خانه / مشاوره روانشناسی / دروغ گفتن | دلایل دروغگویی و راهکارهای تشخیص و درمان آن
دروغ گفتن | دلایل دروغگویی و راهکارهای تشخیص و درمان آن

دروغ گفتن | دلایل دروغگویی و راهکارهای تشخیص و درمان آن

دروغ گفتن | دلایل دروغگویی و راهکارهای تشخیص و درمان آن

[contact_info title= “دروغ گفتن | دلایل دروغگویی و راهکارهای تشخیص و درمان آن”] 

چنانچه به افرادی که در اطرافتان هستند خوب توجه کنید، درخواهید یافت که بسیاری از آن ها در طول روز دروغ های فراوانی می گویند. در واقع این مسئله گویای این است که تقریبا همه افراد دراین سیاره به شیوه های متفاوتی درزندگی دروغ می گویند.

آن ها بر این باورند که غالب شدن شرایطی درآن لحظه افراد را وادار به دروغگویی می نماید. دربسیاری از موارد، افراد برای حفظ علایق شخصی خود دروغ می گویند. اما افرادی هم هستند که برای گول زدن دیگران دروغ می گویند. گروه دیگری از افراد نیز به دروغگویی معتاد شده اند. خیلی ها هم به این دلیل دروغ می گویند که از هرگونه مورد انتقاد قرار گرفتن دراجتماع دور باشند. در ادامهاین مطلب قصد داریم تا به موضوع “دروغ گفتن | دلایل دروغگویی و راهکارهای تشخیص و درمان آن” بیشتر بپردازیم.

مهم ترین دلایل دروغگویی

 برای اینکه خودمان را خوب جلوه دهیم:

تقریبا همه انسان‌ها دوست دارند خوب به نظر برسند. در واقع انسان‌ها ذاتاً دوست دارند مقبول همه باشند، برای همین است که در بسیاری از مواقع به جای راست گفتن، دروغ‌های مهربانانه‌ای به دیگران می‌گوییم تا آن ها حس خوبی داشته باشند یا حداقل دچار حس بدی نشوند.

عزت نفس پایین:

خیلی از ما می‌ترسیم که افکار و عقاید واقعی‌مان را بیان کنیم، چرا؟ به این دلیل ساده که از واکنش‌‌ها و برخوردهای دیگران می‌ترسیم. برای مثال خواستگار شما، شما را به شام دعوت می‌کند، همراه او به یک رستوران چینی می‌روید که انتخاب اوست، اما مسئله این است که شما اصلا غذاهای چینی دوست ندارید ولی از او پنهان می‌کنید و تظاهر می‌کنید که همه چیز خوب است.

مشکل اینجاست که اگر رابطه‌تان با او پیشرفت کند و حتی اگر با او ازدواج کنید هم دیگر بسیاری از چیزهایی را که دوست ندارید را می‌پذیرید و در مقابل آنها واکنش نشان نمی‌دهید فقط به این دلیل ساده که از این می‌ترسید که او از شما ناراحت شود. اگر از همان اول به او بگویید که غذاهای چینی دوست ندارید یک رابطه مناسب را با او شروع کرده‌اید که در آن نیازی به دروغ گفتن و نقش بازی کردن نیست.

اجتناب از تنبیه شدن:

این دلیل مهم ترین عامل دروغ گویی است. هر شخصی فارغ از سن و سال و موقعیتی که دارد به صورت ناخودآگاه تلاش می کند از تنبیه و توبیخ فرار کند؛ به همین دلیل دروغ گویی در شرایطی که چنین سرانجامی در انتظار آن هاست یکی از احتمالات قوی است.

البته این دروغ ها همیشه خیلی بزرگ و اساسی نیستند. به طور مثال زمانی که به رئیس مان می گوییم امروز مسیر همیشگی ترافیک غیرعادی داشت در حالی که صبح خواب مانده ایم و به همین دلیل دیر رسیده ایم، یکی از همین دروغ هاست. هرچند بهتر است سعی کنیم دیگر خواب نمانیم!

حفاظت از دیگران:

احتمالا شما هم یاد مادرتان افتادید! همه مادرها هرازگاه برای حفظ فرزندشان از تنبیه یا دردسر بیشتر، دروغ گفته اند. البته همه ما گاهی این کار را برای کسانی که دوستشان داریم انجام داده ایم. مثال های این مورد بسیار ملموس هستند: زمانی که به دوست مان می گوییم مدل موی جدیدش قشنگ است برای اینکه دلش را نشکنیم؛ زمانی که در کودکی شکستن پنجره را به عهده می گرفتیم که برادر کوچکمان تنبیه نشود و…

به دست آوردن پول و قدرت:

برای گرفتن پول یا قدرت دیگران، دروغ گفتن بسیار راحت تر از کتک زدن آن ها و دزدیدن کیف پولشان است! در واقع طبق این ضرب المثل افراد بسیاری برای به دست آوردن پول یا قدرت و اجازه انجام یک کار، دروغ می گویند. این نوع دروغ گویی رایج ترین نوع در روابط تجاری و مذاکرات کاری است.

حفظ حریم خصوصی:

برخی افراد اصرار زیادی بر دانستن تمام جزئیات زندگی دیگران دارند. در این حالت مخاطبان آن ها ترجیح می دهند با گفتن چند دروغ درباره احوالات یا ماجراهای زندگی خود، آن ها را دست به سر کنند.

اجتناب از شرمساری:

بعضی وقت ها خطر تنبیه و توبیخ وجود ندارد اما واقعیت باعث شرمساری ما می شود، به همین دلیل دروغ می گوییم. به طور مثال شاید پول کافی برای سفر آخرهفته با دوستان را نداریم، اما به آن ها می گوییم یک سری پرونده فوری هست که باید همین چند روز به آن ها رسیدگی کنیم.

خودشیفتگی:

در حقیقت فرد خودشیفته فقط خود را قبول دارد و حقیقت برایش مهم نیست پس راحت تر دروغ می گوید تا همچنان بر یکتا و خاص بودن خود بنازد.

نشانه های دروغگویی

چرخاندن سر:

هنگامی که سوال صریحی می‌پرسید، و مخاطب شما سرش را می‌چرخاند، بهتر است چشمان خود را از روی او بردارید شاید این شخص درباره موضوعی دروغ می‌گوید.

شانه ها، تنفس و صدا:

هنگامی که فردی عصبی است و در عین حال تلاش می‌کند تا شما را فریب دهد، نفس‌هایش سنگین می‌شود، صدایش خفیف می‌گردد و شانه‌هایش بالا می‌رود.

حالت ایستادن:

احساس راحتی در مکالمات معمولی با افراد آشنا امریست طبیعی، اما اگر مخاطب شما مضطرب است، شاید علامت هشدار است. در کل، فرد دروغگو تلاش می‌کند تا در فاصله دوری از شما قرار بگیرد تا به او شک نکنید.

افکارشان را به سختی بیان می کنند:

افراد دروغگو تلاش می‌کنند تا نه تنها شما بلکه خودشان را نیز متقاعد کنند. تکرار کلمات کمک می‌کند تا افکار خود را منسجم نمایند. همچنین افرادی که نمی‌خواهند صادق باشند اغلب به سوالات پاسخ‌هایی مشابه می‌دهند. به عنوان مثال: تو فنجان را شکستی؟ نه من فنجان را نشکستم.

تماس چشمی:

چشم‌ها حرف‌های زیادی درباره افراد می‌زنند، از جمله اینکه راست می‌گویند یا نه. تماس چشمی دائم برای دروغگوها بسیار مهم است. اگر مخاطب شما مستقیماً به چشمان شما خیره می‌شود و تلاش می‌کند تا این تماس چشمی به هیچ عنوان بر هم نخورد، مطمئن باشید که فرد درصدد فریب شماست.

گزیدن لب ها:

یکی دیگر از نشانه‌های دروغگویی طرف مقابل، گاز گرفتن یا فشار دادن لب‌هاست. چنین فردی قطعاً از آنچه می‌خواهد بگوید اطمینان ندارد. در چنین لحظه‌ایی، بزاق کاهش می‌یابد، در نتیجه گلو خشک می‌شود و همین امر موجب می‌شود تا لب‌های خود را جویده و فشار دهد. همچنین، بهتر است چشم از لبخندهای این فرد برندارید: همواره یک لبخند مصنوعی بر لب‌های آن‌ها نقش می‌بندد.

حالت دفاعی مداوم:

دست‌ها از شاخص‌های صداقت افراد محسوب می‌شوند. بنابراین، اگر فردی دائماً گردن خود را لمس می‌کند یا تلاش می‌کند که نقاط ضعف خود را پنهان سازد، گویی که می‌خواهد از خود دفاع نماید، قطعاً چنین فردی در تلاش است تا چیزی را از شما پنهان سازد.

راهکارهایی برای درمان دروغگویی

  • می بایست فرد دروغگو را با عواقب و اثرات بد معنوی، مادی، فردی و اجتماعی این رذیلت اخلاقی آشنا کرد. همچنین این افراد باید دریابند اگر در بعضی از موارد دروغگویی برای آن ها نفعی داشته باشد سودش آنی و بسیار زودگذر است و دروغ گفتن وی موجب از دست دادن این سرمایه ارزشمند می گردد.
  • دروغگویی یک عکس العملی برای جبران این کمبود می باشد. افراد دروغگو اگر استعدادها و توانایی های خود را کشف کنند و با پرورش آن ها ارزش و شخصیت خود را بالا ببرند دیگر نیازی به دروغ گفتن برای به وجود آوردن یک شخصیت قلابی در خود نخواهند داشت.
  • افراد دروغگو باید پایه های ایمان به خدا را در دل خود تقویت کرده و ایمان داشته باشند که هیچ قدرتی در دنیا بالاتر از قدرت خداوند نیست و فقط اوست که توانایی حل تمام مشکلات را دارد که افراد، با ایمان ضعیف، برای حل آن مشکلات به دروغ پناه می برند.
  • از مهم ترین عوامل درمان دروغ، خشکاندن انگیزه و ریشه های این انحراف اخلاقی از قبیل طمع، خودخواهی، ترس، محبت و دشمنی افراطی می باشد تا از رشد و نمو این رذیلت اخلاقی جلوگیری شود.
  • آخرین راه حل برای درمان دروغگویی، جدا کردن محیط های تربیتی و معاشرتی این افراد از دروغگویان می باشد چرا که تاثیر پذیری نقش به سزایی در ترویج دروغ در این افراد خواهد داشت.

چنانچه لازم بدانید می توانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد “دروغ گفتن | دلایل دروغگویی و راهکارهای تشخیص و درمان آن” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره نیز در ارتباط باشید. سایر مطالب پیشنهادی:

رازهای شاد زیستن
راهکارهای تقویت امید به زندگی
مهارت های زندگی ؛ انواع و اهمیت آن
مهارت های فرزند پروری زندگی

[contact_info title= “دروغ گفتن | دلایل دروغگویی و راهکارهای تشخیص و درمان آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.