خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مهندسی مکانیک
معرفی رشته مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک
معرفی رشته مهندسی مکانیک

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی مکانیک”] 

مهندسی مکانیک شاخه‌ای از علم مهندسی است ، که با طراحی ، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌ها سر و کار دارد. تهیه و ساخت دستگاه‌هایی که انرژی‌های مختلف نظیر انرژی خورشید ، انرژی هسته‌ای و انرژی شیمیایی را به کار می‌گیرند نیز در حوزه این شاخه از دانش است. این رشته یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین رشته‌های مهندسی است. مهندسی مکانیک نیازمند فهم مفاهیمی همانند مکانیک ، دینامیک ، ترمودینامیک ، دانش مواد ، تحلیل سازه‌ها و الکتریسیته است.

داوطلبان از طریق کنکور ریاضی می توانند وارد رشته مهندسی مکانیک شده و در این رشته با استفاده از مفاهیم پایه فیزیک و ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آن ها بپردازند و به طرحی نو در زمینه فن‌ شناسی و صنعت رسیده و در راه پیشرفت انسان قدم بردارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “معرفی رشته مهندسی مکانیک” می توانید این مطلب را تا انتها مطالعه نموده و یا با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

معرفی گرایش های رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش طراحی جامدات ، حرارت و سیالات ، ساخت و تولید در مقطع کارشناسی می‌باشد. در آغاز آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مکانیک با برق یکی بود و الکترومکانیک نامیده می‌شد. لیکن این دو رشته حدود ۴۵ سال پیش از هم جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مکانیک جدا شد و مهندسی مکانیک به عنوان رشته مهندسی مکانیک عمومی ارائه گردید.

لیکن با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص‌های مختلف در این زمینه ، از مهندسی مکانیک عمومی دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات و بعد از آن ساخت و تولید بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره کرد که هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایش های مهندسی مکانیک ارائه می‌شود.

گرایش مکانیک در طراحی جامدات:

هدف تربیت متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزا و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری ، آزمایشگاهی ، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت ، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور وجود دارد.

موفقیت داوطلبان به آگاهی آن ها در دروس جبر و مثلثات ، هندسه ، فیزیک و مکانیک همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح ، طراحی و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.

گرایش مکانیک در حرارت و سیالات:

این رشته در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط به طرح و محاسبه اجزا سیستم هایی که اساس کار آن ها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آن ها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات آماده می‌سازد.

فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستم ها در بخش های عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاه های حرارتی و آبی ، صنایع غذایی ، نفت ، ذوب فلزات و غیره هستند. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند. دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت و سیالات ، می‌باشد.

گرایش مکانیک در ساخت و تولید:

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی ، ریخته‌گری ، جوشکاری ، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی ، ابزارسازی ، خودروسازی ، صنایع کشاورزی ، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولیدی ماشین‌آلات ، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرح ها را عهده‌دار شوند.

داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی ، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید ، طراحی قالب های پرس ، طراحی قید و بندها ، کار و برنامه‌ریزی با ماشین های اتوماتیک ، اصول کلی و نحوه کار با ماشین های دستی و تعمیر و نصب تمام سرویس های صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آن ها به صورت عملی ارائه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد.

توانایی‌های‌ لازم برای رشته مهندسی مکانیک

دانشجوی‌ مهندسی‌ مکانیک‌ باید ریاضی فیزیک قوی داشته باشد و به زبان انگلیسی مسلط باشد. قدرت تجسم بالا و ذهن خلاقی داشته باشد. با توجه به گرایشی که انتخاب می کند باید ویژگی های مختلفی داشته باشد و همچنین روحیه کار در محیط های خاص هر گرایش باید در آن فرد وجود داشته باشد زیرا ممکن است با وجود تمام خوبی های این رشته نتواند با شرایط لازمه آن کنار بیاید.

زمینه های کاری رشته مهندسی مکانیک چگونه است؟

افرادی که از این رشته فارغ‌التحصیل می شوند با کار پیدا کردن مشکل ندارند زیرا توسعه سخت‌افزاری و مهندسی ، حرکت به سمت تولید داخل و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به خاطر محدودیت‌های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی باعث شده که بازار کار این رشته داغ باشد. از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آن ها ، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع ، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی.
  • طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه های فسیلی ، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.
  • طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب ، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاه ها و کارخانجات شیمیایی.
  • طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها و اماکن ، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل.
  • ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند ، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره .
  • طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی ، دریایی و هوایی.
  • ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک ، راکت ، اژدر و پل های متحرک.
  • ساخت ربات‌ها ، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید.

همچنین می تواند تحت عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی هم مشغول به کار شود. همین طور در تحلیل و طراحی خودرو ، در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامه‌های کامپیوتری هم می تواند فعالیت داشته باشد. برای مطالعه مطلب بازار کار رشته مهندسی مکانیک بر روی لینک کلیلک نمایید.

معرفی گرایش های مقطع ارشد رشته مهندسی مکانیک

گرایش های رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد

مهندسی مکانیک – طراحی کاربردیمهندسی مکانیک – تبدیل انرژیمهندسی مکانیک – ساخت تولید
مهندسی مکانیک – بیومکانیکمهندسی مکانیک – سیستم محرکه خودرومهندسی مکانیک – سازه بدنه
مهندسی مکانیک – سیستم‌های تعلیق ترمز و فرمان

کدام دانشگاه ها در رشته مهندسی مکانیک دانشجو می پذیرند؟

لیست دانشگاه ها

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی – تهراندانشگاه بین‌المللی امام خمینی – قزویندانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهداندانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
دانشگاه صنعتی شریف – تهراندانشگاه خلیج فارس – بوشهردانشگاه شهید باهنر کرماندانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه صنعتی شاهروددانشگاه فردوسی مشهددانشگاه رازی – کرمانشاهدانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه امیر کبیر – تهراندانشگاه گیلان – رشتدانشگاه مالک اشتردانشگاه هرمزگان
دانشگاه بندرعباسدانشگاه مازندراندانشگاه شهرکرددانشگاه ارومیه
دانشگاه همداندانشگاه بیرجنددانشگاه تبریزدانشگاه زنجان
دانشگاه سمنانداشنگاه شیرازدانشگاه کاشاندانشگاه بابلسر
داشنگاه یاسوجدانشگاه یزددانشگاه اراکدانشگاه زابل

مباحث اساسی در مهندسی مکانیک

مبحث‌ها و موضوع‌های اساسی مهندسی مکانیک عبارت‌اند از:

  • ایستایی
  • پویایی (دینامیک)
  • مکانیک مواد (مقاومت مصالح)
  • طراحی اجزا ماشین
  • ترمودینامیک
  • مکانیک سیالات
  • انتقال گرما
  • ارتعاشات مکانیکی
  • دینامیک ماشین
  • کنترل خودکار و روباتیک
  • مدارهای الکتریکی آنالوگ
  • تبدیل انرژی الکتریکی (موتورها ، ژنراتورها و ترانسفورماتورها)
  • علم مواد و روش‌های تولید
  • ریاضیات مهندسی
  • تحلیل عددی
  • معادلات دیفرانسیل
  • آنالیز فوریه
  • جبرخطی

چنانچه با مطالعه کامل این مطلب نیاز به کسب راهنمایی جهت انتخاب رشته در کنکور سراسری را داشته باشید می توانید با مشاوران برتر  الو مشاوره درتماس باشید. همچنین برای کسب اطلاع از سایر رشته ها میتوانید مطالب دیگر ما را در زمینه معرفی و بازار کار رشته های تحصیلی و دانشگاهی مطالعه نمایید:

معرفی رشته مهندسی صنایع
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی رشته مدیریت
معرفی رشته مددکاری اجتماعی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی مکانیک”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.