خانه / مشاوره کودکان / درمان دروغگویی در کودکان
درمان دروغگویی در کودکان

درمان دروغگویی در کودکان

درمان دروغگویی در کودکان

[contact_info title= “درمان دروغگویی در کودکان”] 

دروغ در مقابل راستگویی قرار دارد و در تمامی فرهنگ ها و جوامع امری زشت و ناپسند تلقی می شود. بی گمان همه ما از دروغ گفتن یا شنیدن آن احساس ناخوشایندی داریم . اما واقعیت این است که برخی از کودکان به دلایل و عللی به دروغگویی و فریبکاری می پردازند و این حالت زمینه  دشواری را برای والدین و مربیان و حتی خود کودک فراهم می کند.در این میان پدر و مادر که تربیت کودک جزء اصلی ترین وظیفه آنهاست با شنیدن دروغ از کودک خود احساس ناراحتی بیشتری می کنند.

اما باید گفت کودکان علاوه بر الگوگیری از رفتار والدین، به دلایل متعدد به دروغ روی می آورند.همانطور که آگاه هستنید یکی از نکات مهم تربیتی ، جلوگیری از دروغگویی کودکان است و در این شرایط نحوه واکنش در مقابل دروغ کودک برای بار اول بسیار مهم است و اگر نحوه واکنش والدین درست نباشد ممکن است موجبات دروغ را برای دفعات بعدی در کودک فراهم آورد . برای نمونه کودکی را در نظر بگیرید که در آن کودک برای بار اول که ممکن است به صورت غریزی بوده باشد دروغ می گوید و والدین با خنده و شوق و ذوق از آن استقبال می کنند در چنین شرایطی که کودک خوب و بد را به درستی تشخیص نمی دهد به نوعی با این رفتار والدین تقویت می شود که خود عامل افزایش رفتار در دفعات بعدی خواهد بود.در ادامه به موضوع “درمان دروغگویی در کودکان “خواهیم پرداخت.

دروغ چیست؟

می توان گفت بیان چیزی است که آن را مخالف حقیقت می دانیم و یا دروغ نوعی تحریف حقیقت به منظور فریفتن دیگران و یا گفتار و رفتاری است که با حقیقت مطابقت نداشته باشد. دروغ از جلوه های نا درستی و حقه بازی افراد است که ماهرانه یا ناشیانه از کودکان سر می زند و ماهیت آن یک سیر قهقرایی ازشخصیت و نوعی عقب نشینی در جنبه فطری، احساسی، تفکرو رفتار است.

علت دروغگویی در کودکان

درمان دروغگویی در کودکان

بچه ها به دلایل زیادی  دروغ می گویند که بسته به شرایط و انگیزه شان متفاوت است. آن ها ممکن است برای پنهان کردن چیزی ، پوشاندن اشتباهات و تحقیراتشان، اجتناب کردن از پیامدهای عملی و یا پیشگیری از تنبیهی که در انتطارشان است،دروغ بگویند. واکنش های ما، در اصطالح رفتار کودک نقش بسیاری خواهد داشت.

  • پاسخگو نبودن والدین در قبال نیازهای مختلف کودک و تلاش برای برطرف کردن آن ها
  • والدین نباید در هیچ شرایطی به تحقیر کودک بپردازند زیرا این مسئله به خودی خود یکی از علل دروغگویی در کودکان می باشد.
  • برای جلب توجه والدین و اطرافیان 
  • داشتن والدین و اطرافیان دروغگو و یادگیری این مورد از آن ها از راه تقلید و الگوگیری
  • درصورتی که والدین کودک تنبیه گر و سرزنش گر باشند و کودک در مواقعی برای رهایی از تنبیه والدین دروغ بگویند.
  • درصورتی که والدین و یا اطرافیان از کودک انتظارات فرا واقع بینانه ای داشته باشند شرایطی را فراهم می کنند که در این شرایط کودک برای برآورده کردن سطح توقع آن ها به دروغ گفتن می پردازد.
  • درشرایطی که کودک کار اشتباهی می کند و والدین بجای اینکه فقط آن مورد خاص را مورد سرزنش و انتقاد قرار دهند شخصیت کودک را مورد تهاجم قرار می دهند احتمال دروغ گفتن از سوی کودک افزایش می یابد.
  • انجام عمل دروغ گفتن از سوی والدین حتی اگر جنبه فان و شوخی داشته باشد.
  • دروغ گفتن کودک را در سنین پایین یعنی در سنین کمتر از ۵ سال نمی توان به عنوان دروغ تلقی کرد درواقع می تواند یک روش برای محافظت از خود در برابر دیگران و همچنین یک اشتباه ساده لوحانه باشد.

راهکارهای درمان دروغگویی کودکان

درمان دروغگویی در کودکان

  • قبل از هرچیزی می بایست خاطر نشان کرد که واکنش ما نقش بسیار موثر در اصلاح رفتارهای اشتباه کودکان دارد به این صورت که هرگز با نشان دادن واکنش های مثبت مانند لبخند و شوق و ذوق این دسته از رفتار ها را تقویت نکنید.
  • یادآوری مزایا و اهمیت راستگویی به فرزندانمان : قبل از هر کار، باید به اهمیت صداقت وراستگویی تاکید کرد. می توان به کودکان گفت که ما از شنیدن حقیقت خشنود و برعکس، از شنیدن دروغ، ناراحت میشویم.
  • اگر کودک به اشتباهات خود اعتراف کرد ، یا به سوالات پاسخ درست داد ، هر چند که این پاسخ درست، آزار دهنده باشد ، هرگز او را تنبیه بدنی نکنید. چنانچه کودک هنگام راستگویی تنبیه شود، در آینده برای رهایی از تنبیه ،به دروغگویی روی خواهد آورد.
  • به کودکان برچسب دروغگو نزنیم : جسباندن برچسب دروغگویی تاثیر منفی بر عزت نفس کودک خواهد گذاشت و او را به این باور می رساند که واقعا دروغگو است، پس به دروغگویی بیشتر وادار خواهد شد.
  • هرگز به کودک وعده های دروغین ندهید، به این صورت که به کودک قول انجام عملی می دهید ولی به قول خود عمل نمی کنید و وفادار نیستید شما در حقیقت  با این کاردروغگویی را به او می آموزید.
  • هرگز با تشویق و خنده از حیله ها و دروغ های کودکان خود استقبال نکنید تا باعث پرورش اینویژگی ناپسند در کودک نشوید. راستگویی را در کودک تحسین کنید و هنگام راست گفتن، به او پاداش دهید و او را تحسین کنید.
  • علت دروغگویی را جویا شوید و به پس از یافتن علت به دنبال روش هایی برای کاهش این علائم باشید.
  • مقابله با دروغگویی کودکان، باید منجر به معذرت خواهی شود
  • عفو و بخشش : باید ب این قضیه توجه داشته باشیم که در برخی مواقع ما نیز به عنوان یک انسان بالغ دروغ می گوییم و نباید این را نادیده گرفت و به همین دلیل می توان در برخی از مواقع لغزش های کودک و دروغگویی او را بخشیدمثلا می توانید به کودک خود بگویید که این مورد را در قبال کار خوبی که چند ساعت قبل انجام داده بود خواهید بخشید.
  • بی تفاوتی نسبت به زمانی که کودک دروغ می گوید:برای نمونه می توانید در شرایطی که کودک درحال دروغ گفتن است نسبت به سخنان او بی تفاوت بود و در این حین بدون توجه به او شروع به صحبت با فرد دیگری کرد.
  • دروغگویی یکی از رفتارهای منفی در کودکان است که مانند سایر رفتارهای دیگر منفی آن ها مانند بددهنی و فحاشی کودکان که در این سنین رایج است می توان از تکنیک های کاهش رفتارهای منفی مانند جریمه کردن ، محروم کردن ، خاموشی و جبران کردن استفاده کرد.

[contact_info title= ” درمان دروغگویی در کودکان “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.