خانه / مشاوره روانشناسی / راهکارهای تقویت امید به زندگی
راهکارهای تقویت امید به زندگی

راهکارهای تقویت امید به زندگی

راهکارهای تقویت امید به زندگی
راهکارهای تقویت امید به زندگی

[contact_info title= “راهکارهای تقویت امید به زندگی”] 

ما به این دنیا آمده ایم تا از اندوه دور باشیم ؛ تا زندگی برای همه ما امیدوار کننده باشد. تمام افراد به امید آینده ، زندگی خود را ادامه می دهند و همواره به چشم اندازی روشن چشم می دوزند. اعتقاد بر این است که تخیل قوی تر از دانش است ؛ اسطوره  ها قوی تر از تاریخ و رویا قوی تر از واقعیت .. امید به زندگی هم در تمام این احساسات نهفته است. امید به زندگی همیشه از تجربیات پیروی می کند.

خنده ، تنها درمان غم و اندوه است. به این ترتیب می توان عقیده داشت که عشق به زندگی ، قوی تر از مرگ است. شما ممکن است هر شب احساس ناامیدی و یاس داشته و بلافاصله با طلوع خورشید ، نور امید به زندگی برای شما زنده شود. بنا به اهمیت تقویت امید در زندگی افراد تصمیم داریم تا در این مقاله “راهکارهای تقویت امید به زندگی” را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

امید به زندگی چیست؟

امید به زندگی یک نگرش ذهنی و عاطفی است که بر کیفیت زندگی تمرکز داشته و شامل انتظار نتایج مثبت از تمام چالش‌ها و اتفاقات روزانه است. این مفهوم لزوما به معنای اجتناب یا نادیده گرفتن اتفاقات یا نتایج بد نیست ، بلکه تلاش برای داشتن دید مثبت با علم به‌ احتمال وجود موقعیت‌های بد بالقوه است. امید داشتن به زندگی یک احساس ، میل و انتظار است که همه‌چیز در آینده به‌خوبی پیش ‌خواهد رفت.

نکته‌ای که در مورد امید در زندگی قطعیت دارد ، عدم امکان ادامه یک زندگی خوب بدون داشتن این مفهوم یا احساس است. راه‌های به‌وجودآمدن امیدواری متعدد و متنوع هستند. معمولا مذاهب و جهان‌بینی‌ها همگی به دنبال ایجاد این احساس در پیروان خود هستند. امید به خدا داشتن بخش اصلی و عمده‌ای از ایدئولوژی بیان‌شده توسط آن‌هاست. یکی از دلایل مهمی که افراد جذب مذاهب می‌شوند همین ایجاد حس اطمینان و وابستگی به منبعی فرا بشری و قدرتمند است که اجازه نمی‌دهد امید به آینده در وجود آن‌ها از بین برود. در ادامه “راهکارهای تقویت امید به زندگی” را برایتان شرح خواهیم داد.

راهکارهای افزایش امید به زندگی

توکل به خدا:

اولین راه رسیدن به امید را می‌توان توکل به خدا دانست. زمانی که فرد توکل به خدا داشته باشد ، مشکلات و بن بست زندگی او را از پای در نیاورده و دچار یاس و ناامیدی نمی‌شود. اگر از نظر مالی و یا معنوی خود را پایین‌تر از دیگران بداند ، با توکل بر خدا تلاش و کوشش خود را ادامه می‌دهند و می‌گویند اگر خداوند به افراد موفق نعمت و برتری داده است ، پس‌‌ همان خداوند به ما هم برتری خواهد داد.

داشتن هدف:

فردی که در زندگی خود هدفی ندارد ، امید به زندگی هم ندارد. فردی که هدف و برنامه‌ای برای زندگی نداشته باشد ، هیچ تلاشی برای رسیدن به او انجام نداده و هیچ برنامه ریزی برای آینده خود ندارد و دچار یاس و ناامیدی می‌شود.مثلا زمانی که خداوند به زنی فرزندی اعطا می‌کند ، هدفی برای او مشخص می‌شود که هدف ، بزرگ کردن آن فرزند است و نسبت به آن کودک وابستگی و تعهد دارد. در نتیجه زندگی برای فرد شیرین می‌شود ؛ زیرا هدف او مشخص شده است. حتی اگرفردی ۹۰سال سن داشته باشد و هدفی برای زندگی داشته باشد بیشتر از جوانی که هدف ندارد ، زنده خواهد ماند به دلیل اینکه هدف نداشتن باعث ناامیدی و فرسودگی فرد می‌شود.

کار و تلاش:

فردی که دست از کار و کوشش بردارد ، ناامیدی به سراغ او می‌آید. چه بسا افرادی که در رفاه زندگی و جز اقشار پردرآمد جامعه هستند ، هیچ امیدی نسبت به این زندگی ندارند ؛ زیرا خود را برای به دست آوردن آن شی و یا خانه و ماشین به زحمت نمی‌اندازد و زندگی آن‌ها به بن بست می‌رسد و می‌گویند: دیگر بهتر از این زندگی وجود ندارد و امید خود را از دست می‌دهند. اکثر آن هایی که دست به خودکشی می‌زنند ، از اقشار مرفع جامعه هستند. 

قناعت:

معمولا افرادی که در زندگی خود قانع هستند ، دچار ناامیدی نمی‌شود. قناعت به این معنی نیست که فرد به قدری قانع باشد که دست از کار و کوشش برداشته و بگوید من از زندگی خود راضی هستم. مثلا اگر فردی تمام سعی و تلاشش را برای موفقیت در کنکور درسی کرده است ، اما بهترین رتبه را کسب نکرده و یا قبول نشده ، ناامید نشود و بگوید برای رسیدن به مراتب بالا‌تر سعی خود را می‌کنم.

همیشه شکست پلی است که برای رسیدن به قله‌های پیروزی و زمانی انسان به پیروزی می‌رسد که قناعت کرده باشد. متاسفانه در جامعه وقتی صحبت از قناعت می‌شود ، فکر همه به سمت قناعت اقتصادی می‌رود ؛ با اینکه قناعت در مسائل معنوی هم وجود دارد. روحیه قناعت در این طور مسایل بسیار حائز اهمیت است.

عدم مقایسه خود با دیگران:

یکی دیگر از راه‌های رسیدن به امیدواری عدم مقایسه خود با دیگران از لحاظ مالی و اقتصادی است: اگر فردی مدام در پی آن باشد که اطرافیان او از لحاظ اقتصادی بالا‌تر از او هستند و حسادت کند ، دچار یاس و ناامیدی می‌شود. در این طور مواقع باید بگوید همان خدایی که به او نعمت داده به من هم می‌دهد و نباید دست از کار و کوشش بردارم ، در نتیجه هیچ‌گاه غبطه افرادی که از نظر مالی از او بالا‌تر است را نخورد ؛ بلکه بایدخوشحال باشد.

تلاش برای کاهش میزان انتقادات از خود:

یکی از عوامل مهم افزایش میزان حالت ناامیدی وجود حالت خود انتقادی در سطح گسترده می باشد. حالت خود انتقادی اغلب زمانی برجسته می شود که میزان حالت خلقی شخص کاهش قابل توجهی می یابد. یکی دیگر از علل افزایش میزان حالت خود انتقادی وجود شکست ها و ناکامی های مهم در زندگی است. 

شاکر بودن:

افراد باید به داشته‌های خود مانند سلامتی ، علم ، فرزند و همسرخوب و یا توانایی و انرژی و جوانی که دارد اهمیت داده و قدر آن‌ها را بدانند و با خود بگوید من تمام این صفات را دارم. ولو اینکه ماشین ، خانه و یا امثال این‌ها را ندارم و خداوند را شاکر باشد. در قرآن خداوند می فرماید: اگر شکر نعمت‌های الهی را به جا بیاورید ، من هم نعمت‌هایم را بیشتر می‌کنم یا برعکس ، اگر شما کفران نعمت بوده و قدر‌شناس نباشید ، من همه چیز‌ها را از شما می‌گیرد.

داشتن نگرش های مثبت نسبت به خود:

زمانی که نحوه نگرش شخص به خود ، دنیای پیرامون و آینده اش مثبت می باشد حالت امیدواری در وی افزایش و بر عکس زمانی که نحوه نگرش شخص به خود ، دنیای پیرامون و آینده اش منفی است میزان حالت امیدواری وی کاهش می یابد. به عبارت دیگر  می توان گفت زمانی که نحوه نگرش شخص به خود منفی است خودش را شخصی ناتوان و ضعیف تصور می نماید و دنیای پیرامونش را ناخوشایند و پر از مسایل و مشکلات مختلف می داند. همچینن در چینن حالتی شخص آینده  خود را کاملا ناامید کننده تصور می نماید .

تلاش برای افزایش میزان میزان عزت نفس :

میزان حالت عزت نفس به نحوه ارزیابی که شخص از میزان قدرت ها و ویژگی های مثبت خود دارد بستگی دارد. به عبارت دیگر زمانی که شخص میزان توانایی ها و یا ویژگی های مثبت خود را مطلوب و مناسب ارزیابی می نماید احتمال دارد میزان حالت عزت نفس وی افزایش یابد و بر عکس زمانی که وی میزان توانانی ها یا ویژگی های مثبت خود را در سطح پائینی ارزیابی می کند احتمال دارد میزان عزت نفس وی کاهش یابد. تلاش برای افزایش میزان عزت نفس می تواند شدت برخی از هیجانات منفی مانند هیجان غمگینی را کاهش داده و در نتیجه میزان حالت خود انتقادی شخص را کاهش دهد.

سوالات متدوال در مورد امید به زندگی

۱-چطور اکثر اوقات احساس خوشبختی داشته باشم؟

بیش از هرچیزی ، شما کارها و مشغولیت ها و مسئولیت ها را قبول می کنید تا هر روز به نسبت روزهای قبل احساس خوشبختی بیشتری داشته باشید. اگر کارهای فعلی پاسخگوی میزان خوشبختی مورد نظر شما نیستند ، بهتر است تجدید نظر کنید… اگر استانداردهای خوشبختی شما نیز بالاست ، باز هم بهتر است تجدیدنظر کنید.

۲-چه کارهایی انجام بدهم در زندگی‌ام پیشرفت می کنم؟

شما نیاز دارید افق های جدیدی که تا به حال تجربه نکردید را تجربه کنید. حتی اگر یک زندگی ایده آل دارید ، نیاز است آن را بهتر کنید…. این سوال ساده باعث می شود شما کشف کنید چه کارهایی بوده اند که از انجام آن ها طفره رفتید ، تنبلی کردید و اصلا نمی دانستید باید انجام شوند.

۳-شخص امیدوار چه خصوصیاتی دارد؟

افراد امیدوار همواره حس لذت درونی دارند. یعنی در طی فعالیت‌های روزانه خود حس خوب شادی و لذت همراه آن‌ها بوده و موجب رضایت درونی آن‌هاست. معمولا از یک زندگی عاشقانه برخوردار هستند و توانایی خندیدن در آن‌ها نهادینه شده است. دارای مهارت مقابله با استرس و گریز از ناملایمات بوده ، برای زندگی خود یک چارچوب ارزشی و مهم‌تر از آن یک یا چند هدف تعریف کرده‌اند.

شما می توانید برای کسب راهنمایی های بیشتر در مورد اینکه چطور می توانید “راهکارهای تقویت امید به زندگی” را بیاموزید ، با مشاوران برتر و با تجربه مرکز الو مشاوره در میان گذاشته و در زندگی خود اعمال کنید.

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
عزت نفس و خودبینی و راهکار ههای تقویت آن
مهارت های زندگی ؛ انواع و اهمیت آن
خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان

[contact_info title= “راهکارهای تقویت امید به زندگی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.