خانه / بازار کار / وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق
بازار کار رشته مهندسی برق

وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق

بازار کار رشته مهندسی برق

[contact_info title= “وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق”] 

انرژی اگر بنیادی ترین رکن اقتصاد نباشد مسلما یکی از ارکان اصلی آن به شمار می آید و در این میان برق به عنوان عالی ترین نوع انرژی جایگاه ویژه ای دارد. تا جایی که در دنیای امروز میزان تولید و مصرف این انرژی در شاخه تولید ، شاخص رشد اقتصادی جوامع و در شاخه خانگی و عمومی یکی از معیارهای سنجش رفاه محسوب می شود، بنابراین مهندسی برق یکی از مشاغل مهم و کلیدی صنعت برق و مخابرات در جوامع به شمار می رود و داشتن تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک از الزامات ورود به این شغل خواهد بود. در کشور ما گرایش های تخصصی مختلفی برای مهندسی برق تعریف شده است که اگر فارغ التحصیلان مهندسی برق متناسب با گرایش تخصصی خود مشغول به کار شوند، مطمئنا بازدهی بیشتری خواهند داشت. پایه رشته مهندسی برق بر روی دروس ریاضی و فیزیک استوار است و در صورت داشتن تسلط بر روی این دورس می توانید به کسب رتبه قبولی برای وارد شدن به دانشگاه ها حساب کنید. در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر علاقه مندان گرایش ها و بازار کار هر کدام از شاخه های رشته مهندسی برق را برای شما به صورت کامل شرح خواهیم داد.

معرفی گرایش ها و بازار کار شاخه های رشته مهندسی برق

  • گرایش قدرت: جایگاه اول بازار کار در میان گرایش­‌های مهندسی برق متعلق به گرایش قدرت می­‌باشد. به دلیل اهمیت تولید و تامین برق به عنوان یکی از زیرساخت­‌های اصلی کشور، این گرایش از بازار کار بهتری نسبت به سایر گرایش‌­ها برخوردار است. اما بزرگ­ترین مشکل در بازار کار مهندسی برق زیاد بودن تقاضای کار در عین کم ­بودن بازار کار است. بیشترین موقعیت شغلی این گرایش در کارخانجات صنعتی با اتوماسیون های سنگین ، دستگاه های چند کاره برقی و نیروگاه ها می باشد. این گرایش جنبه عملی بیشتری دارد و در نتیجه تقاضای مردان در این گرایش نسبت به زنان بالاتر است.
  • گرایش الکترونیک: این رشته مربوط به سر و کار داشتن آن با مدارات، آی سی‌­ها و سنسورها و از طرفی ورود به عصر دیجیتال باعث شده است که منجر به افزایش جذابیت کار با بردهای کنترلی و میکروکنترلرها شده است. در حالت کلی گرایش الکترونیک از رشته مهندسی برق یک گرایش بسیار پرکاربرد در زمینه­­‌های مختلفی اعم از صنایع سبک تا صنایع سنگین است. تمام برد های الکترونیکی که در اطراف خود می بینید کار این رشته است. از برد های الکترونیکی به کار رفته در لوازم خانگی مانند کولر و ماشین لباسشویی تا بردهای الکترونیکی خودرو و دستگاه های صنعتی و غیره. پس می بینید که یک مهندس الکترونیک می تواند در شرکت های تولید کننده این لوازم و با رویکرد ها و هدف های مختلف، مشغول به کار شود.
  • گرایش مخابرات: تمام ارتباطات چه به صورت بی سیم مانند موبایل و اینترنت بی سیم و بلوتوث و تلویزیون و رادیو و ارتباطات باسیم مانند تلفن های ثابت شامل کار و وظایف کارشناسان این گرایش است. این رشته کاربرد های نظامی مانند طراحی رادار ها و موشک های خودکار نیز دارد.
  • گرایش کنترل: این گرایش تلفیقی از مهندسی برق و مهندسی مکانیک است و وظیفه این رشته طراحی کنترل است. این کنترل می تواند به صورت اتوماتیک یا توسط اپراتور یک دستگاه را کنترل کند. این رشته به طراحی ربات ها و دستگاه های مکانیکی اتوماتیک می پردازد و کاربرد زیادی در صنعت دارد.

در خصوص بازار کار و میزان استخدام مهندس برق در کشور آمار و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما با توجه به اهمیت زیاد و رو به رشد بودن این صنعت در کشور پیش بینی می شود روند استخدام مهندسان برق رو به افزایش خواهد بود ، البته در صورتی که افراد جویای کار ، افرادی متخصص و توانمند باشند . البته بنا به گفته متخصصان زمینه های زیادی برای کارآفرینی در شغل مهندسی برق و راه اندازی کسب و کار مستقل وجود دارد که یک مهندس برق توانمند و ماهر می تواند با بررسی و شناخت نیازهای کشور در حوزه صنعت برق و مخابرات ، در جهت رفع آنها اقدام کرده و وارد بازار کار شود.

وظایف و مهارت های لازم رشته مهندسی برق

کار مهندسین برق تحقیق، طراحی و توسعه ابزار و تجهیزات الکترونیکی در صنایع مختلف است، مانند :

  • مخابرات و ارتباطات –  موبایل، رادیو، تلویزیون و ارتباطات ماهواره ای
  • ارتباطات داده ای – کامپیوتر خانگی، لب تاپ، کامپیوترهای جیبی و ماشین های خودپرداز بانک ها
  • پژوهش های علمی – آکوستیک، اپتیک، فیزیک و فناوری نانو          
  • وسایل پزشکی – دستگاه های پزشکی و آزمایشگاهی
  • نظامی – ارتباطات ، ناوبری و سیستم های تسلیحاتی
  • هوا و فضا – رادار ، سیستم های هوانوردی و ارتباطی
  • حمل و نقل – سیستم های الکترونیکی خودرو ، سیستم های رد یابی و مسافت سنج
  • لوازم خانگی – اعم از وسایل آشپزخانه تا اتاق پذیرایی
  • ساخت و تولید – ماشین آلات صنعتی و کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی

و از وظایف اصلی مهندسان برق در حین انجام فعالیت بر روی پروژه ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • بررسی کاربردی بودن و قابل استفاده بودن جدیدترین تکنولوژی ها و نوآوری های حوزه برق و الکترونیک برای بکارگیری در روند پروژه
  • طراحی اجزا ، نرم افزار ، محصولات و سیستم های الکترونیکی برای کاربردهای تجاری ، صنعتی ، پزشکی ، نظامی و علمی
  • تست نمونه های آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل داده ها
  • تهیه برنامه های فنی و عملی با استفاده از نرم افزارهای طراحی و مهندسی کامپیوتری
  • تخمین هزینه ها و نیروی انسانی مورد نیاز و انجام زمانبندی پروژه
  • هماهنگی فعالیت های تکنسین ها و کارگران
  • اطمینان از رعایت شدن مقررات مربوطه در پروژه ها
  • برنامه ریزی و نظارت بر برنامه های بازرسی ، تعمیر و نگهداری

برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر چه گرایش هایی را می توان انتخاب کرد؟

افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکترا را دارند فارغ از نوع گرایش دوره ی کارشناسی می توانند در رشته ها و گرایش های مختلف از جمله مدارهای مجتمع الکترونیک ، افزاره های میکرو و نانو الکترونیک ، مهندسی فوتونیک در گرایش نانو فوتونیک و یا سایر گرایش ها ، گرایش های مختلف مهندسی هسته ای مانند گرایش پرتو پزشکی ، کاربرد پرتوها ، گداخت هسته ای ، راکتور ، فیزیک بهداشت ،  ماشین های الکتریکی ، مخابرات نوری ، مخابرات سیستم ، مخابرات میدان و موج ، مخابرات امن و رمزنگاری ، بیوالکتریک ، مهندسی صدا ، مهندسی مکاترونیک ، مهندسی پزشکی گرایش ورزش ، معماری کامپیوتر ، هوش مصنوعی ، رباتیک و… با توجه به علاقه و استعداد خود ادامه تحصیل دهند. در صورت تمایل می توانید برای اطلاع از بازار کار دیگر رشته ها از جمله بازار کار رشته مهندسی شیمی ، بازار کار رشته فیزیوتراپی ، و … با مشاوران مرکز الو مشاوره تماس بگیرید.

[banner]

[contact_info title= “وضعیت بازار کار رشته مهندسی برق”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۳ نظر

  1. سلام دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب بدون کنکور ارائه میده این رشته رو واسه ارشد؟

  2. سلام خسته نباشید گرایش قدرت برای یه خانم مناسب هست یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.