خانه / بازار کار / بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر
بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر

بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر

 

بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر
بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر”] 

مهندسی اپتیک و لیزر شاخه ای از علم فیزیک است که به مطالعه رفتار و خواص نور مرئی ، مادون قرمز و فرابنفش می پردازد و در بسیاری از علوم ستاره شناسی ، مهندسی ، پزشکی ، عکاسی و… کاربرد دارد. لیزر نیز به دلیل خواص متمایزش نقش بسیار مهمی در افزایش تولیدات صنعتی ، گسترش ارتباطات و پیشرفت صنعت چاپ و پزشکی دارد. در رشته مهندسی اپتیک و لیزر دانشجویان با انواع لیزر و اپتیک و کاربردهای آن ها ، اسپکتروسکوپی لیزری ، فناوری ساخت قطعات اپتیکی و…آشنا می شوند و قادر به طراحی و ساخت تجهیزات اپتیکی و لیزری مورد نیاز در زمینه های مختلف باشند.

با توجه به آینده درخشان و کاربردهای روز افزون آن ، تربیت کادر متخصص که آشنا به زیر بناهای نظری و مسلط به مبانی عملی باشند ، لازم به نظر می‌رسد. دوره کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر به منظور آموزش مبانی علمی اپتیک و کاربرد آن در تجهیزات اپتیکی ، اپتوالکترونیکی و لیزری تدوین شده است. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر” می توانید این مقاله را انتها مطالعه نمایید.

دانش مورد نیاز رشته مهندسی اپتیک و لیزر

  • مهندسی و تکنولوژی: دانش کاربرد عملی و مهندسی علم و فناوری. شامل استفاده از اصول ، تکنیک ها ، رویه ها و تجهیزات برای طراحی و تولید محصولات و خدمات متنوع.

  • فیزیک: دانش و پیش بینی قوانین فیزیکی ، ارتباط آن ها و کاربرد آن ها برای درک سیالات ، مواد ، دینامیک هوا و ساختار ها و فرایند های مکانیکی ، الکتریکی ، اتمی و زیر اتمی.

  • طراحی: دانش تکنیک ها ، ابزار و اصول طراحی مورد نیاز برای تولید طرح های فنی دقیق ، طرح اولیه ، ترسیم فنی و مدل ها.

  • ریاضی: علم حساب ، جبر ، هندسه ، حساب دیفرانسیل و انتگرال ، آمار و کاربرد های آن ها.

  • کامپیوتر و الکترونیک: دانش برد های مدار ، پردازنده ها ، تراشه ها ، تجهیزات الکترونیکی و سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر شامل استفاده و برنامه نویسی.

 

بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر

در سال های اخیر و همزمان با رشد جهانی کاربردهای لیزر رشته اپتیک و لیزر نیز شاهد بازار کار مناسبی بوده است که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم: بیمارستان ها و مراکز درمانی مجهز ، سازمان انرژی اتمی ، مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت ، مراکز تحقیقاتی صنعتی کارخانه های بزرگ و…

توانایی های متخصصان رشته مهندسی اپتیک و لیزر:

۱-همکاری در طراحی تجهیزات اپتیکی ، لیزری و اپتو الکترونیکی.
۲-تنظیم و اجرای برنامه‌های تعمیر و نگه‌داری دستگاه‌های اپتیکی و لیزری.
۳-نظارت بر انجام سرویس‌های لازم شامل عیب‌یابی ، بازرسی فنی ، پیاده و سوار کردن و تنظیم تجهیزات اپتیکی و لیزری.
۴-شناخت راه‌اندازی و به کار گیری سیستم‌های دارای تجهیزات اپتیکی ، اپتو الکترونیکی و لیزری.
۵-پذیرش مسئولیت‌های فنی در صنایع اپتیکی و لیزری.
۶-توانایی لازم جهت کنترل کیفیت به روش اپتیکی و لیزری.
۷-راه‌اندازی و انجام آزمایش‌های بینایی سنجی لیزری.
۸-همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه فوق.
۹-توانایی انجام آشکارسازی نور در نواحی مختلف بیناب به ویژه در ناحیه مادون قرمز.
۱۰-کسب مهارت‌های لازم در زمینه نشاندن لایه‌های اپتیکی در خلا و ساخت پالاینده‌های پرتو شکاف‌ها و در صنایع اپتیک و لیزر و مراکز تحقیقاتی و مراکز به کار گیرنده تجهیزات اپتیکی ، لیزری و اپتو الکترونیکی و …

وظایف مهندسان اپتیک و لیزر چیست؟

  • طراحی ، ترکیب یا آزمایش سیستم ها یا اجزا نوری.
  • توسعه سیستم های نوری یا انعکاسی مثل محصولات انعکاس نور ، اجزا نوری ، فرآیند انعکاس ، تکنولوژی پردازش سیگنال یا سیسیتم های نوری.
  • تحلیل عملکرد سیستم یا نیازهای عملیاتی.
  • نوشتن گزارش ها یا پروپوزال های تحقیقی.
  • همکاری در انتقال نمونه های اولیه نوری برای تولید.
  • شناسایی اصول ، علت ها یا حقایق اساسی اطلاعات با شکستن اطلاعات به بخش های مجزا.
  • تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل و حل مشکل.
  • گردآوری ، کد گذاری ، دسته بندی ، محاسبه ، جدول بندی ، بازرسی و تعیین صحت.
  • استفاده از کامپوترها و سیستم های کامپیوتری (نرم افزار و سخت افزار) برای برنامه ریزی ، برنامه نویسی ، تنظیم دستورالعمل ، ورود اطلاعات یا پردازش اطلاعات.

 شغل مهندسی اپتیک و لیزر مناسب چه شخصیت هایی است؟

در مورد “بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر” می بایست این نکته را ذکر نمایید که این شغل برای افراد نتیجه محور مناسب است و به افراد اجازه می دهد تا از قوی ترین توانایی های خود استفاده کنند. به کارکنان اجازه داده می شود تا به تنهایی کار کنند و تصمیم بگیرند. نیازهای مشابه عبارتند از خلاقیت و مسئولیت. همچنین این شغل موجب رضایت افرادی می شود که امنیت شغلی و شرایط کاری خوب را دوست دارند. نیازهای مشابه عبارتند از فعالیت ، جبران خدمات ، استقلال ، امنیت ، تنوع و سایر شرایط کاری است.

لیست دروس کارشناسی رشته مهندسی اپتیک و لیزر

دروس پایه: 

ریاضی عمومی ، فیزیک ، محاسبات عددی ، شیمی عمومی ، معادلات دیفرانسیل ، برنامه نویسی کامپیوتر

دروس تخصصی:

فیزیک مدرن و آزمایشگاه ، ریاضی مهندسی ، الکترومغناطیس ، روش های ریاضی در اپتیک ، موج ، مکانیک کوانتومی برای اپتیک و لیزر ، مکانیک کوانتومی و قطعات اپتیکی ، اپتیک هندسی و آزمایشگاه ، اصول طراحی دستگاه های اپتیکی ، کارگاه طراحی رایانه ای دستگاه های اپتیکی ، اپتیک موجی و آزمایشگاه ، لیزر و آزمایشگاه ، لیزر ، تکنیک خلا و آزمایشگاه ، کاربرد رایانه در اپتیک و لیزر ، نقشه کشی صنعتی ، الکترونیک و آزمایشگاه ، آمار و احتمال در اپتیک ، زبان تخصصی ، پروژه

وضعیت پذیرش و ادامه تحصیل رشته مهندسی اپتیک و لیزر

رشته مهندسی اپتیک و لیزر در مقطع کارشناسی هم به صورت با آزمون در دانشگاه های دولتی و هم به صورت بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های شهریه پرداز همچون دانشگاه آزاد ارائه می گردد.  این رشته در ۳ گرایش اپتیک ، لیزر ، اپتوالکترونیکی ارائه می گردد. که در هر گرایش دانشجویان بنا بر علاقه خود ، آموزش های لازم را به صورت تئوری و آزمایشگاهی فرا می گیرند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از طریق کنکور کارشناسی ارشد در کارشناسی ارشد پژوهش محور مهندسی الکترواپتیک که در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می گردد شرکت کنند. دوره کارشناسی ارشد مهندسی الکترواپتیک در سه گرایش اپتو الکترونیک ، اپتیک و لیزر ، با هدف آموزش مبانی علمی و کاربردی ابزارآلات اپتیکی ، اپتوالکترونیکی و لیزری تدوین شده است.

در صورتی که ضمن مطالعه این مقاله نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در مورد انتخاب رشته و “بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر” داشته باشید می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. همچنین در صورت علاقه سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مهندسی مکانیک
بازار کار رشنه فیزیک
بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر
بازار کار رشته مهندسی پزشکی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.