خانه / بازار کار / بازار کار رشته مهندسی رباتیک
بازار کار رشته مهندسی رباتیک

بازار کار رشته مهندسی رباتیک

بازار کار رشته مهندسی رباتیک
بازار کار رشته مهندسی رباتیک

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی رباتیک”] 

مهندسی رباتیک یک برنامه آموزشی با دید تخصصی به رباتیک شامل آموزش زمینه‌هایی از مهندسی برق ، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مکانیک است که در ساخت و استفاده از ربات‌ها مورد نیاز هستند. دانشجویان این رشته باید بتوانند نقش موثری در توسعه تکنولوژی‌های مربوط به رباتیک داشته باشند. این رشته بر پایه دروس علمی و تحقیقات عملی پایه‌ریزی می‌شود که در آزمایشگاه رباتیک و تحت نظارت اساتید انجام خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود که رباتیک یکی از ۱۰ صنعت برتر آینده باشد. توسعه و تحقیق در مورد کاربردهای جدید نیازمند توجه ویژه به این رشته و تربیت مهندسین خلاق و متخصص است.

رشته مهندسی رباتیک تلفیقی از رشته های مهندسی برق گرایش های الکترونیک و کنترل و رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات و مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار می باشد. هدف این رشته الکترونیکی و هوشمند کردن ماشین های مکانیکی است . در واقع این رشته برای ساخت یک ربات صنعتی که در صنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد به وجود آمده است و نه برای ساخت ربات های تفریحی وسرگرمی . در ادامه این مطلب توضیحات جامع تری را در مورد “بازار کار رشته مهندسی رباتیک” در اختیارتان قرار خواهیم داد.

رابطه بین صنعت و رباتیک

مهندسی رباتیک رشته ای است که جهت پاسخ به نیاز صنعت در طراحی ، تولید ، نگهداری و تعمیرات ربات ها پدید آمده است. در حقیقت وجود افراد متخصص در بخش رباتیک ، داروی شفا بخش صنعت کشور است. نیاز امروز صنایع ایجاب می کند که بسیاری از امور توسط ربات ها و با حداقل دخالت انسان و یا حتی بدون دخالت نیروی انسانی انجام پذیرد. در صنعت ، گاهی اوقات نیاز است که کارهایی صورت پذیرد که انسان به هیچ وجه ، توانایی انجامش را ندارد. در این موارد ربات ها می توانند بهترین راه حل و مدد رسان آدمی باشند.

همچنین ، کارخانه ها برای افزایش سرعت ، کیفیت ، دقت و هزینه پایین تر به سمت رباتیکی کردن تمامی قسمت های کارخانه پیش می روند و در بعضی از قسمت ها که برای انسان خطرناک است ، مانند جوشکاری و رنگ پاشی و سموم شیمیایی و …. ناچار به استفاده از ربات می شوند. به طور اجمالی می توان گفت ، از جمله مزایای به کارگیری ربات ها در بخش صنعت عبارت است می توان به افزایش بهره وری ، افزایش تولید ، بهبود کیفیت کار ، افزایش دقت ، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی ، افزایش سرعت ، کاهش هزینه ، کاهش ضایعات ، چند منظوره بودن ، هوشمند بودن ، عدم خستگی و… اشاره نمود.

فرصت های شغلی فارغ التحصیل مهندسی رباتیک

“بازار کار رشته مهندسی رباتیک” و کاربرد محصولات رباتیک از محدوده کارخانجات فراتر رفته و در حال گسترش به کاربردهای روزمره است. توسعه و تحقیق در مورد کاربردهای جدید ، نیازمند توجه ویژه به این رشته و تربیت مهندسان خلاق و متخصص است. در کل، کارخانه‌های دارای ربات‌های صنعتی و خطوط اتوماسیون ، به خصوص بازوهای رباتیک ، اولین کارخانه‌ها در جذب نیروی پرسنلی در این رشته‌اند. از میان کارخانه‌هایی که در ایران دارای خطوط اتوماسیون یا بازوهای رباتی یا دیگر ربات‌های صنعتی هستند ، می‌توان به کارخانه ماشین سازی ایران خودرو ، ماشین‌سازی سایپا ، کاشی سمنان ، کاشی یزد ، تراکتورسازی تبریز ، کیش خودرو ، رب تبرک ، کنستانتره شاهرود و چندین کارخانه دیگر که اکثرا ماشین سازی هستند ، اشاره کرد.
نمونه بارز دیگر گستردگی علم رباتیک ، که مورد توجه بسیار کشورهای مختلف مثل ژاپن ،کره ،آمریکا و ایران و چند کشور دیگر است ، ربات‌های امداد و نجاتند که یاری‌رسان گروه امداد در حوادث غیر قابل پیش‌بینی هستند.  همچنین تجربه فعالیت های رباتیکی کشور نشان داده است که دانش آموختگان رشته رباتیک ، به علت ماهیت بین رشته‌ای و فعالیت تیمی مورد نیاز این رشته ، توانایی مهندسی بسیار زیادی کسب کرده و قادرند در تمام صنایعی که نیازمند اتونوموس و طراحی ماشین آلات صنعتی‌اند ، به خوبی ایفای نقش نمایند و در پروژه‌های صنعتی بزرگ شرکت یا آن را با موفقیت رهبری کنند.

مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندسی رباتیک

  • خلاقیت و نوآوری: این مهارت یکی از ابزار اولیه و اصلی برای این شغل است.
  • تجسم و تخیل
  • داشتن علاقه و تسلط در حوزه های مکانیک ، الکترونیک و کامپیوتر
  • دقت زیاد و توجه به جزئیات
  • آشنایی با مباحثی از جمله سیستم های خودکار ، تولید ، طراحی ، فرآیندهای تولید ، مواد اولیه ، کنترل کیفیت و … زیرا بسیاری از مهندسان روباتیک در صنایع مختلف تولیدی و … مشغول به کار می شوند.
  • توان شناسایی نیازهای مشتریان و پیش بینی کاربردهای آینده روبات ها در هنگام طراحی و ساخت آن ها
  • روابط عمومی خوب برای برقراری ارتباط مناسب با کارفرماها ، همکاران و مشتریان مهندس روباتیک باید بتواند با تکیه بر این توانایی خود نیاز مشتریان یا کارفرمایان را به خوبی شناسایی کرده و همچنین به راحتی ایده ها و طرح های خود را برای دیگران توضیح دهد.
  • توان تحلیل اطلاعات پیچیده
  • توان حل مساله

تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی رباتیک

علاقه مندان به وارد شدن به “بازار کار رشته مهندسی رباتیک” باید در رشته مهندسی رباتیک در دانشگاه های کشور تحصیل کنند. این افراد می توانند در سطح کارشناسی ارشد در رشته مهندسی رباتیک یا مهندسی کامپیوتر هوش مصنوعی گرایش رباتیک و در سطح دکتری در رشته هوش ماشین و رباتیک ادامه تحصیل دهند.

معرفی دروس رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی

دروس پایه:

 فیزیک ۱و۲ ، آزمایشگاه فیزیک۱و۲ ، ریاضی ۱و۲ ،  معادلات دیفرانسیل ، برنامه نویسی، محاسبات عددی.

دروس اصلی:

نقشه کشی صنعتی ، کارگاه ورق کاری و جوش کاری ، کارگاه ماشین ابزار ، کارگاه برق ، زبان تخصصی ، کارآموزی تابستان ، الکترومغناطیس ، ماشین‌های الکتریکی AC و DC ،  آزمایشگاه ماشین مدارهای الکتریکی۱ ،  آزمایشگاه مدارهای الکتریکی ، مدارهای الکترونیکی ، آزمایشگاه مدارهای الکترونیکی ، مدارهای منطقی ، آزمایشگاه مدارهای منطقی ، ریاضی مهندسی ، تجزیه و تحلیل سیستم‌ها ، کنترل خطی ، آزمایشگاه کنترل خطی ، استاتیک ، دینامیک ، دینامیک ماشین ، مکانیک سیالات ، مقاومت مصالح ۱ و۲ ، آزمایشگاه مقاومت مصالح ،  طراحی اجزاء ۱و ۲ ، پروژه.

دروس تخصصی:

رباتیک و اتوماسیون ، سنسورهای ربات ، کنترل ربات ، آزمایشگاه ربات ، اصول میکروکامپیوترها ، الکترونیک قدرت و محرکه ، ارتعاشات مکانیکی ، طراحی مکانیزم.

کدام دانشگاه ها رشته مهندسی رباتیک را ارائه می دهند؟

لیست دانشگاه ها

دانشگاه صنعتی شاهروددانشگاه صنعتی همداندانشگاه صنعتی سیرجاندانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین قوچان
موسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری مشهددانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالدانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستردانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجاندانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتدانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباددانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهردانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورددانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمساردانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلیددانشگاه آزاد اسلامی واحد کازروندانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتولدانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشاندانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجاندانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
دانشگاه پیام نور مرکز اصفهاندانشگاه پیام نور مرکز اهوازدانشگاه پیام نور مرکز تبریزدانشگاه پیام نور مرکز تهران
دانشگاه پیام نور مرکز شیرازدانشگاه پیام نور مرکز مشهددانشگاه پیام نور مرکز سیرجاندانشگاه پیام نور مرکز بیرجند
دانشگاه پیام نور مرکز قزوین

در صورت لزوم برای انتخاب رشته کنکور سراسری و پاسخگویی به سوالات شما در مورد “بازار کار رشته مهندسی رباتیک می توانید با مشاوران تحصیلی مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید و سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مهندسی مکانیک – آینده شغلی
وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق
بازار کار رشته مهندسی صنایع-آینده شغلی
بازار کار رشته مهندسی پزشکی

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی رباتیک”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.