خانه / مشاوره روانشناسی / علت ترس از مرگ + ۵ راهکار اثبات شده برای غلبه بر این ترس

علت ترس از مرگ + ۵ راهکار اثبات شده برای غلبه بر این ترس

[contact_info title= “علت ترس از مرگ “] 

مرگ رویداد مهم و نهایی زندگی در این دنیاست. از لحاظ فیزیولوژیکی مرگ به منزله توقف کارکردهای کامل حیاتی است ، ولی از لحاظ روانشناسی مرگ ممکن است برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. مرگ به معنای از دست دادن عزیزان ، توقف فعالیت های زندگی ، رها کردن تجربه ها و ورود به دنیایی دیگر است.
فقدان هر عزیزی برای انسان سخت و طاقت فرساست. یکی از دلایلی که ترس از مرگ والدین یا اقوام به سراغ انسان می آید گسسته شدن روابط عاطفی و از دست دادن حمایت های آن هاست. بنابراین درست است که ترس از مرگ ، یکی از نگرانی‌های طبیعی و همیشگی انسان‌هاست ولی اگر بیش از حد باشد ، زندگی عادی فرد را مختل کند ، ترسی عادی محسوب نمی‌شود و اختلالی روان پزشکی است. می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “علت ترس از مرگ” مقاله پیش رو را تا انتها مطالعه نمایید.

ترس از مرگ

تاناتو فوبیا یا ترس از مرگ ، یک ترس نسبتا پیچیده‌ای است. بسیاری از مردم از مرگ می‌هراسند. بعضی از مردم از حالت مرده بودن می‌ترسند ، در حالی که برخی دیگر از عمل واقعی مرگ می ترسند. اگر این ترس بسیار شایع باشد به صورتی که بر زندگی روزمره شما تاثیر منفی بگذارد ، احتمال دارد شما دچار حالت غیر عادی و حاد ترس و اضطراب کامل باشید.

زنان در مقابل مردان تمایل بیشتری به ترس از مرگ نشان می دهند. این مساله احتمالا به این علت می تواند باشد که زن ها راحت تر می پذیرند که درباره مشکلاتشان از جمله ترس هایشان صحبت کنند.

علت های ترس از مرگ

درحالی که انواع ترس ها علت های پیچیده‌ای دارند ، فوبیای مرگ و ترس از مرگ خود و عزیزان در حالت کلی از نگرانی‌هایی نشات می‌گیرد که انسان‌ها درباره مرگ و عدم جاودانگی خود دارند ، مهم‌ترین و متداول‌ترین این نگرانی‌ها در مورد “علت ترس از مرگ” عبارت است از:

  • ترس از مرگ ناگهانی یا طولانی
  • مبهم بودن مقوله مرگ
  • ترس از تنها ماندن
  • ترس از مرگ دردناک یا وحشت‌آور
  • هراس از ناشناخته‌ها یا آنچه در دنیای دیگر می‌گذرد.
  • نگرانی درباره آسایش و دوری از عزیزانی که پس از ما در این دنیا می‌مانند.
  • ترس‌هایی که ریشه در تجربیات منفی یا دردناک گذشته دارند.
  • وابستگی زیاد به دنیا و مادیات آن

۵ راهکار عملی غلبه بر ترس

قبول واقعیت و عدم پاسخ دهی:

مهم ترین و کلی ترین راه درمان ، بی توجهی به پیام های آن و عدم پاسخ دهی عملی به آن است. این وضعیت در صورتی ادامه می یابد و تشدید می شود که به نداهای درونی آن که مبتنی بر تکرار فکر یا قضاوت غیر منطقی و افراطی نسبت به امور است ، پاسخ دهید. برای مقابله با این حالت بهترین راه قبول آنچه که اتفاق افتاده و بی اعتنایی به ترس است. اگر مدتی این روش عملی شود ، به طور قطع از شدت آن کاسته خواهد شد.

مواجه شدن با ترس:

افرادی که از مرگ می ترسند باید بتوانند رو در رو با ترس قرار گیرند ، درباره ترسشان با شفافیت توضیح دهند و بگویند دقیقا چه چیزی آن ها را می ترساند. آیا مکان یا موقعیتی خاص مثل قبرستان ها یا مراسم تدفین ترسشان را بیشتر می کند؟ پزشکان اعتقاد دارند این افراد باید در معرض موضوعات در ارتباط با مرگ قرار گیرند تا به طبیعی بودن آن پی ببرند.

صحبت کرن در باره مرگ:

ممکن است خانواده و اطرافیان ، آگاهی کافی در مورد ترس غیر واقعی تان از مرگ نداشته باشند لذا نتوانند شما را درک کنند یا برای غلبه بر ترس از مرگ با شما همکاری کنند. در این صورت از یک طرف با مشکل ذهنی خود درگیر هستید و از آن رنج می برید و از طرف دیگر باید رفتارهای غیر عادی خود را از دیگران مخفی کنید. صحبت کردن با افراد معتمد و در میان گذاشتن مشکلات خود با آن ها باعث می شود از بسیاری از فشارهای ناشی از پنهان کردن بیماری خود رها شوید و حمایت اطرافیان دلسوز خود را جهت غلبه بر ترس از مرگ به دست آورید و از فشار های محیطی روی خود بکاهید.

کم کردن رفتارهای وسواسی:

افرادی که بیش از حد مراقب سلامتی شان هستند ، فکر می کنند همزاد دارند و با او حرف می زنند. با این افراد باید طوری برخورد شود تا این رفتارها به حداقل برسد.

لذت بردن از زندگی به جای ترس از مرگ:

در این روش اهداف کوتاه مدت و بلندمدت برای فرد مشخص می شود تا با تمرکز بر روی آن ها و با به دست آوردن تجربیات هنگام رسیدن به آن ها بیشتر از زندگی لذت ببرد و کمتر به مرگ و ترس از آن بیندیشد.

مشاوره ترس از مرگ

علاوه بر نزدیکان و دوستان می توانید با متخصصان و مشاوران روانشناسی نیز در مورد ترس خود از مرگ صحبت کنید تا بتوانید ترس های خود را با عمق بیشتری مورد بررسی قرار دهید. متخصصان روانشناسی روش های علمی برای پرداختن به افکار و احساسات شما هستند و می توانند به شما آموزش دهند تا به صورت برنامه ریزی شده زندگی را قابل اطمینان تر و مشکلات را در موقعیت مناسب خود قرار داده و حل کنید.

ناگفته نماند که در طراحی مشکلات خود با اطرافیانتان بهتر است افرادی را انتخاب کنید که موثرتر از دیگران هستند و بیشتر بتوانند به شما کمک کنند. این فعالیت نباید به گونه ای باشد که بسیاری از افراد نامرتبط با مشکل آشنا شوند.

شما می توانید از خدمات مشاوره تلفنی الو مشاوره در مورد “علت ترس از مرگ” بهره مند شوید. همکاران ما  آماده ارائه مشاوره و رفع تمام مشکلات و سوالات شما خواهند بود. سایر مطالب روانشناسی ما را نیز می توانید مطالعه نمایید:

تعریف اضطراب و راهکار های مقابله با آن
وسواس فکری عملی چیست؟
وسواس و راهکار های مقابله
عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای مقابله با آن

[contact_info title= “علت ترس از مرگ “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.