خانه / دانشگاه / معرفی دانشگاه مازندران
معرفی دانشگاه مازندران
معرفی دانشگاه مازندران

معرفی دانشگاه مازندران

معرفی دانشگاه مازندران

[contact_info title= “معرفی دانشگاه مازندران”] 

بسیاری از داوطلبان هر ساله پیش از انجام انتخاب رشته و دانشگاه های مد نظر مایلند تا اطلاعات جامعی را از دانشگاه های مورد نظر خود داشته باشند تا علاوه بر داشتن اطلاعاتی در مورد پیشینه و رشته های ارائه شده در آن دانشگاه اطلاعاتی نیز از دانشکده هایی که در حال تدریس هستند ، دریافت نمایند. بنابراین در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی را در مورد معرفی دانشگاه مازندران در اختیار علاقه مندان ورود به این دانشگاه ارائه دهیم. 

معرفی دانشگاه مازندران (قبل  و بعد از انقلاب )

گام های ایجاد این دانشگاه قبل از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۴ با همکاری و نظارت دانشگاه هاروارد برداشته شد. از طراحان این موسسه می توان دکتر کن بینبریج را از هاروارد نام برد. تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی و روسای این دانشگاه را اساتید آمریکایی هاروارد تشکیل می دادند. به طور نمونه ، ریاست دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه بر عهده خانمی بود بنام دکتر کاترین ماری بیتسون.

دانشگاه مازندران هم اکنون ، بزرگ ترین مرکز آموزش عالی دولتی استان به شمار می رود که هسته اولیه آن را موسسه آموزش عالی اقتصادی و اداری ، مدرسه عالی علوم کشاورزی ، موسسه آموزشی کشاورزی گرگان ، مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر(دانشگاه شمال) تشکیل داده اند که در سال ۱۳۵۸ و با تصویب شورای عالی انقلاب از ادغام این مراکز دانشگاه مازندران به صورت رسمی تاسیس و در طی سال های اخیر رشد قابل توجهی در هر دو عرصه کمی و کیفی یافته است.

همچنین در سال ۱۳۶۴ دانشکده پزشکی تحت پوشش دانشگاه مازندران ابتدا در بابل و سپس در در سال ۱۳۶۷ در ساری تاسیس گردید که در سال ۱۳۶۷ با قرارگرفتن مجتمع های پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه مازندران جدا و از آن تاریخ به صورت مستقل درآمدند. دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه مازندران منتزع و به صورت دانشگاه مستقل درآمد. در پی برنامه توسعه و گسترش آموزش عالی در استان و ایجاد دانشگاه های تخصصی ، ۲ مجتمع فنی و مهندسی نوشیروانی بابل و علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز مطابق مصوبات سفر ریاست محترم جمهور از دانشگاه جدا و به صورت دانشگاه های مستقل در آمدند. و مقرر شد تا جامعیت دانشگاه مازندران به عنوان محور آموزش عالی استان ، از قالب ایجاد رشته های فنی و مهندسی و کشاورزی حفظ گردد.

دانشکده های زیر مجموعه دانشگاه مازندران

این دانشگاه هم اکنون در آستانه ۳۰ سالگی دارای ۸ دانشکده علوم پایه ، هنر ومعماری ، حقوق و علوم سیاسی ، تربیت بدنی و علوم ورزشی ، علوم انسانی و اجتماعی ، علوم اقتصادی و اداری و فنی و مهندسی در مجموعه پردیس است و حدود ده هزار دانشجو در ۳ مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در ۴۲ گروه آموزشی در دوره های روزانه و شبانه به تحصیل می پردازند. دانشگاه مازندران هم اکنون دارای ۲۵۰ عضو هیات علمی ، ۱۸ استاد ، ۴۸ دانشیار ، ۱۳۸ استادیار و ۴۶ مربی است.

دانشگاه مازندران ضمن تحویل پانزده هزار نفر متخصص و فارغ التحصیل به جامعه ، نه هزار و ششصد و چهل و پنج دانشجو را جهت تربیت در دامان خود جای داده است. در حال حاضر این مرکز آموزش عالی بر اساس سیاست های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اهداف متعددی در عرصه تولید علم ، فناوری و پژوهش ، خدمات آموزشی و فعالیت های فرهنگی در عرصه تبادل اندیشه و شکوفا نمودن استعدادها و اندیشه های نسل فرهیخته جامعه به عهده دارد و برهمین اساس با اتخاذ راهبردهایی در حوزه طرح های عمرانی ، برنامه های زمان بندی شده آموزشی ، پروژه ها و طرح های پژوهشی فعالیت های نو آورانه ای در دست اقدام دارد.

این دانشگاه تلاش می نماید به همت اساتید محترم ، کارکنان شریف و دانشجویان عزیز با همکاری مسئولین وزارتی و استانی فعالیت هایی در خور جامعه اسلامی داشته باشد و بتواند وظیفه خود را نسبت به جامعه انجام دهد. لیست دانشکده های زیر نظر این دانشگاه را در جدول زیر  ارائه نموده اییم:

لیست دانشکده ها

دانشکده الهیات و معارف اسلامی

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

دانشکده حقوق و علوم سیاسی

دانشکده دامپزشکی

دانشکده شیمی

دانشکده علوم اقتصادی و اداری

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

دانشکده علوم پایه

دانشکده علوم ریاضی

دانشکده فنی و مهندسی

دانشکده هنر و معماری

اهداف و برنامه های دانشگاه

  • به روز بودن شاخص های آموزشی

  • بسط و گسترش اندیشه های دینی

  • ترویج فرهنگ و معارف اسلامی

  • آموزش و تربیت نیروهای متخصص

  • برقراری روابط علمی و آموزشی با سایر دانشگاه ها و موسسات علمی

  • برقراری فناوری اطلاعات

  • گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی

  • ایجاد دوره های غیر حضوری و مجازی

  • بومی سازی رشته های جدید

  • گسترش و تعمیق نظام ارتباطی دانشگاه با دستگاه های اجرایی و دانشگاه های منطقه

  • ارتباط با صنعت

  • راه اندازی دوره دکتری برق ، عمران و ریاضی

همچنین داوطلبان می توانند با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری لیست رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی و برای اطلاع از رشته ها و گرایش های مقطع ارشد و دکتری نیز به دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد و دفترچه انتخاب رشته دکتری مراجعه نمایند. لیکن چنانچه نیاز داشته باشید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معرفی دانشگاه مازندران با مرکر مشاوره الو مشاوره نیز می توانید تماس حاصل فرمایید. پیشنهاد می کنیم سایر مطالب تحصیلی ما را نیز در این خصوص مطالعه نمایید:

معرفی دانشگاه امام حسین
معرفی دانشگاه تربیت مدرس
معرفی دانشگاه بو علی سینا
معرفی دانشگاه تبریز

[banner]

[contact_info title= “معرفی دانشگاه مازندران”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

ثبت نام دانشگاه امام صادق ۱۴۰۲

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه امام صادق با دیگر دانشگاه های دولتی متفاوت بوده و …

یک نظر

  1. زکریا شیرمحمدلی

    سلام حالتون چطوره؟
    لطفا اطلاعات رو آپدیت کنید. فکر می کنم اطلاعات این صفحه در مورد دانشگاه مازندران یکمی قدیمی باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.