خانه / مشاوره روانشناسی / حمله پانیک چیست؟
حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک چیست؟

[contact_info title= “حملات پانیک چیست؟”] 

حملات پانیک بسیار شایع هستند، به خصوص در نوجوانان؛ بیش از ۳۵ درصد مردم در مراحل مختلف زندگی خود حملات پانیک را تجربه کرده اند. حمله پانیک یک دوره ترس شدید است که در یک زمان کوتاه اتفاق میافتد و موجب ترس شدید بدن می شود. این وضعیت ممکن است شامل افزایش ضربان قلب، تنفس سخت، سرگیجه، لرزش و تنش عضلانی باشد.

حملات پانیک

حملات پانیک اغلب ناگهانی رخ می دهند و معمولا، هیچ گونه تهدید خارجی را شامل نمی شوند. یک حمله و ترس می تواند از چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد با این حال، اثرات فیزیکی و ذهنی اش می تواند تا چند ساعت ادامه یابد. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد اینکه “حمله پانیک چیست؟” تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

حمله پانیک چیست؟

وحشت‌زدگی یا حمله پانیک نوعی وضعیت روانی از گروه اختلالات اضطرابی است که با هجوم ناگهانی وحشت به بیمار و ترس شخص از وقوع مجدد آن‌ها مشخص می‌شود. این حملات که معمولاً بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند، با علایمی چون تپش قلب، عرق کردن، احساس تنگی نفس و فشردگی در قفسه سینه لرزش، احساس از دست‌دادن تعادل یا گیجی همراه است. این علایم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر می‌کنند دچار سکته قلبی شده‌اند و می‌ترسند که بمیرند.

معمولا این اتفاق برای اکثر افراد چند مرتبه در طول زندگیشان رخ می‌دهد ولی دلیلی بر اینکه آن افراد مبتلا به این بیماری هستند نیست. در صورتی که تعداد این مراتب زیاد شد زمانی است که شما باید برای تست ابتلا به این اختلال نزد روانشناس بروید. این حملات به صورت بسیار اتفاقی و طوری رخ می‌دهند که عامل تحریک‌کننده اصلی مشخص نیست. افراد مبتلا به این نوع اضطراب اغلب جوان هستند.

علل به وجود آمدن حملات پانیک

استرس مزمن:

این باعث می شود که بدن هورمون های استرسی را مانند آدرنالین را در سطح بالاتر از حد نرمال تولید کند.این وضعیت می تواند ناشی از تعدادی علل ذهنی مانند فقدان تغذیه، عدم خواب و اعتیاد به تلفن های هوشمند و غیره باشد.

استرس حاد:

حوادث ترومایی و آسیب زننده می توانند باعث شود که بدن به طور ناگهانی هورمون استرس را تولید کنند.

آسیب ریوی و تنگی نفس:

این وضعیت باعث اختلال در میزان هوایی است که وارد خون می شود، زیرا دی اکسید کربن در خون خوب نیست.

ورزش شدید:

ورزش بیش از حد با شدت بالا می تواند عوارض جانبی را ایجاد کند. این می تواند باعث واکنش شدید به برخی افراد شود که باعث حملات پانیک می شود.

مصرف بیش از حد کافئین:

کافئین موجود در قهوه، چای و سایر نوشیدنی ها همچون آب تونیک، نوشابه های گازدار و غیره یک محرک قوی است که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد.

بیماری ها:

برخی از بیماری هایی که موجب تغییرات فیزیکی می شوند همچنین می توانند منجر به حملات پانیک شوند.

تغییر ناگهانی محیط زندگی:

به عنوان مثال، وارد شدن ناگهانی به یک منطقه پر از جمعیت و گرم.

علائم وحشت‌زدگی و اختلال پانیک

حمله پانیک چیست؟

  • احساس مرگ یا خطر قریب‌الوقوع
  • ترس از دست دادن کنترل و مرگ
  • ضربان قلب سریع و شدید
  • تعریق
  • لرزش شدید
  • تنگی نفس و احساس فشار بر گلو
  • لرز
  • تهوع
  • درد شکمی
  • درد سینه
  • سر درد
  • سرگیجه و غش
  • بی حسی و کرختی بدن
  • احساس گرمای زیاد
  • داشتن احساسات غیر واقعی و کناره‌گیری از جمع

حملات پانیک با ترس معمولی چه فرقی دارند؟

همه‌ ما با ترس مواجه شده‌ایم. منظورمان همان احساس رایج و آشنایی است که هنگام روبه‌رو شدن با چیزی ناشناخته‌ یا موقعیتی نامناسب به سراغ‌مان می‌آید. این واکنش بخشی از پاسخ سیستم عصبی ما به موقعیت‌های خطرناک یا احتمالا خطرآفرین است و ما را برای ستیز یا گریز آماده می‌کند. اما پانیک موجی ناگهانی از وحشت است و به واسطه‌ ناگهانی بودن و شدت فلج‌کننده‌ای که دارد، شناخته می‌شود. حملات پانیک کاملا ناگهانی و بدون هیچ اخطاری اتفاق می‌افتند. حتی ممکن است وقتی در حالت آرامش یا در خواب هستید دچار حمله شوید.‌
حمله‌ پانیک ممکن است تنها یک‌بار رخ بدهد اما در بیشتر افراد تکرار می‌شود. حملات پانیک مکرر معمولا در موقعیت‌های محرک پیش می‌آیند. موقعیت‌هایی مانند عبور کردن از پل یا صحبت کردن در جمع؛ مخصوصا اگر این موقعیت قبلا هم باعث حمله‌ پانیک شده باشد. اغلب موقعیت‌هایی که باعث پانیک می‌شوند موقعیت‌هایی هستند که در آن ها احساس خطر می‌کنید و حس می‌کنید راه گریزی ندارید. ممکن است یک یا چند حمله‌ پانیک را تجربه کرده باشید و در حالت کلی کاملا سالم و سرحال باشید، اما ممکن است حملات پانیک شما بخشی از بیماری دیگری مانند اختلال پانیک، فوبیای ترس از اجتماع یا افسردگی باشند.

عوارض جانبی اختلال پانیک

حمله عصبی و اختلال هراس اگر درمان نشوند، ممکن است تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. اینکه شما دائماً با ترس از احتمال تکرار حمله عصبی زندگی کنید، باعث افت کیفیت زندگیتان می‌شود. عوارضی که ممکن است در نتیجه و یا در ارتباط با حملات عصبی ایجاد شوند، عبارتند از:

  • ظهورترس ها یا فوبیاهای خاصی از جمله ترس از رانندگی یا ترک خانه
  • مراقبت‌های پزشکی مکرر برای معضلات بهداشتی و دیگر مسائل پزشکی
  • دوری و اجتناب از موقعیت های اجتماعی
  • مشکلات در محل کار یا مدرسه
  • افسردگی، اختلال اضطرابی و دیگر اختلالات روانی
  • افزایش ارتکاب خودکشی و یا فکر کردن درباره انجام آن
  • سوء مصرف الکل و مواد مخدر
  • مشکلات و مسائل مالی

درمان اختلال حملات پانیک

بهترین راه درمان این بیماری شناخت کامل بیمار از بیماری است، به این شکل که بیمار متوجه باشد دچار نوعی حملات عصبی شده است و هیچ مشکلی در اعضای بدنش وجود ندارد. به گفته این متخصص روان پزشکی در صورتی که این حملات برای نخستین بار در سنین میانسالی آغاز شده یا همراه با علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، بی اختیاری ادرار و سرگیجه باشند باید ابتدا فرد از نظر جسمی بررسی شود چرا که تعدادی از بیماری های طبی از جمله اختلالات تیروئید، صرع، بدخیمی ها و غیره می توانند علائمی شبیه پانیک را در فرد ایجاد کنند.

در واقع می توان گفت ۳۰ تا ۴۰ درصد از مبتلایان به خوبی درمان می شوند و ۵۰ درصد آن ها نیز علائم بسیار خفیفی دارند و در کل بین اختلالات اضطرابی این اختلال بهتر از بقیه به درمان جواب می دهد. یکی از نگرانی های بیمار در طی حملات ترس از مردن است اما باید اطمینان داد که افراد با وجودی که ترس شدیدی را تجربه می کنند دچار هیچ گونه عارضه خطرناکی نمی شوند و حداکثر بعد از ۳۰ دقیقه به حالت طبیعی خود بازگردند.

در صورت مطالعه و بروز هرگونه ابهام در مورد اینکه “حملات پانیک چیست؟” می توانید با کارشنان مجرب مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید. سایر مطالب مرتبط:

اسکیزوفرنی در کودکات
علائم استرس و اضطرای شدید چیست؟
روش های درمان اختلال خود زشت پنداری
وسواس فکری عملی چیست؟

[contact_info title= “حملات پانیک چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.