خانه / مشاوره روانشناسی / تصمیم گیری چیست | راهکارهای افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری
تصمیم گیری چیست | راهکارهای افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری

تصمیم گیری چیست | راهکارهای افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری

 

تصمیم گیری چیست | راهکارهای افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری

[contact_info title= “تصمیم گیری چیست | راهکارهای افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری”] 

ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺗﺼﻤﻴﻢ را ﮔﺮﻓﺖ. ﻣﺎ زندگی روزﻣﺮه ﺧﻮد را ﺧﻠﻖ میﻛﻨﻴﻢ و ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی اﺑﺰاری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺷﻜﻞ دادن ﺑﻪ ﻳک آﻳﻨﺪه ﻣﺜﺒﺖ از آن اﺳﺘﻔﺎده میﻧﻤﺎﻳﻢ. اﮔﺮﭼﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ وﻟﻲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻫﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻳﻢ .درواﻗﻊ ﻫﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ای از ﻳی ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﻏﻠﻂ دارﻳﻢ ﻛﻪ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﺑﺮﺧﻲ از ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻫﺎی ﻏﻠﻂ درﺑﺎره ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻛﻢ اﻫﻤﻴﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ آن ﻧﻴﺰ ﭼﻨﺪان ﺟﺪی ﻧﻴﺴﺖ و ﻧﺎراﺣﺘﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آن ﭼﻨﺪان ﻃﻮل ﻧﻤﻲ ﻛﺸﺪ. وﻟﻲ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﻫﺎ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ ﺗﺮی ﻧﻴﺰ در زﻧﺪﮔﻲ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﻛﻪ اﮔﺮ ﻏﻠﻂ اﻧﺠﺎم ﺷﻮﻧﺪ، ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ آن ﺗﺎ آﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪ. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که :تصمیم گیری چیست | راهکارهای افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری” را نیز برایتان عنوان خواهیم نمود.

سبک‌های تصمیم‌گیری

افراد با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و موقعیت‌های متفاوتی که در آن قرار می‌گیرند به سبک‌های مختلفی تصمیم‌ می‌گیرند. بعضی افراد قادر به تصمیم‌گیری نیستند و هنگامی که می‌خواهند دست به انتخاب بزنند مدام دچار شک و تردید می‌شوند. عده‌ای قادر نیستند به تنهایی تصمیم بگیرند و معمولا از دیگران می‌خواهند برایشان تصمیم بگیرند. بعضی‌ها خیلی عجولانه تصمیم‌گیری می‌کنند و خیلی زود هم پشیمان می‌شوند. عده‌‌ای هم با وجود وسواس زیادی که در تصمیم‌گیری‌هایشان به خرج می‌دهند معمولا تصمیمات اشتباهی می‌گیرند و مجبور می‌شوند تاوان تصمیمات اشتباهشان را پس بدهند. عده‌ای هم از ترس انتخاب غلط یا پشیمان شدن مدام تصمیم‌گیری‌های خود را به تعویق می‌اندازند.

تصمیم‌گیری احساسی:

در این سبک فرد براساس هیجانات و احساساتش تصمیم می‌گیرد. درواقع بدون هیچ آینده‌نگری و تحلیل و بررسی منطقی بر اساس جمله به دلم افتاده این کار را انجام دهم تصمیم می‌گیرد کاری را انجام دهد. مثل زمانی که فردی چون از یک نفر خوشش می‌آید تصمیم می‌گیرد با او ازدواج کند.

تصمیم‌گیری تکانشی:

به رفتارهایی که بدون هیچ تأمل و تحلیلی به صورت لحظه‌ای بروز پیدا می‌کند رفتارهای تکانشی گفته می‌شود. به تصمیم‌گیری‌هایی که بدون هیچ تفکر، بررسی و تحلیلی به صورت ناگهانی انجام می‌شود و فرد برای انتخاب خود هیچ توضیح واضح و مشخصی ندارد هم تصمیم‌گیری تکانشی گفته می‌شود که یکی از رایج‌ترین و ملموس‌ترین رفتارهای تکانشی است. 

تصمیم‌گیری اجتنابی:

بعضی افراد اعتماد به ‌نفس کافی برای گرفتن تصمیمات مهم زندگی‌شان را ندارند از این رو هنگامی که در موقعیت انتخاب و تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی قرار می‌گیرند مدام از تصمیم‌گیری طفره می‌روند. این عده به علت ترس از تصمیم‌گیری با به تعویق انداختن تصمیم‌گیری و گفتن جمله بی‌خیال. همه چیز خودش درست می‌شه به یک آرامش کاذب و زودگذر می‌رسند.

تصمیم‌گیری اضطراری:

عده‌ای هم زمانی که باید دست به انتخاب بزنند و تصمیم‌گیری کنند مضطرب می‌شوند. سطح این اضطراب به حدی بالاست که فرد نمی‌تواند آن را تحمل کند و برای رهایی از این موقعیت پرتنش بدون فکر و بررسی یکی از گزینه‌ها را تنها با هدف خلاصی از اضطراب و فشار موجود انتخاب می‌کند و تصمیم می‌گیرد.

تصمیم‌گیری وسواسی:

این عده هم هنگام تصمیم‌گیری سطح اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند اما این اضطراب و نگرانی ناشی از ترس از تصمیم‌گیری اشتباه است. از این رو هنگام تصمیم‌گیری با وسواس خاصی گزینه‌های مورد نظر را بررسی و بالا و پایین می‌کنند و به علت حساسیت و وسواس بالا، بیشتر از حد معمول زمان و انرژی‌شان را صرف تحلیل و بررسی می‌کنند و همین مسأله باعث می‌شود گاهی بعضی از گزینه‌های مناسب را به علت تعلل زیاد از دست بدهند. معمولا هم بعد از تصمیم‌گیری احساس پشیمانی می‌کنند.

تصمیم‌گیری مطیعانه:

در این سبک تصمیم‌گیری فرد تصمیم‌گیرنده بدون در نظر گرفتن خواسته‌ها و اهداف خود تنها به منظور برآورده کردن خواسته‌های دیگران به‌راحتی به آن ها اجازه می‌دهد به جای او تصمیم بگیرند. این افراد معمولا اعتماد ‌به ‌نفس لازم برای تصمیم‌گیری درباره خود و زندگی‌شان را ندارند و با واگذاری تصمیم‌گیری به دیگران یا اطاعت بی‌چون و چرا از تصمیماتی که دیگران برایشان می‌گیرند ناخودآگاه از زیر بار مسئولیت تصمیم‌گیری شانه خالی می‌کنند.

تصمیم‌گیری تقدیری:

افرادی که در زندگی‌شان به این سبک تصمیم‌گیری می‌کنند باور دارند شکست و موفقیت افراد به شانس و اقبال آن ها بستگی دارد. این عده معمولا فکر نمی‌کنند خودشان هم در رقم زدن سرنوشت و آنچه قرار است برایشان اتفاق بیفتد نقشی دارند از این رو در موقعیت‌های مختلف زندگی براساس جمله هر چه پیش آید، خوش آید و سپردن همه چیز به قضا و قدر به‌طور شانسی دست به انتخاب بین گزینه‌ها می‌زنند.

تصمیم‌گیری منطقی:

در این سبک از تصمیم‌گیری فرد تلاش می‌کند براساس تفکر منطقی با جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره گزینه‌های موجود، آن ها را بررسی و سبک و سنگین کند و با در نظر گرفتن همه جوانب و پیش‌بینی پیامدهای احتمالی انتخاب هر گزینه، دست به انتخاب بهترین گزینه بزند و درنهایت یک تصمیم آگاهانه بگیرد. این نوع تصمیم‌گیری بهترین و سالم‌ترین نوع تصمیم‌گیری است. 

راهکارهای افزایش مهارت قدرت تصمیم گیری

اهمیت تصمیم‌ را ارزیابی کنید:

برای یک تصمیم احتمالی چقدر زمان باید صرف کرد؟ ده ثانیه؟ ده دقیقه؟ ده ساعت یا بیشتر؟ همه‌ این ها بستگی به این دارد که چه چیزی در معرض خطر است. برای کم کردن تردیدهای عذاب‌آور، اهمیت تصمیم‌تان را مشخص کنید میزان تأثیر این تصمیم بر زندگی من چقدر خواهد بود؟ میزان هزینه‌های این تصمیم چقدر خواهد بود؟ و بر اساس آن، یک مهلت زمانی تعیین کنید. دقت کنید تأکید ما روی ارزیابی پیش از تصمیم‌گیری است، نه ارزیابی تصمیمی که هم‌اکنون گرفته‌اید و فقط به دنبال توجیه آن هستید.

تحقیق کنید:

شاید این امر واضح به نظر برسد، اما وقتی کار به تصمیم‌گیری‌های مهم از قبیل خرید تلفن همراه، لپ‌تاپ یا ماشین می‌رسد، انرژی و وقتی که صرف تحقیق درباره‌ محصول مورد نظر‌تان می‌کنید، در نهایت سبب رضایت شما خواهد شد، در غیر این صورت، پشیمانی شدیدی گریبان‌گیرتان می‌شود.

با یک فرد آگاه و باتجربه مشورت کنید:

مشورت با یک فرد آگاه چیزی بیش از پرس‌و‌جو درباره‌ حقایق و تدارکات پیش از تصمیم‌گیری است، این کار به بهبود مهارت تصمیم‌گیری شما در آینده هم کمک می‌کند، زیرا شما اعتماد و اطمینان‌ پیدا می‌کنید که با کمک گرفتن از یک فرد باتجربه، در نهایت تصمیم درستی خواهید گرفت. خواه کمک گرفتن از یک دوست مکانیک‌ درباره‌ خرید ماشین باشد، خواه بررسی نظر کسانی که محصولی را پیش از شما مصرف کرده‌اند، مشورت با افراد آگاه، رویکرد بسیار مفیدی در فرایند تصمیم‌گیری است.

تأخیر نداشته باشید:

تصمیمات ساده جالب هستند. می‌توانید آن ها را در لیست کارهای‌ روزانه‌‌تان بنویسید و با تیک زدن آنها احساس کنید که کار مهمی انجام داده‌اید. وقتی با تصمیم‌گیری تجاری مهمی روبه‌رو می‌شوید، فقط به این دلیل که مشکل است، آن را به تأخیر نیندازید. هر روز زمان مشخصی را برای فکر کردن به مزایا، معایب، خطرات و نتایج واقعی تصمیم‌تان اختصاص دهید. در طول این مدت، به دومین و سومین تأثیر متناوبی که تصمیم شما بر نتیجه می‌گذارد نیز فکر کنید.

روی اشتباهات تمرکز نکنید:

بزرگ‌ترین مانع تصمیم‌گیری درست این است که خودتان را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید. زندگی کردن با تشویش و پشیمانی از تصمیمات گذشته، به توانایی تصمیم‌گیری سریع و مؤثر شما در آینده آسیب می‌رساند، بنابراین به جای تمرکز روی اشتباهات و شکست‌های گذشته، قاطعانه تصمیم بگیرید و هنگامی که تصمیم‌تان را به سامان رساندید، دیگر به گذشته فکر نکنید.

از پیش برنامه‌ریزی کنید:

 

وقتی قرار است یک تصمیم گروهی بگیرید، برای اجتناب از تعارض میان اعضای گروه، بهترین کار این است که پیش از رسیدن به موعد تصمیم‌گیری، از پیش به جزئیات مربوط به آن تصمیم به خوبی فکر کنید. از این روش می‌توانید هنگام سینما رفتن یا مهمانی‌های شام استفاده کنید. 

گزینه‌ها‌ را محدود کنید:

هر چه گزینه‌های پیش رو بیشتر باشند، گرفتن تصمیم نهایی، سخت‌تر خواهد شد. گزینه‌های بیشتر می‌تواند منجر به پشیمانی‌های بیشتر در آینده شود، چون معمولا اغلب ما پس از تصمیم‌گیری نهایی، فورا به تمام احتمالات از دست رفته فکر می‌کنیم و نگران این هستیم که شاید می‌توانستیم تصمیم بهتری بگیریم و نگرفتیم.

خودخواهی و احساسات را کنار بگذارید:

 

تصمیم‌گیری فرایند دشواری است، چون به شخصه خیلی درگیر این موضوع می‌شوید که هر مشکل چه تأثیری بر ظاهر و احساسات شما می‌گذارد. دلایلی که ممکن است وجود داشته باشند را لیست کرده و احساسات و خودخواهی خود را کنار بگذارید.

اعتماد به نفس خود را حفظ کنید:

برای یک تصمیم‌گیری‌ درست، به تقویت اعتماد به نفس خود بپردازید تا فشارهای روانی در زمان تصمیم گیری بر روی شما تاثیر منفی نگذارد. با افزایش فعالیت های فرهنگی و هنری مانند رفتن به کلاس های موسیقی به بالا رفتن تمرکز خودتان کمک کنید. این دو هنگام تصمیم گیری بسیار مفید هستند.

برای بدترین شرایط برنامه‌ریزی کنید:

این آخرین مرحله در تصمیم‌گیری درک خطرات پنهانی تصمیمی است که اتخاذ می‌کنید. ده دقیقه با خود خلوت کرده و بدترین شرایطی را در نظر بگیرید که ممکن است در ارتباط با تصمیمی که می‌گیرید، اتفاق بیفتد.

برای دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد اینکه “تصمیم گیری چیست | راهکارهای افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری” می توانید با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باید. سایر مطالب پیشنهادی:

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
راهکارهای تقویت امید به زندگی
تاثیر موسیقی بر سلامت روان
عوامل و راهکارهای افزایش انگیزه در زندگی 

[contact_info title= “تصمیم گیری چیست | راهکارهای افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.