمینه اسکلت سازه نظیر تیرها ، ستون ها ، بادبندها ، پی و … بر عهده مهندس عمران است و تصمیم گیری در زمینه نمای ساختمان ، پلان های طبقات ، دکوراسیون داخلی و …. بر عهده مهندس معمار است.

البته در کل یک تعامل هم باید بین این دو وجود داشته باشد تا خواسته های دو طرف با هم تناقض پیش نیاورد. تنها وجه مشترک این دو رشته در این است که هر دو با ساختمان و ساخت و ساز بنا سر و کار دارند. مهندس عمران پروژه های بزرگ زیادی رو بر عهده می گیرد. پروژه هایی مانند سدسازی ، راه سازی و … . اما عظیم ترین پروژه های یک معمار می تواند طراحی یک شهرک توریستی ، یک هتل ، فرودگاه ، بیمارستان و … باشد.

نیاز جامعه امروز ایران به مهندسین معمار

از آنجایی که صنعت ساخت و ساز کشور دچار مشکلاتی است. از مهم ترین ها آن ها می  توان به از دست دادن هویت ملی و تاریخی معماری ایرانی و اسلامی و عدم استفاده از دستاوردهای این معماری اصیل و در کنار آن عدم استفاده صحیح از یافته ها و دستاوردهای استاندارد معماری نوین نام برد.

به عنوان مثال هنوز مشکلات اساسی از جمله عدم استفاده از سیستم های تهویه مناسب ، عدم توجه به لزوم متناسب بودن موقعیت جغرافیایی ساختمان با ویژگی های آن ، استفاده از طرح هایی که فضای پرت و غیرقابل استفاده در ساختمان را زیاد می کند و … در ساختمان سازی ما وجود دارد. برای رفع این مشکلات نیاز به تدبیر و اقدام مسئولان و همکاری متخصصان این حوزه از جمله مهندسان معمار می باشیم.

لیست دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی معماری

لیست دروس مقطع کارشناسی رشته مهندسی معماری

دروس پایه

 

هندسه کاربردی کارگاه مصالح – هندسه مناظر ریاضیات و آمار – درک و بیان محیط بیان معماری ۱ و ۲ – انسان ، طبیعت ، معماری مقدمات طراحی معماری ۱ و ۲
دروس اصلی

 

مبانی نظری معماری آشنایی با معماری جهان -مدیریت و تشکیلات کارگاه مصالح ساختمانی – نقشه برداری تنظیم شرایط محیطی – برداشت از بناهای تاریخی آشنایی با معماری معاصر –
تاسیسات الکتریکی (نور و صدا) مقاومت مصالح و سازه های فلزی – تاسیسات مکانیکی سازه های بتنی- ایستایی متره و برآورد – ساختمان ۱ و ۲ روستا ۱ و ۲ – طرح معماری ۱ و ۲ و ۳
دروس تخصصی

 

آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی تحلیل فضاهای شهری – آشنایی با مرمت ابنیه طرح معماری ۴ و ۵ – طراحی فنی طرح نهایی

چنانچه در صورت مطالعه کامل این مقاله سوالاتی در مورد “معرفی رشته مهندسی معماری” برایتان پیش آمد ، می توانید با مرکز تخصصی الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. سایر مطالب تحصیلی ما را نیز می توانید مطالعه نمایید:

معرفی رشته مهندسی صنایع
معرفی رشته مدیریت کسب و کار
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی رشته مدیریت

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی معماری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.