خانه / دانشگاه / معرفی دانشگاه رازی کرمانشاه
معرفی-دانشگاه-رازی-کرمانشاه
معرفی-دانشگاه-رازی-کرمانشاه

معرفی دانشگاه رازی کرمانشاه

معرفی-دانشگاه-رازی-کرمانشاه
معرفی-دانشگاه-رازی-کرمانشاه
[contact_info title= “معرفی دانشگاه رازی کرمانشاه”]

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری قبل از ورود به دانشگاه می خواهند که اطلاعات کلی از دانشگاه هایی که قصد انتخاب رشته و تحصیل در آن را دارند، کسب نمایند. دانشگاه رازی کرمانشاه نیز یکی از دانشگاه های سراسری ایران است که در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ در شهر کرمانشاه که یکی از شهرهای خوش آب و هوا و تاریخی غرب کشور می‌باشد با عنوان دانشکده علوم شروع به فعالیت نمود. این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت. به همین منظور قصد داریم تا در این مقاله در مورد “معرفی دانشگاه رازی کرمانشاه” توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

معرفی دانشکده های دانشگاه رازی

دانشکده علوم :

این دانشکده در سال۱۳۵۱ و همزمان با تشکیل گروه های ریاضی، فیزیک و زیست شناسی تاسیس گردید و در سال ۱۳۷۴ گروه آمار نیز به گروه های دانشکده اضافه شدو در حال حاضر هر ۴ رشته فوق دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند، و چه از نظر ساختار هیئت علمی و چه از نظر هرم دانشجویی، دانشکده علوم جز دانشکده های برتر دانشگاه رازی می باشد.

دانشکده فیزیک :

گروه فیزیک دانشگاه رازی کرمانشاه فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ با یک عضو هیئت علمی ثابت و با همکاری پنج عضو هیئت علمی از دانشگاه تهران آغاز کرد. ابتدای فعالیت آموزشی این گروه با پذیرش ۴۰ دانشجو در مقطع کارشناسی همراه بود که این تعداد در سال‌های بعد با اضافه شدن اعضای هیئت علمی، افزایش یافت. در سال ۱۳۷۱، گروه فیزیک اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نمود و در سال ۱۳۸۱، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری را آغاز کرد.

دانشکده علوم اجتماعی :

رشته‌های دو دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی تا زمستان سال ۱۳۸۶ جز دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند که مکان ان در بلوار شهید بهشتی رو به روی بیمارستان طالقانی بود در این سال دانشکده ادبیات به دو دانشکده تفکیک شد و رشته‌هایی که جز دانشکده ادبیات بودن تحت این عنوان به ساختمان جدیدی در پردیس طاق بستان دانشگاه رازی منتقل شدند و بقیه رشته‌ها تحت عنوان دانشکده علوم اجتماعی در مکان سابق دانشکده ادبیات باقی‌ماندند.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی :

ساختمان جدید این دانشکده در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد و در حال حاضر دارای شش گروه آموزشی: زبان و ادبیات عرب، الهیات، معارف اسلامی، زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا، تاریخ و حقوق با تعداد ۷۰ عضو هیئت علمی و تعداد ۱۵۵۹ دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد.

دانشکده تربیت بدنی :

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی در سال ۱۳۷۳ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی راه اندازی شد، در اسفند ماه سال ۱۳۷۶، گروه تربیت بدنی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی جدا و به دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ارتقا یافت، در سال ۱۳۸۱ به طور کامل از دانشکده ادبیات منفک و به پردیس دانشگاه رازی انتقال یافت.

دانشکده شیمی :

گروه شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال ۱۳۵۳ در دانشکده علوم در مقطع کارشناسی راه‌اندازی شد. گروه های آموزشی دانشکده: شیمی آلی، شیمی کاربردی، شیمی تجزیه، شیمی معدنی، شیمی فیزیک.

پردیس کشاورزی و منابع طبیعی :

دانشکده کشاورزی در سال ۱۳۶۱ به عنوان آموزشکده کشاورزی کار خود را آغاز نمود. سپس با گسترش گروه ها و رشته های تحصیلی به صورت دانشکده درآمد و در سال ۱۳۹۰ به پردیس کشاورزی و منابع طبیعی با ۳ دانشکده تبدیل شد.

دانشکده فنی :

ورود به دانشکده فنی و مهندسی کمی سخت‌تر است و دانش آموزانی که قصد دارند به دانشکده فنی و مهندسی وارد شوند، باید تراز بالاتری در کنکور گرفته باشند. دانش آموزانی که این تراز را کسب کرده اند و کرمانشاه هم یکی از گزینه‌های انتخابی آن‌ها است باید بدانند که دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی در سال ۱۳۷۱ تاسیس شده است و بیش از ۸۸ نفر هیئت علمی دارد و در حال حاضر ۱۶۹۴ دانشجو در آن درس می‌خوانند.

رشته‌های مهندسی برق گرایش الکترونیک، قدرت، مخابرات، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار، سخت‌افزار، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، مهندسی معماری، مهندسی مواد و مهندسی نساجی از رشته‌هایی است که می‌توان در این دانشکده ادامه داد.

دانشکده دامپزشکی :

در این دانشکده ۲۱۴ دانشجو در حال حاضر درس می‌خوانند و ۲۲ عضو هیات علمی در آنجا مشغول به کارند .در درمانگاه تخصصی دامپزشکی سالن تشریح، خانه حیوانات مزرعه‌ای و آزمایشگاهی، کتابخانه اختصاصی، سالن مطالعه، سایت اینترنت، آمفی تئاتر وجود دارد. آزمایشگاه‌های سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی، انگل‌شناسی، بافت‌شناسی، پاتولوژی، هماتولوژی و بیوشیمی بالینی، کنترل کیفی مواد غذایی، فیزیولوژی و تغذیه نیز در این دانشکده فعال است.

رتبه‌ علمی دانشگاه رازی

دانشگاه رازی از نظر تعداد ارجاعات به هر مقاله ISI برترین دانشگاه کشور طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ بوده‌است. این دانشگاه مقام برتر ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های کشور را در سال ۱۳۸۷ کسب کرد. در آذرماه ۱۳۸۹، دانشگاه رازی کرمانشاه به همراه دانشگاه بوعلی سینا، برترین دانشگاه‌های جهان اسلام از لحاظ شاخص میانه استنادی هنجارشده شناخته شدند.

در حال حاضر ۱۳۸۸۷ دانشجو و ۸۲۶ استاد در این مرکز مشغول فعالیت می باشند. بر اساس تحلیل های انجام شده این مرکز تاکنون ۷۳۹۰ مقاله علمی در نشریات و همایش های داخلی منتشر نموده است. دانشگاه رازی صاحب امتیاز و ناشر ۵ مجله تخصصی است و تاکنون ۹ همایش توسط دانشگاه رازی برگزار شده است.

کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی

ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه رازی در سال ۱۳۸۲ با زیربنای ۱۶۷۰ متر مربع و در سه طبقه همراه با زیر زمین افتتاح گردید. در داخل این ساختمان علاوه بر بخش‌های مختلف کتابخانه، بخش اینترنت، واحد تحصیلات تکمیل دانشگاه و کتابفروشی دانشگاه نیز قرار دارد.

کتابخانه مرکزی دارای مجموعه‌ای در حدود ۶۰۰۰۰ عنوان کتاب، ۴۲۰ عنوان نشریه فارسی، ۸ پایگاه اطلاعاتی و حدود ۳۰۰۰ پایان‌نامه و طرح پژوهشی است. این کتابخانه ۴۴۰۰ نفر عضو و روزانه حدود ۳۵۰ نفر مراجعه کننده دارد. اعضای کتابخانه مرکزی را دانشجویان، اساتید محترم دانشگاه و کارمندان تشکیل می‌دهند. کتابخانه دارای دو سالن مطالعه جهت خواهران و برادران به صورت مجزا است که حدود ۸۰۰ متر مربع مساحت و گنجایش ۳۰۰ نفر مراجعه کننده را دارد.

فضای آموزشی دانشگاه رازی چگونه است؟

کل فضای آموزشی و کمک آموزشی مورد بهره‌برداری تا اردیبهشت سال ۸۳ حدودا ۶۱۰ هکتار بود که در پنج منطقه شهر، شامل پردیس طاق بستان، باغ میوه، دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده دامپزشکی مستقر می‌باشند. در حال حاضر دانشکده‌های علوم، فنی و مهندسی، تربیت بدنی، دانشکده فنی و مهندسی واقع در اسلام‌آباد غرب و دبیرستان وابسته به دانشگاه در پردیس طاق بستان مشغول فعالیت هستند. پردیس کشاورزی و منایع طبیعی، موزه تاریخ طبیعی، دانشکده و درمانگاه تخصصی دامپزشکی در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار موسوم به باغ میوه واقع شده‌اند؛ و مجتمع آموزش عالی قصرشیرین، در شهر قصر شیرین فعالیت دارد.

حوزه ریاست دانشگاه به انضمام حوزه‌های معاونین دانشجویی و فرهنگی، اداری مالی، پژوهشی و آموزشی در ساختمان مرکزی دانشگاه واقع در طاق بستان دانشگاه بر انجام امور اجرایی و اداری دانشگاه نظارت دارند. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علاوه بر گروه‌های آموزشی مربوطه سالن های ورزشی را در خود جای داده‌ است.

خوابگاه‌ها :

دانشگاه رازی در حال حاضر دارای هفت دستگاه خوابگاه بوده که گنجایش حدود ۳۷۰۰ نفر دانشجو را دارد. البته در سال های اخیر این دانشگاه برای دانشجویان پسر تنها دو سال و برای دانشجویان دختر به مدت سه سال خوابگاه دولتی ارائه می‌دهد. ساختمان فجر در مرکز شهر و مجتمع مسکونی اساتید دانشگاه واقع در پردیس طاق بستان جهت اسکان اعضای هیئت علمی دانشگاه اختصاص یافته‌ است.

چنانچه علاقه مند به تحصیل در دانشگاه رازی کرمانشاه باشید می توانید برای دریافت راهنمایی های لازم برای انتخاب رشته در این دانشگاه و “معرفی دانشگاه رازی کرمانشاه” با مشاوران با تجربه مرکز الو مشاوره تماس بگیرید.

معرفی دانشگاه علم و صنعت ایران
معرفی دانشگاه علم و فرهنگ
معرفی دانشگاه تبریز
معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان

[entekhab]

[contact_info title= “معرفی دانشگاه رازی کرمانشاه”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

ثبت نام دانشگاه امام صادق ۱۴۰۲

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه امام صادق با دیگر دانشگاه های دولتی متفاوت بوده و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.