خانه / مشاوره کودکان / دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان
دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان

دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان

دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان
دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان

[contact_info title= “دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان”] 

بسیاری از کودکان امروزی به دلایل مختلفی دچار علائم کمبود اعتماد به نفس هستند. اعتماد به نفس که نبود آن ما را به مشکلات عدیده ای دچار می‌کند و رسیدن به موفقیت را از ما دور می‌کند بنابراین برای والدین واجب است تا راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان را یاد بگیرند و بر روی فرزندانشان عملی کنند.در این مقاله علاوه بر ارائه راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان، “دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان” را نیز بیان می‌کنیم.

نشانه های اعتماد به نفس پایین در کودک

  • کودک خود را حقیر و بی‌ارزش می‌داند.
  • از انجام کارهای جدید اجتناب می‌کند.
  • آرزودارد که فرد دیگری باشد.
  • عدم توانایی در تصمیم گیری.
  • به آینده امیدوار نیست.
  • به بچه‌های کوچک‌تر از خود تمایل به زورگویی دارد.
  • در برابر همسالانش احساس ضعف می‌کند.
  • تحت سلطه همسالان خود است.
  • دربارهخودش اطلاعات کمی به دیگران می‌دهد.
  • گوشه‌گیر است و معمولا در مهمانی ها و مجالس شرکت نمی‌کند.
  • درباره همسالانش به ویژه کسانی که از او برتر هستند، بدگویی می‌کند.
  • در رویایی با شرایط جدید مضطرب می‌شود.
  • درمدرسه و کلاس درس، کم حرف می‌زند.
  • نیاز شدید به توجه و تشویق شدن دارد و از شکست می ترسد.
  • در دوست‌یابی و حفظ دوستانش مشکل دارد.

دلایل کمبود اعتماد به نفس در کودکان

کمبود تشویق:

شاید کارهایی که کودک انجام می‌دهد و موفقیت‌هایی که کسب می‌کند برای شما بسیار عادی یا حتی پیش‌پاافتاده جلوه کند؛ بنابرین شاید هیچ توجهی به تلاش‌ها و موفقیت‌های او نکنید. روانشناسان هشدار می‌دهند که کودکان نیاز مبرمی به تشویق از جانب عزیزان خود دارند. تشویق، احساس درونی کودک نسبت به توانایی‌های و استعدادهایش را تقویت می‌کند.

 انتقاد کردن مداوم:

گاهی اوقات ممکن است والدین به دلایل مختلفی از جمله مشغله زیاد، فشارهای روحی و جسمی بسیار و … رفتار خوبی با کودک خود نداشته و نسبت به هر کار یا اشتباه او واکنش نشان دهند. یکی از رایج‌ترین این واکنش‌ها، انتقاد است؛ انتقادهای مداوم و بی‌امانی که نسبت به هر حرکت کودک، روانه او می‌کنید و خبر ندارید که چه احساس بدی در کودک نسبت به خودش ایجاد می‌کنید. او دیگر انگیزه و اعتماد به نفس لازم برای ادامه تلاش نخواهد داشت.

حمایت کردن بیش از اندازه:

برخی والدین با مراقبت‌ها و حمایت‌های بیش از حد خود کاملا ناخواسته اعتماد به نفس کودک را خفه می‌کنند. کودک کم کم به این باور می‌رسد که افکار و توانایی‌هایش نقصی دارد و یا استعداد لازم در انجام کارها یا امتحان چیزهای جدید ندارد. چنین والدینی همیشه نسبت به کودک خود اضطراب دارند و از این که کودک به تنهایی کاری انجام دهد، می‌ترسند. بنابراین به مرور زمان ترس آن‌ها در وجود کودک هم رخنه می‌کند و کودکی با اضطراب همیشگی به بار می‌آورد که شجاعت انجام هیچ کاری را ندارد.

مقایسه کردن های منفی:

شاید فکر کنید اگر کودک‌تان را با دوستش، کودک هسایه، هم‌کلاسی‌هاش و … مقایسه کنید، انگیزه بیشتری گرفته و به حرف‌تان گوش خواهد کرد. بد نیست بدانید نه تنها این روش هیچ انگیزه‌ای در او ایجاد نمی‌کند، بلکه نوعی از کودک آزاری است. در این حالت کودک احساس بدی نسبت به خود دارد و فکر می‌کند از همه آن‌ها پست‌تر و بی‌ارزش‌تر است. وقتی سعی می‌کنید نقاط قوت فردی را به رخ نقاط ضعف فرزند خود بکشید، تنها نتیجه‌ای که خواهید گرفت، کشتن اعتماد به نفس اوست.

انتظارات غیرواقعی داشت:

گاهی اوقات ممکن است سن و توانایی‌های کودک را فراموش کرده و انتظاراتی از او داشته باشیم که شاید خودمان هم نتوانسته‌ایم به آن‌ها دست یابیم! برخی والدین برنامه‌هایی سنگین و اهدافی دشوار برای کودک خود تعیین می‌کنند و انتظار دارند او مو به‌ مو همه این برنامه‌ها را اجرا کرده و موفق هم باشد! از آن‌جایی که معمولا نتیجه‌ای جز شکست عاید کودک نمی‌شود، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و به شدت سرخورده می‌شود.

نادیده گرفتن:

ممکن است کودک شما احساس خوبی به چهره خود، مهارت‌ها، دوستان، استعداد، هوش یا … خود نداشته باشد. شما نیز به عنوان والدین حتما متوجه این احساس کودک خود شده‌اید. اما شاید این نقص‌ها برای‌تان مهم نباشد یا فکر کنید در آینده بهتر می‌شوند. این عدم توجه و نادیده گرفتن احساسات منفی کودک می‌تواند اعتماد به نفس او را به شدت ضعیف کند.

باور نداشتن:

بسیاری از والدین به توانایی‌های فرزند خود ایمان ندارند و به شدت در مقابل کسب تجارب جدید کودک می‌ایستند. فرصت‌های کسب اعتماد به نفس را از فرزند خود می‌گیرند. کودکی که بتواند کارهای جدید امتحان کند, چشم و گوشش بازتر و افکارش فراخ‌تر خواهد شد. والدینی که در برابر هر حرکت کودک می‌ایستند و او را با جملاتی مانند تو نمی‌توانی…تو هنوز بچه‌ای…هر وقت بزرگتر شدی این کار را می‌کنی و … مورد خطاب قرار می‌دهند، باید بدانند که انسانی ترسو، چشم و گوش بسته، منزوی و بی‌مسئولیت به بار می‌آورند.

عصبانی شدن از شکست ها:

یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس در کودکان واکنش‌های ناشایست والدین در مقابل اشتباهات آن‌هاست. بعضی از والدین در مقابل اشتباهات و شکست‌های کودک عصبانی می‌شوند و یا حرف‌های ناشایستی، صرفا برای تسکین عصبانیت خود به کار می‌گیرند.

آن‌ها در حقیقت به کودک یاد می‌دهند از اشتباه کردن بترسد و دیگر سراغ کاری مشابه نرود. یاد می‌دهند کودک از گفتن حرف‌های خود به پدر و مادرش وحشت داشته باشد تا مبادا آن‌ها را عصبانی کند. وقتی شما به عنوان الگویی برای فرزندتان، اشتباهات او را این گونه پاسخ می‌دهید، کودک باور می‌کند بی‌عرضه و به‌دردن است.

عدم اعتماد به نفس والدین:

زمانی که مادری در آینه نگاه می‌کند و از پوست ناسالم یا اضافه وزن خود گله می‌کند، خبر ندارد که کودک تمام این مسائل را می‌بیند و در درون خود ارزش‌های اشتباهی را شکل می‌دهد. کودک باور می‌کند اگر ایرادی در ظاهرش داشته باشد، با مشکلی بزرگ مواجه است.

عدم اعتماد به نفس مادر در او نقش می‌بندد و یاد می‌گیرد باید ظاهری بی‌نقص داشته باشد. بدیهی است چنین کودکی حتی اگر ظاهری بی‌نقص داشته باشد، اعتماد به نفسی ندارد. چراکه توجه به درون و باطن را یاد نگرفته است و ارزش‌های درونی خود را نمی‌شناسد.

معرفی ۱۰ راهکار برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

۱- بسیاری از مشکلاتی که به کمبود اعتماد به نفس کودکان مرتبط می شوند ، به عدم توانایی کودک در شروع صحبت و برقراری ارتباط با دیگران بر می گردد. سلام و احوال پرسی را خیلی زود به او بیاموزید و به نحوه ارتباط برقرار کردن او با دیگران توجه کنید.

۲-کودک شما نیاز به انجام بازی ها ، ساخت کار دستی ، یادگیری و شرکت در دوره های آموزشی مناسب سن خود و … دارد تا بتواند استعدادهای خود را نشان بدهد. پس زمینه رشد او را فراهم کنید.

۳- استعدادهای فرزند خود را کشف و شکوفا کنید

۴-فرزندتان را با نام خود و با القاب مناسب صدا بزنید. اگر کاری را به درستی انجام نداده به او لقب دست و پا چلفتی و … را ندهید.

۵-  از همان کودکی به فرزندتان نظم و ترتیب را بیاموزید.

۶- وابستگی بیش از حد به والدین باعث می شود تا فرزندان نتوانند تصمیمات درستی بگیرند و همیشه در حال شک و تردید و سردرگمی باشند.

۷-هیچ وقت فرزندتان را از حوادثی که ممکن است هیچ گاه اتفاق نیفتد نترسانید.

۸- به فرزندتان دروغ نگویید زیرا دروغ های واضح که با تمسخر و خنده همراه اند ، به شدت بر روحیه و اعتماد به نفس فرزندتان تاثیر می گذارند. 

۹- به کارهایی که برای اولین بار بدون کمک شما انجام داده ، توجه کنید. فرزند خود را به خاطر پیشرفت هایش تشویق کنید و دلیل پیشرفت را به او یاد آوری کنید.

۱۰- به ظاهر فرزندتان حتما دقت کنید و قبل از بیرون رفتن از منزل لباسی مناسب به او بپوشانید.

برای کسب راهنمایی های بیشتر در مورد  “دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان”  با مشاوران مرکز الو مشاوره مشورت کنید و با توجه به ویژگی های شخصیتی خود و فرزندتان مشاوره های درست را دریافت نمایید. سایر مطالب مرتبط با کودکان:

اسکیزوفرنی در کودکان
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
علایم افسردگی در کودکان و درمان آن
درمان دروغگویی در کودکان

[contact_info title= “دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس در کودکان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.